Jaguar XKR Coupe – AUTO TEST

Wspaniały prezent od Taty

tekst: Artur Mierzejewski

zdjęcia: Maciej Kintop

Znowu Brytyjczyk… A może jednak Hindus?

Legenda brytyjskiej motoryzacji, marka o tradycjach jakich mógłby jej pozazdrościć niejeden czołowy światowy koncern motoryzacyjny. I nagle sensacyjna wiadomość – indyjski koncern Tata kojarzący się z prymitywnymi, tanimi autami „dla ludu” staje się właścicielem klejnotu w koronie brytyjskiej królowej – Jaguara. Koniec świata – pomyślała większość – ideał sięgnął bruku. Ja również byłem zaniepokojony, myślałem, że produkcja zostanie przeniesiona do Indii, z fabryk będą wyjeżdżać jakieś stare modele, na które popyt w kraju o miliardowej populacji z pewnością będzie niemały. To musiał być koniec…

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Nie taki Tata straszny

Rzeczywistość okazała się jednak inna. Jak pokazały ostatnie lata, poważny zastrzyk kapitału przy jednoczesnym pozostawieniu Brytyjczykom swobody w projektowaniu nowych modeli okazał się zbawienny dla Jaguara. Marka nie straciła prestiżu, jakość nie tylko nie uległa pogorszeniu, ale nawet się poprawiła. Nowe auta są na wskroś nowoczesne i atrakcyjne stylistycznie, a rosnąca sprzedaż pokazuje, że małżeństwa z rozsądku często przynoszą wiele korzyści obu stronom. Właśnie dzięki temu mamy dziś możliwość zaprezentowania Państwu recenzji kolejnego szybkiego, drogiego, ekskluzywnego auta rodem z Wysp Brytyjskich – Jaguara XKR. Po przygodzie z Astonem V8 Vantage dziś poczytają Państwo o jego rywalu z tego samego podwórka. Czyżby wszystko co najlepsze w motoryzacji pochodziło z kraju, gdzie kierownica w autach jest po niewłaściwej stronie?

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Spotkanie z potworem

Usłyszeliśmy ryk. Fotograf niemal upuścił aparat rozglądając się nerwowo, ale jak możecie Państwo zauważyć zdjęcia udało się wykonać i wyszły rewelacyjnie. Pięciolitrowy silnik V8 Supercharged wrzeszcząc przez cztery końcówki efektownego wydechu wydawał niesamowite dźwięki od których drżała cała okolica więc my także ulegliśmy tym emocjom i drżeliśmy. 510 koni mechanicznych działa nie tylko na zmysł słuchu, ale także na wyobraźnię. Nie mogliśmy się już doczekać kiedy wsiądziemy do środka, bo trudno nam było sobie wyobrazić co czuje kierowca tego pięknego i potwornie mocnego coupe. Patrząc jedynie z zewnątrz czuliśmy się jakbyśmy otrzymali od rodziców lizaka jako nagrodę, ale z zastrzeżeniem, że nie możemy go rozpakować. Zaczęliśmy zatem od oceny opakowania…

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Piękny i …

Jaguar XKR jest jednym z najładniejszych coupe na rynku, nie ma co do tego wątpliwości. Oczywiście ktoś powie, że to kwestia gustu i będzie miał rację, ale w obiektywie Jaguar wdzięczy się i udowadnia swoją klasę. Linia nadwozia na pierwszy rzut oka jest podobna do wspomnianego wyżej Astona, co bynajmniej nie stanowi ujmy dla żadnego z tych aut, a raczej potwierdza, że ten typ stylistyki jest niemalże ideałem, do którego w wyniku wieloletniej ewolucji obie marki się zbliżyły.

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

XKR urzeka łagodnymi liniami, którymi zarysowano profil – długa maska, płaska przednia szyba i łagodnie opadający dach przywołują skojarzenia z klasyką tego gatunku. Lekkość sylwetki jest jednak nieco złudna, bo XKR ma aż 480 cm długości, 203 cm szerokości (z lusterkami) i waży ponad 1750 kg. Mimo tej masy osiągi sportowego Jaguara są imponujące. To prawdziwa…

… Bestia na kołach.

