Ciężko jest wywalczyć miejsce na samym szczycie, gdy wokół pełno jest naprawdę godnych przeciwników. Mondeo, 508, Insignia, C5, Passat, Laguna dobrze się już rozgościły w klasie średniej i rzadko kiedy mają okazję, aby odeprzeć ataki nowych konkurentów. Tymczasem pojawił się świeży gracz, który ma aspiracje, aby namieszać. Poznajcie Hyundaia i40 w wersji sedan.
Wygląd
Część dziennikarzy twierdzi, że i40 wyglądem przypomina Mercedesa CLS, czy z tych bardziej przyziemnych, Passata CC. Cóż, może jakby mocniej przymrużyć oczy… Jednak należy przyznać, że tak jak wymienione wcześniej pojazdy, iCzterdziestka należy do grupy samochodów postrzeganych jako „te piękniejsze”. Projektanci pokusili się o bardzo śmiałe linie z charakterystycznie poprowadzoną linię nadwozia, nieco w stylu aut coupe, oraz bardzo ładnym bocznym przetłoczeniem. Przód natomiast ozdabiają świetnie wyglądające reflektory z ciekawymi światłami w technologii LED do jazdy dziennej. Świeży, elegancki wygląd z lekka nutką sportu – tak określiłbym wygląd Hyundaia i40 Sedan.
No właśnie sedan. Na pierwszy rzut oka tak naprawdę nic nie wskazuje na to, że auto będzie posiadało taki rodzaj nadwozia. Ba, ja byłem święcie przekonany, że jest to lift back, poprzez długą i daleko wysuniętą tylną szybę. Niestety, jest to wersja sedan… Dlaczego niestety? Ano dlatego, że przez to nie dość, że dostęp do bagażnika jest trudniejszy poprzez mały otwór załadunkowy, to dodatkowo producent zamontował spore zawiasy, które wchodzą do środka zabierając nam cenną przestrzeń. Kufer co prawda posiada pojemność aż 525 litrów, niestety zbyt dużych przedmiotów tam nie przewieziemy.
Środek
Za to bardzo komfortowo zabierzemy 4, a nawet 5 osób. Hyundai i40 to w tej chwili jedno z aut oferujących najwięcej miejsca dla pasażerów w tej klasie. Zwłaszcza z tyłu odnajdziemy bardzo dużo przestrzeni zarówno na nogi jak i głowę. Dodatkowym plusem są bardzo komfortowe fotele, które nie męczą nawet po bardzo długiej trasie. Trochę dziwi za to fakt, że nie są one z przodu podgrzewane, podczas gdy mamy np. podgrzewaną kierownicę.
Skupmy się przez chwilę na wyglądzie deski rozdzielczej, która wyraźnie nawiązuje do desginu samochodu. Widzimy tutaj wiele pięknych linii układających się w futurystyczną ładną całość. W przeciwieństwie do Forda, którego wnętrze jest zbliżone do i40, tutaj panuje zdecydowanie lepsza ergonomia. Nie ma większych problemów aby szybko znaleźć szukaną przez nas funkcję. Jakość spasowania elementów oraz wykonania stoją na naprawdę niezłym poziomie. Jedyne co może drażnić to wszędobylskie niebieskie podświetlenie, które nie wygląda zbyt elegancko (można ściemnić prawie do zera).
Hyundai i40 posiada też wiele udogodnień takich jak odtwarzacz CD/MP3/USB/AUX, zestaw bluetooth, wielofunkcyjną kierownicę czy dwustrefową klimatyzację. Poza tym, mamy wspomnianą wcześniej podgrzewaną kierownicę, tempomat oraz system bezkluczykowy. Dużą zaletą iCzterdziestki jest też bardzo duża ilość schowków, które są bardzo sprytnie pochowane. Nieźle też wygląda lista wyposażenia dbająca o poprawę naszego bezpieczeństwa. Hyundai posiada czujniki parkowania, czujniki deszczu, 7 poduszek powietrznych czy asystenta ruszania pod górę.
Silnik i właściwości jezdne
Lubię wolnossące jednostki. Przypominają o starych dobrych czasach, kiedy nie trzeba było się miedzy innymi martwić o żywotność turbiny albo o jej odpowiednią temperaturę. Poza tym, charakteryzują się mniejszym apetytem na paliwo oraz wymagają specyficznego stylu jazdy – trzymania na wysokich obrotach. Dokładnie taki 2-litrowy silnik, o mocy 177 KM znalazł się pod maską i40. Jest to najmocniejszy motor jaki możemy zamówić do tego samochodu.
Charakteryzuje się bardzo dużą kulturą pracy, małym spalaniem (w trasie poniżej 7, w mieście nieco ponad 9) oraz przyzwoitymi osiągami. Co prawda 9,7 sekundy do setki jest wynikiem poniżej oczekiwań, ale w rzeczywistości wydaje się zdecydowanie lepiej. Niestety, tak jak wcześniej pisałem, aby wycisnąć z tego auta trochę więcej będziecie musieli przeciągać obroty prawie do maksimum, a to nie wpływa dobrze na walory dźwiękowe. Poza tym, aby sprawie się poruszać należy często sięgać do lewarka skrzyni biegów, która niestety działa mało precyzyjnie.
Trochę kiepska skrzynia to jeden z dwóch słabszych punktów pod względem mechanicznym. Kolejny to układ kierowniczy, który posiada zdecydowanie za mocne wspomaganie. Pierwsze wrażenia z jazdy są naprawdę dość dziwne, ponieważ ma się wrażenie jakby coś było popsute. Po dłuższej jeździe jest już znacznie lepiej, choć wiele brakuje do stylu prowadzenia jaki prezentują niemieccy konkurenci. Dużym plusem za to jest zawieszenie, które jest bardzo komfortowo zestrojone i świetnie wybiera nierówności.
Podusmowanie
Hyundai i40 Sedan to niezła propozycja, choć trzeba przyznać, że ma nie lada konkurentów w postaci Mondeo, Insignii czy Passata. Żeby wygrać z takim towarzystwem trzeba bardzo mocno się postarać. Widać, że producent próbuje, jednak do bycia liderem trochę brakuje. Gdyby tylko jeszcze poprawić nieco prowadzenie oraz minimalnie obniżyć cenę, kto wie, może byłby nowy lider. Hyundai i40 w podstawowej wersji z silnikiem 1.6 GDI 135 KM to wydatek 81 100 zł. Za wersję z najmocniejszym benzynowym silnikiem oraz z wyposażeniem takim jak testowe przyjdzie nam zapłacić 99 500 zł. To praktycznie identyczna cena jak przywołana wcześniej niemiecka konkurencja. Koreańczyk kusi dodatkowo gwarancją: 5 lat bez limitu kilometrów to warunki, które raczej ciężko znaleźć u innych.
DANE TECHNICZNE Hyundai i40 Sedan 2.0 GDI Comfort Plus | |
Silnik / Pojemność | benzyna / 1999 cm3 |
Układ / Liczba zaworów | R4 / 16 |
Moc maksymalna | 178 KM (131 kW) przy 6500 obr./min. |
Moment obrotowy | 214 Nm przy 4700 obr./min. |
Zawieszenie przód | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa |
Prędkość maksymalna | 212 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9.7 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) | 9.2 / 6.8 / 7.7 l/100 km |
Długość / Szerokość / Wysokość | 4740/1815/1470 mm |
Rozstaw osi | 2770 mm |
Masa własna / Dopuszczalna | 1418 / 2000 kg |
Bagażnik w standardzie | 525 l |
Bagażnik po złożeniu siedzeń | |
Pojemność zbiornika paliwa | 70 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub co rok |
Cena wersji podstawowej | 76 900 zł (1.6 GDI Classic) |
Cena wersji testowanej | 99 500 zł |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!