Mitsubishi Outlander 2016 – PIERWSZA JAZDA

Mitsubishi Outlander 2016

Do stu razy sztuka

Mitsubishi właśnie podało 100 nowych powodów, aby wybrać najnowszą odświeżoną odmianę swojego bestsellera w klasie SUV czyli modelu Outlander.

Mitsubishi Outlander jest na rynku od 2003 roku i od tego czasu poznaliśmy już jego trzy generacje. Obecna zadebiutowała podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Genewie w 2012 roku. Dzisiaj doczekaliśmy się pierwszego, dość znacznego odświeżenia modelu, w którym według producenta zmieniono aż 100 rzeczy. Wszystkie ciężko zauważyć gołym okiem czy chociażby poczuć, ale jest kilka o których warto wspomnieć.

Wygląd

Podstawowa zmiana w stosunku poprzednika to oczywiście projekt nadwozia. Samochód nigdy nie zaliczał się do kanonów piękna, choć trzeba przyznać, że teraz jest mu do niego zdecydowanie bliżej. Mitsubishi definiuje nowy wygląd jako „Dynamic Shield” – styl, który niedługo ma być obecny w każdym modelu tej marki. Można by powiedzieć, że zmiany są kosmetyczne, bowiem objęły reflektory, przedni grill oraz listwy boczne, a mimo to efekt jest bardzo dobry. Samochód nie wygląda już tak mocno ociężale tak jak to miało miejsce w przedliftowej odmianie. Zyskał również nieco sportowej nuty czyli tego, co cechowało pierwsze dwie generacje.

Wnętrze

Deska rozdzielcza pozostała niemal bez zmian, a główne różnice we wnętrzu, poza nieco innymi fotelami (są wygodniejsze) i kierownicą, są niewidoczne dla gołego oka. Kabina została lepiej wykończona oraz wyciszona, co zwiększyło komfort podróżowania. Szkoda, że nie postanowiono zmienić centrum multimedialnego czyli głównego dotykowego wyświetlacza, który na tle konkurencji wygląda dość staro. Również audio Rockford Fosgate wymaga, naszym zdaniem, pewnej poprawy, bowiem w dźwięku jest zdecydowanie za dużo basu… Ale co kto lubi. Samochód wciąż może przewieźć od 5 do 7 osób, co jest ogromnym plusem. Nawet w ostatnim 3 rzędzie da się wygodnie usiąść dorosłej osobie.

Mitsubishi Outlander 2016

Mitsubishi Outlander 2016

Zawieszenie

Mitsubishi Outlander zanim przeszedł facelifting był zdecydowanie za twardy jak na dużego SUV’a. Na szczęście, teraz to się zmieniło. Nie bójcie się jednak, producent nie zrobił z auta pływającego statku. Outlander w końcu, jak przystało na auto o właściwościach terenowych, łyka kolejne nierówności w sposób wręcz niespotykany. Całe nadwozie nie wychyla się przy tym bardzo mocno. Bardzo dobry krok ze strony Mitsubishi, bowiem dziś więcej producentów raczej utwardza zawieszenie, a nie robi je bardziej „miękkie”. Dzięki temu, łącząc zawieszenie z wygodnymi fotelami i cichą kabiną mamy idealne warunki na długą trasę.

Właściwości jezdne i silnik

Tutaj dużych zmian nie mamy, ale w zasadzie po co zmieniać coś co jest dobre. Nowością jest zupełnie nowa skrzynia CVT, która ma się charakteryzować pracą jak w zwykłym automacie. Niestety, do jazd testowych otrzymaliśmy odmianę z dieslem, którego nie ma możliwości sparować z bezstopniową przekładnią. Tak więc kupując Mitsubishi Outlandera do wyboru mamy dwa rodzaje napędów, dwa silniki oraz aż trzy rodzaje skrzyni. Pod maską może znajdować się 2-litrowa benzyna o mocy 150 KM (195 Nm) albo 2.2-litrowy diesel o takiej samej mocy, ale oczywiście o większym momencie – 380 lub 360 Nm (380 z manualną przekładnią, a 360 z automatem). Napęd na cztery koła jest dostępny tylko z jednostką wysokoprężną (2WD niedostępny z dieslem), natomiast skrzynia CVT tylko z benzyną (i to zarówno 2WD jak i 4WD). Trochę zawiłe, ale w salonie czy też w broszurze informacyjnej jest to ładnie rozpisane. W przyszłym roku do gamy silnikowej trafi oczywiście również odmiana PHEV czyli pierwszy hybrydowy SUV’a na świecie.