Powiedzenie, że krowa, która dużo ryczy, mało mleka daje w tym przypadku się nie sprawdza. XKR to prawdziwy drapieżny kot a nie łagodna, roślinożerna łaciata i jak ryknie… to nie ma wątpliwości, że to nie byle kiciuś. On naprawdę ma moc i dzięki niej katapultuje się do przodu niczym w pogoni za antylopą.

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Głowa Jaguara dumnie widniejąca w logo umieszczonym na efektownym grillu w czasie 4,8 sekundy osiąga prędkość 100 km/h. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h, choć potencjał jest sporo większy (o czym za chwilę). Jaguar jest zatem o około 100 km/h szybszy od najszybszego dotychczas kota, lidera wśród zwierząt lądowych – geparda. Co ważne – nasz kot nie dostaje przy tej prędkości zadyszki, może jechać tak szybko przez kilkaset kilometrów, aż zrobi się sucho w baku, który nie imponuje wielkością. 70 litrów paliwa wystarczy zaledwie na około 300 km spokojnej jazdy w mieście, w trasie może na 350-400, ale to jedynie w przypadku ostrożnego obchodzenia się z pedałem gazu.

Kto by się jednak przejmował tym, że chwilowe zużycie paliwa wskazywane przez komputer przy prędkości 70 km/h wynosi 20 l na setkę. Przecież właściciel Jaguara XKR nie zajmuje się takimi drobiazgami. Spojrzenia zazdrosnych przechodniów wynagradzają mu te nieuniknione wydatki, a radość z jazdy warta jest nawet większych poświęceń. Warto zatem wsiąść do środka.

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Jaguar XKR Coupe

Czy jest idealny?

Z całą pewnością nie… Przecież idealne rozwiązania nie istnieją. Konstruktorom Jaguara także nie mogło się udać. Z ich starań powstało jednak coś, co na pewno może stanowić wzór dla producentów sportowych samochodów. W kabinie XKR’a kierowca znajdzie wszystko czego może potrzebować.

Jeśli szuka komfortu, zadowoli się z pewnością wygodnymi fotelami z wszechstronną regulacją, podgrzewaniem, chłodzeniem i elegancką jasną skórzaną tapicerką. Jeśli lubi nowoczesne rozwiązania spodoba mu się świetna, bardzo szybka 6-stopniowa automatyczna skrzynia biegów z manetkami przy kierownicy i z selektorem w postaci pokrętła wysuwanego z tunelu środkowego. Także doskonały system audio-video z nawigacją jest z najwyższej półki. Warto wspomnieć, że zdecydowana większość ustawień zmieniana jest właśnie z poziomu komputera pokładowego, nawet włączenie podgrzewania foteli czy wentylacji wykonuje się przy pomocy podmenu na dotykowym ekranie, nie ma dedykowanych przycisków do tych urządzeń.

Regulować można także tryb zawieszenia – może być komfortowe lub sportowe w zależności od chwilowych kaprysów dowodzącego. Głównym narzędziem, które wykorzystuje on podczas kierowania swego flagowego okrętu we właściwą stronę jest poręczna, niewielka kierownica, a bezpośredni układ kierowniczy zapewnia doskonałą kontrolę i czyni jazdę bezpieczniejszą. Pisanie w tym miejscu o najwyższej jakości materiałach, których użyto do wykończenia wnętrza czy o świetnym wyciszeniu przestrzeni pasażerskiej jest właściwie zbędne, ale z dziennikarskiego obowiązku wspominam o „oczywistych oczywistościach”.

A co z pasażerami?

