Dacia Lodgy Stepway 1.5 dCi 110 – AUTO TEST

Dacia Lodgy Stepway 1.5 dCi

Cena Czyni Cuda

Idąc do sklepu chcemy zazwyczaj kupić coś dobrego, solidnego, ale i zarazem taniego. Ma to być najlepsza rzecz jaką dostaniemy w najniższej cenie. Idąc takim tokiem rozumowania pragnąć kupić samochód każdy powinien zawitać do salonu Dacii.


Wygląd
Rumuński producent odżył dzięki małżeństwu z francuskim Renault. Odżył do tego stopnia, że dzisiaj jego gama to aż 6 modeli. W nasze ręce wpadł ten największy, czyli Lodgy. Rumuński minivan swoją premierę miał w 2012 roku podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie. Odziedziczył płytę podłogową z modelu Renault Grand Scenic oraz nazwę od angielskiego słowa „lodge” (hotel, loża), co ma oznaczać komfortowe podróżowanie. Czas skończyć cytowanie Wikipedii.

Dacia Lodgy nie należy do najpiękniejszych aut na rynku. Mi osobiście swoim wyglądem przypomina, nie wiedzieć czemu, morświna. Wielkie i z wyglądu nieco ociężałe. Testowany egzemplarz to odmiana Stepway, czyli z założenia uterenowiona wersja. Charakteryzuje się plastikowymi dokładkami, które mają charakter ochronny lakieru oraz licznymi napisami na karoserii. Szkoda, że testowany egzemplarz nie posiadał na przykład niebieskiego lakieru. Wtedy pakiet Stepway wyglądałby jeszcze bardziej okazale, bo tak to nieco ginie w szarym kolorze. Mimo to uważam, że jak na auto budżetowe, bo takim na pewno jest Lodgy samochód wygląda naprawdę ciekawie.

Wnętrze
Nieco gorzej jest jednak w kabinie, gdzie niesamowicie duże połacie czarnego plastiku niemal zalewają kokpit. Co ciekawe, materiał wygląda na przyjemny i miękki w dotyku. Niestety, to tylko sprytne zagranie producenta. W rzeczywistości plastiki są twarde jak kamień. Ma to też swoje zalety – samochód można bez problemu myć mokrą szmatą, bez obaw o zniszczenie. Samo spasowanie jest naprawdę dobre, nawet podczas mocnych wybojów nic w środku nie skrzypiało. Swoją drogą, deska należy do jednych z bardziej przejrzystych na rynku, wszystko mamy pod ręką nie sposób się zgubić.

Dacia Lodgy Stepway 1.5 dCi

Jednak to czym mnie najbardziej ujęło wnętrze Lodgy to ilość przestrzeni. Środek jest niesamowicie przestronny, a możliwość zamówienia dodatkowego rzędu siedzeń tworzy z Dacii prawdziwy mały autobus. Co ciekawe, nawet te dwa dodatkowe miejsca są w stanie bez problemu pomieścić dwie dorosłe osoby. Co prawda w takim ustawieniu mamy do dyspozycji zaledwie 207 litrów bagażnika, ale i to wystarczy na dwie torby. Po złożeniu dodatkowych foteli mamy do dyspozycji 827 litrów, a po położeniu kolejnego rzędu wartość rośnie do niesamowitych 2617 litrów. Niestety Dacia Lodgy nie posiada idealnie równej podłogi, dlatego też przestrzeni nie da się w pełni wykorzystać. Wracając do miejsca dla pasażerów, to zarówno na głowę jak i na nogi jest go mnóstwo. Fotele może i nie mają trzymania bocznego, ale są na tyle wygodne, że w zupełności wystarczą na daleką trasę. Jedyny minus to regulacja kolumny kierowniczej tylko w jednej, pionowej płaszczyźnie.


