Fiat 500L Living 1.6 MultiJet Lounge – AUTO TEST

13 czerwca 2014
tekst: Artur Mierzejewski, zdjęcia: Artur Mierzejewski
Fiat-500L-Living-1.6-MultiJet-01

Fiat 500 (XX)L

Gama modeli Fiata rośnie dynamicznie. Koncern chcąc wykorzystać doskonałe opinie o modelu 500 próbuje skorzystać na tej popularności i zaatakować nie tylko segment A, w którym 500-ka rządzi. Poza designem Włosi chcą sprzedawać także funkcjonalność, przestronność i rozszerzają ofertę, aby każdy klient mógł wybrać coś dla siebie.

Dziś prezentujemy Państwu największy model z 500-ką w nazwie, czyli 7-osobowego minivana o bardzo nietypowych kształtach – 500L Living.


O gustach nie dyskutujmy

500L Living to rozwinięcie linii L, w której poza klasycznym 500L znalazł się także stylizowany crossover 500L Trekking. Wersja Living posiada dłuższe o 20,5 cm nadwozie, które za sprawą „doklejenia” bagażnika z tyłu, stało się, w moim odczuciu, nieproporcjonalne. W porównaniu do krótszych modeli, razi długi tylny zwis i linia dachu, która dziwnie opada nad ostatnią boczną szybą karoseryjną. Autu temu daleko do zgrabnej, małej 500-ki, wygląda bardzo ciężko, również za sprawą przetłoczonych, jakby napompowanych nadkoli oraz zderzaków. Sytuację ratują nieco boczne listwy ochronne przełamujące duże powierzchnie blachy, a także dwukolorowe lakierowanie (z białym dachem i lusterkami) i stosunkowo duże (17-calowe) ale i tak ginące w nadkolach felgi.


Zadbano o detale takie jak chromowane klamki, ramki wokół kloszy lamp, które designersko bardzo pozytywnie wyróżniają Fiata na tle konkurencji. Czy 500L Living może się podobać? Oczywiście, przede wszystkim dzięki swojej oryginalności, zupełnie nowej koncepcji stylistycznej i obietnicy wysokiej przestronności i funkcjonalności wynikającej z „napompowania” nadwozia. Hasło Fiata tłumaczące literkę L w nazwie, czyli Large, Loft, Light na pewno jest trafne w kwestii wielkości (Large), autu nie można odmówić także doskonałej widoczności i doskonałego doświetlenia wnętrza (Loft) ale lekkość całości jest raczej dyskusyjna…


Wnętrze dla dużej rodziny?

Modelowa rodzina 2+3 lub mniejsza powinna być kabiną Livinga zachwycona. Miejsca z pewnością nie zabraknie ani dla pasażerów z tyłu, ani siedzącym z przodu, natomiast 2 miejsca w bagażniku należy traktować jako rozwiązanie awaryjne, z którego w wyjątkowych przypadkach mogą skorzystać co najwyżej małe dzieci. Składane foteliki na co dzień jedynie zabierają przestrzeń bagażową i rozsądna może okazać się rezygnacja z tego „luksusu”, wymagającego dopłaty 3500 zł. Poszukujący prawdziwego 7-osobowego vana z pewnością znajdą coś bardziej odpowiedniego, choćby Freemonta.


500L Living sprawdzi się znakomicie zarówno jako auto miejskie, jak i wakacyjny transporter. Fotele zapewniają przyzwoity komfort podróżowania (choć siedziska mogłyby być dłuższe), a zastosowane rozwiązania (składany fotel pasażera wykorzystywany jako stolik, rozkładane stoliki w oparciach, podwójna podłoga ze schowkami) podnoszą funkcjonalność i możliwości przewozowe. Bagażnik (przy złożonych fotelikach) ma pojemność 416 litrów, gdy je rozłożymy staje się mikroskopijny (niespełna 170 litrów). W przypadku rezygnacji z dwóch dodatkowych miejsc do dyspozycji można mieć od 560 do 638 litrów (przy kanapie przesuniętej maksymalnie do przodu. Po jej złożeniu otrzymujemy już niemal ciężarówkę z przestrzenią 1704 litrów, a to wszystko w aucie o długości zaledwie 435 centymetrów.
Warto podkreślić wysoką jakość materiałów wykończeniowych w prezentowanym aucie, mam wrażenie, że są znacznie lepsze niż w pokazywanym niedawno modelu Trekking. O samej stylistyce nie powiemy nic nowego – standard znany z wcześniejszych „eL-ek”. Wyposażenie w testowanej wersji Lounge jest praktycznie kompletne, łącznie z elektroniczną klimatyzacją, nawigacją, zestawem bluetooth, kamerą cofania i stylową, solidną tapicerką… co powinno zadowolić każdego nabywcę. Kierowca zaś na pewno doceni jeszcze doskonałą widoczność w każdym kierunku oraz możliwość świetnego wyczucia gabarytów Fiata, np. podczas parkingowych manewrów.


