Cześć, jestem Adam i ja tym miastem władam. Cóż, patrząc na ten samochód można by tak pomyśleć. Małe, zwariowane i uzbrojone w liczne gadżety. Ale czy rzeczywiście Adam, to miasta tego Pan? Zaraz to zbAdam.
Wygląd
Opel Adam wygląda kozacko. Tak, użyłem dobrego słownictwa, bowiem tak dzisiaj młodzież określa auta, które wyglądają fajnie czy też w dechę. Liczne wzorki, nakładki na felgi i dwukolorowe nadwozie. Nie jest przy tym kiczowaty, a to nie lada wyczyn. Wielkie pokłony dla Opla, bo stworzył auto wyglądają naprawdę obłędnie. Większość małych aut jest raczej utożsamiana z płcią piękną, a tym samochodem spokojnie może jeździć również ta brzydsza część społeczeństwa. Testowany egzemplarz dostał czerwony lakier Red ‘n’ Roll, biały dach White my Fire i kilka pasków podkreślających indywidualny styl autka. Przy innych samochodach wygląda jak zgrywus-psotnik i to jest w tym pojeździe najlepsze! Jest świetne.
Wnętrze
Producent nie spoczął na laurach po świetnie zaprojektowanym nadwoziu. Środek jest równie fajny i stylowy. Mamy tutaj modny ostatnio lakierowany plastik, dotykowy kolorowy ekran i fantastyczne fotele. Jest dokładnie tak jak w małym mieszczuchu powinno być. Podoba mi się zastąpienie przycisków jednym wyświetlaczem, oraz zastosowanie porządnych siedzeń. Wielu producentów wychodzi z założenia, że skoro są to miejskie auta to nie potrzeba dobrego fotela. Na szczęście w Oplu jest inaczej. Dla maniaków konfiguracji możliwe jest oczywiście wybranie kolorów deski czy też zmiana obszycia podsufitki. Do wyboru mamy nawet sztuczne niebo, prawie jak w Rolls-Royce! Na pochwałę zasługuje również jakość wykonania oraz spasowanie elementów. Ciężko się do czegokolwiek w tej dziedzinie przyczepić.
Oczywiście jest też kilka niedociągnięć, a pierwszym z nich jest system multimedialny który nie współgra z każdym rodzajem telefonu. Mój prywatny telefon to kilkuletni android, który, niestety, nie odblokował pełnej funkcjonalności systemu. Natomiast po podłączeniu najnowszych cacuszek od Apple, Samsunga czy HTC od razu do wyboru mamy np. nawigację czy programy do muzyki internetowej. W najmniejszym Oplu zamontowano niesamowicie dobrze grające audio Infiniti, które ma jedną wadę. Otóż decydując się na taki dodatek zmniejszymy sobie naszą, i tak małą, przestrzeń bagażową. Dlaczego? A no dlatego, że w bagażniku ląduje ogromny głośnik (i kilka małych przegródek na zestaw naprawczy czy trójkąt ostrzegawczy)… Normalnie do dyspozycji mamy 170 litrów, a po zaopatrzeniu się w audio zostaje nam może z 10 litrów? Nie no żartuję, ale naprawdę miejsca ledwie starczy nam na dwa plecaki…
Choć, moim zdaniem, to i tak auto jest raczej dla dwóch osób, a tylną kanapę trzeb traktować jako powiększenie przestrzeni bagażowej. Z przodu miejsca jest naprawdę sporo, a zmieszczą się nawet osoby o wzroście 190 cm. Do tyłu też wejdą, ale nie wytrzymają dłużej niż kilkanaście kilometrów. No i nie można tam otwierać okien, ani nawet uchylać jak np. w Skodzie Citigo.
Silnik i właściwości jezdne
Największą wadą tego egzemplarza jest to co siedzi pod maską. Wydawać by się mogło, że wolnossący silnik 1.4 o mocy 100 KM do takiego małego pryszcza spokojnie by wystarczył. Tak, o ile nie byłby to Opel. Niestety, ale samochody tego producenta znane są z nadwagi, dlatego też Adam z tym motorem przyśpiesza do pierwszej setki w czasie 11,5 s. Nie można powiedzieć o nim, że jest mułem, czy zawalidrogą. Ba, jak się dobrze wkręcimy na obroty (powyżej 4 tyś. zaczyna się zabawa), to Adam naprawdę nieźle przyśpiesza. Problemem jest jednak to, że tak fajnie wyglądające auto aż się prosi o jakiś zadziorny silniczek. Tak ze 130-140 KM z doładowanym motorem to byłoby coś. Zwłaszcza, że układ kierowniczy i świetnie pracująca skrzynia biegów już są na miejscu. Czasami brakuje, niestety, momentu obrotowego, tak aby wykonać jakiś manewr szybko, bez zbędnej redukcji.
