Audi Q7 3.0 TFSI vs Volvo XC90 T6 – PORÓWNANIE

Audi Q7 vs Volvo XC90

Starcie gigantów

Zapraszamy do starcia w klasie największych SUVów, gdzie do boju stanie nowe Volvo XC90 i jeszcze nowsze Audi Q7. Gotowi?

Geneza

Oba auta to drugie generacje i oba były bestsellerami, choć niewątpliwie Volvo odniosło większy sukces. To jednak nie ma żadnego znaczenia, bowiem na rynku pojawiły się ich drugie generacje, więc walka zaczyna się od początku. Na nowe XC90 musieliśmy czekać aż 12 lat, pojawiło się w 2014 roku. Na Q7 nieco krócej bowiem 10 lat, a jego nowa odsłona została pokazana w zeszłym roku.

Wygląd zewnętrzny

Stylistycznie te samochody są zupełnie różne. Szwed nawiązuje nieco do swojego poprzednika, robi to jednak w bardzo subtelny i nowoczesny sposób. W Audi ciężko dostrzec podobieństwo do pierwszej generacji. Co więcej, Q7 w wygląda nieco jak duże kombi, a nie jak typowy SUV. Kanciaste linie, owszem, są nowoczesne, ale sprawiły, że samochód wygląda nieco ociężale i topornie. Co innego Volvo XC90, które wygląda lekko, nowocześnie i fantastycznie. Oba samochody były wyposażone w sportowe pakiety optyczne, w Audi jest to S-Line, natomiast w Volvo R-Line. Różnicą jest rozmiar felg, gdzie Szwed posiada aż 22-calowe, a Niemiec „tylko” 21. Te drugie mają też dużo brzydszy wzór, ale to akurat można łatwo zmienić, bowiem w konfiguratorze mamy duży wybór. Nie mniej jednak, w kategorii stylistyki bez wątpienia punkt dla Volvo, które jest po prostu ładniejsze. 0:1

Wnętrze

Równie odmienne style panują w kabinach obu SUVów. Volvo postawiło na minimalizm, gdzie ilość przycisków na desce ograniczono do minimum: naliczyliśmy ich 9, a jeden z nich jest odpowiedzialny za otwarcie schowka. Na środku mamy ogromny tablet (idealne słowo, bowiem system pracuje na Androidzie i posiada obsługa gestów), którym zarządzamy w zasadzie wszystkim. Audi Q7 ma dużo bardziej konserwatywny środek, z dużo większą ilością przycisków, ale za to dużo łatwiejszą obsługą. W XC90 zmiana temperatury w kabinie podczas jazdy jest wręcz niebezpieczna, bowiem trzeba kliknąć na temperaturę, następnie przesunąć palcem na interesującą nas wartość. Podobnie z siłą nawiewu czy strefą, w którą ma wiać powietrze. W Q7 jedno pokrętło, w które trafimy bez odrywania wzroku. W Volvo z jednej strony, genialna, z wyglądu prosta deska, z drugiej momentami beznadziejna obsługa. Pod względem ergonomii i łatwości obsługi, Audi jest zdecydowanie na prowadzeniu. Jakość materiałów jest na podobnym poziomie, choć część osób z redakcji uważała, że Q7 ma bardziej szlachetne materiały. Remis. 1:2

Audi Q7 vs Volvo XC90

Audi Q7 vs Volvo XC90


Przestronność i komfort podróżowania

To jedne z największym SUVów na rynku, więc dziwne by było jakby w środku było mało miejsca. Oba oferują trzy rzędy siedzeń, a dopłata do nich to dla Volvo 7600 zł, a dla Audi 7770 zł. Drugie rzędy są regulowane w dwóch płaszczyznach (oparcie oraz odległość od poprzedzającego fotela), a po złożeniu oparć 2 i 3 rzędu mamy idealnie płaskie podłogi, pozwalające przewieźć nawet 2-metrowe przedmioty. Podsumowując, można spokojnie w tych autach spać. Zarówno XC90 jak i Q7 oferuje mnóstwo udogodnień, jak 4-strefowa klimatyzacja, rolety tylnych siedzeń, panoramiczne okna, ładowarki 230W z tyłu i tak dalej. Ciekawym rozwiązaniem w Audi jest możliwość zamówienia podwójnych szyb, gdzie w kabinie jest jeszcze ciszej. Volvo natomiast postawiło na bezpieczeństwo i za dopłatą oferuje laminowane boczne szyby, które podczas kolizji mogą wyrządzić znacznie mniej szkód. Z racji nieco większych wymiarów Audi (minimalnie dłuższe i szersze) może pochwalić się większym kufrem o pojemności aż 770 l w wersji z 3 rzędami (na żywo są bardzo podobne i tak samo ustawne). Tak czy inaczej, daleka podróż w tych autach to czysta przyjemność. Znowu remis. 2:3

