BMW 225i Active Tourer – AUTO TEST

BMW 225i Active Tourer

Najszybszy Minivan Świata

Świat motoryzacyjny stanął na głowie. BMW zrobiło pierwsze auto, które ma napęd na przednią oś. Jakby tego było mało, to postanowił zamontować go w minivanie – pierwszym tego typu aucie koncernu. Podobno fani BMW zamarli już po pierwszym zdaniu tego testu. My, niestety, nie możemy być stronniczy i sprawdzamy czy BMW 2 Active Tourer zasługuje na logo z szachownicą.


Wygląd

No właśnie, czy logo BMW na masce nie jest olbrzymią zaletą już na samym początku? Prawda jest taka, że są takie marki na świecie, że nawet jakby zrobili naprawdę beznadziejną rzecz to są ludzie którzy daliby się za nie pokroić. Z BMW chyba jest podobnie, bowiem od lat trzyma poziom bardzo, ale to bardzo wysoko. Nie sposób się nie zgodzić, choć pierwsze wrażenie w przypadku 2 Active Tourer nie jest piorunujące. Owszem posiada typowe dla BMW atrybuty jak genialne reflektory, czy muskularne przetłoczenia na masce, ale potrzeba chwili, aby ten samochód zrozumieć. Po dłuższym namyśle stwierdzam, że podoba mi się to auto – zwłaszcza z pakietem M.


Wnętrze

Zresztą w przypadku minivanów nie liczy się wygląd tylko wnętrze i to jak bardzo można je zagospodarować. Kabina BMW jest typowa dla… BMW. Jest to kokpit niemal bliźniaczy z tym znanym z serii 1 czy „zwykłej” 2. Jest elegancko, bardzo ładnie i ergonomicznie. Wszystkie przyciski zostały świetnie poukładane, przez co obsługa jest naprawdę bardzo prosta. Oczywiście, 2 Active Tourer dostała tak jak jej bracia najnowszej generacji iDrive z możliwością pisania po nim. W kabinie jest jednak kilka zmian. Po pierwsze, na środku konsoli znalazł się mały zamykany schowek. Kolejna rzecz to opcjonalny Head Up Display nie jest w tym modelu rzucany na szybę tak jak u braci, ale dane wyświetlane są na wysuwanej szybce. Patent podobny do tego stosowanego np. w Peugeotach. Ostatnia większa zmiana to inny drążek od automatycznej zmiany biegów, który jest jedyną zmianą jaka mi się nie podoba. Moim zdaniem, w pozostałych modelach wygląda zdecydowanie lepiej. Może producent chciał zaakcentować fakt, że jest to konstrukcyjnie inna przekładnia? Może.

Materiały są naprawdę świetne, a jakość wykonania na bardzo wyoskim poziomie. Nawet słuchanie głosu nawigacji (po polsku) to czysta przyjemność – lektor mówi czysto i wyraźnie. Pozycja w 2 Active Tourer również jest raczej typowa dla minivanów: siedzi się nieco wyżej, przez co mamy lepszą widoczność. Typowe na pewno nie są sportowe fotele, które posiadają nawet pompowane boczki tak, aby jeszcze lepiej trzymać w zakrętach! Bardzo wygodne i świetnie wyglądają. Jedno ale: brak elektrycznie sterowanych foteli w aucie za ponad 200 000 zł też jest raczej małym nieporozumieniem. Jeszcze rozumiałbym gdyby to było podyktowane tym, że są one przekręcane czy jakoś niekonwencjonalnie składane w celu lepszej aranżacji wnętrza. Ale nie są. Miejsca w środku jest naprawdę sporo zarówno na głowę jak i na nogi. Bez problemu autem będzie podróżowała 4 dorosłych ludzi. Gorzej jest gdy z tyłu trzeba będzie usiąść we trójkę: wtedy robi się nieco ciasno – brakuje nieco centymetrów na szerokość.

