Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI Comfort – AUTO TEST

16 kwietnia 2014
tekst: Bartłomiej Urban, zdjęcia: Bartłomiej Urban
Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI Comfort

Po prostu kombi

Poszukując małego kombi zazwyczaj sięgamy po auta niemieckie albo japońskie. A dlaczego by nie sięgnąć po coś z rynku koreańskiego, którego akcje ostatnio bardzo mocno podskoczyły? Zapraszam do rozprawki na temat Hyundaia i30 Wagon drugiej generacji.


Wygląd

Podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku, Hyundai zaprezentował drugą generację popularnego na naszym rynku modelu i30. Zmiany względem poprzednika nie były kolosalne, jednak i tak mocno zmieniły wygląd auta. Jest on teraz dużo nowocześniej zaprojektowany, dzięki kilku ostrzejszym liniom. Przód mocniej opada, a na jago końcu jest znana z innych modeli atrapa. Dodatkowo auto dostało LEDowe światła do jazdy dziennej, które uruchamiają się wraz z odpaleniem silnika. Z tyłu znajdziemy nowe reflektory oraz przemodelowany zderzak. Wersja kombi, która jest oczywiście nieco przebudowaną odmianą również zyskała nowoczesny i lekki styl, co nie zawsze jest takie proste. Moim zdaniem, wygląd odświeżonego i30 jest zdecydowanie na plus.


Wnętrze

Wnętrze i30 to kontynuacja trendu, który został wszczepiony już do innych modeli czyli kompozycja V. Środek konsoli mocno schodzi ku dołowi, tworząc swego rodzaju stożek. Przypomina to nieco układ znany z Forda Focusa, na szczęście jest nieco lepiej zorganizowany. Choć to nie oznacza, że jest przejrzysty, potrzeba dłuższej chwili, aby czuć się pewnie we wszystkich guzikach i przełącznikach. Zwłaszcza obsługa audio, nomen omen świetnie grającego, jest kłopotliwa. W i30 znajdziemy również wyświetlacze o zbyt intensywnie niebieskim kolorze. Podświetlenie można oczywiście ręcznie dostosowywać do własnych potrzeb. Można też włączyć tryb nocny, który całkowicie wyłączy główny wyświetlacz. Szkoda, że zostaje włączony równie mocno świecący panel od klimatyzacji…


Tak naprawdę pryzmat poprawnego wnętrza psują dwa detale, a raczej błędy, które ciężko wybaczyć. Otóż materiał na kierownicy oraz na gałce zmiany biegów zaczyna się ścierać. Co prawda testowany samochód miał już ponad 45 tyś km, co w przypadku samochodu prasowego należy spokojnie pomnożyć razy trzy, jednak to i tak nie tłumaczy takiego niedociągnięcia. Szkoda, bo bardzo mocno wpływa na odbiór wnętrza. Poza tym tak naprawdę nie byłoby się do czego przyczepić, plastiki są tak samo twarde jak u konkurencji, spasowanie jest bardzo dobre, gdyby nie ten nieszczęsny materiał…

Ale żeby nie było tak pesymistycznie, to muszę Hyundaia pochwalić za ilość miejsca w środku. Z zewnątrz nic na to nie wskazuje, ale wnętrze jest naprawdę przestronne. 4 osoby o wzroście nawet i 190 cm powinny się spokojnie zmieścić. W wersji kombi dostaniemy również kufer o pojemności 528 l, który dodatkowo wyposażono w podłogową skrytkę na różne dodatki. Dużą zaletą jest też dobrze pomyślana przestrzeń na dole deski rozdzielczej, gdzie znajdziemy miejsce na telefon, portfel i inne drobiazgi. Minusem tylnej kanapy, jest zbyt niski podłokietnik, żeby z niego korzystać trzeba się praktycznie położyć na nim.


