Nowe Volvo XC90 (2014)

6 września 2014
Bez kategorii, Nowości Paryż 2014 Volvo

Po miesiącach spekulacji nadszedł moment, na który od dawna czekał cały motoryzacyjny świat. Na zamkniętej prezentacji w Sztokholmie Volvo po raz pierwszy pokazało swój flagowy model – nowe XC90. Samochód został od podstaw zaprojektowany w Szwecji i tam będzie produkowany.

Stworzenie nowego modelu Volvo zajęło trzy lata i było jednym z najważniejszych punktów szerokiego programu modernizacji technologii Volvo, wartego około 11 mld dolarów. Nowe XC90 to flagowy model Volvo, którego produkcja stanowi jeden z najważniejszych momentów w historii firmy. „Wprowadzając na rynek XC90, jednocześnie wkraczamy w zupełnie nową erę dla Volvo. Samochód ten wyznacza drogę, którą w przyszłości podążą modele z portfolio naszego koncernu” – powiedział Håkan Samuelsson, CEO Volvo Cars Group. Premiera XC90 stanowi początek nowego rozdziału dla szwedzkiej marki – pod względem designu, bezpieczeństwa i wykorzystania nowych technologii mechanicznych i elektroniki. Historia motoryzacji dzieje się teraz.


Nowa twarz Volvo

Już przy pierwszym spojrzeniu na przód samochodu widać jak bardzo różni się on od obecnych modeli Volvo. Zmodernizowany został logotyp Volvo, którego strzałka wpasowuje się w linię przecinającą z ukosa atrapę chłodnicy. Inną charakterystyczną cechą XC90 są przednie reflektory w kształcie ułożonej poziomo litery T. Tylne światła to kolejne elementy wyglądu, które będą charakterystyczne dla całej gamy nowych samochodów Volvo. Muskularną budowę SUV-a dopełnia szeroki wybór felg w rozmiarze do 22 cali.

Duża przestrzeń, mała waga

Nowe Volvo XC90 jest większe od swojego poprzednika. 495 cm długości i rozstaw osi 298,4 cm przekładają się na dużą przestrzeń w kabinie. Samochód ma trzy rzędy pełnowymiarowych, oddzielnych siedzeń. Auto ma ponad dwa metry szerokości (201 cm – bez lusterek). Prześwit podwozia wynosi niemal 24 cm, a nawet 28 cm – podczas wolnej jazdy terenowej, jeśli samochód wyposażony jest w opcjonalny układ regulowania wysokości zawieszenia. Parametry nowego SUV-a Volvo godne są rasowego samochodu terenowego. Mimo sporych rozmiarów, auto waży od 2000 do 2030 kg – w zależności od wersji silnikowej i wyposażenia.


Silniki i osiągi

Pod maską XC90 znajdą się wyłącznie czterocylindrowe silniki o pojemności dwóch litrów. Przez pierwszych kilka miesięcy sprzedaży Volvo XC90 będzie dostępne wyłącznie w dwóch wersjach silnikowych: D5 AWD 225 KM oraz T6 AWD 320 KM. Następnie do oferty dołączą pozostałe odmiany, w tym przednionapędowy diesel D4 190 KM, benzynowe T5 254 KM oraz hybrydowe T8 o mocy niemal 400 KM. XC90 z silnikiem D5 (470 Nm) będzie przyspieszało do 100 km/h w 7,8 sek. Prędkość maksymalna samochodu wyniesie 220 km/h, a deklarowane spalanie średnie ma wynieść 5,8 l ON na 100 km. Z silnikiem T6 (400 Nm) sprint do setki potrwa 6,9 sek., a w wersji hybrydowej jeszcze o sekundę mniej. W wersjach AWD znajdzie się układ Haldex piątej generacji. Wszystkie auta XC90 będą dostępne wyłącznie z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów. Wiele osób z pewnością zainteresuje emisja CO2 na 1 km. Będą to bardzo dobre wyniki jak na ten segment aut: T8 – 60 g CO2/km, D5 – 152 g CO2/km, T6 – 170 g CO2/km.

Wszechstronny pakiet bezpieczeństwa w standardzie

Volvo od początku swojej historii wyznacza standardy w zakresie bezpieczeństwa. Cel szwedzkiej marki jest stanowczy: do 2020 r. liczba ofiar wśród osób poruszających się samochodami Volvo ma zostać zredukowana do zera. XC90 to milowy krok w realizacji tego planu. Nowy model szwedzkiej marki oferuje niespotykanie wszechstronny i zaawansowany technologicznie, standardowy pakiet bezpieczeństwa. Dodatkowo w XC90 po raz pierwszy zostaną zastosowane dwa rozwiązania: aktywacja systemów bezpieczeństwa tuż przed niezamierzonym opuszczeniem drogi oraz system zapobiegający kolizjom czołowym. SUV Volvo projektowany był z myślą o tym, że bezpieczeństwo powinno być standardem.


