Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design – AUTO TEST

7 stycznia 2016
tekst: Grzegorz Stalewski, zdjęcia: Grzegorz Stalewski
Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design

Pożegnanie

Stratos, Delta Integrale, 037 – mówiąc Lancia prawdziwy fan motorsportu oczami wyobraźni widzi te modele. Posiadając tak fantastyczną rajdową przeszłość trudno uwierzyć, że niedługo pożegnamy się z Lancią na rynku europejskim. Z powodu rentowności Lancia ma być sprzedawana jedynie na rynku włoskim. Dzisiaj spotykamy się z jednym z ostatnich modeli marki dostępnych na europejskim rynku.


Przegląd historyczny

Pierwsza mała, miejska Lancia o oznaczeniu Y pojawiła się na rynku w 1996 roku. Miała płytę podłogową z Punto oraz 3-drzwiowe nadwozie zaprojektowane przez Enrico Fumia, odpowiedzialnego m.in. za Alfę Romeo 164 czy Maserati 3200 GT. To właśnie w tym modelu umieszczono wskaźniki na środku deski rozdzielczej a nie tuż za kierownicą i utrzymano ten trend w małych Lanciach do dzisiaj. Silniki jakie gościły pod maską Y to rzędowe, benzynowe czterocylindrowce o pojemności od 1.1 do 1.4 litra, pochodzące z rodziny Fiata.

Druga generacja otrzymała już nazwę Ypsilon i została zaprezentowana w 2003 roku. Tutaj również skorzystano z podzespołów z Punto, ale kolejnej generacji. Ypsilon okazał się hitem sprzedażowym Lancii. Powstało wiele edycji specjalnych, jak choćby B-colore, Passion, Momo Design, Versu, Moda Milano czy Unyca. Wśród jednostek napędowych oferowanych w Ypsilon I oprócz benzynowych 1.2 i 1.4 pojawił się również diesel 1.3 M-jet.


Obecnie

Prezentowana Lancia Ypsilon II jest obecna na rynku od 2011 roku. Dzieli płytę podłogową z Fiatem 500 oraz Fordem Ka. Produkowana jest w polskiej fabryce Fiata w Tychach po zakończeniu produkcji Fiata Pandy II generacji. Największą zmianą względem poprzedniej generacji jest dodana druga para drzwi, z elegancko ukrytymi klamkami w słupkach, tak jak miało to miejsce w Alfie Romeo 147 czy Seacie Leonie II generacji. Mimo iż stylistycznie jest to strzał w dziesiątkę, ręka odruchowo szuka klamki pod linią szyb.

Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design

Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design

Ypsilon jest jak damska torebka – mały, poręczny, elegancki i facet wygląda w nim… Niecodziennie. Nie ukrywając, Ypsilon swoimi wymiarami i stylistyką dedykowany jest bezpośrednio do klientek płci pięknej. Mimo to łatwo zamieszać w głowach towarzystwa, mówiąc, że przyjechało się czerwonym włoskim autem. Prezentowany Ypsilon to wersja Momo Design. Wyróżnia się dwukolorowym malowaniem, 15-calowymi alufelgami, logo Momo Design na słupku B oraz przemodelowanym tylnym zderzakiem.


Wewnątrz

Elegancki z zewnątrz zapewnia poczucie mody również w środku. Ładnie stylistycznie wykończone wnętrze przypomina stare Citroeny. Spokojnie, nie chodzi tu o jakość wykonania tylko o niecodzienność zaprojektowania deski rozdzielczej. Indywidualnego charakteru wnętrzu dodaje również zgrzewane logo Momo Design na oparciach foteli. Podróżujący z tyłu mogą czuć dyskomfort spowodowany ograniczoną przestrzenią zarówno na nogi, jak i nad głową. Jest to spowodowane małymi wymiarami włoskiej elegantki.


Osiągi

Trzeba powiedzieć sobie jasno – Lancia Ypsilon S Momo Design to nie jest samochód do wyścigów spod świateł. Pod jej maską gości czterocylindrowa benzynowa jednostka o pojemności 1.2 litra, produkująca 69 koni mechanicznych. Mimo małych rozmiarów i niedużej masy własnej jest to zbyt mało, aby sprawnie poruszać się po mieście. Należy stanowczo obchodzić się z pedałem gazu, co niestety skutkuje wzrostem spalania.


Podsumowując

Lancia żegna się z europejskim rynkiem w dobrym stylu. Cicho, spokojnie wycofuje się na zasłużoną emeryturę do słonecznych Włoch. W sercach motomaniaków Lancia zawsze będzie się kojarzyła z potworami z rajdowej grupy B. Jeśli chcecie zrobić stylowy prezent swojej mamie lub babci, zamówcie im Ypsilona. Do jazdy miejskiej w zupełności im wystarczy a kto wie, może i one pamiętają klasę dawnej Lancii?

DANE TECHNICZNE Lancia Ypsilon S 1.2 Momo Design
Silnik / Pojemność benzyna / 1242 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 / 8
Moc maksymalna 51 kW (69 KM) / 5500 obr/min
Moment obrotowy 102 Nm / 3000 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 5 biegów
Prędkość maksymalna 163 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h brak danych
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 7,2 / 5,6 / 6,2 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 3841,5 / 1675,6 / 1517 mm
Rozstaw osi 2388,1 mm
Masa własna / Dopuszczalna 965 / 1500 kg
Bagażnik w standardzie 245 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń brak danych
Pojemność zbiornika paliwa 40 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata bez limitu kilometrów
Przeglądy co 15 tys. km
Cena wersji podstawowej 46 490 zł (1.2 69 KM, Elafantino)
Cena wersji testowanej ok 60 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

  • zbynio

    Panowie chyba najgorzej napisany wasz test szkoda ze poziom opada!

  • Alojzy Glizda

    pomyliliście chyba kW z KM

    • barturban

      Pomyliliśmy, dziękuje za czujność!