Silniki

Do porównania wybraliśmy najmocniejsze benzynowe odmiany Audi Q7 oraz XC90. Niemiec generuje 333 KM, natomiast Volvo jest o 13 KM słabsze i posiada „tylko” 320 KM mocy. Na szczęście, producent oferuje dodatkowy zastrzyk mocy w postaci chipa od Polestara zwiększający moc do 334 KM. Taki wariant właśnie wybraliśmy. W ten sposób Audi przyśpiesza do pierwszej setki w czasie 6,3 s, natomiast Volvo jest wolniejsze o 0,1 s i potrzebuje 6,4 sekundy. Ze startu zatrzymanego różnicy dużej nie ma, co innego z rolki. Sprawdziliśmy się w takiej próbie i Audi za każdym razem momentalnie wychodzi na prowadzenie. Nie jest to przepaść, jednak Q7 odskakuje od razu na długość, może dwie i stopniowo powiększa przewagę. W Niemcu reakcja na gaz jest wyraźnie szybsza (dodatkowo jest o 50 kg lżejszy) i to mimo iż w XC90 jest poprawiona dzięki ingerencji firmy Polestar. Tutaj czuć różnicę w konstrukcjach, bowiem w Vovlo jest turbosprężarka, natomiast w Audi sprężarka mechaniczna, tak zwany kompresor (to jest ten sam silnik co w Audi S5). Nie zmienia to jednak faktu, że oba auta są bardzo szybkie i raczej nikt nie będzie zawiedziony.

Zawiedzeni Volvo natomiast będą wszyscy motomaniacy, którzy od mocnych samochodów oczekują pięknego dźwięku. Cóż, pod maską Szweda pracuje dwulitrowa jednostka R4 (każdy silnik w XC90 to rzędowa czwórka o pojemności 2 litrów) o oznaczeniu T6, która nie brzmi, a wyje. I to jest największa wada tego samochodu. Co innego Audi Q7, które z motorem 3.0 TFSI brzmi rasowo i pięknie. Cóż, większa pojemność no i układ V6. Ogólnie nie mamy problemów z tak małą pojemnością w XC90 oraz z układem. Jednak kultura pracy jest dużo gorsza. Bezdyskusyjny punkt dla Audi. 3:3

Skrzynia biegów

Automatyczne, dwusprzęgłowe, o 8 biegach – takie są skrzynie w obu samochodach. Ciężko jest zauważyć, która z nich jest szybsza lub bardziej komfortowo zmienia biegi. Kiedy trzeba robią to bardzo szybko, a jeśli innym razem bardzo płynnie. Nikt nie powinien być niezadowolony. Co ciekawe, podczas zmiany biegów zarówno w Audi jak i w Volvo z wydechów słychać strzały. W Q7 są zdecydowanie głośniejsze, ale to już kwestia wydechów. Tutaj mamy remis. 4:4
Zawieszenie i właściwości jezdne

Testowane egzemplarze różniły się zawieszeniem, bowiem w Audi znajdowało się opcjonalne pneumatyczne zawieszenie, natomiast w Volvo już nie. Na szczęście, ostatnio mieliśmy w swojej redakcji XC90 z pneumatyką, dlatego mamy porównanie i do niego będziemy się odnosić. Audi bez wątpienia ma nieco bardziej precyzyjny układ kierowniczy, jednak jego zawieszenie bardzo mocno buja samochodem. Volvo pod tym względem prezentuje się dużo lepiej, a jest tak samo komfortowe. Oczywiście koła 21 i 22 cali nie są najlepszym wyborem do dużych SUVów, ale nadal da się nimi jeździć wygodnie. Zarówno Audi Q7 jak i Volvo XC90 posiadają napęd na cztery koła, jednak nie mieliśmy jak ich porównać. Tutaj również mamy remis. Audi ma lepszy układ kierowniczy, a Volvo zawieszenie. 5:5

Bezpieczeństwo

Nie od dziś wiadomo, że Volvo to synonim bezpieczeństwa. W oficjalnych testach zderzeniowych euro NCAP Szwed uzyskał minimalnie lepszy wynik niż Niemiec. Różnica jednak jest naprawdę minimalna, więc ciężko mówić o przepaści. Co więcej, oba samochody są wyposażone w niezliczone systemy poprawiające bezpieczeństwo. Poza tak oczywistymi jak poduszki i kurtyny powietrzne, mamy systemy monitorujące martwe pole, aktywny asystent pasa ruchu (auto samo skoryguje drogę, przy wykryciu opuszczenia pasa), aktywny tempomat, kamery 360 stopni i wiele, wiele więcej. Im zasobniejszy portfel, tym więcej w te auta można włożyć. Znowu remis. 6:6