Połączenie technologii i luksusu

XC90 to najbardziej luksusowy model w historii Volvo. Pierwszym elementem, który zwraca uwagę we wnętrzu samochodu, jest dotykowa konsola centralna przypominająca tablet. Posiada ona tylko kilka podstawowych przycisków nawigacyjnych, a większość funkcji obsługiwanych jest za pomocą ekranu dotykowego. XC90 to połączenie kilku typowo szwedzkich cech: elegancji, przejrzystości i funkcjonalności. Wnętrze nowego SUV-a Volvo zostało wykończone najlepszej jakości miękką skórą i drewnem. W kabinie XC90 znalazło się również miejsce na wysmakowane detale, do których z pewnością zalicza się gałka zmiany biegów z kryształowego szkła znanej szwedzkiej firmy Orrefors.

Dźwięk prosto z sali koncertowej

Na komfort jazdy samochodem składa się wiele elementów. Jednym z nich jest system audio. Volvo zaprosiło do współpracy brytyjską firmę Bowers & Wilkins, której doświadczenia w obszarze nagłośnienia i akustyki obejmują niemal 50 lat. Efektem wspólnych działań jest wyposażenie nowego XC90 w najwyższej jakości sprzęt grający. System audio składa się z aluminiowych kopułek wysokotonowych, kewlarowych głośników średniotonowych oraz głośników niskotonowych. Uwagę przykuwa również, niespotykany dotąd w kabinach aut, centralny głośnik wysokotonowy poprawiający przestrzenność dźwięku.

Dwa główne motywy wyposażenia

Nowe XC90 jest oferowane w szerokiej gamie wyposażenia tak aby każdy kierowca mógł w pełni dostosować samochód do swoich upodobań. Volvo oferuje dwa główne motywy stylizacji karoserii. Zestaw Urban Luxury to spersonalizowana kolorystycznie według życzenia klienta karoseria oraz detale z polerowanej stali nierdzewnej takie jak listwy ozdobne przedniego zderzaka, osłony podwozia czy boczne listwy progowe. Luksusowy wygląd tego zestawu podkreślają 21-calowe, ekskluzywne felgi. Zestaw Rugged Luxury za sprawą czarnej matowej karoserii podkreśla surową elegancję XC90. Wersja ta wyposażona jest również w osłony podwozia wykonane ze stali nierdzewnej, podświetlane progi boczne, zintegrowane końcówki układu wydechowego oraz wyjątkowe, 22-calowe felgi.


Ceny i wyposażenie

Nowe XC90 nie będzie występowało w podstawowej wersji wyposażenia Base. Najtańszym modelem w gamie będzie przednionapędowy XC90 D4 z ośmiostopniowym automatem wyceniony na 229 900 zł. Wersja D5 AWD będzie wymagała stosunkowo niewielkiej dopłaty i zapewne będzie najczęściej wybieraną konfiguracją na wielu europejskich rynkach, w tym także w Polsce. Najdroższe będą doskonale wyposażone samochody z limitowanej serii First Edition. Powstanie ich tylko 1927 sztuk. W Polsce XC90 D5 AWD First Edition jest już dostępny za 408 000 zł.

Volvo XC90 First Edition

1927 to kluczowa liczba dla Volvo. Właśnie w tym roku ze sztokholmskiej linii produkcyjnej zjechał pierwszy samochód szwedzkiej marki. Ostatnio zaprezentowany został najważniejszy samochód w historii koncernu – nowe XC90. Z tej okazji Volvo postanowiło zaoferować swoim klientom limitowaną serię tych samochodów sygnowaną nazwą First Edition. Jest ich tylko 1927 i można je nabyć jedynie drogą internetową.

Rankiem 14 kwietnia 1927 roku, chwilę po godzinie dziesiątej, ze sztokholmskiej fabryki wyjechał ÖV4. Właśnie wtedy rozpoczęła się historia Volvo. Do kolejnych ważnych dat dołączył 26 sierpnia 2014, dzień, w którym szwedzki koncern po raz pierwszy zaprezentował nowe XC90 – najważniejszą premierę motoryzacyjną roku. Celebrując ten długo wyczekiwany moment, marka przygotowała dla swoich klientów specjalną ofertę. Limitowana seria 1927 samochodów XC90 sygnowanych nazwą First Edition, jest dostępna od 3 września tylko i wyłącznie przez Internet. Jest to pierwsza w historii Volvo sytuacja, w której sprzedaż aut prowadzona jest za pośrednictwem tego kanału dystrybucji.

