Volkswagen Golf VII 2.0 TDI DSG Highline – AUTO TEST

14 maja 2014
tekst: Bartłomiej Urban, zdjęcia: Artur Mierzejewski
VW Golf VII 2.0 TDI DSG Highline

Jestem Legendą

Wzór do naśladowania, legenda, marzenie. Volkswagen Golf to auto, które przez 40 lat produkcji doczekało się mnóstwa przydomków. Czy jednak aby na pewno na nie zasługuje? W dzisiejszym odcinku spróbujemy wyjaśnić fenomen Volkswagena Golfa.


Wygląd

Czy Golf jest najpiękniejszy? Zdecydowanie nie, w tej klasie jest wiele aut dużo bardziej urodziwych, takich jak chociażby gorąca Włoszka Alfa Romeo Giulietta. Z drugiej strony, nie można zarzucić, że nowy Golf jest brzydki. Jest po prostu ładny, ale nic poza tym. Możliwe że tutaj tkwi również sekret, bowiem auto jest neutralne, żeby nie powiedzieć nudne, ale przez to podoba się szerszej grupie docelowej. Warto zaznaczyć, że z generacji na generację samochód przechodzi bardzo drobne zmiany, które można porównać do ewolucji Porsche 911. Najnowsze wcielenie jest proste i eleganckie, a dzięki sprytnym zabiegom stylistycznym wygląda bardzo nowocześnie.

Wnętrze

Potrzeba było kilku generacji (a dokładnie 6), aby Golf w środku zaczął wyglądać porządnie. Ba, porządnie to teraz nawet mało powiedziane, VW zrobił tak duży krok w tej dziedzinie, że odpowiednio skonfigurowany środek wygląda jak wyjęty z auta premium. Lakierowany plastik wniósł świeżość i nowoczesność, której do tej pory w Golfie próżno było szukać. Albo się starzeję, albo w końcu środek Volkswagena naprawdę mocno mi się podoba.


Sama deska jest czytelnie rozrysowana i minimalnie przechylona w stronę kierowcy. Obsługa jest bardzo prosta, a nas nie przytłacza nadmiar przycisków. No, może poza tymi na kierownicy, gdzie udało się ich zmieścić 18… Na szczęście, sama wygląda świetnie i bardzo dobrze leży w dłoni. Za wygląd i spasowanie deski należy się Volkswagenowi 5 z dużym plusem, jest naprawdę bardzo dobrze. Jakość materiałów stoi również na wysokim poziomie, choć malkontenci znajdą kilka elementów wykonanych z tańszego plastiku. Niestety, w tej klasie, to raczej norma.

To samo można powiedzieć o ilości miejsca w środku, nikt nie powinien być zawiedziony. Nawet przy wzroście około 190 cm, pasażer tylnej kanapy nie będzie czuł się klaustrofobicznie. Bagażnik o pojemności 380 litrów to taki standard w tej klasie. Na szczególną pochwałę zasługuje ogromny 8-calowy dotykowy wyświetlacz z funkcją zbliżeniową. Świetna jakość wyświetlanego ekranu oraz szybka reakcja na dotyk to jego główne zalety. Zresztą Golf 7 generacji może być napakowany niezliczoną wręcz ilością gadżetów, a jest to ograniczone praktycznie tylko i wyłącznie zasobnością portfela.


Silnik i właściwości jezdne

Volkswagen Golf od dawna przyciągał kierowców swoimi niebanalnymi właściwościami jezdnymi. Precyzyjny układ kierowniczy i zawieszenie będące dobrym kompromisem pomiędzy sztywnością na zakrętach a komfortem to mocne punkty nie do podważenia w siódmej odsłonie popularnego Golfika. Volkswagen do swojego kompaktu oferuje nawet adaptacyjne zawieszenie. Minusem, moim zdaniem, jest nieco za mocne elektroniczne wspomaganie kierownicze. Tak czy inaczej Golf stoi w czołówce tej klasy jeśli chodzi o prowadzenie. Nie jest numerem jeden, bo do Forda Focusa nieco mu brakuje, jednak jest bardzo dobrze.

