Skoda Superb Kombi 4×4 2.0 TDI Elegance – AUTO TEST

26 lutego 2014
tekst: Artur Mierzejewski, zdjęcia: Artur Mierzejewski
Skoda Superb Kombi 4x4 2.0 TDI Elegance

Na topie od lat

Wielokrotnie już miałem okazję przekonać się na własnej skórze, że auta z Mlada Boleslav doskonale wpisują się w oczekiwania europejskich klientów zaspokajając potrzeby posiadania samochodu funkcjonalnego, wygodnego i, przede wszystkim, przystępnego cenowo. Nie przypadkowo wszystkie modele Skody zajmują czołowe miejsca na listach bestsellerów w swoich segmentach rynku. Nie inaczej jest z flagowym produktem czeskiego producenta, Superbem. Produkowany od 2001 roku, w każdej kolejnej odsłonie jest coraz lepszy i znajduje uznanie u kolejnych, zadowolonych użytkowników. Ostatnia generacja, po liftingu z 2013 roku, jest wciąż wzorem pod względem użyteczności, a zdecydowanie zyskała na wyglądzie.


Zmiany, ale bez rewolucji

Superb, już przed liftingiem, był samochodem o klasycznym, stonowanym designie, ładnym, ale nie porywającym. O ile kombi nie budziło większych zastrzeżeń wśród radykalnych estetów, o tyle w sedanie wątpliwości budziły niezbyt urodziwe lampy tylne. Ostatnio wprowadzone zmiany poprawiły sytuację zdecydowanie, to właśnie tył sedana zmienił się najbardziej. Prezentowana dziś wersja kombi nie różni się tak spektakularnie od poprzednika, ale lifting to zdecydowanie krok w dobrym kierunku. Z przodu pojawiły się bi-ksenonowe reflektory z systemem AFS (adaptacyjne) i ledowymi światłami do jazdy dziennej. Z tyłu także pojawiły się ledy i nieco przeprojektowane przetłoczenia na klapie.


W prezentowanym egzemplarzu (w bogatej wersji wyposażeniowej Elegance) zamontowano 17-calowe felgi aluminiowe o interesującym wzorze, ale przy tak dużym aucie przydałyby się obręcze przynajmniej o cal większe, ponieważ koła giną w nadkolach… Superb wyróżnia się na drodze bardzo ładnym morskim lakierem metalicznym, z którym idealnie komponują się chromowane detale i przyciemniane szyby. Kombi Skody cechuje się dyskrecją i elegancją, ale jego największe atuty kryją się wewnątrz.


Bezkresna przestrzeń

Zajęcie miejsca w Superbie, zwłaszcza podczas pierwszego kontaktu z tym autem, to bardzo zaskakujące doświadczenie. Szokująca jest zwłaszcza ilość miejsca z tyłu. Nawet bardzo wysokie osoby będą miały na wysokości kolan nadmiar przestrzeni, nawet przy maksymalnie odsuniętych przednich fotelach. Co ważne, przestrzeni w kabinie nie wygospodarowano kosztem bagażnika. Ten też jest przepastny, ponad 600 litrów pojemności to wartość niespotykana u konkurencji, a jego funkcjonalność jest na najwyższym poziomie dzięki systemowi listew-prowadnic, zaczepów i haczyków, ale także dzięki pokrowcowi na narty, czy lampce LED, którą można wymontować i używać niezależnie. Złożenie asymetrycznego oparcia kanapy pozwoli powiększyć przestrzeń bagażową do imponujących 1835 litrów. W kabinie także znajduje się wiele udogodnień.


Tylna kanapa jest podgrzewana, są oddzielne nawiewy powietrza dla jej pasażerów, zaś w drzwiach znajduje się parasolka. Rolety pozwolą na przyciemnienie szyb tylnych drzwi, a w suficie znalazł się ogromny, otwierany szyberdach. Niestety wszystkie te dodatki kosztują i podnoszą cenę auta, ale i tak w porównaniu do konkurencji oferta Skody jest bardzo atrakcyjna. Niezależnie od wybranej opcji wyposażenia czy rodzaju napędu, najważniejsze zalety Superba pozostają niezmienne.


