Seat Exeo 1.8T – AUTO TEST

Format A4

czas trwania testu: 19-23.10.2009

test na dystansie: 877 km

Hiszpański producent, Seat, wykorzystuje patent niemieckiego koncernu, zapewniając sobie pewien sukces. Odtwarza plądrujący rynek motoryzacyjny w latach 2004-2007 model A4 B7. Exeo adoptuje w zasadzie większość komponentów pierwowzoru. Esencję Audi zamknięto w świeżej bryle.

Nowy Seat w nadwoziu typu sedan debiutował w 2008 roku na Paris Motor Show, natomiast wersja kombi ukazała się rok później na salonie Salon International de l’Auto w Genewie. Sprzedaż auta na polskim rynku ruszyła w maju 2009 roku. Pojazd swoim jestestwem zasila segment D. Miejscem produkcji jest Martorell w Hiszpanii.

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

STYLISTYKA

Wygląd zewnętrzny Seata Exeo można określić mianem „spokojny”. Konstrukcja jest bardzo stonowana, łagodna i raczej prosta. Niestety w projekcie pod tym względem brakuje zawadiackiego charakteru jakim odznaczają się nowy Leon czy Ibiza. Prezentowany egzemplarz jest klasycznym, nie wyróżniającym się sedanem, pozbawionym fajerwerków. Sytuację ratuje poniekąd bogata oferta lakierów i kuriozalne dodatki, takie jak chromowane listwy czy śmiałe felgi ze stopów lekkich o niemałej średnicy.

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

Testowany model oblany został gustowną czernią, na której tle doskonale prezentują się połyskujące akcenty. Przód jest bardzo masywny. Dzięki kształtowi maski i zderzaka a także brawurowemu spojrzeniu prostych soczewkowych reflektorów zyskał nieco żywiołowości i butnego nastawienia. W zderzaku umieszczono światła przeciwmgielne. Linia boczna pojazdu jest bardzo gładka i subtelna, niemalże symetryczna. Dodatkowym plusem są przyciemnione szyby.

Projektanci nie popisali się natomiast w kwestii tyłu. Tak jakby brakowało mu spójności. Klapa bagażnika jest zbyt mocno zaakcentowana. Geometryczne kształty dodają całej konstrukcji co najmniej kilku lat. Reflektory tylne nie nadążają za modną obecnie awangardą.

WNĘTRZE

Wnętrze Seata Exeo jest wierną kopią poprzedniej A4. Wiąże się to z wysoką, jak na Hiszpanów jakością i solidnym wykonaniem. W projekcie wykorzystano porządne i trwałe materiały. Sam schemat rozmieszczenia wszystkich komponentów kokpitu jest bardzo harmonijny. Wnętrze charakteryzuje się wysoką ergonomią i estetyką.

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

W testowanym aucie przeważa czerń. Nie jest jednak ona ciężka czy przygnębiająca. Wnętrze nabiera ekskluzywnego odzwierciedlenia za sprawą aluminiowych detali otaczających wloty powietrza czy zdobiących konsolę środkową. Deskę rozdzielczą ponadto zdobi błyszcząca czarna listwa, za sprawą której kokpit wydaje się wyć bardziej elegancki. Prostota panela centralnego jest jego największym atutem. Przemyślana aranżacja, prostota obsługi i funkcjonalność stanowią główne jego cechy. Umieszczono tu między innymi wielofunkcyjny panel radia z podstawowym wyświetlaczem monochromatycznym, panel dwustrefowej klimatyzacji automatycznej, przycisk dezaktywacji systemu kontroli toru jazdy, a także schowek i uchwyt na butelkę. Tuż obok hamulca ręcznego znajdziemy przydatne wejście 12V.

Kierownicę w Exeo obszyto gustowną, miękką skórą. Jest ona wzbogacona o podręczne przyciski służące m.in. do podstawowej obsługi systemu audio. Za kierownicą umieszczono sportowe zegary otoczone aluminiowymi ramkami. Wskaźniki posiadają bardzo dynamiczny i współczesny design, są czytelne i wyraźne. Pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem wygospodarowano miejsce na komputer pokładowy kontrolujący stan techniczny pojazdu, poziom paliwa, oraz dystans możliwy do przejechania. Kokpit w każdym calu dostosowany jest do wymagań klienta. W zasięgu ręki znajdziemy większość gadżetów, dzięki którym jazda stanie się przyjemna i wygodna. Ku polepszeniu komfortu podróżowania Seata wyposażono między innymi w elektrycznie regulowane szyby, elektryczne, podgrzewane lusterka zewnętrzne, tempomat, system monitorowania ciśnienia w oponach czy zestaw Tire fit. Wszystko to doskonale sprawdza się w praktyce, kierowca i pasażerowie w obsługę pojazdu nie muszą wkładać wiele wysiłku.

