KIA cee’d 1.6 GDI L – AUTO TEST

20 września 2013
tekst: Bartłomiej Urban, zdjęcia: Bartłomiej Urban
KIA ceed 1.6 GDI L

Coraz bliżej

Skończyły się czasy kiedy to KIA była egzotyczną nowością, którą mało kto wybierał. Od pewnego czasu Koreańczycy mocno zbliżają się do samej czołówki i nie zanosi się, aby coś miało pokrzyżować im plany. Potrafią mocno zamieszać, nawet w klasie kompaktów, w której jest największa konkurencja. Przykładem tego jest Kia cee’d.


Wygląd

To zaskakujące jakie postępy w dziedzinie designu osiągają Koreańczycy. Porównajcie sobie gamę KIA sprzed 5 lat i obecną: różnica jest kolosalna, oczywiście, na plus dla dzisiejszych modeli. Przeszli naprawdę długą drogę od bycia niemal najbrzydszych i najnudniejszych do, nie boje się użyć tego słowa, jednych z najpiękniejszych. Poważnie, nowy cee’d przez wielu uznawany jest za najładniejsze auto segmentu. Fakt, samochód ma w sobie to coś, że ludzie zawieszają na nim wzrok na dłużej.


Zwłaszcza przednia część karoserii przyciąga spojrzenia. Tutaj zasługa nieco niżej poprowadzonej linii maski, która od boku wyraźnie ma kształt klina. W połączeniu ze świetnie komponującymi się światłami LED i z grillem o bardzo ciekawym kształcie tworzą bardzo zgrany duet. Tył jest już zdecydowanie mniej dynamiczny, chociaż wciąż ładny. Zdecydowanie lepiej wygląda wersja 3-drzwiowa (pro_cee’d), choć i taka opcja jak testowana przypadła mi do gustu. Cee’d przestaje już być autem, które podoba się tylko starszym ludziom, ale zaczyna trafiać do innych gustów. I bardzo dobrze.

Wnętrze

Rzućmy okiem na środek, który wygląda równie ładnie jak nadwozie. Moim zdaniem, jest to jedna z ładniejszych desek rozdzielczych na rynku. Prosta, niczym nie przekombinwana, taka jak całe auto. W zasadzie mam tylko jedno zastrzeżenie co do dodatkowych zegarów umiejscowionych wysoko, prawie przy samej szybie. Owszem, ich pozycja jest bardzo wygodna, ale jakość wyświetlacza jest na poziomie zegarków cyfrowych z początku lat 90… Gdyby tylko to zmienić to byłby ideał. Do tego cała deska jest dosyć łatwa w obsłudze. „Dosyć”, ponieważ miałem problem z przyciskami na kierownicy, których jest za dużo i łatwo się pogubić.


Zresztą w całym samochodzie jest w czym się pogubić, bo nasz egzemplarz mimo nie najwyższego poziomu wyposażenia i tak był nieźle naszpikowany. Cee’d posiadał 2 strefową klimatyzację, radio CD/Mp3, podgrzewane fotele, tempomat czy automatyczne światła i wycieraczki. Poza tym mogliśmy podłączyć telefon za pomocą systemu bluetooth czy posłuchać ulubionej muzyki z USB. W opcji KIA oferuje również, bardzo chwalony przez inne redakcje, system multimedialny z 7-calowym dotykowym wyświetlaczem, który posiada między innymi nawigację. Nie można też narzekać na jakość materiałów i ich spasowanie bo stoi to na dobrym poziomie.

Na jeszcze lepszym poziomie jest ilość miejsca w środku. Naprawdę, 5 osób bez problemu będzie podróżowało tym autem. Z tyłu miejsca jest dużo zarówno na głowę jak i na nogi. Niestety, to wszystko kosztem bagażnika, który z pojemnością 380 litrów nie jest w czołówce klasy. KIA cee’d jest za to w czołówce jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Auto w najnowszych testach NCAP dostało 5 gwiazdek.


