Nowe Audi S4 i S4 Avant (2016)

13 października 2015
Bez kategorii, Audi Frankfurt 2015 Nowości
Nowe Audi S4 (2016)

260 kW (354 KM), od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy – na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej IAA we Frankfurcie nad Menem, cztery pierścienie zaprezentowały nowe modele: S4 i S4 Avant. Te sportowe i zaawansowane technicznie auta serii A4, dzięki inteligentnej, lekkiej konstrukcji, mocnym silnikom i bogatemu pakietowi najnowszych rozwiązań technicznych, zdecydowanie wyprzedzają konkurencję.

„Mamy ponad dwudziestoletnie doświadczenie w rozwijaniu koncepcji sportowych modeli S marki Audi“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Formuła naszego sukcesu, to od początku kombinacja najwyższej wydajności napędu quattro, dyskretnej stylistyki i najnowszych rozwiązań technicznych z zakresu napędu, podwozia i systemów infotainment. Nowe Audi S4 i S4 Avant kontynuują tę sportową tradycję.”


Lekki i o dużej mocy: silnik 3.0 TFSI

Serce modeli S to na nowo zaprojektowany, turbodoładowany silnik V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka 3.0 TFSI generuje moc 260 kW (354 KM), a jej moment obrotowy 500 Nm dostępny jest w szerokim przedziale od 1300 do 4500 obr./min. Silnik góruje nad swoim poprzednikiem pod względem mocy i momentu obrotowego, przy jednocześnie znacznie mniejszym zużyciu paliwa i zredukowanym ciężarze.

Motor rozpędza Audi S4 od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy, podczas gdy jego prędkość maksymalna, ograniczona elektronicznie, wynosi 250 km/h. Mimo wyraźnie lepszych osiągów silnik V6 ujmuje swoją efektywnością. Według testów zużycia paliwa NEDC, Audi S4 Limousine zużywa poniżej 7,4 litra benzyny na 100 km i emituje tylko 170 g CO2 na km.

Nowa, ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic pracuje bardzo wydajnie i przełącza biegi szybko, spontanicznie i bardzo komfortowo. Zawsze, gdy pozwala na to sytuacja na drodze, przechodzi w stan jazdy na wolnym biegu i w ten sposób oszczędza paliwo.

Moc generowana przez jednostkę 3.0 TFSI przekazywana jest na jezdnię za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła quattro. To charakterystyczna cecha każdego modelu typu S marki Audi. W normalnym trybie jazdy jego samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy kieruje 60 procent momentu obrotowego na tylną oś, a 40 procent na oś przednią. W zależności od zaistniałej sytuacji, nawet 70 procent momentu może zostać skierowane na oś przednią i nawet aż 85 procent na oś tylną. Bazujące na inteligentnym oprogramowaniu, selektywne sterowanie rozkładem momentu obrotowego między kołami, uzupełnia pracę napędu quattro. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu są minimalnie przyhamowywane zanim jeszcze mogłyby wpaść w poślizg. Dzięki temu zachowanie pojazdu podczas jazdy jest bardziej precyzyjne i stabilne, a samochód bardziej zwrotny. Dostępny opcjonalnie sportowy mechanizm różnicowy, aktywnie rozkładając siłę napędową między tylnymi kołami, jeszcze bardziej poprawia prowadzenie auta.


Inteligentna dynamika: podwozie

Nowe Audi S4 i S4 Avant brawurowo pokonują wszelkie zakręty. Niezależnie od tego, czy znajdują się one na torze wyścigowym, czy na górskiej drodze. Podczas szybkiej jazdy po autostradzie, dzięki zastosowanemu tu nowemu podwoziu, oba modele zachowują doskonałą stabilność jazdy na wprost. Pięciowahaczowe zawieszenia zarówno przedniej jak i tylnej osi precyzyjnie oddzielają od siebie siły wzdłużne i poprzeczne, zapewniając w ten sposób optymalne prowadzenie. Konstrukcja obu zawieszeń, a także elektromechanicznego wspomagania kierownicy, jest bardzo lekka. Dynamiczny układ kierowniczy, zmieniający w zależności od prędkości swoje przełożenie, to jeden z elementów wyposażenia opcjonalnego.