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

Podróż jest relaksująca nie tylko za sprawą komfortowych rozwiązań, ale także dzięki kojącym dźwiękom wydobywającym się z zestawu ośmiu przyzwoitej jakości głośników. Gwarancją przyjemnej podróży są przede wszystkim fotele. Seat w testowanej wersji jest autem usportowionym, dlatego też jego siedziskom nadano mocniej wyprofilowany kształt poprawiający w szczególności trzymanie boczne. Profil bardzo dobrze dopasowano do sylwetki pasażerów, a wszechstronna regulacja umożliwia właściwe dla każdego ustawienie nachylenie oparcia i dostosowanie odległości. Wyjątkowo ważne jest podparcie lędźwiowe chroniące przed niedogodnościami, zwłaszcza w dalekich podróżach.

Na tylnej kanapie swobodnie podróżować mogą dwie osoby, trzecia zmuszona będzie do zajęcia miejsca na dosyć twardym miejscu środkowym, któremu wygody ujmuje w sporej mierze obecność podłokietnika. Coś za coś. Spora ilość miejsca wokół siebie, na nogi czy nad głową jest gwarancją pełnej swobody ruchów. Seat nie jest zbyt dużym sedanem, jednak jego przestrzeń pasażerska została perfekcyjnie zaprojektowana.

Na liście wyposażenia standardowego znalazły się między innymi inteligentne systemy wspomagające kierowcę w czasie jazdy. Należą do nich między innymi system ABS, system kontroli trakcji TCS, system stabilizacji toru jazdy ESP, system optymalizacji przyczepności podczas hamowania silnikiem MSR oraz wspomaganie hamowania awaryjnego EBA. Oprócz tego Seata naszpikowano nowinkami technicznymi tj. czujnik przechyłu, kontrolkę przypominającą o nie zapiętym pasie bezpieczeństwa kierowcy oraz przednie zagłówki z systemem WOKS chroniące przed urazami szyi i głowy. Auto dysponuje zasobnymi schowkami, kieszeniami w drzwiach i oparciach foteli przednich i całkiem sporym bagażnikiem, którego pojemność wynosi 460 l.

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCIE JEZDNE

Jednostką benzynową testowanego Seata Exeo jest 1.8 litrowy silnik turbo benzynowy o mocy 150 KM. Ze względu na niedużą masę jak na owy segment auto bardzo zwinne rozpędza się do 100 km/h. Osiągnięcie tego progu zajmuje mu 9,3 sekundy. Silnik jest żwawy i dynamiczny, bez mniejszych problemów reaguje na dociskanie pedału gazu. Skory do współpracy potrafi zadowolić większość klientów. Prędkość maksymalna sięga 217 km/h. Manualna, sześciobiegowa skrzynia płynnie zmienia przełożenia a przy jeździe w trasie znacznie ogranicza hałas.

Zawieszenie Exeo zestrojono optymalnie. Dzięki takiej specyfikacji jazda tym pojazdem jest bardzo komfortowa, a do wnętrza nie docierają uprzykrzające stuki wywołane nierównościami nawierzchni. Miła niespodzianka czeka nas ponadto na stacji benzynowej. Seat połyka średnio 12 litrów w cyklu miejskim. Na trasie spalanie oscyluje na poziomie 7,8 l. a w cyklu mieszanym zapotrzebowanie nie przekracza 9 litrów. Silnik, który zasila testowany model jest zatem doskonałym kompromisem pomiędzy dynamizmem a kosztami eksploatacji.

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

PODSUMOWANIE

Niezastąpionym walorem hiszpańskiego koncernu jest cena prezentowanego modelu. Exeo w wersji podstawowej Reference z 1,6 l silnikiem benzynowym wyceniono na niespełna 78 tyś zł. Wartość testowanego egzemplarza wynosi 90 tyś zł. Auto nie jest drogie w porównaniu do rywali, przy czym jego oferta zawiera w sobie większość gadżetów, za które u Niemców czy Francuzów trzeba słono płacić. Wyposażenie auta jest bardzo bogate, obejmuje nowoczesne technologie i inteligentne systemy. Istotną cechą jest super poprawne wykonanie gwarantowane przez stawiający mocno na jakość koncern Audi.

Minusem, aczkolwiek względnym może stać się natomiast stylistyka. Niestety to kwestia gustu i zapewne znajdzie się grupa ludzi będących z tego powodu stanowczo na nie. Seat, ze względu na pełną gamę zalet zaadoptowanych od Niemców ma potencjał aby przebić się poprzez silną konkurencję.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1781 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

110 kW (150 KM) @ 5700 obr/min

moment obrotowy

220 Nm @ 1800 obr/min

zawieszenie przód

niezależne, czterodrążkowe

zawieszenie tył

wahacze trapezowe

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

217 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

9,3 s

zużycie paliwa*

12,0 / 7,8 / 9,0

dług. / szer. / wys.

4661 / 1772 / 1430 mm

rozstaw osi

2642 mm

masa własna / dopuszczalna

1400 / 1960 kg

bagażnik w standardzie

460 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

pojemność zbiornika paliwa

70 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

77,589 zł wersja Reference 1.6 benzyna

cena wersji testowanej

90,079 zł wersja Sport

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

_______________________________________________

Zobacz jak wygląda Audi A4 B7 na podstawie którego stworzono Seata Exeo.

Audi A4 (2005)

Audi A4 (2005)

Audi A4 (2005)

Audi A4 (2005)

Audi A4 (2005)

Audi A4 (2005)

Audi A4 (2005)

Audi A4 (2005)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment