Aktualności
Poczuj się jak Australijczyk (Październik 10, 2019 11:14 am)
Jakie pokrowce na siedzenia wybrać? (Październik 8, 2019 12:41 pm)
Jak nie jeździć po torze Monza… (Październik 7, 2019 12:24 pm)
MotorTrend wjeżdża do Polski! (Październik 3, 2019 11:48 am)

Seat Toledo 1.2 TSI 105 KM Style – AUTO TEST

Seat Toledo 1.2 TSI 105 KM Style

Dużo za mało?

Pomimo ciągłego bogacenia się społeczeństwa (a przynajmniej jego części) i coraz to większego wyboru dóbr luksusowych, w tym aut, popyt na tanie samochody wciąż nie maleje. Ba, w ostatnich latach wiele koncernów wypuściło nowe „budżetowe” pojazdy, które za jak najmniejsze pieniądze, mają oferować jak najwięcej. Sprawdźmy czy Toledo, sprosta tym prostym zasadom.


Wygląd

Aby stworzyć tani samochód nie zawsze trzeba sięgać po jak najgorsze materiały i podzespoły. Taniość nie idzie też zawsze w parze ze słabą jakością, choć oczywiście koszty produkcyjne w jakiś sposób trzeba obniżyć. Wiele koncernów zrozumiało to już bardzo dawno, dlatego postanowiło ze sobą współpracować. Wspólna płyta podłogowa, części czy linia montażowa znacząco obniżają cenę produkcji. W ostatnich latach mogliśmy to zaobserwować na przykładzie małych aut jak Citroen C1, Toyota Aygo i Peugeot 107, czy dostawczych jak Renault Kangoo i Mercedes Citan. Toledo też jest tworem z kooperacji, która jest na poziomie jednej spółki, bowiem to auto to nic innego jak Skoda Rapid w innych szatach.

Co ciekawe, Hiszpanom udało się tak przemodelować nadwozie nudnej i nieco bez proporcji Skody, że na pierwszy rzut ciężko te auta razem ze sobą skojarzyć. Toledo wygląda elegancko i nowocześnie. Duży jest tutaj pewnie wpływ odpowiedniego doboru lakieru oraz bardzo ładnych felg aluminiowych. Mimo wszystko, Toledo wygląda naprawdę dobrze. Proste, może nieco nudne, ale wciąż ładne i bez zbędnego kombinowania.


Wnętrze

Cóż, tutaj już niestety budżet się skończył, aby wymyślać coś nowego, więc kokpit jest identyczny jak w Skodzie. Jedyna zmiana to chyba logo producenta i tyle. Rapid w najbogatszej wersji ma już teraz też nieco inną (ładniejszą) kierownicę. Cóż, gdzieś te cięcia kosztów trzeba było zrobić. Materiały również mogłyby być lepszego gatunku, choć tutaj nie jest jeszcze tak źle. Jest twardo, ale spasowanie jest naprawdę bardzo dobre, a jasna tapicerka dodaje nieco stylu i klasy we wnętrzu.

Seat Toledo 1.2 TSI 105 KM Style

Ale w tym samochodzie nie o to chodzi. Chodzi o jak najwięcej auta za jak najmniejsze pieniądze. No i tutaj się można bardzo miło zdziwić. Miejsca jest naprawdę bardzo dużo, a w bagażniku można spokojnie zamieszkać. Wynik 550 litrów jest godny pozazdroszczenia przez wyższe klasy. Dodatkowym bardzo miłym udogodnieniem są liczne haczyki we wnętrzu oraz opcjonalne siatki mocujące w kufrze.