Diesel + napęd 4×4

Pod maską „naszego” egzemplarza znalazł się dobrze znany silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 140 KM sprzężony z 6-biegową skrzynią manualną. Napęd przenoszony jest na obie osie za sprawą sprzęgła Haldex. Choć mamy do czynienia ze zwykłą osobówką, ze standardowym prześwitem, bez elementów ochronnych pozwalających zjechać bez obaw z utwardzonych dróg, to jednak napęd na 4 koła bardzo się przydaje nawet w mieście gdy tylko zrobi się ślisko lub mokro. Prowadzenie takiego auta jest bezpieczniejsze i łatwiejsze, samochód pozwala kierowcy na więcej i potrafi naprawiać jego błędy. Trochę szkoda, że na pokładzie nie znalazła się automatyczna skrzynia DSG, ale z napędem 4×4 jest dostępna tylko z mocniejszym, 170-konnym dieslem. Moim zdaniem nie warto jednak dopłacać do tych dodatkowych 30 KM i automatu, bo zamontowana jednostka radzi sobie z dużym kombi bardzo dobrze, a ręczna skrzynia pracuje kulturalnie i precyzyjnie. Dynamika, dzięki dużemu momentowi obrotowemu (320 Nm), jest w zupełności wystarczająca do codziennej jazdy. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 10.4 sekundy, a prędkość maksymalna to 208 km/h.


Ten duży, przestronny samochód zadowala się niewielkimi ilościami oleju napędowego. Średnie spalanie podczas testu wahało się pomiędzy 6.5 a 7 litrami na 100 km, zaś na trasie można (przy delikatnym operowaniu pedałem gazu) zminimalizować zużycie do około 5 litrów… 60-litrowy zbiornik pozwala bez większych problemów przejechać ponad 1000 km bez tankowania. Superb zdaje się być idealnym autostradowym krążownikiem, doskonałym środkiem transportu dla rodziny z dziećmi ale także dla menadżera dużej firmy. Lwia część sprzedaży tego modelu to właśnie zakupy flotowe, bo przedsiębiorcy potrafią docenić doskonały stosunek ceny do oferowanych możliwości i kosztów utrzymania auta.


Zakup

Kupowanie Skody to sama przyjemność, zwłaszcza po porównaniu cenników konkurencji. Czeski koncern oferuje spore upusty od cen katalogowych, a dilerzy są skłonni do jeszcze większych ustępstw. Najtańszego Superba z benzynowym silnikiem 1.4 TSI można nabyć już za 79.5 tysiąca złotych. Testowa wersja 2.0 TDI 4×4 Elegance wymaga wydania ponad 127 tysięcy, a po doposażeniu prezentowany egzemplarz wyceniono na 149.7 tysiąca zł. Biorąc pod uwagę bogate wyposażenie i konkurencyjność topowej Skody nawet wobec bardziej renomowanych marek (VW, Audi czy BMW) nie sposób zakwestionować zasadności jej zakupu. Już od dawna na pytania znajomych: „co kupić za około 100-120 tysięcy” zawsze odpowiadam: „sprawdź Superba”. Tysiące zadowolonych klientów nie mogą się mylić…

DANE TECHNICZNE Skoda Superb Kombi 4×4 2.0 TDI Elegance
Silnik / Pojemność turbodiesel / 1968 cm3
Układ / Liczba zaworów R4 / 16
Moc maksymalna 140 KM (103 kW) przy 4200 obr./min.
Moment obrotowy 320 Nm przy 1750-2500 obr./min.
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd 4x4
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
Prędkość maksymalna 208 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10.4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 6.6/4.6/5.3 (test: 8/5.5/6.7)
Długość / Szerokość / Wysokość 4833/1817/1511 mm
Rozstaw osi 2761 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1556 / 2194 kg
Bagażnik w standardzie 603 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1835 l
Pojemność zbiornika paliwa 60 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy co 30 tys. km lub co 2 lata
Cena wersji podstawowej 79 450 zł (1.4 TSI Active)
Cena wersji testowanej 126 650 zł (149 700 zł - prezentowany egzemplarz)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

1 Comments

Leave A Comment