Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 – Porównanie – AUTO TEST

Rywalizacja w segmencie B

Idzie wiosna, a więc wyciągamy wiosenne testy z naszego archiwum. Bohaterami dzisiejszej recenzji będą dwie nowości, które swoją obecnością poruszyły rynek motoryzacyjny. Chociaż żaden z nich nie jest mocarzem wielkiego formatu, to oba obdarzono wyjątkowymi cechami, dzięki którym stały się jednymi z najbardziej intrygujących propozycji. Test to zacięta walka o zwycięstwo w kategoriach stylistyki, ergonomii, jakości wykonania i właściwości jezdnych. W tym nieprzeciętnym starciu ujrzymy dwa modele segmentu B – Alfę Romeo MiTo oraz Forda Fiestę.

Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie

Zarówno Ford jak i Alfa cieszą się zainteresowaniem wśród potencjalnych klientów. Które z nich posiada większą siłę przebicia? O tym w dzisiejszym teście porównawczym. STYLISTYKAMiTo i Fiesta to „małe’’ propozycje dla Niej i dla Niego. Nie trudno wywnioskować, iż Alfa cieszy się bardziej przyjazną i łagodną aparycją. Ford z kolei to drobny zawadiaka o agresywnej facjacie.

Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie

Na pierwszy ogień pod względem stylistyki weźmiemy MiTo. Włoszce nadano sferycznych kształtów, które zaakcentowano wymownymi detalami. Nietuzinkowa, ekscentryczna i odważna rywalka Mini Coopera cieszy się kuriozalnym wyglądem zewnętrznym. Magnetyczny wizerunek auta przyciąga szczególnie damski wzrok. W pasie przednim wyróżniają się przede wszystkim owalne reflektory i uwypuklona maska scalająca się ze zgodną z włoską przesłanką atrapą ozdobioną smukłymi, poziomymi żebrami pokrytymi chromem. Indywidualizm Alfy to także ekstrawagancki zderzak z nieprzeciętną osłoną chłodnicy dodającą optycznej masywności oraz dyskretne lampy halogenowe.

Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie

Dynamiczna linia boczna modelu MiTo zaakcentowana jest w szczególności przez zgrabnie wyprofilowane szyby pozbawione ramek. Doskonałym uzupełnieniem są połyskujące listwy poniżej oraz znane z Alfy 147 stylowe klamki o srebrnej barwie kontrastujące z ciemnym lakierem. Zgrabny kuper auta urozmaicony został okrągłymi kloszami reflektorów okalanych przez chrom. Szeroko osadzony zderzak sprawia, że MiTo „rozkracza” się delikatnie, co absolutnie nie ujmuje jej uroku. Wygląd malucha jest jeszcze bardziej intrygujący dzięki estetycznym felgom ze stopu metali lekkich.

Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie

Fiesta to bardziej zadziorna opcja, jeśli chodzi o auta segmentu B. Brawurowy wygląd przemawia do potencjalnych klientów bardzo konkretnie. Ten motyw stylistyczny raczej szybko się nie znudzi. Agresywny wygląd Forda to zasługa przede wszystkim smukłych, zadartych ku górze lamp przednich wyposażonych w wymowne soczewki. Autu etykietę zawadiaki przypiął również masywny, nisko osadzony zderzak z temperamentną osłoną chłodnicy i światłami przeciwmgielnymi. Linii bocznej tak samo jak w przypadku Alfy nie brakuje dynamiki jednak konkurentka cieszy się w tej kwestii ciekawszym designem. Fieście polotu dodają opływowe lusterka zewnętrzne i szesnastocalowe obręcze aluminiowe. Konstrukcja nowoczesnego hatchacka ma to do siebie, że auta kreowane na ten styl wydają się bardziej sportowe aniżeli ich pięciodrzwiowe odpowiedniki.

Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie

Tył Fiesty w porównaniu do tyłu jego dzisiejszej rywalki jest znacznie bardziej geometryczny. Lampy mają wyostrzony rys kreowany zgodnie z pro-nowoczesną modą. Nad szybą przewidziano miejsce dla zgrabnego spojlera. Klapa bagażnika odmiennie od tej w MiTo została urozmaicona przetłoczeniami i wklęsłościami. Spod podwozia wyłania się plastikowa osłona (a’la dyfuzor), która mimo wszystko nie burzy estetyki wyglądu zewnętrznego Fiesty. Ciężko jest jednoznacznie stwierdzić, które z wymienionych aut cieszy się ciekawszą prezencją, ponieważ oba reprezentują zupełnie odmienne style. MiTo jest typem wyrafinowanym i osobliwym, od Fiesty bije zaś nowoczesnością i awangardą. WNĘTRZEOdnośnie wnętrz obu testowanych przez nas aut powstaje dylemat, które z nich prezentuje się lepiej. Alfa na pierwszy rzut oka jest bardziej estetyczna, Fieście również nie brakuje harmonii, co więcej znacznie bardziej interesująca jest aranżacja jego kokpitu. Aby prześwietlić oba auta bardziej dokładnie w kwestii jakości wykonania, precyzji, komfortu i wyposażenia skupimy się najpierw na MiTo, a później przejdziemy do Fiesty.

Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie

Wnętrze prezentowanej Alfy Romeojest bardzo eleganckie na skutek skomponowania czarnej tapicerki i plastików z elementami dekoracyjnymi w kolorze aluminium. MiTo niestety przegrywa z Fiestą pod względem jakości wykonania. Deska rozdzielcza auta wykonana została z twardych materiałów. Jedynym jej plusem jest ciekawy projekt.

Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie

Panel centralny odznacza się jasnym kolorem na tle otoczenia. Wyposażono go w radio CD/MP3 ze zmieniarką na sześć płyt. Nieco niżej umiejscowiono automatyczną klimatyzację dwustrefową i uchwyt na butelkę z napojem. Tuż obok znajduje się dźwignia nowoczesnego systemu zmiany trybu jazdy, który dostosować można do stylu jazdy. Tryby obejmują sportowy (Dynamic), miejski (Normal), oraz tryb zachowujący maksymalny poziom bezpieczeństwa w warunkach utrudnionej przyczepności (All-weather). Wszystko zostało rozmieszczone bardzo przemyślanie, dlatego Alfa zasługuje na pochwałę za ergonomię. Przy pomocy estetycznej kierownicy obszytej skórą i wyposażonej w przyciski możemy obsłużyć system audio bez dezorientacji. Sportowe zegary MiTo cieszą się czytelnością i estetycznym wyglądem. Pomiędzy nimi znajduje się pożyteczny komputer pokładowy stanowiący centrum informacji o naszym pojeździe.

Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie

Fotele w Alfie są dosyć wąskie. Ich dopasowany profil zapewnia dobre trzymanie boczne, a szeroka możliwość regulacji pozwala na dostosowanie odległości, wysokości i odchylenia oparcia według indywidualnych potrzeb. Tapicerka jaką wykorzystano do pokrycia siedzisk odporna jest na zabrudzenia. Nie szkodzi jej także intensywne użytkowanie pojazdu. Ilość miejscaz przodu, pomimo ograniczonej swobody ruchów ze względu na niewielkie gabaryty auta jest wystarczająca. Z tyłu niestety musimy liczyć się z bezpośrednim stykaniem się kolan z oparciami foteli przednich. MiTo nie jest autem rodzinnym, kupując samochód segmentu B musimy zdawać sobie sprawę z faktu, że w kwestii komfortu nie możemy zbyt wiele wymagać. W wyposażeniu MiTo znalazły się między innymi elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, 7 airbag-ów, zagłówki przednie „Anti Whiplash” zabezpieczające podróżujących przed skutkami uderzeń tylnych, zestaw naprawczy koła Fix&Go oraz pełna gama systemów współpracujących z kierowcą poprzez kontrolowanie stabilności samochodu podczas jazdy takich jak ABS z EBD czy układ stabilizacji toru jazdy VDC.

Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie

Testowana Alfa dysponuje niezbyt wielkim bagażnikiem o pojemności 270 l. Jeśli nasze MiTo wykorzystywane będzie jako pojazd służący do poruszania się po mieście to pojemność bagażnika przy założeniu, że jedynym ładunkiem będą zakupy z supermarketu w zasadzie nie jest wadą. Gorzej jeśli chcielibyśmy wybrać się na wakacje. Nie tylko bagażnik stałby się ograniczeniem, ale także warunki podróżowania z tyłu w wypadku posiadania kompletu pasażerów. Dalekie dystanse nie są mocną stroną testowanego modelu Alfy Romeo. Wnętrze Fiestyw porównaniu do konkurentki prezentuje się bardziej nowocześnie. Elementy kokpitu mają nowomodne kształty, których prekursorki zamysł uzewnętrzniają dodatkowo elementy dekoracyjne imitujące aluminium. W kwestii wykonania wnętrza widać, że inżynierowie Forda spędzili trochę więcej czasu nad swoim produktem aniżeli Włosi.

Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie

Rozbudowany panel centralny Fiesty spełnia wiele funkcji. Wszystko wyświetla monochromatyczny wyświetlacz umieszczony nad systemem radia. Czytelność ekranu ogranicza jedynie niezbyt duża czcionka. Umieszczony w centrum panel systemu audio odpowiada za odczytywanie płyt CD/MP3, odbiór plików z innych urządzeń połączonych dzięki złączu Aux-in oraz integrację telefonu komórkowego z autem poprzez technologię Bluetooth. Niżej znalazł się pomysłowo zaprojektowany panel manualnej klimatyzacji jednostrefowej. Wszystkie elementy kokpitu są bardzo harmonijnie zespolone, motywem przewodnim dla projektu wnętrza jest nowoczesność pokazana przy pomocy symetrii, z wykorzystaniem sferycznych linii. Wnętrze Fiesty urozmaica koło kierownicy o rewelacyjnej prezencji. Obszyto je skórą a trzon ozdobiono plastikiem w kolorze aluminium. Sterowanie radiem z koła kierownicy nie zaburza koncentracji prowadzącego pojazd. Fiesta może nie jest tak zasobnie wyposażona jak jej dzisiejsza konkurentka, ale wygrywa za to w wielu innych starciach. Przede wszystkim tyczy się to komfortu.

Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie

Fiestą, pomimo skromnych gabarytów nadwozia podróżuje się całkiem wygodnie. Auto dysponuje również większą ilością miejsca przez co pasażerowie czują się bardziej swobodnie. Ogromny wpływ na jakość podróżowania ma także kwestia siedzisk. Fotele Fiesty są bardziej miękkie, szersze i wygodniejsze. Poprawne wykonanie, dostosowanie do ciała i trzymanie boczne na wysokim poziomie przekładają się na zadowolenie z przebycia podróży bez większych dolegliwości. Z tyłu tak jak i w MiTo nie ma się czym zachwycać. Miejsca jest odrobinę więcej, ale dalekie dystanse są dla podróżujących z tyłu prawdziwym ryzykiem. Testowaną Fiestę wzbogacono kilkoma gadżetami z listy wyposażenia dodatkowego. Oprócz akcentów poprawiających stylistykę tj. wykończenie wnętrza elementami ze skóry naszpikowano ją także wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi takimi jak tempomat czy elektroniczny program stabilizacji toru jazdy. Kupując Fiestę w wersji Sport, takiej jaką prezentujemy w naszym teście, będziemy naprawdę usatysfakcjonowani. Ford przygotował naprawdę ciekawą ofertę, w której w standardzie otrzymujemy np. 16” felgi, system ABS z EBD, elektroniczny asystent hamowania EBA, el. regulowane i podgrzewane lusterka boczne, el. szyby z przodu, sportowe fotele. W porównaniu bagażników obu aut punkt otrzymuje po raz kolejny amerykańska propozycja. Ford dysponuje 295 l bagażnikiem, a dzięki możliwości składania tylnej kanapy w proporcji 60/40 możliwe jest powiększenie przestrzeni ładunkowej do 979l. W kwestii zaprojektowania i wykonania wnętrza, dbałości o detale, a także komfortu i ergonomii na prowadzenie wysuwa się Ford Fiesta za lepszą jakość, solidność i przemyślane rozwiązania. SILNIKI I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE Tu rozgrywa się najważniejszy bój, będący wyczekiwaną atrakcją w ciągu ostatnich kilku dni trwania testu. Już na starcie przewagę ma Alfa Romeo, pomimo faktu, że jest cięższa i dysponuje mniejszym silnikiem. Ale nie to czyni z niej zwycięzcę. Tu liczy się moc jaką udało się wygenerować włoskiemu producentowi z 1.4 l jednostki turbo benzynowej.

Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie

MiTo rozporządza mocą jednostki napędowej 155 KM. Można się spodziewać, że dzięki takiej specyfikacji ważące 1150 kg autko świetnie radzi sobie podczas sprintu. Nie tylko zwinnie się rozpędza, ale zachowuje także przyczepność i przyzwoitą stabilność w niemal każdych warunkach drogowych. Fiestę wyposażono z kolei w 1.6 l silnik benzynowy o mocy 120 KM. Jej zaletą w starciu jest masa własna wynosząca niespełna tonę. Oba auta przygotowane zostały do wzięcia udziału w teście przyspieszenia do pierwszej setki. Z góry wiadomo było, że Alfa, dzięki przewadze 35 KM bez problemu prześcignie Fiestę. Celem rywalizacji było ustalenie, które z nich wykażę się lepszą trakcją, jakie będzie zachowanie aut podczas przyspieszania, jak spiszą się hamulce, skrzynia biegów czy układ kierowniczy. Alfa Romeo na mecie była po 8 sek., Fiesta dotarła prawie 2 sek. później, ale w wielkim stylu. Okazało się bowiem, że koncern Forda nie próżnuje i realizując nawet małe projekty dba szczególnie o właściwości jezdne. Fiesta w porównaniu do Alfy była bardziej posłuszna. Kierowca pochwalił ją także za czuły układ hamulcowy i odporność na gwałtowne manewry. Fiesta rozwija maksymalną prędkość 193 km/h, jej konkurentka, MiTo również daje radę i ciągnie do 215 km/h. Jeśli chodzi o testy paliwożerności na dystansie 100 km w warunkach miejskich, pozamiejskich i mieszanych bardziej przyjazny portfelowi właściciela jest oczywiście Ford. W cyklu miejskim zużywa 8 l benzyny, na trasie zadowala się 5l a w cyklu mieszanym ok. 6,3 l drogocennego surowca. Włoszka jest bardziej pazerna i pochłania 11,2 l w mieście, 9,2 l w cyklu mieszanym i ok. 7 l na trasie. Ogólna ocena sprawności obu aut jest wysoka. W kwestii dynamiki wygrywa bez wątpienia MiTo, ale jeśli chodzi o komfort prowadzenia i stabilność zachowania to Fiesta bardziej zadowoli klienta. PODSUMOWANIEKilkudniowy test Alfy Romeo MiTo i Forda Fiesty uświadomił nam, że nawet wśród maluchów trwa zacięta walka o klienta i pozycję na rynku motoryzacyjnym. Dzisiaj Włosi starli się z Amerykanami. Walka była bardzo wyrównana, ostatecznie jednak wygrał Ford. Prześcignął on Alfę w kategoriach komfortu, prowadzenia, właściwości jezdnych i funkcjonalności. MiTo otrzymała większą ilość punktów za kuriozalną stylistykę, zasobną listę wyposażenia i osiągi.

Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie Alfa Romeo MiTo 1.4TB vs. Ford Fiesta 1.6 - Porównanie

Test jaki przeprowadziliśmy na obu samochodach może być jedynie sugestią dla potencjalnych klientów. Każdy z zainteresowanych kupnem auta segmentu B wymaga od swoich „czterech kółek” innych sprawności. Najtańsza Alfa Romeo MiTo kosztuje 52 tyś. Wartość prezentowanej wersji wynosi niespełna 90 tyś. zł. Ceny Fiestyrozpoczynają się już od 37 tyś zł. Amerykański producent posiada wyjątkowo rozmaitą ofertę swojego produktu co wiąże się z możliwością odnalezienia „tego jedynego”. Testowana wersja „Sport” to wydatek rzędu

DANE TECHNICZNE – ALFA ROMEO MITO
silnik / pojemność benzyna / 1368 cm³
układ / liczba zaworów R4 / 16
moc maksymalna 114 kW (155 KM) @ 5500 obr/min
moment obrotowy 230 Nm @ 3000 obr/min
zawieszenie przód kolumny MacPhersona
zawieszenie tył belka skrętna
napęd oś przednia
skrzynia biegów manualna, 6 biegowa
prędkość maksymalna 215 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
zużycie paliwa* 11,2 / 7,0 / 9,2
dług. / szer. / wys. 4063 / 1720 / 1446 mm
rozstaw osi 2511 mm
masa własna / dopuszczalna 1145 / 1645 kg
bagażnik w standardzie 270 l
bagażnik po złożeniu siedzeń
pojemność zbiornika paliwa 45 l
EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna 2 lata
przeglądy co 20 tys. km.
cena wersji podstawowej 51,900 zł wersja Progression
cena wersji testowanej 88,900 zł wersja Distinicive
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
DANE TECHNICZNE – FORD FIESTA
silnik / pojemność benzyna / 1596 cm³
układ / liczba zaworów R4 / 16
moc maksymalna 88 kW (120 KM) @ 6000 obr/min
moment obrotowy 152 Nm @ 4050 obr/min
zawieszenie przód kolumny MacPhersona
zawieszenie tył belka skrętna
napęd oś przednia
skrzynia biegów manualna, 5 biegowa
prędkość maksymalna 193 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
zużycie paliwa* 8,0 / 5,0 / 6,3
dług. / szer. / wys. 3953 / 1722 / 1481 mm
rozstaw osi 2490 mm
masa własna / dopuszczalna 970 / 1500 kg
bagażnik w standardzie 281 l
bagażnik po złożeniu siedzeń 965 l
pojemność zbiornika paliwa 45 l
EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna 2 lata
przeglądy co 20 tys. km.
cena wersji podstawowej 41,600 zł wersja Ambiente
cena wersji testowanej 62,550 zł wersja Sport
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

1 Comments

Leave A Comment