Citroen C4 1.2 PureTech 130 KM – AUTO TEST

Citroen C4 1.2 PureTech 130 KM

Zapomniany

Rozmawiając o liderach w klasie kompaktowych hatchbacków rzadko kiedy pada marka Citroen i jej model C4. W zasadzie absolutnie nie mamy pojęcia dlaczego tak się dzieje. Pora to sprawdzić.


Wygląd

Francuzów stać na zdecydowanie więcej jeśli chodzi o wygląd samochód. Citroen w swojej bardzo długiej i bogatej historii ma mnóstwo samochodów, które uwodziły tłumy. O najnowszej, drugiej generacji C4 nie można tak powiedzieć. Samochód jest mocno obły i mocno spokojny, co z pewnością nie przysporzy mu nagród w konkursach piękności. Jednak Citroen wiedział co robi. Przecież w rękawie ma markę DS, której model DS4 to właśnie C4 w pięknych szatach. Włodarze firmy zdają sobie sprawę, że nie każdy musi przecież błyszczeć, dlatego postawili na spokojny wygląd modelu C4. Jest w tym jakaś metoda.


Wnętrze

W środku jednak bardzo szybko zapominamy o spokoju czy też nudzie. Deska rozdzielcza Citroena C4 to kawał dobrego produktu. Po pierwsze, udało się połączyć minimalizm ze świetną ergonomią dzięki czemu jest prosto, przejrzyście i bardzo nowocześnie. Plusem jest też wykonanie na naprawdę najwyższym poziomie. Oczywiście, plastiki nie są świetnej jakości, ale jak na tę klasę samochodów jest dobrze. Macaliśmy i naciskaliśmy co tylko się da – nic nie skrzypi. Naprawdę jedno z lepiej zorganizowanych wnętrz. Dla fanów personalizacji przygotowano zmienne podświetlenia zegarów. Można zmieniać oddzielnie wskazania analogowe jak i cyfrowe. Szkoda, że do wyboru mamy tylko kilka odcieni niebieskiego i białego koloru.

Nie można za to narzekać na brak miejsca. Citroen C4 może i nie jest przepastnym samochodem, ale uda nam się tam zapakować nawet 5 dorosłych osób. I to wraz z bagażami. Nie za dużymi, ale jednak. Zresztą nam do kabiny udało się bez problemu zmieścić zderzak do Lamborghini Aventador, więc chyba nie jest taki mały ten C4, prawda? Na pochwałę zasługują również przednie, bardzo dobrze wyprofilowanie fotele z dość mocno zaznaczonym trzymaniem bocznym. Długa podróż w nich to pestka.

Citroen C4 1.2 PureTech 130 KM

Citroen C4 1.2 PureTech 130 KM


Warto też zaznaczyć, że za odpowiednią dopłatą Citroen C4 może być naprawdę bogato wyposażony. Mam tu na myśli nawigację, bluetooth, automatycznie światła i wycieraczki, skrętne reflektory (dziedzictwo legendarnego DS), odtwarzacz CD/MP3/AUX/USB i tak dalej. Z ciekawych opcji jakie udało nam się znaleźć w czeluściach centrum multimedialnego jest obok kalendarza, kalkulator. Ot, gdybyście chcieli sobie coś szybko przeliczyć. Dziwi też trochę fakt obecności nawet bi-xenonów oraz świateł do jazdy dziennej ze zwykłą żarówką…


Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanego egzemplarza znalazł się silnik roku 2015 czyli benzynowe turbodoładowane 1.2 o mocy 130 KM. Wcale nas nie dziwi czemu akurat ten silnik nagrodzono tak prestiżową nagrodą. Jednostka charakteryzuje się bardzo kulturalną, wręcz niezauważalną pracą (nie czuć, że jest to 3-cylindrowa jednostka), poprawnymi osiągami i przyzwoitym apetytem na paliwo. Poprawne osiągi to w naszym rozumieniu 10,8 s (wydaje się szybciej) do pierwszej setki oraz 199 km/h prędkości maksymalnej. Citroen C4 nie jest demonem prędkości z tym motorem, ale do zwykłej, a nawet odrobiny szybszej jazdy w zupełności wystarczy. No i to spalanie. W mieście spokojnie mieścimy się w 8 litrach, a na trasie poniżej 6. Przy takich wartościach diesel wydaje się wręcz nieopłacalny.


Citroen C4 1.2 PureTech 130 KM

Citroen C4 1.2 PureTech 130 KM

Pora na zawieszenie i prowadzenie, czyli coś co Francuzi robią na opak. A przynajmniej takie są stereotypy, które i tym razem okazują się błędne. Citroen C4 na pewno nie pływa na każdym zakręcie niczym statek po morzu. Z drugiej strony, nie można też powiedzieć, że jest twardo. Mechnicy Citroena poszli na kompromis i chyba im się to udało. Samochodem bardzo przyjemnie podróżuje się po polskich drogach, choć muszę przyznać, że z przodu dochodziły do moich uszu dziwne stuknięcia. Możliwe jednak, ze samochód mógł być już gdzieś uderzony, w końcu nie byłem jego pierwszym kierowcą. To co mnie bardzo zaskoczyło to zwinność tego samochodu. Zarówno na miejskich parkingach jak i na krętych drogach układ kierowniczy reagował bardzo szybko i pewnie.


Podsumowanie

Citroen C4 to naprawdę porządny kompakt, który naszym zdaniem bez najmniejszych problemów może konkurować z liderami czyli Fordem Focusem czy VW Golfem. Owszem, jest już na rynku od 5 lat, ale uwierzcie nam – nie czuć tego. To dobra, sprawdzona konstrukcja, która zaskakuje właściwościami jezdnymi i ekonomią benzynowych silników. Również cena zaczynająca się od 59 900 zł wydaje się być dobrze skalkulowana. Naprawdę ciężko się przyczepić do tego samochodu, a mimo to nieco ginie na naszych ulicach, gdzie zdecydowanie przeważają niemieckie konstrukcje. Może pora przejść się do salonu Citroena i samemu się przekonać, że to kawał dobrego samochodu?

DANE TECHNICZNE Citroen C4 1.2 PureTech 130 KM
Silnik / Pojemność benzyna / 1199 cm³
Układ / Liczba zaworów R3 /12
Moc maksymalna 96 kW (130 KM) / 5500 obr/min
Moment obrotowy 230 Nm / 1750 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 199 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 7,6 / 5,3 / 6,3 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4329 / 1789 / 1489 mm
Rozstaw osi 2608 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1205 / 1710 kg
Bagażnik w standardzie 408 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1183 l
Pojemność zbiornika paliwa 60 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 59 900 zł (1.2 110 KM, Feel)
Cena wersji testowanej 83 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!