Dacia to budżetowe auto i świetnie to widać nawet w cenniku. Nie można powiedzieć, że samochód ma biedne wyposażenie ponieważ testowany egzemplarz posiadał nawigację, klimatyzację, tempomat, elektrycznie otwierane szyby, bluetooth czy też łącza USB/AUX. Jeszcze lepiej prezentuje się cennik dodatków. I tak na przykład za system multimedialny (bluetooth, nawigacja) zapłacimy 950 zł, za czujniki parkowania 650 zł, a za np. podgrzewane fotele 550 zł. I to się nazywają rozsądne ceny za dodatki, a nie tak jak to czasem bywa dopłaty po grube tysiące złotych. Brawo Dacia.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanej Dacii Lodgy Stepway znalazł się wysokoprężny silnik 1.5 dCi o mocy 107 KM i 240 Nm. Dzięki takim parametrom spory samochód przyspiesza do pierwszej setki w czasie 11,6 sekundy oraz osiąga 175 km/h. Osiągi w zupełności wystarczające. Jednostka znana z innych modeli Renault należy do jednych z bardziej ekonomicznych na rynku. W trasie bez problemu osiągniemy wynik 5 l na 100 km. W mieście wartość ta wzrośnie o nieco ponad 2 l, co wciąż jest świetnym wynikiem. Nie można mieć również zastrzeżeń do 6-cio stopniowej manualnej przekładni. Nieźle też prezentuje się kultura pracy jednostki, która jak nie jest pod mocnym obciążeniem nie wydaje z siebie głośnego klekotu. Zauważyłem jedynie, że podczas mrozów samochód nieco gorzej odpalał.


Jednak to nie największy problem auta. Dacia Lodgy Stepway prowadzi się, niestety, słabo. To spory samochód z miękkim zawieszeniem i mało precyzyjnym układem kierowniczym. Zapomnijcie o szybkich ciasnych łukach czy o sportowej jeździe. Zresztą Lodgy do tego nie jest stworzona. Przy spokojnej, zwykłej jeździe te wady nie są tak uciążliwe a dla mniej wprawnych kierowców mogą być nawet niezauważalne. Plusem typowo francusko zestrojonego zawieszenia jest komfort podróżowania. Auto łyka wyboje i nierówności naprawdę nieźle.

Byłbym zapomniał. Lodgy ma na pokładzie magiczny przycisk ECO, który równie dobrze mógłby się nazywać KASTRACJA. Po aktywowaniu tej funkcji samochód traci przynajmniej połowę mocy, a to wcale tak mocno nie wpływa na zmniejszenie spalania. Przy zwykłej jeździe, wystarczy lekko nacisnąć gaz, aby samochód bez problemu rozpędzić. W sytuacjach podbramkowych z aktywowanym trybem ECO musimy się ratować deptaniem do podłogi lub szybką redukcją. Tak czy siak, tracicie paliwo lub czas. Trochę bez sensu. Tak samo jak pakiet Stepway, który poza ozdobami nie wnosi kompletnie nic do tego auta. Ot, ciekawy pakiet stylistyczny.

Podsumowanie

Dacia Lodgy to samochód któremu jestem w stanie wybaczyć wszystkie wady gdy popatrzę w jego cennik. Najtańsza odmiana tego przestronnego minivana kosztuje 37 900 zł. Tak, mniej niż 40 000 zł za tak wielkie auto! Jeśli chcemy cieszyć się 7-osobową odmianą trzeba dopłacić 5 300 zł (43 200 zł), co wciąż jest genialną ofertą. Odmiana Stepway taka jak prezentowana w teście z najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym i niemal z pełnym wyposażeniem dostępnym w konfiguratorze (brakuje tylko podgrzewanych foteli w cenie 510 zł) to koszt 66 510 zł. Moim zdaniem bomba. W tej cenie w tej klasie nie da się kupić nic tańszego i lepszego. Niezła, tania propozycja dla rodziny jak i np. dla korporacji jako taxówka.

DANE TECHNICZNE Dacia Lodgy Stepway 1.5 dCi 110
Silnik / Pojemność turbodiesel / 1461 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 80 kW (109 KM) / 4000 obr/min
Moment obrotowy 240 Nm / 1750 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 7,2 / 5 / 6,7 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4498 / 1751 / 1683 mm
Rozstaw osi 2810 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1205 / 1870 kg
Bagażnik w standardzie 207 / 827 (7/5 miejsc)
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1861 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km
Przeglądy co 20 tys. km
Cena wersji podstawowej 37 900 zł (5 miejsc, 1.6 84 KM, ACCESS)
Cena wersji testowanej 66 510 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

2 Comments

Leave A Comment