Fiat Panda 1.2 Fire Lounge – AUTO TEST

20 kwietnia 2014
tekst: Bartłomiej Urban, zdjęcia: Artur Mierzejewski
Fiat Panda 1.2 Fire Lounge

Wozidełko

Na motoryzacyjnym rynku jest bardzo mało samochodów, które budzą tylko i wyłącznie pozytywne emocje. Mimo tego jest jedna włoska firma specjalizująca się w małych miejskich autach, która zmotoryzowała rodziny na całym świecie. Samochody Fiata bardzo szybko zyskują status kultowych, a mówimy tutaj o modelach 500, 126p, Uno, Cinquecento, Seicento czy Panda. I właśnie na temat najnowszej odmiany tego ostatniego będziemy dziś dyskutować.


Wygląd

Jest to już trzecie wcielenie poczciwego Fiata Pandy. Pierwszy model zadebiutował w 1980 roku, więc można już rzec, że to zabytek, bo według polskiego prawa auto się do tego kwalifikuje gdy jego wiek przekracza 25 lat. Kolejne wcielenie przyszło na świat w 2003 roku i okazało się ogromnym sukcesem. Mały, 5-cio drzwiowy samochodzik w środku dysponował ogromną na swój segment przestrzenią dzięki dość wysokiemu nadwoziu. Dodatkowym atutem była bardzo niska cena, a jak się potem okazało całkiem niezła wytrzymałość. W 2012 roku przyszła pora na obecną, trzecią generację Pandy.


Producent postanowił nieco porzucić surowy styl na rzecz modowych trendów mniejszego z braci, Fiata 500. Autko zyskało stylowe przetłoczenia i elementy, których próżno było szukać u poprzednika. Jednocześnie dzięki zachowaniu takich samych proporcji nadwoziowych, ciężko Pandę pomylić z jakimkolwiek innym autem na rynku. Moim zdaniem, zmiany są bardzo na plus, obawiam się tylko, że Fiat może stracić nieco klienteli, zwłaszcza tej starszej, która nie lubi udziwnień. Choć z drugiej strony, nie ma tego aż tak dużo.

Panda chyba po raz pierwszy może zostać kupiona nie ze względu na swoje walory cenowe, czy przestrzenne, a z powodu tego, że komuś się spodoba. Z zewnątrz to taki wesoły, zabawny mieszczuch, którego możemy dodatkowo nieco upiększyć ciekawymi barwami. Przykładowo, testowany egzemplarz został obdarzony kolorem „cappuccino z dużym dodatkiem mleka” (nazwa oficjalna ma trochę inną nomenklaturę, jednak ta lepiej pasuje).


Wnętrze

Równie wesoło co na zewnątrz, jest w środku. Tutaj również zaczerpnięto nieco z modnego brata, dzięki czemu klient ma mnóstwo elementów do skonfigurowania. Materiały, kolory, wzory i tak dalej. Motywem przewodnim środka jest kwadrat o zaokrąglonych rogach, który pojawia się niemal na każdym elemencie środka, tworząc ciekawy klimat. Jeszcze ciekawiej jest jak dodamy np. mocny czerwony kolor na desce rozdzielczej oraz na fotelach. Od razu pojawia się uśmiech na twarzy jak zobaczy się tak żywe kolory. Problemem mogą okazać się nieco „tanie” materiały, które są bolączką większości Fiatów. Można mieć jedynie nadzieję, że są one tak samo wytrzymałe jak twarde.

Wzorem innych aut z koncernu, Fiat oferuje masę różnych konfiguracji czy udogodnień. Poza widocznymi na zdjęciach kolorami czy wzorami tapicerki, możemy na przykład dodatkowo dokupić zestaw nawigacyjny TomTom, montowany na podszybiu. Ogólnie jak na tak dość tani miejski samochód, oferuje on naprawdę bogate wyposażenie. Elektryczne szyby i lusterka, podgrzewane fotele, wielofunkcyjna kierownica, tempomat, bluetooth czy wspomniany wcześniej GPS to dopiero początek. Samochód można naprawdę nieźle skonfigurować, oczywiście posiadając odpowiednie fundusze. Trzeba płacić dodatkowo nawet za czujnik temperatury zewnętrznej, który kosztuje 200 zł…


