Peugeot 308 SW – Pierwsza Jazda

Peugeot 308 SW

Peugeot 308 kilka miesięcy temu został wyróżniony tytułem najlepszego samochodu roku 2014. Odmiana hatchback pokonała w plebiscycie ogromną gamę konkurentów i ku uciesze francuskich włodarzy okazała się najlepsza. Kilka tygodni temu koncern pokazał odmianę kombi 308, oznaczoną SW. Czy to automatycznie oznacza, że jest to najlepsze kombi roku 2014? Przekonajmy się.


Peugeot 308 dzięki swojemu nowoczesnemu stylowi to auto bardzo urodziwe. Kolejnym wyzwaniem było zaprojektowanie równie urodziwej odmiany kombi. Czy to się udało? I tak, i nie. Owszem, 308 SW jest ładny, ale moim zdaniem, odmiana hatchback jest nieco ładniejsza. Choć to też kwestia odpowiedniego koła, bowiem na pięknie prezentującej się feldze samochód naprawdę przykuwał uwagę. Na żywo Peugeot wydaje się bardzo duży, momentami przypominając większego 508 SW. Auto mierzy teraz 4585 mm i jest o 332 mm dłuższe w stosunku do hatchbacka.


Środek, tak jak przypuszczacie, pozostał bez zmian, co jest dobrą nowiną, ponieważ należy on do czołówki jeśli chodzi o styl i prezencję. Zresztą w tym roku, kokpit został nagrodzony tytułem „Najlepsze Wnętrze Roku”. Pokonał między innymi takich konkurentów jak Mercedes CLA, BMW serii 4 czy Alfa Romeo 4C. Jest się czym pochwalić. Niezłe wrażenie robią też materiały oraz jakość wykonania, które stoją na wysokim poziomie. Do wnętrza trzeba się też chwilę przyzwyczaić, ze względu na specyficzne, wyższe niż normalnie, umiejscowienie zegarów. Ciekawym rozwiązaniem za to jest obrotomierz, który rośnie od prawej do lewej, a nie jak to do tej pory w prawie każdym samochodzie czyli odwrotnie

Przejdźmy w końcu do najważniejszego czyli do bagażnika. Peugeot 308 SW może się pochwalić pojemnością 590 litrów (740 litrów pod sam dach), co jest wynikiem tylko o 22 litry słabszym niż większy 508 SW. Kufer robi wrażenie i spakujemy tam naprawdę sporo. Jeśli trzeba powiększyć przestrzeń bagażową, to jednym ruchem ręki kładziemy kanapę i obszar zwiększa nam się do niesamowitych 1445 litrów do linii okien lub nawet 1705 jeśli liczymy pod sam dach. Plusem też są regularne kształty oraz niski próg załadunkowy.


W kwestiach mechanicznych również nie znajdziemy większych zmian. Nowością jest najmocniejszy 150 KM diesle 2.0 HDI, który pod maskę hatchbacka trafi za kilka tygodni. Poza tym pod trafią znane z hatchbacka 2 jednostki: wysokoprężne 1.6 HDI i 3-cylindrowa benzynowa 1.2 PureTech. Silniki diesla będą generowały od 92 KM (1.6 HDI), przez 115 (1.6 HDI) do 150 KM (2.0 HDI), natomiast benzyna będzie dostępna w dwóch wariantach 110 i 130 KM. Będąc przy motorach, warto wspomnieć o niesamowicie niskim spalaniu ich wszystkich, a zwłaszcza tych wysokoprężnych. Podczas jazd testowych, udało się schodzić w trasie do nawet 3,5 litra w najsłabszej odmianie 1.6 HDI.


Nowy Peugeot 308 SW do salonów trafi za nie całe 2 tygodnie, ale już teraz można zamówić go u dealera. Ceny rozpoczynają się od 69 700 zł za benzynową odmianę Access z silnikiem 1.2 110 KM. Odmiana hatchback w tej samej konfiguracji kosztuje 9 800 zł mniej. Za najsłabszego diesla 1.6 HDI 92 KM trzeba wyłożyć 74 700 zł.

Niestety, po zaledwie kilku godzinach za kółkiem nie da się jednoznacznie ocenić czy jest to najlepsze kombi na rynku. Jednego jednak jesteśmy pewni, Peugeot nie spoczął na laurach i kolejna odmiana 308 aspiruje do bycia liderem. Zresztą nie sposób było tego nie zrobić, skoro bazą jest samochód roku 2014.

Bartłomiej Urban

  • Darek

    Świetny, niezależny wygląd kokpitu i równie świetny wygląd z zewnątrz, w stylu klasycznego Peugeota 306… Nic na siłę, żadnych przerośniętych wariacji w stylu minivana (było tak w „307”) i ucieczka od upodobnień a’la Peugeot 206/7/8.

  • Darek

    Świetny, niezależny wygląd kokpitu i równie świetny wygląd z zewnątrz, w stylu klasycznego Peugeota 306… Nic na siłę, żadnych przerośniętych wariacji w stylu minivana (było tak w „307”) i ucieczka od upodobnień a’la Peugeot 206/7/8.

  • Paweł

    Jechałem wersją 1.2 130 KM. Tragedia jak trzęsie tym silnikiem. Reszta auta jest OK.

    • barturban

      Ja jezdzilem chwile odmiana 1.2 ale w slabszym wariancie i nie zauwazylem niepokojacych drgan. W moich notatkach nawet zapisalem, ze wysoka kultura pracy… Poczekajmy na prawdziwy kilku dniowy test i wtedy bedziemy wylapywac takie bolaczki :)

  • Paweł

    Jechałem wersją 1.2 130 KM. Tragedia jak trzęsie tym silnikiem. Reszta auta jest OK.

    • barturban

      Ja jezdzilem chwile odmiana 1.2 ale w slabszym wariancie i nie zauwazylem niepokojacych drgan. W moich notatkach nawet zapisalem, ze wysoka kultura pracy… Poczekajmy na prawdziwy kilku dniowy test i wtedy bedziemy wylapywac takie bolaczki :)

  • airmatic

    Panie Bartku, czy obsługa dotykowego ekranu w celu regulacji ustawień na przykład „klimy” faktycznie jest tak nieznośnie powolna (reakcje procesora) i skomplikowana, jak piszą inni?

  • airmatic

    Panie Bartku, czy obsługa dotykowego ekranu w celu regulacji ustawień na przykład „klimy” faktycznie jest tak nieznośnie powolna (reakcje procesora) i skomplikowana, jak piszą inni?