I wiecie co? Opel właśnie taki silnik wprowadza do wyboru! Nie jest to co prawda 130 KM, ale 115 KM też powinno wystarczyć. Mowa tutaj o nowym 3-cylindrowym silniku o pojemności 999 cm3, którego wspiera turbina. Nowa jednostka jest dostępna w dwóch wariantach mocowych – 115 lub 90 KM. Obie posiadają 170 Nm momentu obrotowego, co jest wartością wyższą o 30 Nm od testowanego wolnossącego 1.4. Dodatkowym plusem nowego motoru jest 6-cio stopniowa przekładnia manualna, która z pewnością zmniejszy zapotrzebowanie na paliwo w trasie.
Plusem jednostki 1.4 Ecotec jest niewątpliwie bardzo wysoka kultura pracy oraz żywotność. Spalanie trzeba zaliczyć raczej do wysokich, bowiem w mieście ciężko zejść poniżej 8 litrów, natomiast na trasie poniżej 6. Ten drugi wynik spowodowany jest brakiem 6 biegu, bowiem już przy 100 km/h, wskazówka obrotomierza dotyka 3000 obr/min. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest możliwość zamówienia seryjnej instalacji gazowej. Niestety, ale tylko do słabszej odmiany tego silnika, o mocy 87 KM.
Ogromnym plusem Adama są jego właściwości jezdne. Samochód bardzo dobrze trzyma się drogi, zawieszenie jest dość sztywne, a układ kierowniczy bardzo precyzyjny. Aż się prosi żeby szybciej pokonywać zakręty i wymijać kolejne przeszkody. Trzeba tylko uważać na ubytki na drodze, zwłaszcza jeśli zdecydujemy się na 18-calowe alufelgi. Uwierzcie mi komfortu w tym aucie nie uświadczycie. Na koniec jeszcze standard dotyczący wagi u Opla. Adam jak na takiego modnisia z pewnością chodzi na siłownię. I to po nim widać. Jednak moim zdaniem czas skończyć z treningiem na masę i rozpocząć trening na rzeźbę i redukcję tłuszczu. 1135 kg to zdecydowanie za dużo. Tyle to powinien ważyć samochód klasy wyżej, a nie jeden z najmniejszych aut na rynku! Adam, rzeźbimy!
Podusmowanie
Opel Adam to świetna propozycja dla młodych. Wygląda odjazdowo, ma niezliczone możliwości konfiguracji, bardzo bogate wyposażenie oraz nieźle się prowadzi. Problemem jest dość stara jednostka 1.4, ale jeśli ktoś nie potrzebuje wyścigówki to odpłaci się bardzo dużo żywotnością. Dla pragnących większych wrażeń z jazdy polecam zapoznać się z nową małolitrażową jednostką. Do boju Adam!
DANE TECHNICZNE Opel Adam 1.4 Ecotec Slam | |
Silnik / Pojemność | benzyna / 1398 cm³ |
Układ / Liczba zaworów | R4 / 16 |
Moc maksymalna | 74 kW (100 KM) / 6000 obr/min |
Moment obrotowy | 130 Nm / 4000 obr/min |
Zawieszenie przód | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna, 5 biegów |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) | 8,2 / 6 / 6,7 (l/100 km) |
Długość / Szerokość / Wysokość | 3698 / 1720 / 1484 mm |
Rozstaw osi | 2311 mm |
Masa własna / Dopuszczalna | 1135 / 1480 kg |
Bagażnik w standardzie | 170 l (bez dodatkowego audio) |
Bagażnik po złożeniu siedzeń | 663 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 38 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Przeglądy | co 30 tys. km lub co rok |
Cena wersji podstawowej | 42 900 zł (1.2 Ecotec 70 KM, ADAM) |
Cena wersji testowanej | 62 259 zł |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!