Tak jak pisałem, do jazd przypadła nam wersja z dieslem, automatyczną przekładnią i napędem na wszystkie łapy czyli konfiguracja ze szczytów cennika. Sama jazda jest bardzo przyjemna ze względu na niebywały komfort podróżowania. Samochód jest tak dobrze wyciszony, że zabiera tez nieco emocji, przez co łatwo można się zagalopować, bowiem na prędkościomierzu może być już nieco więcej niż pozwalają przepisy. Dynamika 150 KM jednostki jest wystarczająca, ale nie można powiedzieć, że samochód jest szybki. Nieco przeszkadzał również zbyt wolny „kickdown” 6-cio stopniowej automatycznej przekładni, gdzie musimy sporo poczekać aż auto mocniej zredukuje. Mimo wszystko ilość przestrzeni w kabinie, niezłe wykonanie i genialne zawieszenie sprawiają, że Outlanderem chce się jechać jak najdalej. Co najważniejsze, dzięki bardzo dobremu napędowi na cztery koła (Mitsubishi jest kilkukrotnym zwycięzcą między innymi Dakaru, a o czymś to świadczy) nie zatrzymają nas byle bezdroża.

Podsumowanie

Ładniejszy, bardziej komfortowy, lepiej wykonany i tak samo dzielny w terenie. Mitsubishi Outlander 2016 ma wszelkie predyspozycje do tego, aby być w czołówce sprzedaży. Cennik otwiera benzynowa odmiana z napędem na przód w wersji Invite Plus, która kosztuje 95 990 zł. Ogromnym plusem, o którym żal nie wspomnieć jest 5-letnia gwarancja (do 100 000 km) oraz 5-letnie wsparcie assistance MAP (bez limitu kilometrów, 7 dni w tygodniu 24h na dobę). To drugie pozwoli nam być spokojnym gdy zabraknie nam paliwa (lub zatankujemy niewłaściwe), gdy zapomnimy/zgubimy/zatrzaśniemy kluczyk, uszkodzimy oponę czy tez po prostu będziemy mieli jakiś wypadek bądź stłuczkę.

DANE TECHNICZNE Mitsubishi Outlander 2016 – PIERWSZA JAZDA
Silnik / Pojemność benzyna / 1998 cm³ lub olej napędowy / 2268 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 110 kW (150 KM) / 6000 obr/min lub 110 kW (150 KM) / 3500 obr/min
Moment obrotowy 195 Nm / 4200 obr/min lub 380 Nm / 1750-2500 obr/min (z automatem 360 Nm/1500-2750 obr/min)
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd 4x4
Skrzynia biegów manualna 5 biegów (beznyna) albo CVT (benzyna) lub manual 6 biegów (diesel) albo automat 6 biegów (diesel)
Prędkość maksymalna 190 km/h (benzyna) lub 200 km/h (diesel)
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s (2WD,5MT) / 12 s (4WD,CVT) / 10,2 s (4WD,6MT) / 11,6 s (4WD,6AT)
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) brak pomiarów własnych
Długość / Szerokość / Wysokość 4695 / 1810 / 1673 mm
Rozstaw osi 2670 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1395 kg (2WD, benzyna) / 1495-1525 kg (4WD, CVT) / 1600 kg (4WD,MT6) / 1610 kg (4WD,AT6)
Bagażnik w standardzie 591 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1742 l
Pojemność zbiornika paliwa 60 l (benzyna) / 63 l (diesel)
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 5 lat lub 100 000 km
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 95 990 zł (2.0 benzyna 150 KM, 2WD, 5MT, Invite Plus)
Cena wersji testowanej 145 990 zł (2.2 Diesel 150 KM, 4WD, 6AT)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!