Subaru Levorg (2014) – zwykły, a tak inspirujący

Subaru Levorg (2014)

Uprzedźmy fakty i zadajmy sobie pytanie: „Czy japońskie Subaru wyprodukowało kiedykolwiek samochód na widok którego świat motoryzacji stawał się nagle piękniejszy?” Chyba wszyscy jednogłośnie moglibyśmy powiedzieć, iż takowym przykładem (a nawet przykładami) jest każdy, czterokołowy reprezentant tytułowego koncernu zwieńczony literkami STI, jednak co dalej, co z pojazdami typowo cywilnymi, których ładunek prawdziwych emocji zwykliśmy mierzyć po wielkości aluminiowych obręczy? Odpowiedź właśnie nadeszła …


Na tegorocznym salonie motoryzacyjnym w Tokio firma Subaru zaprezentowała bowiem na pozór totalnie zwykłe, mierzące 4,69 m długości, 1,78 m szerokości i 1,48 m wysokości (rozstaw osi to 2,65 m) kombi o nazwie Levorg – samochód, który wbrew pozorom może zaskoczyć niejedno mocne i czteronapędowe Audi. Trzeba przyznać, iż projektanci danego wozu stanęli na wysokości zadania, choć pomijając spójną stylistycznie sylwetkę omawianego auta, zadziornie narysowany przód i charakterystyczny wlot powietrza ulokowany na masce (o który, swoją drogą, tak dzielnie walczyli zwolennicy japońskiej marki), to zwykłe, niczym nie wyróżniające się i bezpieczne kombi. Na pokładzie Levorga (co świadczy poniekąd o dojrzałości jego konstruktorów) znajdziemy „armię” różnych, zaawansowanych rozwiązań teoretycznie dbających o zdrowie kierowcy i jego pasażerów (m.in. system EyeSight z kamerami o dalszym i szerszym polu widzenia wykrywający obiekty przed samochodem, Active Lane Keep System utrzymujący auto na pasie ruchu, adaptacyjny tempomat Adaptive Cruise Control czy system zapobiegający kolizji Pre-Collision Braking Control) …, oraz całkiem temperamentne jednostki napędowe (współpracujące co prawda z bezstopniową skrzynią Lineartronic, ale fakt ten wcale nie musi wykluczać ich wrodzonych „umiejętności”). Dużego wyboru nie ma – praktyczny Levorg z napędem na cztery koła, na którego zamówienia będzie można składać już od 4 stycznia (przynajmniej na rynku azjatyckim), legitymuje się bowiem dwoma, turbodoładowanymi, benzynowymi Bokserami o pojemnościach 1.6 (170 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego) oraz 2 litrów (robiące wrażenie 300 KM i 400 Nm momentu obrotowego) …


Subaru Levorg to nowy, stylistyczny rozdział w historii azjatyckiego koncernu i choć statystyczna większość określi go zapewne mianem (teoretycznie rzecz jasna) pierwszego, ładnego od lat pojazdu ze znaczkiem plejad, ja odnoszę wrażenie, że to zwykłe, ważące 1540 lub 1570 kilogramów (w zależności od silnika) i nieźle wyposażone kombi – w dość niezrozumiały sposób inspirujące do działania, ale nadal zwykłe kombi …

Patryk Rudnicki