BMW 225i Active Tourer

Aby auto mogło być minivanem w pełnym tego słowa znaczeniu musi posiadać jego atrybuty, czyli liczne miejsca na mniejsze i większe drobiazgi. BMW pomyślało o tym, choć nie tak dobrze jak najlepsi w tej klasie. Znalazły się cupholdery na środkowym tunelu, w bocznych drzwiach mamy dzielone na dwie części miejsca na butelki, a w bagażniku czy przy nogach pasażera z przodu znajdziemy haczyki oraz taśmy zabezpieczające. Jednak trochę brakuje. Nie można np. domówić stolików rozkładanych na tyłach przednich foteli, brakuje też np. większych schowków (np. w podłodze czy na dachu). Lakierowane elementy na desce rozdzielczej czy w koło dźwigni zmiany biegów to również niezbyt udane połączenie ponieważ bardzo łatwo się rysują. Bawarczycy mają jeszcze trochę do nauki jeśli chcą stworzyć maksymalnie funkcjonalnego minivana.


Silnik i właściwości jezdne

Wszystkie wady czy wątpliwości znikają jak tylko odpalimy samochód i ruszymy (przynajmniej tak nam się wydaje). Nie wiem czy BMW zrobiło to specjalnie, czy przez przypadek, ale 2 Active Tourer z motorem 25i (2.0 Turbo 231 KM i 350 Nm dostępne już od 1250 obr/min) jest najszybszym minivanem na rynku. Ba, nie przypominam sobie żeby jakikolwiek inny tego typu pojazd przyspieszał do setki w czasie 6,5 sekundy i osiągał 240 km/h! Kiedyś była Zafira OPC, która była znacznie mocniej nastawiona na sport niż BMW, ale i ona nie dałaby rady „dwójce”. To niesamowite, ale BMW stworzyło prawdziwego killera pod osłoną minivana! W tym aucie nawet wydech strzela podczas zmiany biegów! Czy to nie jest idealne w rodzinnymi małym busiku?

Do tego wszystkiego mamy utwardzone zawieszenie, które wchodzi w skład pakietu M. Dzięki temu samochód na zakrętach prowadzi się bardzo pewnie i to nawet a napędem na przód. No i właśnie, jak to jest z tą ośką, czy czuć, że samochód jest ciągnięty, a nie pchany? Cóż, dla większości osób, które nie jeździły tylnonapędowym BMW jest to praktycznie nie do wykrycia. To jest dobry znak, który oznacza, że BMW naprawdę się postarało. Zresztą mają wprawę w świetnie prowadzących się przednio-napędówkach, patrz Mini (swoją drogą prowadzi się bardzo podobnie jak Coutryman). Oczywiście, auto jest podsterowne, co odczujemy zwłaszcza na śliskiej nawierzchni, ale z tak dużą mocą to raczej normalne. Dla wszystkich tych, którzy jednak nie do końca ufają przedniemu napędowi, producent do oferty 2 Active Tourer dorzucił niedawno możliwość zamówienia napędu na wszystkie koła xDrive.

Wraz ze zmianą osi napędzanej potrzebne było zastosowanie innej skrzyni biegów. Wybór padł na przekładnię firmy Aisin (w pozostałych modelach BMW jest ZF), która również posiada 8 przełożeń i jest bardzo udaną konstrukcją. Biegi zmieniane są bardzo płynnie i szybko, a reakcja na kickdown, mimo iż minimalnie wolniejsza niż w przekładniach w pozostałych modelach marki, i tak jest bardzo szybka. W instrukcji obsługi widnieje również informacja o tym, jakoby auto posiadało Launch Control, niestety ani razu nie udało mi się go uruchomić. Niby procedura jest taka sama jak w każdym BMW, czyli ustawiamy skrzynię oraz auto w tryb sportowy, przyciskamy krótko kontrolę trakcji, wciskamy hamulec do oporu i teoretycznie już powinno się pojawić info o procedurze. Ale się nie pojawiało…

No dobra, ale czy taka moc plus twarde zawieszenie to są na pewno cechy, których potrzebujemy w bądź co bądź, rodzinnym minivanie? Z pewnością nie, dlatego odmiana z motorem 25i będzie prawdopodobnie miała znikomą sprzedaż, a dużo bardziej popularne będą wersje z silnikiem 20i i 20d, o dużo bardziej leniwym charakterze – pasującym do minivanów. W kwestii ekonomii dwulitrowego silnika o mocy 230 KM wszystko zależy od stylu jazdy. Auto może być ekonomicznie i np. jeżdżąc jak typowy emeryt w niedzielę udało mi się w mieście uzyskać wynik 7,2 litra i to na odcinku niemal 80 km. Jazda w stylu Froga to niemal drugie tyle czyli coś w granicach 13-14 litrów. Uśredniając to wychodzi nam, że przy zwykłej jeździe musimy przygotować się na około 10 litrów.

