Volvo XC60 D4 AWD – TEST

Volvo XC60 D4

Jak wino

Najpopularniejszym modelem Volvo jest od kilku lat XC60. Sprawdźmy dlaczego ludzie tak pokochali ten samochód.

Volvo XC60 jest na rynku od 8 lat i praktycznie od nowości bardzo mało się zmieniło. Szwedzi znani są ze swojego konserwatyzmu i niechęci do gruntownego, częstego modernizowania samochód. Skoro coś wygląda dobrze i się świetnie sprzedaje, to po co to zmieniać? Jest w tym sporo prawdy, choć Volvo XC60 na tle konkurencji nie wygląda już tak okazale jak jeszcze parę lat temu. Klasa premium nie śpi i wygląda już dużo nowocześniej. Z drugiej strony prosty wygląd Volvo może być zaletą dla osób, które nie chcą się rzucać w oczy.

Volvo XC60 D4

Volvo XC60 D4

Podobnie prezentuje się środek, który swoje lata już ma. Prosta deska z mnóstwem przycisków na środku i z cienkim panelem za którym kryje się schowek to znak charakterystyczny dla Volvo. Mimo natłoku guzików można bardzo szybko odnaleźć się w kabinie, przez co obsługa jest prosta i intuicyjna. Co innego w nowych dotykowych tabletach, które zagościły w XC90 czy S90/V90, gdzie nawet zmiana temperatury wymaga dwóch kliknięć na ekranie oraz oderwania wzroku od drogi. Tutaj mamy pokrętło które nawet po omacku bez problemu trafimy.

Szwedzi od zawsze rozpieszczali pasażerów bardzo wygodnymi i świetnie wyglądającymi fotelami. W XC60 nic się nie zmieniło – wciąż jest komfortowo i pięknie. Z tyłu wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby, a pomiędzy nimi ewentualnie dziecko. Bagażnik posiada 495 litrów pojemności i oferuje sprytną rozkładaną przegrodę, którą możemy łatwo odgrodzić rzeczy rzucone luzem. Najbogatsze wersje wyposażenia oferują elektrycznie podnoszoną klapę. Swoją drogą, otwierając wnętrze Volvo XC60 mamy nieodparte wrażenie jakbyśmy wchodzili do naszego salonu i siadali w ulubionym fotelu.

Choć prawdę powiedziawszy, śmiem wątpić czy dom będzie tak dobrze wyposażony i tak bezpieczny. Co do pierwszego to mamy podgrzewane fotele (przód i tył) i kierownicę, nawigację, audio z CD/USB/MP3/AUX/DVD, automatyczną dwustrefową klimatyzację, bluetooth, Internet, szklany dach i tak dalej. Jeszcze okazalej prezentują się asystenci wspierający nasze bezpieczeństwo: monitorowanie martwego pola, asystent pasa ruchu, automatyczne światła drogowe i mijania, czujnik deszczu i zmroku, aktywny tempomat, system ostrzegający przed pieszymi i rowerzystami na drodze, automatyczne hamowanie i wiele, wiele więcej. Jeśli ktoś szuka bezpiecznego SUVa to z pewności XC60 spełni wszystkie kryteria ochrony jakie sobie założymy. Volvo to wciąż synonim bezpieczeństwa.

Volvo XC60 D4 AWD oferuje też taką funkcjonalność jak czytanie SMS’ów, a wygląda to mniej więcej tak:

Co innego zapisane na stałe komendy głosowe, a co innego czytanie tekstu na żywo po polsku (Volvo XC60 czyta SMS tylko po angielsku)….

Od jakiegoś czasu Volvo mocno modernizuje swoją gamę silnikową, zmniejszając pojemności oraz ilość cylindrów. Już dzisiaj modele z liczbą 90 w nazwie (XC90/S90/V90) posiadają tylko dwulitrowe i tylko czterocylindrowe jednostki. Volvo XC60 również dostało nowe silniki i od teraz silnik D4 to 190 KM diesel z nową dwusprzęgłową przekładnią (AISIN), która napędza tylko przednią oś. Ale! W ofercie wciąż jest model Volvo XC60 D4 AWD, który posiada stary, dobry silnik o pojemności 2.4 litra, który jest pięciocylindrowcem.

Dokładnie taką jednostkę wybraliśmy do testów i początkowo byliśmy nią zachwyceni. To jeden z najlepiej brzmiących silników wysokoprężnych na rynku. Ba, być może jest to nawet najlepiej brzmiącą jednostka i mówimy tutaj jedynie o kulturze pracy, a nie o wydechu. Niestety, to jedyna przewaga tego silnika nad nowym D4 o pojemności dwóch litrów. D4 AWD taką samą moc, wolniejszą skrzynię (6-stopniowy standardowy automat) oraz gorsze osiągi (wolniejszy do 100 km/h). Wszystko to jasno pokazuje, że ten cały downsizing nie jest taki głupi. Do pełni szczęścia brakowałoby nam, żeby nowy silnik mógł mieć napęd na cztery koła, bo póki co jeszcze takiej opcji nie ma.

Volvo XC60 D4

Volvo XC60 D4

Volvo XC60 D4 AWD również pali sporo więcej od dwulitrowej odmiany, ale spowodowane jest to też różnicą w napędzie, bowiem na razie 4×4 dostępne jest tylko w pięciocylindrowcu. D4 AWD podczas jazdy z autostradową prędkością pali 9.5 litra na każde sto kilometrów. Silnik posiada wtedy nieco ponad 2500 obrotów, podczas gdy nowa jednostka z 8-mio stopniową przekładną ma ich wtedy o 600 mniej, stad też różnica w spalaniu. Zwykła mieszana trasa z przeplatanym terenem zabudowanym i niezabudowanym da nam wynik na poziomie 8 litrów. W mieście musimy się przygotować na 10-11.

Mimo wszystko, jeśli zdecydujemy się na jednostkę D4 AWD nie będziemy narzekać. Silnik naprawdę sprawnie napędza spory samochód, wydając przy tym bardzo przyjemne dla ucha odgłosy. Napęd na cztery koła pozwoli czuć się bezpiecznie na śliskim terenie, w tym na śniegu czyli środowisku naturalnym Szweda. Fakt, skrzynia nie jest demonem prędkości, ale w zupełności wystarcza do sprawnego poruszania się w mieście i na trasie.

Volvo XC60 jest jak wino – im starsze tym lepszy. Mimo 8 lat na karku samochód świetnie się trzyma. Owszem, środek już się nieco zestarzał tak samo jak i wygląd zewnętrzny, ale mimo wszystko dotrzymuje kroku konkurencji. Świetna rodzinna propozycja, która oferuje sporo przestrzeni, niezłe osiągi, dobre wykonanie, no i oczywiście bezpieczeństwo. Typowe Volvo.

DANE TECHNICZNE Volvo XC60 D4 AWD – TEST
Silnik / Pojemność turbodiesel / 2400 cm³
Układ / Liczba zaworów R5 / 20
Moc maksymalna 140 kW (190 KM) / 4000 obr/min
Moment obrotowy 420 Nm / 1500-3000 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd 4x4
Skrzynia biegów automatyczna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 11 / 8 / 10 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4644 / 1586 / 1713 mm
Rozstaw osi 2774 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1921 / 2405 kg
Bagażnik w standardzie 495 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1455 l
Pojemność zbiornika paliwa 70 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy co 20 tys. km lub co rok
Cena wersji podstawowej 140 200 zł (D3 150 KM, Kinetic, 6 MT)
Cena wersji testowanej ok 260 00 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!