Cena

Podstawowe Audi Q7 z trzylitrowym dieslem TDI o mocy 210 KM kosztuje 270 200 zł. Cennik Volvo zaczyna się od 229 900 zł za wersję z dwulitrowym silnikiem o mocy 190 KM. Różnica jest jednak w napędach, bowiem Szwed jest pędzony na przód, a Niemiec na wszystkie koła. Najtańszy wariant AWD XC90 kosztuje 245 800 zł i posiada 235 KM (oczywiście dwa litry R4). Najmocniejsza odmiana XC90 z motorem T6 o mocy 320 KM kosztuje 281 700 zł, a chip od Polestara dodatkowe 4 500 zł, czyli razem 286 200 zł. Na Audi Q7 3.0 TFSI 333 KM trzeba wydać minimum 310 400 zł, czyli o 24 200 zł więcej. Dlatego punkt dla Volvo. 6:7

Podsumowanie

Najnowsze Audi Q7 oraz Volvo XC90 to dwa nowoczesne, świetnie wykonane i bardzo szybkie SUVy, zwłaszcza z jednostkami T6 i 3.0 TFSI. Wybór samochodu jest bardzo trudny i bez różnicy, który samochód wybierzecie będziecie bardzo zadowoleni, ponieważ zarówno Q7 jak i XC90 jest genialne. Każde porównanie powinno mieć jednak zwycięzcę i konfrontacje Niemcy kontra Szwecja wygrywa naszym zdaniem Volvo XC90. Przewaga jest minimalna i zdobyta głównie dzięki nieco niższej cenie.

Volvo XC90

Volvo XC90

DANE TECHNICZNE Audi Q7 3.0 TFSI vs Volvo XC90 T6 – PORÓWNANIE
Silnik / Pojemność benzyna z kompresorem / 2967 cm³ vs benzyna z turbo / 1969 cm³
Układ / Liczba zaworów V6 / 24 vs R4 / 16
Moc maksymalna 245 kW (333 KM) / 5500 - 6500 obr/min vs 246 kW (334 KM) / 5700 obr/min (Volvo z chipem Polestar, bez osiąga 320 KM)
Moment obrotowy 440 Nm / 2900 - 5300 Nm obr/min vs 440 Nm / 2200 - 4500 obr/min (Volvo z chipem Polestar, bez osiaga 400 Nm)
Zawieszenie przód Pneumatyczne vs wielowahaczowe (Volvo też może mieć pneumatyczne)
Zawieszenie tył Pneumatyczne vs wielowahaczowe (Volvo też może mieć pneumatyczne)
Napęd 4x4
Skrzynia biegów automatyczna, dwusprzęgłowa 8 biegów vs automatyczna, dwusprzęgłowa 8 biegów
Prędkość maksymalna 250 km/h vs 230 km/h (w obu przypadkach ograniczone)
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,3 s vs 6,4 s (bez chipu Polestar Volvo potrzebuje 6,5 s)
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) brak pomiarów własnych
Długość / Szerokość / Wysokość 5052 / 1968 / 1741 mm vs 4950 / 1931 / 1775 mm
Rozstaw osi 2994 vs 2984 mm
Masa własna / Dopuszczalna 2045 kg / brak danych vs 2099 kg / brak danych
Bagażnik w standardzie 770 l vs 692 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń brak danych vs 1868 l
Pojemność zbiornika paliwa 71 l vs 85 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata vs 2 lata
Przeglądy według wskazań komputera vs według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 270 200 zł (3.0 TDI 210 KM AWD) vs 229 900 zł (D4 2.0 190 KM, FWD)
Cena wersji testowanej 495 390 vs 380 000 zł (spora różnica w wyposażeniu aut)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

  • Jan Karczek

    Brak dużego silnika to strzał w kolano. Znam przynajmniej 2 osoby, które nie kupiły XC90, bo jest napędzana tylko rzędową 2-litrówką. Żadna ilość turbosprężarek nie spowoduje, że ten silnik będzie lepiej brzmiał niż Skoda Octavia, a przyjemność z jazdy to również piękny dźwięk silnika. Niestety, ale to dyskwalifikuje ten samochód w moich oczach, mimo, że samochód jest piękny. Mam nadzieję, że Volvo pójdzie po rozum do głowy.