Pomimo przynależności do grupy jednych z najtańszych aut, Toledo można naprawdę bogato wyposażyć, choć trzeba sobie postawić pytanie czy to ma sens. Testowany egzemplarz miał nawigację, bluetooth, podgrzewane fotele, wszystkie szyby w prądzie, złącze USB, dotykowy ekran czy też czujniki deszczu. Pewne uwagi można mieć do systemu nawigacyjnego pamiętającego chyba jeszcze ubiegły wiek, a już na pewno Skodę Octavię pierwszej generacji. Jest już naprawdę wolny i wygląda dość archaicznie. Ale nie o to mi chodzi. Auto doposażone jak na zdjęciach kosztuje 81 298 zł, czyli dużo za dużo, jeśli szukamy taniego auta. W tej klasie należy zostać przy prostocie, choć oczywiście dobrze, że mamy wybór i jeśli ktoś potrzebuje można mieć na pokładzie wszystko.


Silnik i właściwości jezdne

Pod maską Toledo znajduje się wachlarz jednostek zarówno benzynowych (1.2 MPI, 1.2 TSI, 1.4 TSI) jak i diesla (1.6 CR) o przedziale mocowym od 75 do 122 KM. Do testu przypadł nam silnik 1.2 TSI, w mocniejszym wariancie legitymującym się mocą 105 koni (w ofercie jest jeszcze wariant 80 konny). To jest dokładnie ta sama jednostka, która była na pokładzie VW Polo testowanego kilka tygodni temu. Co ciekawe, tam silnik charakteryzował się niską kulturą pracy na wolnych obrotach, gdzie cała konstrukcja mocno drżała. W Toledo silnik się nie zawahał nawet przez moment, cały czas pracował równo i bardzo cicho.


Mimo stosunkowej małej mocy, niewielki silnik bardzo dobrze radzi sobie z Toledo. Seata nie można określić mianem samochodem szybkiego, ale już żwawego jak najbardziej. Sprawnie przyśpiesza w mieście, a jedyny niedostatek mocy odczujemy w trasie, kiedy będziemy zmuszeni zredukować bieg do szybkiego wyprzedzania. Mimo to, uważam, że silnik spokojnie nadaje się do Toledo. Atutem jest też spalanie, które przy niewielkich mrozach w mieście ledwo przekroczyło 7 litrów, natomiast na trasie da się zejść nawet poniżej 5 litrów.

Niewątpliwie zaletą okazują się też właściwości jezdne Toledo. Auto prowadzi się bardzo pewnie, a stosunkowo sztywno zestrojone zawieszenie podnosi tylko radość z jazdy na zakrętach. Oczywiście, absolutnie nie jest to samochód do szaleństw, ale pewność prowadzenia to niewątpliwie ważne zagadnienie. Pochwalę też manualną skrzynię biegów, która pracują bardzo dobrze.


Podsumowanie

Za 48 400 zł, a przy obecnym rabacie nawet za 46 900 zł, można stać się posiadaczem całkiem sporego i pakownego samochodu. Ma naprawdę dobre właściwości jezdne, ogromny bagażnik i spokojnie zmieści 4, a nawet 5-osobową rodzinę. Niezła propozycja, choć na rynku znajdą się tańsze auta takie jak Dacia Logan czy bliźniaki z PSA czyli Citroen C-Elysee i Peugeot 301. Seat ma jednak nad nimi przewagę: po pierwsze konkurencja to sedany, gdzie pralki nie przewieziemy, a w Toledo który jest liftbackiem już tak. Kolejna sprawa to prowadzenie, tutaj Seat jest o przynajmniej krok dalej.

DANE TECHNICZNE Seat Toledo 1.2 TSI 105 KM Style – AUTO TEST
Silnik / Pojemność benzyna / 1197 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 /16
Moc maksymalna 77 kW (105 KM) / 5000 obr/min
Moment obrotowy 175 / 1550 - 4100 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manual, 6 biegów
Prędkość maksymalna 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 7,3 / 5,1 / 6,1 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4482 / 1706 / 1461 mm
Rozstaw osi 2589 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1175 kg (pojazdw gotowy do jazdy z kierowcą) / 1635 kg
Bagażnik w standardzie 550 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1048 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy co 15 tys. km
Cena wersji podstawowej 48 400 zł (1.2 MPI 75 KM, Entry)
Cena wersji testowanej 81 298 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

  • airmatic

    Szału ni ma…