Suzuki Grand Vitara 2.4 Elegance – AUTO TEST

21 lutego 2013
tekst: Artur Mierzejewski, zdjęcia: Artur Mierzejewski
Suzuki Grand Vitara 2.4 Elegance

Lata lecą, ale forma wciąż mistrzowska

Czas szybko mija, samochody się zmieniają jak w kalejdoskopie… Nie tylko kolejne generacje znanych modeli, ale całe segmenty rynku motoryzacyjnego pojawiają się i znikają. Istnieje jednak niewielka grupa aut, które nie zmieniają się znacząco na przestrzeni lat, nie ulegają chwilowym modom, a mimo wszystko pozostają atrakcyjne i znajdują nabywców. Taki właśnie schemat pasuje doskonale do Suzuki Grand Vitara, która obecna na rynku od kilkudziesięciu już lat, stała się ucieleśnieniem idei niewielkiego, niedrogiego auta o bardzo dobrych właściwościach terenowych. Produkowana od 2005 roku generacja, poddawana jedynie delikatnym liftingom trwa do dziś i nieźle sobie radzi w konfrontacji z nowocześniejszą konkurencją. Co jest jej receptą na sukces?


Kształty

Z pewnością wygląd zewnętrzny Suzuki może być przyczynkiem do sprzedażowego sukcesu. Choć linia nadwozia nie należy do najsubtelniejszych i dominują w niej kanty i duże połacie płaskiej blachy, to jednak ma coś w sobie. To chyba klasyczny wygląd terenówki sprawia, że kierowcy podchodzą do Vitary z dużą ufnością i są gotowi stać się jej właścicielami nawet bez jazdy próbnej. Pomimo faktu bycia SUVem, który większość swojego czasu spędzi w mieście, wysokie zawieszenie i duże koła zwiastują, że będzie można śmiało zjechać na nieutwardzony grunt. Solidność i siła emanuje z auta dzięki szerokim nadkolom, agresywnemu zderzakowi a koło zapasowe zamontowane na klapie bagażnika podkreśla niezłomny charakter. Jeszcze kilka lat temu powiedziałbym, że to jeden z najładniejszych samochodów w swojej klasie, dziś mogę jedynie ocenić, że to już klasyczny przedstawiciel starej dobrej szkoły, który, choć wciąż daje sobie radę i zaskakuje funkcjonalnością, to jednak z niecierpliwością czeka na następcę, który pozwoli mu odejść na zasłużoną emeryturę.


Wnętrze

Kabina Grand Vitary to niemalże wzór ergonomii. Nie znajdziemy tu mnóstwa mniej lub bardziej potrzebnych guzików na konsoli, gadżetów, z których mało kto korzysta czy eleganckiej skórzanej tapicerki. Wnętrze samochodu o ambicjach terenówki nie musi być luksusowe, lecz zapewnić powinno podstawowe funkcjonalności. Ten warunek Japończyk spełnia bez zastrzeżeń. Mnóstwo przestrzeni, wygodna, wysoka pozycja za kierownicą, doskonała widoczność to cechy niezbędne w trudnych, często dalekich podróżach. Użyte materiały wykończeniowe nie robią wyjątkowo dobrego wrażenia, plastiki są dość twarde, ale wszystko spasowano solidnie i nawet na sporych nierównościach nic nie powinno skrzypieć i trzeszczeć. Możliwości przewozowe Vitary nie są rewelacyjne – bagażnik ma standardowo pojemność niespełna 400 litrów, która po złożeniu siedzeń wzrasta do ponad 1380 litrów. Tu konkurencji często oferują więcej.

Wyposażenie testowanego egzemplarza, poza elektrycznie regulowanymi szybami, lusterkami i elektronicznymi systemami wspomagającymi bezpieczeństwo pasażerów (ABS, ESP,…), objęło m.in. automatyczną klimatyzację, nawigację i wielofunkcyjną kierownicę. Można trochę ponarzekać na czarną tapicerkę, smutne szare kolory kokpitu (nieco rozjaśnione metalicznymi listwami), ale na pewno uśmiechniemy się dostrzegając najważniejsze pokrętło na konsoli środkowej, którym możemy przełączać tryby pracy napędu, który jest zdecydowanie najmocniejszym atutem SUVa Suzuki.