Standardowe podwozie sportowe S zawieszono o 23 mm niżej niż w przypadku modelu bazowego. Taki sam prześwit ma opcjonalne podwozie z aktywnym systemem kontroli zawieszenia. Do standardowego w obu modelach systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, włączono amortyzatory CDC (CDC = continous damping control), silnik, układ kierowniczy, automatyczną skrzynię biegów tiptronic oraz sportowy mechanizm różnicowy. System ten pozwala kierowcy na wybór jednego spośród kilku trybów charakterystyki pracy zawieszenia.

Na montowane seryjnie 18-calowe obręcze kół o stylistyce gwiazdy z pięcioma podwójnymi ramionami, założono opony w rozmiarze 245/40. Alternatywnie quattro GmbH oferuje koła 19-calowe. Hamulce są mocne i wyjątkowo wytrzymałe.


Sportowy umiar: stylistyka

Wygląd nowych S4 i S4 Avant subtelnie odróżnia je od modeli bazowych. Pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe i zaakcentowane, poziome linie całego frontu, podkreślają szerokość pojazdu. Zderzak i wloty powietrza mają wyraziste kontury. Wiele elementów dodatkowych karoserii polakierowano w delikatnych, matowych odcieniach szarości i w wybranych miejscach wzbogacono chromem.

Na płynnie zarysowanych bokach Audi S4, którego długość to 4,74 m, uwagę przykuwają obudowy lusterek bocznych w kolorze aluminium. Wyraźnie wystające progi nadają obu modelom zdecydowanego wyglądu. Wyprofilowana krawędź klapy bagażnika zapewnia odpowiednią aerodynamikę. Elementami charakterystycznymi zderzaka dla modeli typu S są: umieszczona u jego dołu czarna kratownica o strukturze plastra miodu, typowa dla modeli S krawędź dyfuzora oraz dwie rury wydechowe – każda dodatkowo o dwóch końcówkach.

Karoseria to inteligentna konstrukcja kompozytowa. Taka konstrukcja sprawia, że jest ona wyjątkowo sztywna przy skręcie, bezpieczna, a przy tym lekka. Jest też podstawą niskiego ciężaru pojazdu: wersja Limousine ze standardowym napędem na cztery koła quattro waży 1630 kg, a Avant 1675 kg.

Sportowa elegancja: wnętrze

W przestronnym wnętrzu może wygodnie podróżować pięcioro pasażerów. Komfort akustyczny podróży wyznacza nowe standardy w tej klasie, a jakość wykończenia jest bardzo wysoka. Bagażnik Audi S4 Avant ma, w zależności od ustawienia oparcia tylnego siedzenia, pojemność od 505 do 1510 litrów. Audi S4 Limousine natomiast ma bagażnik o pojemności 480 litrów. Homogeniczny przebieg linii z szerokim pasmem nawiewów na tablicy rozdzielczej i zintegrowanym panelem obsługi klimatyzacji, nadaje wnętrzu wrażenia szerokości i przestrzeni. W ciemnościach pasma diod zaznaczają zarys konturów drzwi i konsoli środkowej.

Sportowe fotele S obito kombinacją skóry Perlnappa i tkaniny Alcantara w kolorze Soul, szarym Rotor i czerwonym Magma. Fotele mają regulowane boki, zintegrowane zagłówki i pneumatyczną funkcję masażu. Typowe dla modeli S jest to, że we wnętrzu dominuje czerń. Standardowe inkrustacje wykonano z matowego, szczotkowanego aluminium. Uzupełnieniem całości są spektakularne detale: podświetlane listwy progowe z emblematami S4, przetłoczenia na siedzeniach i specjalny ekran startowy S4.

Jedną z technicznych innowacji obu modeli jest opcjonalny, wirtualny kokpit Audi virtual cockpit. Ta w pełni cyfrowa tablica rozdzielcza to 12,3-calowy ekran wysokiej rozdzielczości wyświetlający bogate graficznie, szczegółowe informacje dotyczące drogi i danych samochodu. Kierowca może wybierać między trzema widokami – jeden z nich to ekskluzywny ekran sportowy, na którym centralną pozycję zajmuje obrotomierz.