Z pewnością XKR nie jest typowym autem rodzinnym, ale na krótkich dystansach byłby w stanie podołać zadaniu przewiezienia niewielkiej rodziny na weekend. Bagażnik ma pojemność 300 litrów (330 jeśli wyjmiemy koło dojazdowe) więc kilka walizek uda się upchnąć. Niestety na tylnej kanapie ciasno będzie nawet dzieciom, a miejsca na nogi nie ma praktycznie wcale. Czy to jednak jest wadą?

Oczywiście nie, ktoś kto decyduje się na zakup takiego auta posiada już w garażu XJ-a, XF-a, jakiegoś Range Rovera, które może wykorzystać gdy chce przewieźć więcej niż swoją partnerkę i kije golfowe. Niektórzy uważają, że wnętrze Jaguara jest nieco nudne… Ja osobiście się z tym nie zgadzam, ale to jest znowu kwestia gustu. W tej klasie aut, na zbliżonym pułapie cenowym znaczenie decydujące o zakupie danego egzemplarza może mieć jednak każdy drobiazg, jak chociażby kolor tapicerki, dlatego konkretny samochód jest przygotowywany na zamówienie, w którym właściciel sam wybiera wszystkie opcje wyposażenia. Dzięki temu zarówno klient jak i sprzedający mają satysfakcję z dobrze wydanych i zarobionych pieniędzy.

Pieniądze

Są one nieodłącznym tematem naszych wszystkich recenzji, a znaczenie tego akapitu rośnie wraz ze wzrostem ceny auta. Ostatnio mamy okazję opisywać dla Państwa auta z najwyższej półki cenowej więc operowanie setkami tysięcy złotych już nam spowszedniało…

Prezentowane auto, wg oficjalnego cennika, jest dostępne od 130 tysięcy euro czyli ponad pół miliona złotych. Opcjonalne wyposażenie może tę cenę znacznie podnieść – np. 20-calowe felgi Nevils kosztują 3690 euro, tapicerka Luxury 8550 euro, zestaw audio Jaguar Premium 1700 euro, a kompletna lista jest znacznie dłuższa. Najdroższą, możliwą do zamówienia opcją jest pakiet Black and Speed, w skład którego wchodzą m.in. felgi Kalimnos, a także inne elementy poprawiające wygląd auta, jednak najważniejszą modyfikacją, którą wnosi do XKR’a jest usunięcie ograniczenia prędkości, dzięki czemu auto może rozpędzić się do 280 km/h.

Oczywiście dla mniej wymagających w cenniku figuruje tańsza wersja XK z silnikiem bez doładowania dysponującym mocą 385 koni, która kosztuje 111 tysięcy euro. Koszt najmocniejszego modelu XKR-S z 550 końmi pod maską to już niemal 160 tysięcy euro, ale wciąż jest to alternatywa tańsza od wspominanego już wcześniej Astona Martina. Oczywiście o wyborze auta i decyzji zakupu decydują nie tylko koszty, ale także tradycja marki i jej prestiż, ale Jaguar nie powinien mieć w tym momencie żadnych kompleksów. Jego właściciel także… Nie każdy musi być Jamesem Bondem…

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 5000 cm³

układ / liczba zaworów

V8 / 32

moc maksymalna

375 kW (510 KM) / 6000-6500 obr/min

moment obrotowy

625 Nm / 2500-5500 obr/min

zawieszenie przód

hydrauliczne

zawieszenie tył

hydrauliczne

napęd

tył

skrzynia biegów

automat, 6 biegów

prędkość maksymalna

250 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

4,8 s

zużycie paliwa*

20,0 / 12,0 / 16,0

dług. / szer. / wys.

4791 / 1892 / 1322 mm

rozstaw osi

2752 mm

masa własna / dopuszczalna

1753 / 2145 kg

bagażnik w standardzie

300 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

pojemność zbiornika paliwa

70 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata

przeglądy

co 16 tys. km lub co rok

cena wersji podstawowej

111,100 euro (385 KM)

cena wersji testowanej

144,190 euro (wersja R + dodatki)

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Partnerzy testu

 

 

Leave A Comment