A teraz aspekt, który najmocniej w tym aucie interesuje klientów czyli ilość miejsca. W związku z tym, że wymiary auta w porównaniu do poprzednika praktycznie nic się nie zmieniły to również ilość miejsca jest taka sama. Nawet pasażerowie tylnej kanapy nie powinni narzekać, choć oczywiście o ogromie miejsca nie ma mowy. Problemem może się okazać jedynie przestrzeń na nogi, która jest zależna od wielkości osoby siedzącej przed nami. Aby dotknąć dachu czupryną, trzeba mieć powyżej 185 cm wzrostu, albo bujne afro. Bagażnik o pojemność 225 litrów wystarczy nam na zakupy, bądź na nie za wielkie torby. Ratują nas składane fotele, które zwiększają powierzchnię załadunkową do przyzwoitych 870 litrów.


Silnik i właściwości jezdne

Przygotujcie się na prawdziwe sportowe wrażenia: pod maską Fiata Pandy znajduje się potężny wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1.2 litra. Generuje magiczne 69 KM, dostępne przy 5500 obrotów na minutę, wydając z siebie nieprzyjemnie głośne jęki. Dobrze, żarty na bok, może i silnik jest cherlawy, ale do tak małego miejskiego auta w zupełności wystarczy. Tutaj duże znaczenie ma niezła skrzynia biegów (świetnie umiejscowiona!), która jest precyzyjna, a skok lewarka jest dosyć krótki. Spalanie przy takiej żwawej jeździe w mieście wynosi około 7 litrów. Na trasie przy jeździe około 100 km/h osiągniemy nieco ponad litr mniej. Wyższej prędkości radzę nie przekraczać, bo w kabinie nie dość że jest głośno od pędu powietrza, to silnik zaczyna wydawać mocno podejrzliwe dźwięki. Same wyniki spalania raczej bez żadnej rewelacji.

Rewelacją za to są właściwości jezdne najnowszego Fiata Pandy. Samochodem przyjemnie lawiruje się po mieście, układ kierowniczy jest naprawdę niezły, a zawieszenie dobrze zbiera nierówności. Co prawda kierownica jest za mocno wspomagana, ale i tak jest przyjemnie. Dla osób o zbyt małej sile dostępna jest opcja City, która po aktywowaniu pozwala kręcić sterem przy pomocy podmuchów wiatru…


Podsumowanie

Fiat po raz kolejny udowadnia, że w tworzeniu małych miejskich aut jest w czołówce. Panda jest tego doskonałym przykładem. Nie za duże autko, bardzo pojemne, o niezłych właściwościach jezdnych i całkiem przyzwoitym spalaniu. Jedyne czego się obawiam, to fakt, że nowoczesny modny styl odstraszy klientelę, która była gotowa kupić poprzedni model. Początkowo wraz z podrasowaniem Pandy, producent mocno się cenił, na szczęście w porę się opamiętał. Obecnie nowego Fiata z rocznika 2014, z silnikiem 1.2 69 KM można kupić już za 31 990 zł. Moim zdaniem, rozsądna cena jak na tak udane autko.

Bartłomiej Urban

DANE TECHNICZNE Fiat Panda 1.2 Fire Lounge
Silnik / Pojemność benzyna / 1242 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 / 8
Moc maksymalna 51 kW (69 KM) / 5500 obr./min.
Moment obrotowy 102 Nm / 3000 obr./min.
Zawieszenie przód kolumna MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Napęd przedni
Skrzynia biegów manulna, 5 biegów
Prędkość maksymalna 164 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,2 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 6,7 / 5,3 / 6 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 3653 / 1643 / 1551 mm
Rozstaw osi 2300 mm
Masa własna / Dopuszczalna 940/ 1440 kg
Bagażnik w standardzie 225 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 870 l
Pojemność zbiornika paliwa 37 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata bez limitu km
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 31 990 zł (1.2 69 KM Fresh)
Cena wersji testowanej 50 014 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!