BMW-225i-Active-Tourer-2015-20

Pomiary

Ja wiem, że mieliśmy testować tylko samochody o sportowych aspiracjach i żaden Minivan nie powinien się w tym gronie znaleźć. Prawda jest taka, że osiągi na papierze są takie same jak najnowszego Golfa GTI! Już pierwszy nasz pomiar przyspieszenia na 100 km/h potwierdził te dane: 6,6 sekundy. Auto dość mocno mieli przednimi kołami, a trakcja jest gubiona do 3 biegu. Jak się potem okazało to najlepszy wynik jaki nam się udało uzyskać. Sprint był powtarzalny i za każdym razem różnił się maksymalnie o 0,2 s sekundy. BMW 225i Active Tourer osiąga dystans 400 m ze startu zatrzymanego w równe 15 sekund. Auto wyczuwalnie wolniej przyspiesza przy prędkościach powyżej 160-170 km/h, dlatego też czas 100-200 km/h wynosi 20,1 sekundy. Mimo to jak na rodzinnego minivana są to fenomenalne wyniki, a widok zdzwionych min na światłach jest bezcenny. Pomiary zostały wykonane na zimowych oponach przy temperaturze 7 stopni.


Podsumowanie

Kocham to auto i jednocześnie nienawidzę. Uwielbiam nim jeździć, prowadzić, przyspieszać i denerwować wszystkich posiadaczy hothatchy. Z drugiej strony, auto z tą jednostką pod maską jest kompletnie bez sensu, ponieważ wszystkie sportowe zalety w minivanie są wadami. Jest twardo i paliwożernie (przy szybkiej jeździe), a przecież nie o to chodzi. Dodatkowo BMW nie ma jeszcze wprawy w budowaniu takich aut (minivanów) i brakuje kilku atrybutów. Mimo to uważam, że auto ma spory potencjał.

BMW 2 Active Tourer to nie pierwszy „dziwny” wybryk w przypadku marek premium. Motoryzacja zna już takie przypadki jak chociażby Porsche ze swoim Cayenne i to na dodatek w dieslu, czy wcześniej Mercedes z klasą A. Prędzej czy później okazało się, że auta stały się hitami i dziś już mało kto mówi o nich, że nie są prawdziwymi modelami danych marek. Czy z BMW 2 Active Tourer będzie podobnie? Czas pokaże, auto przełamuje wiele stereotypów, ale kilka kwestii pozostało bez zmian. To wciąż BMW z krwi i kości. Jest świetnie wykonane, prowadzi się bardzo dobrze, a z motorem 25i jest niesamowicie szybkie. No i na koniec kwintesencja BMW i wszystkich marek premium, czyli cena: tak, 2 ActiveTorurer jest droga, a jej ceny zaczynają się od 108 900 zł. Może i jak na BMW to nie jest zawrotna cena, ale jeśli poszalejemy z wyposażeniem to wyjdzie nam kwota 215 000 zł (cena testowanego egzemplarza). Konkurencja? Obecnie na rynku tylko i wyłącznie B-klasa. W podstawowej odmianie benzynowej B 180 CDI kosztuje niemal tyle samo (108 000 zł) oraz posiada takie same osiągi. Przewagą B klasy jest póki co większy wybór silników, ale to ma się zmienić bo już teraz BMW zapowiedziało powiększenie gamy silnikowej dla Active Tourera.

DANE TECHNICZNE BMW 225i Active Tourer
Silnik / Pojemność benzyna / 1998 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 170 kW (231 KM) / 4750–6000 obr/min
Moment obrotowy 350 Nm / 1250 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd przedni
Skrzynia biegów automatyczna, 8 biegów
Prędkość maksymalna 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,5 s wedle producenta / 6.6 s zmierzone
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 10 / 8 / 9 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4342 / 1800 / 1586 mm
Rozstaw osi 2670 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1505 / 1970 kg
Bagażnik w standardzie 468 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1510 l
Pojemność zbiornika paliwa 51 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 108 900 zł (218d Active Tourer)
Cena wersji testowanej 215 368 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

Leave A Comment