Nowy Ford Mondeo – Pierwsza Jazda

Najnowszej generacji Mondeo właśnie wjeżdża do salonów. Czy okaże się tak dużym sukcesem jak jego poprzednie wcielenia? Mieliśmy okazję sprawdzić to na polskiej premierze najnowszej, piątej już generacji szlagieru Forda.

Zanim jeszcze o Mondeo, to chwilę o jego bliźniaku zza wielkiej wody czyli modelu Fusion. Czy wiecie, że Ford w USA od 2012 roku oferuje model Fusion, który jest niczym innym jak właśnie najnowszym wcieleniu Mondeo? Co to oznacza dla klienta z Europy? Cóż, moim zdaniem to, że auto będzie pozbawione wad wieku młodzieńczego, a Amerykanie byli naszymi testerami. Choć trzeba pamiętać, że tamte nacje nie są zbyt wybredne jeśli chodzi o auta i fakt, że im się podobają nie oznacza, że również nam przypadną do gustu. Chociaż jak popatrzymy na nowe Mondeo to trudno się nie zgodzić z jedną opinią na temat jego urody.


Wygląd

Samochód jest piękny. Po prostu piękny. Świetny przód, ładne klasyczne linie boczne i równie udany tył. Całość robi niesamowite wrażenie, zarówno w odmianie liftback jak i kombi. Nie przeszkadza mi też grill a’la Aston Martin, ponieważ wygląda z nim genialnie. Auto zdecydowanie zwraca na siebie uwagę, a to jest dzisiaj nie lada wyzwanie. Producent zastosował również nowe lampy, które mogą być w pełni LEDowe, posiadające funkcję podążania za drogą. Działa to nieźle, a strumień światła jest bardzo jasny. Jest tylko jeden problem, otóż światła wydają się być nieco zbyt wysoko ustawione oraz posiadają dość charakterystyczną fioletową poświatę.


Wnętrze

Również środek przeszedł poważne zmiany. Po pierwsze, standardowe zegary zostały zastąpione modnymi teraz w pełni cyfrowymi. Mogą one pokazywać różne dane w zależności od ustawień i wyposażenia. A to drugie jest naprawdę bogate i może obejmować nawet takie rzeczy jak regulowane zawieszenie czy masaże w fotelach. Do tego, że w tej klasie jest adaptacyjny tempomat, nawigacja czy bluetooth to już zdążyliśmy przywyknąć. Nowością w Mondeo jest duży, dotykowy 8-calowy wyświetlacz o naprawdę niezłej rozdzielczości. Obsługa jest dość intuicyjna, choć wymaga chwili przyzwyczajenia.
Nowy Ford Mondeo - Pierwsza Jazda


W najnowszej odmianie Mondeo bardzo dobrze prezentuje się spasowanie i jakość materiałów. Nie ma mowy o jakimkolwiek skrzypieniu czy trzeszczeniu. Jeśli chodzi o komfort podróżowania to również nie ma się absolutnie do czego przyczepić. Zarówno z przodu jak i z tyłu miejsca jest sporo, a fotele są naprawdę wygodne.

Silnik i właściwości jezdne

Mondeo po raz pierwszy w swojej historii będzie dostępne w odmianie hybrydowej. Pod maską zagości silnik elektryczny wspomagany benzynową jednostką 2.0. Tandem będzie posiadał łącznie 187 KM. Poza tym do wyboru mamy póki co dwie benzyny oraz dwa diesle. Benzynowe wersje to 1.5 EcoBoost o mocy 160 KM oraz 2.0 EcoBoost w wersjach 203 oraz 240 KM. Wysokoprężne jednostki to 1.6 TDCI o mocy 115 KM oraz 2.0 TDCI w wariancie 150 lub 180 KM. Podobno w przyszłości pod maskę ma trafić odmiana 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM oraz jeszcze mocniejszy dwulitrowy diesel o mocy grubo przekraczającej 200 KM.


Do dyspozycji mieliśmy odmianę 1.5 EcoBoost oraz wersję wysokoprężną 2.0 TDCI legitymującą się gromadą aż 180 koni. Oba silniki sprężone były z manualną, bardzo dobrze pracującą skrzynią biegów. Dużo lepsze wrażenie z tych jednostek zrobił na nas diesel. Po pierwsze, niemałe auto naprawdę bardzo żwawo zbierało się, a wyprzedzanie nim do żaden problem. Po drugie, spalanie było bardzo niskie, na trasie można zejść spokojnie do 6 litrów. Benzyna nieco gorzej wypada jeśli chodzi o osiągi, choć wciąż wystarcza do zwykłej jazdy. Przewagą tej odmiany jest oczywiście dużo lepsza kultura pracy.

Ford od zawsze słynął ze świetnie zestrojonego zawieszenia i układu kierowniczego. Nie inaczej jest w przypadku najnowszego wcielenia Mondeo. Jest precyzyjnie i pewnie, a dzięki możliwości regulacji usztywnienia zawieszenie może być albo sportowe albo komfortowe. W podstawowej odmianie bez takiej funkcjonalności mamy idealny kompromis pomiędzy twardością a komfortem. Auto też jest bardzo stabilne nawet podczas wyższych prędkości autostradowych.

Nowy Ford Mondeo - Pierwsza Jazda

Podsumowanie

Cały segment z Passatem na czele stara się być premium, co nie do końca mi odpowiada. Te auta nigdy nie były premium i, moim zdaniem, nigdy nie powinny być. Mondeo nie wydaje się być takie, choć można je bardzo dobrze wyposażyć i czuć się w nim świetnie. Na żywo samochód wygląda jeszcze lepiej niż na zdjęciach czy w prospektach. Podstawowe ceny zaczynają się od 89 000 zł, czyli niemal tyle samo co konkurencja (Nowy Passat – 90 790, Mazda 6 – 88 750 zł). Mondeo to wciąż kawał solidnego auta, które w nowej odsłonie może sporo namieszać w klasie.

Bartłomiej Urban

3 Comments

Leave A Comment