Mercedes E-klasa 2016

11 stycznia 2016
Bez kategorii, Mercedes Nowości

Prototypy najnowszej E-klasy spotykane były od dłuższego czasu, o czym pisaliśmy na łamach Autowizji. Teraz wiemy jak wygląda i co oferuje nowy model, który swoją światową premierę ma na salonie motoryzacyjnym w Detroit.

Jak widać, Mercedes wzorując się na Audi, silnie wprowadza unifikację swoich modeli, upodabniając klasę E do mniejszej klasy C i bardziej prestiżowej klasy S. Jest to kontrowersyjny ruch, który może nie spodobać się wielu fanom marki, jednak patrząc wstecz odnosząc się do początku lat 90. modele W190, W124 oraz W140 również znacząco się nie różniły od siebie stylistycznie.

Stylistyczne podobieństwo opiera się na zbliżonym wyglądzie lamp przednich i tylnych, które łączą rozwiązania stylistyczne nie tylko z sedanów klasy C i S, ale również można zobaczyć odniesienie do gamy klasy A (A, CLA oraz GLA). Oprócz tego, nowa klasa E ma powiększony rozstaw osi o 63 mm w stosunku do poprzednika, co na pewno przełoży się na zwiększoną ilość miejsca wewnątrz. Zmiany kabiny odnoszą się głównie do większego rodzeństwa. Wzorem S-klasy, klasa E otrzymała deskę rozdzielczą wyposażoną w ogromny, 12.3 calowy wyświetlacz, pełniący funkcję nawigacji i komputera pokładowego oraz zastępujący klasyczne, analogowe zegary prędkościomierza, obrotomierza, wskaźniki ilości paliwa i temperatury oleju.

Mercedes nie byłby sobą, gdyby jego flagowe limuzyny nie zaskakiwały nowinkami technologicznymi. W E-klasie zostanie wprowadzone dotykowe sterowanie z kierownicy, zastępujące klasyczne, analogowe przyciski. Pozwoli to na sterowanie małymi ruchami kciuka wszystkimi funkcjami w interfejsie pokładowym. Zastępuje to stare, dobre rolki działające tylko w płaszczyźnie góra-dół, pozwalając na ruchy w całej płaszczyźnie dwuwymiarowej bez odrywania rąk od kierownicy.

Mercedes-Benz E-Class 2016

Mercedes-Benz E-Class 2016

Z nowinek technologicznych Mercedes zapowiada również zmiany w działaniu świateł tylnych. Przykładowo, gdy kierowca zatrzyma samochód przed światłami i trzyma wciśnięty pedał hamulca, samochód sam zredukuje moc świecenia światła stopu tak, aby nie oślepiało kierowcy w kolejnym samochodzie. Kolejną nowością jest współpraca systemu COMAND z funkcją Speed Limit Pilot. Włączając tą funkcję, samochód podczas jazdy wyłapuje znaki ograniczenia prędkości jak i tablice informujące o terenie zabudowanym i wytraci prędkość do maksymalnej dozwolonym w danym terenie. Innowacyjność E-klasy wyróżnia się również na polu autonomicznej jazdy. Pojazd będzie monitorować przebieg drogi i sam będzie lekko poprawiał tor jazdy przykładowo na łuku, o ile linie na jezdni lub słupki na poboczach będą dobrze widoczne.

Aktywny asystent hamowania wspomoże kierowcę w kryzysowych sytuacjach, przykładowo gdy niemożliwe będzie wyhamowanie przed poprzedzającym samochodem, skieruje nasz pojazd na drugi tor. Uaktywni się również gdy będziemy chcieli zmienić pas gdy w naszym martwym polu znajdzie się inny samochód. Dohamuje wówczas koła tak, aby skierować nasze auto na swój pas, unikając kolizji. Następną ważną nowością jest system Pre-Safe. Wychwyci on zagrożenie uderzenia w tył auta podczas czekania np. na zmianę świateł. Zestaw radarów wychwyci szybko zbliżający się samochód z tyłu, zablokuje hamulce oraz uaktywni zagłówki i siedziska do pozycji pozwalającej na maksymalne uniknięcie obrażeń w wyniku kolizji.

Mercedes-Benz E-Class 2016

Mercedes-Benz E-Class 2016

Oprócz innowacji technologicznych, ograniczających się do działań elektronicznych, Mercedes wprowadza również nowe silniki, z których zdecydowanie najciekawszą nowością będzie hybryda typu Plug-in o oznaczeniu 350e. Czterocylindrowy benzyniak wspomagany przez silnik elektryczny, w trybie elektrycznym pozwoli na pokonanie 30 kilometrów. Kombinowana moc z obu silników wyniesie 279 koni mechanicznych z momentem obrotowym na poziomie 600 niutonometrów. Oprócz tego wprowadzone będą nowe silniki 200d i 220d, z czego ten drugi przy 195 koniach mechanicznych obiecuje średnie spalanie na poziomie 3.9 litrów na sto kilometrów. Jak będzie naprawdę dowiemy się wkrótce.

W nowej E-klasie zadebiutuje również nowa, dziewięciobiegowa automatyczna przekładnia 9G-tronic, dostępna już w podstawowych wersjach. Pozwoli na szybszą zmianę biegów i korzystanie z niskich obrotów, co ma przełożyć się na wyższą kulturę pracy i najefektywniejsze wykorzystywanie momentu obrotowego oraz mocy.

Grzegorz Stalewski

1 Comments

Leave A Comment