Napęd

W zależności od warunków na drodze i poziomu trudności przeprawy kierowca może wybierać pomiędzy trzema rodzajami ustawień. Do poruszania się na codzień najlepszy będzie tryb 4H, w którym napęd jest stale przekazywany na wszystkie koła dzięki międzyosiowemu mechanizmowi różnicowemu. W nieco trudniejszym terenie można włączyć ustawienie 4H Lock, czyli blokadę mechanizmu różnicowego, dzięki czemu wszystkie koła będą kręciły się z tą samą prędkością. Tryb 4L Lock to popularny reduktor. Przy małej prędkości auto będzie zdolne do pokonania niemal każdej przeszkody, czego pozazdrości mu większość dostępnych na rynku suvów. Suzuki bliżej do prawdziwych aut terenowych niż bulwarowych piękności. Podczas testu nie mogłem sobie odmówić wjazdu w jakieś głębsze błoto, a potwierdzeniem bardzo dobrych opinii o tym modelu niech będzie fakt, że nie musiałem szukać rolnika, który traktorem wyciągałby mnie z tarapatów.


O siłę Grand Vitary dba wolnossący, sprawdzony i nienajmłodszy już silnik benzynowy o pojemności 2.4 litra. Generuje on moc 169 koni mechanicznych, która zapewnia niezłą dynamikę (przyspieszenie do 100 km/h w 11.7 sekundy). Jednostkę tę należy pochwalić za wysoką kulturę pracy, ale niestety nie grzeszy ona oszczędnością. Normalna jazda skutkuje zużyciem paliwa w okolicach 10 litrów na 100 km (średnio w mieście i trasie). Moja zabawa w ecodriving zaowocowała co prawda rekordem – 7.2 litra na trasie, ale poruszałem się z prędkością około 70-80 km/h i stałem się obiektem skupiającym niechęć i złość wyprzedzających mnie „ścigaczy”. W mieście trzeba się liczyć z apetytem sięgającym 12-13 litrów benzyny, w zależności od wielkości korków i ciężaru prawego buta. Samochód nie zachęca jednak do szybkiej jazdy i gwałtownych przyspieszeń więc da się nieco ze wspomnianego wyniku „uszczknąć”.

Coraz mniej czasu

Pewnie najbliższe kilkanaście miesięcy będzie ostatnimi dla naszego dzisiejszego bohatera. To może być dobra okazja do nabycia auta, którego zmierzchowi będą zapewne towarzyszyły promocyjne oferty. Nawet standardowa cena tego modelu nie jest szokująca co pozwala mi śmiało zachęcać Państwa do zakupu Grand Vitary. Wersja z benzynowym silnikiem 2.4 z wyposażeniem Premium kosztuje około 102 tysięcy złotych, zaś prezentowany egzemplarz (Elegance) niespełna 106 tysięcy. Trudno znaleźć w zbliżonej cenie auto, które nie tylko w mieście, ale przede wszystkim w trudniejszym terenie okaże się niestrudzonym, dzielnym kompanem, odwdzięczy się niską awaryjnością i wysoką funkcjonalnością.

DANE TECHNICZNE Suzuki Grand Vitara 2.4 Elegance
Silnik / Pojemność benzyna / 2393 cm3
Układ / Liczba zaworów R4 / 16
Moc maksymalna 124 kW (169 KM) / 6000 obr/min
Moment obrotowy 227 Nm / 3800 obr/min
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Napęd 4x4
Skrzynia biegów manual, 5 biegów
Prędkość maksymalna 185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) 11,6 / 8,2 / 10 (l/100 km)
Długość / Szerokość / Wysokość 4300 / 1810 / 1695 mm
Rozstaw osi 2640 mm
Masa własna / Dopuszczalna 1636 / 2100 kg
Bagażnik w standardzie 398 l
Bagażnik po złożeniu siedzeń 1386 l
Pojemność zbiornika paliwa 66 l
EKSPLOATACJA I CENA
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km
Przeglądy co 15 tys. km lub co rok
Cena wersji podstawowej 84 900 zł (2.4, Premium, cena w promocji)
Cena wersji testowanej 105 800 zł

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zastrzeżone!

Leave A Comment