Silnik i właściwości jezdne

Pod maskę poczciwego Hyundaia i30 w kombi producent wstawił silnik o pojemności 1.6 litra, który generuje 135 KM. Taka moc w samochodzie o masie niewiele przekraczającej 1200 kg jest wartością w zupełności wystarczającą, jak niezbyt dużą. Wolnossący silnik, płynnie rozwija moc, pozwalając cieszyć się naprawdę niezłymi osiągami. 10,2 sekund do setki i192 km/h prędkości maksymalnej robią dobre wrażenie na znajomych, zwłaszcza, że autko nie wygląda na specjalnie szybkie. Dużym plusem jednostki wolnossącej jest jej trwałość oraz niewygórowane spalanie. Można nawet powiedzieć, że spalanie jest małe, ponieważ po tygodniu jeżdżenia samochodem tylko po mieście, średnie spalanie pokazało mi 8,2 litrów. Była to zwykła jazda dom-praca-dom-zakupy-dom, gdzie w miejsce każdego z myślników możemy wstawić poranne i popołudniowe korki. Na trasie spalanie zbijemy do równie świetnych 6 litrów i to nie używając żadnych eco sztuczek. Silnik nawet podczas prędkości 120-130 km/h nie wydaje z siebie zbyt uciążliwych dla uszu dźwięków.


Układ kierowniczy to element, który od zawsze mnie denerwował w Hyundaiach, bo był zbyt mocno wspomagany. W i30 czuć, że inżynierowie postanowili to poprawić. Jest dużo lepiej, choć nie do końca tak jak powinno być. Auto podczas manewrów przy małych prędkościach, np. na parkingu wydaje się mieć skoki nastroju, to znaczy są chwile kiedy trzeba się namęczyć, żeby kręcić kierownicą, aby po chwili móc ją przesunąć jednym palcem… Hyundai i30 ma też 3 tryby jazdy, które mają wpływać na prowadzenie samochodu. Są to Norma, Sport i Komfort i moim zdaniem samochód na każdym z nich reaguje tak samo.

Ogromnie za to zaskoczył mnie bardzo dobry komfort resorowania samochodu. Hyundai i30 świetnie sprawdzał się na polskich drogach, świetnie wybierając nierówności. I to wszystko mimo przebiegu ponad 45 000 km. Mam tylko nadzieję, że producent nie wymienił przez ten okres pół samochodu…
Warto wspomnieć o możliwości kupienia modelu i30 z seryjnie montowaną instalacją gazową dostępną z wolnossącym silnikiem 1.4 o mocy 100 KM. Dopłacając 5000 zł, możemy cieszyć się jeszcze mniejszymi rachunkami za paliwo, dodatkowo nie tracąc gwarancji jak gdybyśmy to chcieli zrobić w warsztacie „u Mietka”. Dobra propozycja dla oszczędnych.

Podsumowanie

Hyundai i30 Wagon to z pozoru zwykły ładny hatchback z dobudowanym kufrem. Owszem, jest to ładny kompakt, jednak poza niezłym wyglądem oferuje naprawdę wiele przestrzeni i niezłe osiągi dzięki możliwości wyboru silnika 1.6 GDI o mocy 135 KM. Jedyną poważną słabością auta są słabe materiały użyte do wykończenia środka. Najtańszą odmianę Hyundaia i30 w odmianie kombi dostaniemy od 54 400 zł, za wersję z silnikiem 1.4 MPI o 100 KM. Dobra oferta, niestety nie najlepsza, bowiem bratnia Kia cee’d_sw (oba auta to kopie pod względem mechanicznym) z tym samym silnikiem kosztuje 1410 zł mniej od i30 Wagon…

Bartłomiej Urban

DANE TECHNICZNE Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI Comfort
Silnik / Pojemność benzyna / 1591 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 / 16
Moc maksymalna 99 kW (135 KM) / 6300 obr/min
Moment obrotowy 164 Nm / 4850 obr/min
Zawieszenie przód kolumna MacPhersona
Zawieszenie tył wielowachaczowe
Napęd przedni
Skrzynia biegów manulna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 192 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 8,2 / 5,9 / 7,1 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4485 / 1780 / 1500 mm
Rozstaw osi 2650 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1223 / 1820 kg
Bagażnik w standardzie 528 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1642 l
Pojemność zbiornika paliwa 53 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 5 lat bez limitu kilometrów
Przeglądy co 20 tys. km lub co rok
Cena wersji podstawowej 54 400 zł (Base, 1.4 MPI 100 KM)
Cena wersji testowanej 72 900 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

Leave A Comment