Druga duża nowość w modelach S4 to system MMI. Logika jego obsługi jest taka sama jak w najnowszych smartfonach, łącznie z inteligentnym, swobodnym wyszukiwaniem dowolnego tekstu.


Bogate: infotainment i Audi connect

System MMI daje kierowcy możliwość obsługi za pomocą sterowania głosowego, nowej kierownicy wielofunkcyjnej lub terminala na konsoli środkowej. W najbardziej rozbudowanej wersji systemu (MMI Navigation plus z polem dotykowym MMI touch i monitorem o przekątnej 8,3 cala) na pokrętle/przycisku umieszczono pole dotykowe służące do powiększania i pomniejszania obrazu, przewijania list oraz do wprowadzania znaków.

Za wysoką sprawnością MMI Navigation plus kryje się potężna moc nowego Modułowego Systemu Infotainment (MIB) drugiej generacji. Dzięki niemu, Audi może wyposażać swoje samochody w najnowsze rozwiązania z zakresu elektroniki codziennego użytku.

Wraz z MMI Navigation plus, Audi S4 i S4 Avant wyposażane są w moduł Audi connect, zapewniający połączenie z Internetem w szybkim standardzie LTE. Zintegrowany punkt dostępu Hotspot (WLAN) daje pasażerom praktycznie nieograniczoną możliwość wykorzystywania Internetu, mailowania i surfowania w sieci za pomocą swoich urządzeń przenośnych. Kierowca natomiast może w pojeździe korzystać z pakietu usług online Audi connect. Należy do nich m.in. Audi smartphone interface – integrujący z samochodem telefony komórkowe z systemami operacyjnymi iOS lub Android.

Audi Phone Box pozwala z kolei na połączenie aparatów komórkowych pasażerów z anteną pokładową. Jeśli telefony są odpowiednio dostosowane to można je też jednocześnie ładować indukcyjnie. Tablet Audi, w ramach systemu Rear Seat Entertainment, dostarcza rozrywki pasażerom tylnej kanapy, a fani HiFi mogą zamówić system nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System z nowatorskim dźwiękiem 3D.

Efektywne pomoce: systemy wsparcia kierowcy

Dla obu wersji S4 przygotowano bogate portfolio systemów wsparcia kierowcy. Przykłady: asystent wydajności (za pomocą wskazówek dotyczących przełączania biegów wspiera najbardziej ekonomiczną jazdę), aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist (pomaga zachować odpowiedni pas ruchu), adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control Stop&Go wraz z asystentem jazdy w korkach (przejmuje przyspieszanie, hamowanie i kontrolę nad kierownicą przy prędkościach poniżej 65 km/h, odciążając w ten sposób kierowcę prowadzącego w sytuacji spowolnionego ruchu). Asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent manewru omijania, asystent skręcania oraz systemy ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense to kolejne układy zwiększające bezpieczeństwo w nowym modelu S4. Działająca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych, zamyka bogatą ofertę systemów wsparcia kierowcy.

Atrakcyjne: wyposażenie

Wyposażenie seryjne jest naprawdę bogate. Znajdziemy tu również reflektory diodowe i diodowe światła tylne z kierunkowskazami ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania (dostępne w obu wersjach nadwozia). Model Avant posiada ponadto elektryczny napęd pokrywy bagażnika, osłonę przestrzeni bagażowej, a także relingi dachowe z epoksydowanego aluminium.

Wyposażenie opcjonalne, w którego skład wchodzą m.in. reflektory diodowe Matrix, wyświetlacz danych na szybie na wysokości wzroku kierowcy czy otwieranie pokrywy bagażnika w Audi S4 Avant przy pomocy czujników ruchu, podkreśla zaawansowany technicznie charakter nowych modeli S.

Audi rozpocznie dostawy obu nowych modeli S w roku 2016.

Leave A Comment