Napęd

W testowanym egzemplarzu pod maską znalazł się silnik wysokoprężny Multijet II o pojemności 1.6 litra dysponujący mocą 105 koni mechanicznych i 320 Nm momentu obrotowego. Alternatywą może być mocniejszy, 120-konny diesel o tej samej pojemności lub turbodoładowany benzyniak TwinAir o pojemności 0.9 litra i mocy 105 koni. Wszystkie jednostki sprzężone są z manualną przekładnią 6-biegową. Osiągi 500L Living z prezentowanym silnikiem są, biorąc pod uwagę masę auta (około 1400 kg) całkiem przyzwoite. Setkę osiąga po 11.8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 181 km/h. Producent, m.in. dzięki zastosowaniu systemu Start/Stop obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie 4.5 litra ON na 100 km. Podczas testu udało się uzyskać wynik w okolicach 5.3 litra, ale w trasie, przy spokojnej jeździe można się do wspomnianych 4.5 litra zbliżyć.
Warto podkreślić, że Living w tej konfiguracji pozytywnie zaskoczył mnie kulturą jazdy, zwłaszcza w porównaniu do testowanego wcześniej Trekkinga. O ile tam szukałem 7-go biegu ? z powodu nadmiernego hałasu podczas jazdy na 6-ce, o tyle tu taki problem nie występuje. Być może to kwestia innego zestopniowania przełożeń skrzyni, ale najważniejsze, że jazda jest wyraźnie bardziej komfortowa.


Prowadzenie minivana jest więcej niż poprawne. Nadwozie trochę się wychyla, ale nie powoduje niepokoju i nie wymusza nerwowych reakcji. Niektóre nierówności wyczuwa się bardziej, niż można by oczekiwać, pewnie za sprawą dużych felg i niskiego profilu opon, ale za to kierowca czuje się pewniej podczas jazdy w zakrętach. Powodem może tez być wzmocnione, sztywniejsze tylne zawieszenie (w wersji 7-osobowej). Generalnie, należy pochwalić układ napędowy 500L Living za kompromisowe zestrojenie zawieszenia i dynamiczny, a zarazem oszczędny silnik.


Podsumowanie

Kluczem do sukcesu marketingowego jest oferowanie towaru, który będzie się podobał szerokiej rzeszy potencjalnych klientów i zaoferowanie go w adekwatnej cenie. O ile trudno zanegować funkcjonalność i przyjazność Fiata 500L Living, o tyle jego stylistyka jest jednak dość kontrowersyjna. Grono nabywców pewnie nie będzie przez to zbyt liczne, Living raczej nie nawiąże do niewątpliwego sukcesu klasycznej 500-ki, ale ci, którzy się zdecydują, nie będą żałować. Co do ceny – wspomniany już przykład 500-ki pokazuje, że o ile jest ona ważna, to jednak nie kluczowa. Najmniejszy Fiat, mimo że jest stosunkowo drogi, w skali Europy jest najchętniej kupowanym małym autem. Ceny 500L Living startują obecnie (zgodnie z cennikiem) od 69 tysięcy zł za model z Pop Star z silnikiem TwinAir. Za 105-konny 1.6 Multijet trzeba wyłożyć przynajmniej 81 tysięcy, a wersji Lounge 88 tysięcy zł, ale już skorzystanie z konfiguratora na stronie internetowej podaje znacznie niższe ceny promocyjne (odpowiednio 65, 75 lub 80 tysięcy zł). Ostatecznie kwoty te mogą być jeszcze niższe, jeśli potrafimy negocjować ze sprzedawcą w salonie… Może warto się przyjrzeć bliżej busikowi Fiata…?

DANE TECHNICZNE Fiat 500L Living 1.6 MultiJet Lounge
Silnik / Pojemność turbodiesel common rail / 1598 cm3
Układ / Liczba zaworów R4 / 16
Moc maksymalna 77 kW/105 KM/3750 obr./min
Moment obrotowy 320 Nm/1750 obr./min
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manual, 6 biegów
Prędkość maksymalna 181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 6.2 / 4.9 / 5.3
Długość / Szerokość / Wysokość 4352 / 1784 / 1667 mm
Rozstaw osi 2610
Masa własna / Dopuszczalna 1395 / 1815 kg
Bagażnik w standardzie 416 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1704 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata / bez limitu km
Przeglądy co 15 tys. km
Cena wersji podstawowej 65.000 zł (0.9 TwinAir 105 Pop Star)
Cena wersji testowanej 80.000 (1.6 Multiair 105 Lounge)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!