Peugeot 308 SW 1.2 PureTech ALLURE – AUTO TEST

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech ALLURE

Nowy Standard

Tytuł najlepszego samochodu roku to wielka nobilitacja, ale i ciężkie brzemię. Ciągłe porównania do konkurencji, nieustanne ocenianie czy nawet podważanie decyzji są na porządku dziennym. Tegoroczny zwycięzca Peugeot 308 wydaje się być pewny swej wygranej, ale czy na słusznie? Sprawdźmy czy odmiana kombi również zasługuje na taki zaszczyt.


Wygląd
Zaprojektować na nowo auto kombi jest trudno, a nawet bardzo trudno. Samochód musi mieć ogromny kufer, a co za tym idzie pewnych linii nie da się przeskoczyć. 308 SW nie jest wyjątkiem, to po prostu odmiana hatchback z przyklejonym plecakiem. Wygląda ładnie i schludnie, ale dokładnie tak samo jak każde inne kombi. Mimo to Francuz wyróżnia się na ulicy ciekawymi lampami i charakterystycznymi napisem Peugeot tuż pod przednią maską. Na pierwszy rzut oka część osób myli to auto z większym bratem 508 SW. W kategorii urody zarówno hatchback jak i kombi nie byli moim zdaniem najlepszymi samochodami. Są ładne i nowoczesne, ale czy najładniejsze?


Wnętrze
Natomiast już w środku powoli rozumiemy dlaczego auto dzierży tak wielki tytuł. Producent postanowił od podstaw zaprojektować całą deskę rozdzielczą, łącznie z układem zegarów i kierownicy. Muszę przyznać, że byłem w niemałym szoku podczas pierwszej przejażdżki. Na konsoli centralnej nie mamy prawie żadnego przycisku, na środku jest duży dotykowy ekran, kierownica jest stosunkowo nisko, a nad nią górują zegary. Czy taki układ się sprawdza? Fantastycznie!
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech ALLURE

Po pierwsze, minimalizm: proszę zwrócić uwagę, że na pierwszym planie widzimy jedynie 11 przycisków (łącznie z tymi na kierownicy i pokrętłem od głośności) podczas gdy taki Golf ma na samej kierownicy aż 16 przełączników! Oczywiście, Peugeot zastosował małą sztuczkę i za kolumną kierownicy zamontował znany od lat wielki multifunkcyjny wihajster odpowiedzialny za audio. Mimo to wnętrze najnowszego 308 to coś niesamowitego, czego jeszcze na rynku motoryzacyjnym w tej klasie nie było. Wszystko jest wykonane z przyzwoitej jakości materiałów, a góra jest obita z miękkiego tworzywa.


Wszyscy przeciwnicy dotykowych ekranów powinni spróbować obsługi w 308. Jest prosto i czytelnie. Na boku ekranu mamy narysowane obrazki, które odpowiadają takim funkcjom komputera pokładowego jak ustawienia samochodu, nawigacji czy temperatury. Co ciekawe, ekran można spokojnie obsłużyć w rękawiczkach, co się przyda zmarzluchom. Zresztą ubranie na dłonie przyda nam się w jeszcze jednym wypadku: gałka zmiany biegów jest idealnie wyprofilowana i świetnie leży w dłoniach, niestety została w całości zrobiona z metalu, który jest lodowaty w dotyku zwłaszcza przy niskich temperaturach. Na szczególną uwagę zasługuje kierownica, która jest bardzo mała jak na dzisiejsze standardy, ale to właśnie jest jej główną zaletą. Świetnie się ją trzyma i jeszcze lepiej dzięki niej manewruje.


We wnętrzu znalazł się też smaczek, który jest typowo francuski czyli wbrew wszystkiemu. Otóż obrotomierz nie kręci się od lewej do prawej tylko na odwrót, ot taka ciekawostka. Kolejną jest haczyk, który pozwala nam podnieść wykładzinę w bagażniku i ją zaczepić na czas dostępu do ukrytych pod nią schowków. Proste i pomysłowe. Zaletą samochodu są tez bardzo wygodne fotele oraz ogromny bagażnik. Czy ten samochód ma jakieś wady? Tak. Poza wspomnianą zimną gałką (trochę dziwnie to brzmi, przepraszam) posiada też niezbyt dużo miejsca na tylnej kanapie jeśli chodzi o głowę. Kolejna sprawa to brak pojedynczych foteli z tyłu, czegoś z czego poprzednia generacja 308 była znana i szanowana. Szkoda, że producent teraz nie zastosował takiego rozwiązania.


Silnik i właściwości jezdne

Po wrażeniach z pierwszej jazdy najnowszym Peugeotem 308 SW padły opinie, że nowe 3-cylindrowe jednostki 1.2 mają bardzo słabą kulturę pracy. Musieliśmy to sprawdzić, więc do testu wzięliśmy dokładnie taką odmianą w mocniejszej 130-konnej wariacji. Od razu odpowiemy na pytanie: samochód pracuje równo i cicho na wolnych obrotach, a w kabinie nic nie wpada w żadne drżenia. Moim zdaniem, nie da się odczuć, że mamy do czynienia z 3-cylindrowcem, a to jest duży sukces. Kolejnym zaskoczeniem jest elastyczność tego silnika i reakcja na gaz. Samochód bardzo żwawo przyśpiesza, sprawiając wrażenie znacznie szybszego niż na papierze (katalogowo 9,5 s do 100 km/h).

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech ALLURE

Mimo dość sporej mocy z niedużej jednostki, spalanie wcale nie jest wysokie. Podczas nieco szybszej jazdy po mieście, samochód podczas testu spalał średnio 8.5 litra na 100 km, co jest wynikiem w normie. Podczas trasy wynik ten zbijemy do wartości niewiele przekraczających szóstkę. Poza naprawdę udaną jednostką, kolejnym plusem jest bardzo dobre prowadzenie auta. Układ kierowniczy, skrzynia biegów i zawieszenie działają dokładnie tak jakbyśmy tego chcieli i nie mają nic wspólnego z pływającymi Francuzami sprzed lat. Jest może nieco sztywniej, ale za to radość z jazdy jest bardzo duża. Dochodzi do tego jeszcze przyjemny dźwięk z silnika, no i ta mała kierownica! Coś pięknego.


Podsumowanie
Nie dziwię się, że nowy 308 dostał tytuł za najlepszy samochód roku. To naprawdę bardzo dopracowane auto, o niebanalnym wnętrzu i bardzo dobrych właściwościach jezdnych. Ma swój styl i charakter, za co należą się brawa. Dodatkowo odmiana SW może przewieźć niesamowicie dużo rzeczy, a to w przypadku kombi jest główną kartą przetargową. Brawo Peugeot.

DANE TECHNICZNE Peugeot 308 SW 1.2 PureTech ALLURE
Silnik / Pojemność benzyna / 1199 cm³
Układ / Liczba zaworów R3 /12
Moc maksymalna 96 (130) / 5500 obr/min
Moment obrotowy 230 / 1750 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manual, 6 biegów
Prędkość maksymalna 204 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 8 / 6 / 6,9 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4585 / 1563 / 1472 mm
Rozstaw osi 2730 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1345 / 1840 kg
Bagażnik w standardzie 556 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1606 (do dachu)
Pojemność zbiornika paliwa 53 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy co 30 tys. km
Cena wersji podstawowej 69 700 zł (1.2 PureTech ACCESS)
Cena wersji testowanej ok 95 000 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!