Aktualności

Czy wymiana zawieszenia ma sens?

Zawieszenie w terenówce

Każdy samochód to niekończąca się inwestycja. Wymiana opon, klocków hamulcowych, oleju i poszczególnych części, które okazjonalnie się psują to spory wydatek. Pamiętajmy, że od tego zależy komfort jazdy, ale także bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników drogi. A kiedy ostatni raz wymienialiście układ zawieszenia?

Przede wszystkim zawieszenie samochodu doceniamy podczas podróży po kiepskiej jakości szosach, ponieważ amortyzatory mają za zadanie tłumić drgania i stabilizować jazdę. Kiedy zawieszenie jest mocno zużyte zmniejsza się komfort prowadzenia samochodu, ale to nie jedyny powód, dla którego warto pomyśleć o nowych resorach.

Nadwyrężony układ zawieszenia sprawia, że:

  • zwiększa się droga hamowania pojazdu; samochód ze zużytymi amorami jadący z prędkością 50 km/h zatrzyma się po ok. 34 m, czyli o dwa metry dalej niż auto z nowym zawieszeniem,
  • zwiększa się ryzyko wypadnięcia z toru jazdy, poślizgu lub dachowania podczas pokonywania zakrętów już przy prędkości 60 km/h, zużyty układ zawieszenia nie będzie kompensował siły odśrodkowej,
  • zwiększa się ryzyko tzw. aquaplanningu, czyli wodnej poduszki tworzącej się pod oponami na mokrej nawierzchni,
  • spada przyczepność do podłoża,
  • na wybojach reflektory naszego auta oślepiają innych kierowców,
  • zwiększa się ryzyko uszkodzenia podwozia podczas pokonywania trudnego terenu oraz zmniejszają się zdolności przełajowe naszej terenówki.

Zawieszenie w samochodzie terenowym

Szczególnie ten ostatni punkt powinien zainteresować pasjonatów off-roadu. Montaż zawieszenia terenowego pozwala zwiększyć lift, czyli podnieść nadwozie o kilka cali. W przypadku powiększenia prześwitu o 1-2 cale nie jest konieczna ingerencja w pozostałe układy jezdne. Większy prześwit pozwala pokonywać trudniejsze przeszkody, zwiększa głębokość brodzenia oraz umożliwia montaż opon terenowych w rozmiarze większym niż fabryczny. Solidne zawieszenia w przypadku samochodów terenowych jest ważne także ze względu na masę samego pojazdu, jak i na dodatkowe akcesoria offroad, w które wyposażamy auta. Wyciągarka ze stalową liną, płyty osłonowe, a do tego trapy, podnośnik hi-lift i często turystyczny ekwipunek – to wszystko obciąża samochód i nadwyręża jego zawieszenie.

Właściciele samochodów 4×4 powinni szczególnie zwracać uwagę na stan układu zawieszenia, ponieważ amortyzatory w takich pojazdach działają w ekstremalnie trudnych warunkach i szybciej się zużywają.