Aktualności

Różnica milimetrów

Fiat Freemont Cross (2014)

W jakim właściwie celu Fiat postanowił zaprezentować na tegorocznym salonie motoryzacyjnym w Genewie podniesioną Pandę i rodzinnego Freemonta również dysponującego większym prześwitem? Oba samochody (notabene zwieńczone przydomkiem Cross) wyglądają co prawda dość „dziarsko” (choć w przypadku włoskiego SUV-a może to być kwestia dyskusyjna), posiadają napęd na cztery koła (w Pandzie z trzema trybami jazdy: Auto, Lock oraz Hill Descent, natomiast we Freemoncie wyłącznie z 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym Multijet II o mocy 170 KM i automatyczną skrzynią biegów) i odpowiednie przygotowanie do jazdy poza ubitym asfaltem (Panda: zawieszenie połączone z systemem Electronic Stability Control oraz elektronicznym mechanizmem różnicowym, skrócony pierwszy bieg i kąty natarcia oraz zejścia wynoszące odpowiednio 24 i 33 stopnie; Freemont: pozytywne nastawienie jego właściciela), jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Przedstawiciel segmentu A będzie dostępny z 1.3-litrowym dieslem Multijet II o mocy 80 KM i 0.9-litrową jednostką benzynową TwinAir produkującą 90 KM i połączoną z 6-biegowym „manualem” (w sprzedaży od jesieni), zaś Freemont (pomijając wspomnianego diesla o mocy 170 koni, którego można także mieć z napędem FWD i 6-biegową skrzynią manualną) z 2-litrową konstrukcją Fiata typu Multijet II produkującą 140 KM – brzmi to całkiem nieźle, tylko jaki ma wobec tego sens odrobinę tańsza (według spekulacji) Panda 4×4? No i kto kupi rodzinnego Freemonta z „lepszym samopoczuciem” w postaci kilkunastu dodatkowych milimetrów prześwitu? To rozstrzygnie już klientela …

Patryk Rudnicki