Opel Astra Sports Tourer – TEST PIERWSZA JAZDA

Opel Astra Sports Tourer

Kombi roku 2016?

Opel Astra najnowszej, piątej generacji to samochód roku 2016. Sprawdźmy czy kombi również zasługuje na to miano. Zapraszamy do pierwszej jazdy.

Coraz więcej osób kupuje samochód kombi również oczami, nie tylko wielkością bagażnika. Nie ma się co dziwić, bo i po co kupować przestronny samochód, którym wstydzimy się jeździć. Niekiedy jednak producenci za bardzo chcą stworzyć ładną, wręcz sportową sylwetkę swoich kombi, przez co ograniczają przestrzeń bagażową. Chodzi głównie o łagodnie opadającą tylną klapę, a nie jak to powinno być w kombi wręcz pionową. Opel wymyślił coś nieco innego. Klapa bagażnika jest niemal pionowa, jednak optycznie tego nie widać poprzez bardzo mocno opadająca linię okien. Takie rozwiązanie to świetny pomysł, a nowy Opel Astra Sports Tourer prezentuje się znakomicie.

W ten sposób kufer w Astrze kombi nie stracił swojej funkcjonalności i przestronności. Bagażnik ma 540 litrów pojemności (o 40 więcej niż u poprzednika), idealnie płaską podłogę i zaczepy na siatki mocujące. Pod podłogą znajduje się miejsce na koło zapasowe i kilka pierdół. Z bagażnika możemy też łatwo położyć tylną kanapę za pomocą dwóch przycisków. Niestety, fotele nie składają się idealnie na płask, ale mimo to po takim zabiegu otrzymujemy aż 1630 litrów (o 80 więcej niż w poprzedniej generacji). Ciekawą opcją jest możliwość ustawiania wysokości elektrycznie podnoszonej klapy. Owszem, część producentów oferuje takie ustawienie, jednak zazwyczaj trzeba wejść w ustawienia komputera i sporo się naszukać, żeby to zmienić. Tutaj wszystko mamy na przycisku do otwierania klapy w środku, który możemy łatwo przekręcić i zmienić wysokość otwierania. Dodatkowo Opel umożliwia otwieranie i zamykanie bagażnika za pomocą wymachnięcia nogą pod zderzakiem. Wymogiem jest posiadanie kluczyka w kieszeni.

Opel Astra Sports Tourer

Imponujące 1630 litrów. Szkoda, że kanapa nie kładzie się idealnie na płasko.

Opel Astra Sports Tourer może pochwalić się też wystarczającą ilością miejsca dla podróżnych. Oczywiście, trzeba pamiętać, że jest to segment C, więc nie ma co oczekiwać cudów, ale nawet ze wzrostem 190 cm powinniśmy usiąść wygodnie w środku. Z tyłu problemy na nogi zaczynają się, kiedy pasażer przed nami ma 185-190 cm wzrostu. Opel Astra Sports Torurer posiada też bardzo wygodne fotele (z przodu mogą być nawet wentylowane). Swoją drogą, dziwne jakby nie były, skoro sam producent chwali się, że spędził aż 4 lata nad pracą nad siedziskami! Cztery lata to tyle, co niektórym firmom zajmuje stworzenie nowego samochodu, a tutaj Opel skupił się na samych fotelach. Imponujące.

Zresztą tak jak wyposażenie i jakość wykonania. Producent naprawdę bardzo mocno nad tym popracował i podniósł poprzeczkę jeszcze wyżej. Z racji pierwszych jazd i ograniczonego czasu nie mogliśmy wszystkim się pobawić i nacieszyć, ale obiecujemy, że zrobimy to w pełnoprawnym teście. Podobnie rzecz się ma do spalania, którego nie zdążyliśmy zmierzyć miarodajnie…

Zamiast tego skupiliśmy się nieco na właściwościach jezdnych. Zadanie jakie sobie postawiliśmy to próba wyczucia różnic pomiędzy hatchbackiem, a kombi. Po tych kilku godzinach za kółkiem, naszym zdaniem jeździ się identycznie. Identycznie czyli pewnie, precyzyjnie i przyjemnie. Opel Astra Sports Tourer to auto, które potrafi dać frajdę za kółkiem, zwłaszcza z mocnym silnikiem jak 1.4 Turbo 150 KM (w ofercie jest również 1.6 Turbo 200 KM!). Ten ma bardzo ciekawą charakterystykę, której bliżej jest do wolnossących konstrukcji niż do turbo. Samochód bardzo ładnie i płynnie wchodzi na obroty, niemal jednostajnie przyśpieszając. Jest przy tym bardzo cichy. Dla fanów Diesli, Opel oferuje nowy silnik 1.6 CDTi BiTurbo o mocy 160 KM.

Opel Astra Sports Tourer

Opel Astra Sports Tourer

Przed zakończeniem jeszcze waga, o której nie można nie wspomnieć pisząc o jakimkolwiek nowym osobowym Oplu. Niestety, niemiecki producent ostatnimi czasy zasłynął z tego, że jego samochody ważyły znacznie więcej niż konkurencja, czasem nawet i o 100-200 kg. To oczywiście negatywnie wpływa na spalanie, osiągi jak i prowadzenie. Nowy Opel Astra Sports Tourer w zależności od wersji silnikowej waży od 1273 do 1435 kg. Najlżejsza Astra, poprzedniej czwartej generacji ważyła 1378 kg i był to hatchback… Brawo Opel. A raczej, wreszcie Opel!

Opel Astra Sports Tourer to naprawdę świetna propozycja i chyba rozumiemy, dlaczego nowa Astra została samochodem roku 2016. To po prostu samochód dopracowany niemal pod każdym względem. Właśnie takie jest również jej wcieleni kombi.

Test nowej Astry w odmianie hatchback znajduję się TUTAJ

Dane w tabelce poniżej dotyczące samochodu z silnikiem 1.4 Turbo 150 KM

DANE TECHNICZNE Opel Astra Sports Tourer – TEST PIERWSZA JAZDA
Silnik / Pojemność turbobenzyna / 1399 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 110 kW (150 KM) / 5000 - 5600 obr/min
Moment obrotowy 245 Nm / 2000-4000 Nm
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) brak pomiarów własnych
Długość / Szerokość / Wysokość 4702 / 1809 / 1510 mm
Rozstaw osi 2662 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1350 / 1900 kg
Bagażnik w standardzie 540 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1630 l
Pojemność zbiornika paliwa 48 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy co 30 tys. km lub co rok
Cena wersji podstawowej 63 800 zł (1.4 Twinport 100 KM, Essentia)
Cena wersji testowanej ok 100 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

1 Comments

Leave A Comment