Fiat 500 FL (2015) – ewolucja, nie rewolucja

Fiat 500 FL (2015)

Włoski koncern przy konstruowaniu nowego Fiata 500 miał niebywałe zadanie: nie zepsuć tego, co do tej pory stworzył… i to się udało! Jak twierdzi producent, w aucie zawarto około 1800 nowych detali. W środku i na zewnątrz znajdziemy odświeżony wygląd, nowe rozwiązania technologiczne oraz mnogość możliwości konfiguracji wymarzonej ikony włoskiej motoryzacji.


4 lipca to ważna data w historii Fiata. Tego dnia w 1957 roku został zaprezentowany pierwszy Fiat 500, który sprzedał się w ilości niemal 4 milionów egzemplarzy. 50 lat później, w 2007 roku, ukazał się jego następca, który odniósł niebywały sukces na światową skalę ze sprzedażą na poziomie 1,5 miliona sztuk. 4 lipca 2015 roku czyli po 8 latach od wielkiego powrotu „pięćsetki”, włoski producent pokazał światu najnowszego Fiata 500, który musi stawić czoła wyzwaniom rynku.

Zacznijmy od tego, co rzuca się w oczy przy pierwszym kontakcie z nowym Fiatem 500, czyli odświeżonego wyglądu zewnętrznego. Przedni zderzak został przeprojektowany – w górnej części znajdziemy nowe chromowane listwy (tzw. wąsy), a w dolnej zmodyfikowany wlot powietrza (zdobiony chromowanymi „diamentami” znanymi z nowych Mercedesów). Zmienione zostały również przednie lampy. Górne zawierają w sobie kierunkowskazy i światła mijania, a dolne światła drogowe, dzienne DRL oraz pozycyjne LED w kształcie zer, które nawiązują do logo „500”. Bok auta pozostał bez zmian. Jedyną nowością są nowe wzory felg aluminiowych w rozmiarach 15 i 16 cali. Tył małego Fiata również otrzymał nowe lampy oraz zderzak. Teraz światła przybrały kształt pierścienia pustego w środku. Pustego, bowiem środek wypełnia plastik w kolorze nadwozia. Tylne światła przeciwmgielne i cofania zostały umieszczone w dolnej części zderzaka, na końcach chromowanej (lub czarnej – w zależności od wersji) listwy. To na tyle, jeśli chodzi o zmiany na zewnątrz.


Co nowego wewnątrz nowej „pięćsetki”? Znajdziemy tu nowe fotele, nową kierownicę, zegary TFT, przeprojektowaną deskę rozdzielczą oraz nowy system inforozrywki Uconnect, który w podstawowej wersji zapewnia dostęp do radioodtwarzacza sterowanego z kierownicy, portu AUX i USB oraz trybu głośnomówiącego realizowanego poprzez Bluetooth. Wersja Lounge oferuje w standardzie system Uconnect Radio LIVE z 5-calowym wyświetlaczem dotykowym, który zapewnia szeroką gamę funkcji. Kierowca będzie mógł połączyć swój smartfon z systemem w samochodzie i na ekranie Uconnect korzystać z aplikacji zainstalowanych w telefonie. System ten umożliwia również bezpośredni dostęp z ekranu dotykowego do radia internetowego TuneIn mającego ponad 100 000 stacji radiowych z całego świata; Deezer Internet music, zawierający ponad 35 milionów utworów, Reuters oraz… Facebooka i Twittera. Na specjalne zamówienie klienta, auto może być wyposażone w system nawigacji Uconnect 5” Radio Nav LIVE wyposażony w nawigację TomTom 2.5D z komendami głosowymi oraz informacjami o ruchu drogowym.

Pod maską miejskiego Fiata znajdziemy następujące silniki benzynowe: pierwszy o pojemności 1.2 i mocy 69 KM (z systemem Start & Stop), TwinAir 0.9 o mocy 85 KM lub 105 KM (oba z systemem Start & Stop) i silnik 1.2 o mocy 69 KM EasyPower (napędzany benzyną i LPG) – wszystkie z napędem na przednią oś i manualną lub automatyczną skrzynią biegów Dualogic. W późniejszym czasie oferta zostanie poszerzona o silnik 1.2 o mocy 69 KM w wersji „Eco” (nowy inteligentny alternator, specjalny zestaw aerodynamiczny oraz nowe, 14- lub 15-calowe opony, które redukują opory toczenia i są bardziej odporne na zużycie) i turbodiesla 1.3 16v Multijet II o mocy 95 KM. Wszystkie jednostki spełniają normę spalin Euro 6.


Nowy Fiat 500 będzie dostępny w trzynastu odcieniach karoserii – siedmiu pastelowych, pięciu metalizowanych i jednym trójwarstwowym. Nowością jest „Czerwony Koral” i „Bordeaux Opera”. Ponadto dostępne będą dwa warianty dwukolorowe: czarno-żółty i czarno-czerwony. Za osobiste dostosowanie Fiata 500 odpowiada również „Second Skin” czyli tzw. „druga skóra” obejmująca kilka specjalnych motywów naklejanych na karoserię. W środku czeka na nas dziewięć różnych kombinacji kolorystycznych, począwszy od tapicerki wykonanej z tkaniny, na specjalnie wyszywanej, skórzanej skończywszy.

Odświeżony bestseller Fiata zadebiutuje w polskich salonach za dokładnie tę samą cenę, co obecnie oferowany model – 40 500 PLN. Jak zmiany wpłyną na sprzedaż i popularność odświeżonej „500-tki”? Wszystko okaże się wraz z upływem czasu…

Bartosz Kowalewski