Pod maską Golfa może znaleźć się jeden z 4 silników, dostępnych w różnych wariantach mocowych. I tak gamę otwiera odmiana benzynowa 1.2 TSI o mocy 85 albo 105 KM, dalej mamy 1.4 TSI w dwóch wariantach (122 i 140 KM), 1.6 TFI (90 albo 105 KM) i 2.0 TDI, które generuje 150 KM. Dla żądnych sportowych wrażeń dostępne są takie odmiany jak GTD, GTI i mocarna odmiana R, w której do dyspozycji mamy aż 300 KM. Można by rzec, że dla każdego coś się znajdzie, choć mi brakuje jednak starej daty wolnossącej jednostki. Szkoda, że każdy silnik musi mieć obecnie Turbo. Dużym plusem jest możliwość zamówienia automatycznej skrzyni biegów (niedostępna tylko z silnikiem 1.2 TSI) oraz dla najmocniejszej odmiany wysokoprężnej napędu na 4 koła.


Do naszej redakcji trafiła odmiana z motorem 2.0 TDI o mocy 150 KM, który sprzężono z automatyczną 7-stopniową przekładnią DSG. Świetny zestaw, który charakteryzuje się płynną pracą oraz świetnymi osiągami. Sprint do setki trwa zaledwie 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 212 km/h. Niezłe parametry nie idą w parze z dużym spalaniem, które w mieście będzie oscylować koło 7-7.5 litrów, a na trasie spokojnie spadnie poniżej „szóstki”. Auto z ręczną 6-biegową skrzynią będzie potrzebowało około pół litra mniej. Świetne wyniki.

Warto też odnotować, że na pokładzie Golfa mamy system pozwalający zarządzać pracą skrzyni biegów, układu kierowniczego czy adaptacyjnego zawieszenia i klimatyzacji. Wybierać możemy spośród jednego z 4 predefiniowanych programów (Comfort, Normal, Sport i Eco) albo samemu skomponować własny. Jeśli już jesteśmy przy technologii to musimy przyznać, że ilość udogodnień, które możemy zamówić do Golfa jest imponująca. Nawigacja 3D, bluetooth, odtwarzacz DVD, dostęp do Internetu, adaptacyjny tempomat, biksenonowe światła, automatyczne lusterka wycieraczki i światła i wiele, wiele innych. Zresztą wystarczy spojrzeć na cenę testowanego egzemplarza, która jest o 40 000 zł wyższa niż podstawa.


Podsumowanie

Sekretem popularności Golfa nie jest fakt, że jest w każdej kategorii najlepszy. Chodzi o to, że jest dopracowany pod każdym względem i tutaj nie ma miejsca na poważne wady. W każdej kategorii jest powyżej średniej, a w niektórych nawet góruje. Nie dziwi nas zatem fakt, że jest to tak popularny samochód. Prosty, nie przekombinowany, dokładnie taki jakiego oczekują klienci. Nic dziwnego, że w 2013 roku został autem roku w międzynarodowym konkursie COTY. Aby stać się szczęśliwym posiadaczem Golfa trzeba zapłacić przynajmniej 61 790 zł za odmianę 3-drzwiową z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM.

Bartłomiej Urban

DANE TECHNICZNE Volkswagen Golf VII 2.0 TDI DSG Highline
Silnik / Pojemność turbodiesel / 1998 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 / 16
Moc maksymalna 110 kW (150 KM) / 5700 obr./min
Moment obrotowy 320 Nm / 1750-3000 obr/min
Zawieszenie przód kolumna MacPhersona
Zawieszenie tył wielowachaczowe
Napęd przedni
Skrzynia biegów automatyczna, 7 biegowa
Prędkość maksymalna 212 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 7,2 / 5,8 / 6,5 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4255 / 1790 / 1452 mm
Rozstaw osi 2637 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1375 / 1860 kg
Bagażnik w standardzie 380 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1270 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata bez limitu kilometrów
Przeglądy co 15 tys. km
Cena wersji podstawowej 61 790 zł (1.2 TSI, 85 KM)
Cena wersji testowanej 136 790 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

6 Comments

Leave A Comment