Silnik i właściwości jezdne

„Wybrałem najmocniejszy silnik jaki jest dostępny dla cee’da” – takim tekstem można szpanować wybierając auto marki KIA z benzynowym wolnossącym silnikiem 1.6 GDI. Niestety, w tym momencie powinniśmy szybko zmienić temat, aby sąsiad nie zdążył spytać ile mocy drzemie w tej bestii, bowiem pod maską szaleje stado aż 135 KM. Cóż, moim zdaniem jest to moc w zupełności wystarczająca, choć z drugiej strony przydałaby się jakaś jednostka benzynowa lub Diesel o mocy przynajmniej 150 KM. Zwłaszcza posiadacze 3-drzwiowego pro_cee’da, który wygląda bardzo sportowo mogą się czuć się zawiedzeni. Owszem, na rynku jest pro_cee’d GT , który legitymuje się mocą 204 KM, jednak dla wielu to już zbyt spartańskie auto. Nie każdy od razu potrzebuje auta stricte sportowego, niektórzy po prostu lubią mieć zwykłe autko, które ma wystarczający zapas mocy.


KIA cee’d 1.6 GDI nie nadaje się do sportowej jazdy, to już sobie wyjaśniliśmy. X.X do pierwszej serki i XXX km/h prędkości maksymalnej to jak najbardziej akceptowalny wyniki, a autem kiedy trzeba da się pojechać szybciej. Silnik ma kilka dodatkowych zalet, o których warto napisać. Po pierwsze, legitymuje się naprawdę niezłą charakterystyką, która pozwala cieszyć się mocą od samego dołu obrotów. Nie jest to jakieś mega przyśpieszenie, ale na trasie czy w mieście nie będziecie odstawać, choć bez redukcji się nie obejdzie niestety. Po drugie, samochód pali naprawdę mało – w trasie da się zejść nawet do 5 litrów, a w mieście do 7,5. Świetne wyniki jak dla benzyniaka o takich parametrach. Kolejnym plusem jest bardzo dobra kultura pracy jednostki.

W ogóle nie rozumiem w jakim celu producent pokusił się o wyposażenie tego modelu we wspomaganie kierownicze z możliwością regulacji siły. Do wyboru są 3 opcje: Normal, Sport i Comfort. Nie opiszę różnic pomiędzy nimi, bo ich po prostu nie ma. Zresztą nawet jak by były to nie widzę sensu stosowania czegoś takiego. Na szczęście, humor poprawia świetnie zestrojone zawieszenie, które bardzo dobrze radzi sobie z naszymi drogami. Do skrzyni biegów tez nie mam zastrzeżeń, choć nie obraziłbym się jakby skok lewarka był nieco krótszy.


Podusmowanie

Cee’d to naprawdę dobry hatchback, którego powinna się obawiać zwłaszcza niemiecka konkurencja, jak dotąd dominująca w segmencie. Piękny design, dobre wyposażenie, ekonomiczność, a do tego bardzo przystępna cena. Auto jest do kupienia już od 49 990 zł za model z benzynowym 1.4-litrowym silnikiem o mocy 100 KM. Cena naprawdę atrakcyjna, ponieważ dla porównania najtańszy Focus to wydatek 58 000 zł (1.6 85 KM), Megane kosztuje 52 500 (1.6 100 KM), a za Golfa przyjdzie nam zapłacić minimum 60 590 zł. Jest jeszcze jedna mocna strona, której nie można przemilczeć porównując cee’da z rywalami. KIA oferuje dla każdego modelu bezpłatną 7-letnią gwarancję mechaniczną.

DANE TECHNICZNE KIA cee’d 1.6 GDI L
Silnik / Pojemność benzyna / 1591 cm³
Układ / Liczba zaworów R4 / 16
Moc maksymalna 99 kW (135 KM) / 6300 obr/min
Moment obrotowy 164 Nm / 4850 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna, 6 biegów
Prędkość maksymalna 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9.9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 8,1 / 5,1 / 6,5
Długość / Szerokość / Wysokość 4310 / 1780 / 1470 mm
Rozstaw osi 2650 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1370 / 1820 kg
Bagażnik w standardzie 380 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1380 l
Pojemność zbiornika paliwa 53 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 7 lat lub 150 tys. km
Przeglądy według wskazań komputera
Cena wersji podstawowej 49 990 zł (1.4 100 KM DOHC S)
Cena wersji testowanej 71 390 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

1 Comments

Leave A Comment