Czarny na zewnątrz, bursztynowy w środku

XC90 First Edition to najbardziej ekskluzywna wersja nowego SUV-a. Model ten jest dostępny w absolutnie pełnym wyposażeniu. Specjalna edycja posiada elegancką czarną karoserię w odcieniu Onyx Black, a 8-ramienne, 21-calowe felgi opatrzone są unikatowymi inskrypcjami występującymi jedynie w limitowanej serii. Wnętrze samochodu wyróżnia bursztynowy kolor foteli ze skóry Nappa, węglowa czerń skórzanej deski rozdzielczej oraz delikatne wykończenia wykonane z drewna orzechowego. Każdy egzemplarz XC90 First Editon jest dodatkowo oznakowany na tylnej klapie. O przynależności do grona posiadaczy unikatowego egzemplarza świadczą również nakładki progowe z dedykowanym numerem – od 1 do 1927 – otrzymanym w trakcie zakupu samochodu. Volvo od dłuższego czasu przykłada szczególną wagę do komfortowych foteli. Wzorem poprzednika, nowe XC90 jest 7-osobowe i ma trzy rzędy siedzeń. Elektrycznie sterowane przednie fotele wyposażone zostały w wentylację, a zewnętrzne siedzenia w drugim rzędzie mają ogrzewanie. Dwa fotele z tyłu samochodu są również sterowane elektrycznie, a do tego zostały lekko skierowane do środka auta. To najlepszy „ostatni rząd” w tej klasie aut.

Technologia i dźwięk z najwyższej półki

Sercem nowego systemu kontroli XC90 jest umieszczony centralnie ekran dotykowy przypominający tablet. Ta pozbawiona przycisków konsola pozwala na całkowicie nowy sposób korzystania z multimediów w samochodzie oraz funkcji urządzeń przenośnych. Intuicyjna i bezpieczna obsługa ekranu angażuje uwagę kierowcy jedynie w minimalnym stopniu. Konsola będzie działać na dwóch systemach operacyjnych – Android lub iOS. Przy projektowaniu nowego XC90, Volvo zatroszczyło się również o nagłośnienie z najwyższej półki. Szwedzka marka zaprosiła do współpracy firmę Bowers & Wilkins, która od niemal 50 lat zajmuje się produkcją najlepszej jakości sprzętów audio. First Edition zostało zaopatrzone w 19 głośników, wzmacniacz o mocy 1400 W, wentylowany subwoofer wbudowany w kabinę oraz najnowsze oprogramowanie. W rezultacie w nowym XC90 udało się odtworzyć jakość dźwięku porównywalną do tej z najlepszych światowych sal koncertowych.

Moc w dwóch wersjach

First Edition napędzana jest przez czterocylindrowe silniki Drive E dostępne w dwóch wersjach. Pierwsza to jednostka benzynowa T6 AWD o mocy 320 KM/400 Nm. Taką wersję First Edition przeznaczono m.in. na rynek amerykański. Drugą opcją jest D5 AWD 225 KM/470 Nm – w Polsce wersja First Edition będzie dostępna tylko w takiej odmianie. Oba silniki współpracują z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów. Samochody te wyposażone są w pięciostopniowe elektroniczne sterowanie wysokością i pracą zawieszenia. Dzięki temu kierowca może je samodzielnie skonfigurować według własnych preferencji.

Najbardziej wszechstronny pakiet bezpieczeństwa w standardzie

Volvo projektuje swoje samochody z myślą o tym, że bezpieczeństwo powinno być standardem. Wizją szwedzkiej marki jest projektowanie aut, które nie ulegają wypadkom. Do 2020 roku koncern chce, aby wśród osób poruszających się Volvo liczba ofiar śmiertelnych została zniwelowana do zera. XC90 oferuje wszechstronny i zaawansowany technologicznie standardowy pakiet bezpieczeństwa. Znajdują się w nim m.in. wszystkie funkcje City Safety; systemu automatycznego hamowania, który chroni przed zderzeniami z innymi samochodami, rowerami i pieszymi. Auto wyposażone jest dodatkowo w dwa zupełnie nowe rozwiązania: aktywację systemów bezpieczeństwa tuż przed niezamierzonym opuszczeniem drogi oraz system zapobiegający kolizjom czołowym. XC90 First Edition będzie produkowane w szwedzkiej fabryce. W ręce właścicieli samochód trafi w pierwszej połowie następnego roku. Osoby, które chcą znaleźć się w gronie posiadaczy limitowanej edycji nowego modelu Volvo, powinny się pospieszyć. Duże zainteresowanie XC90 wskazuje na to, że 1927 samochodów wyprzeda się w błyskawicznym tempie, mimo że jego cena wynosi 408 000 zł. Dla porównania najtańsza odmiana nowego XC90 będzie kosztowała 229 900 zł.

Leave A Comment