Brilliance BS4 – zero gwiazdek w ADAC!

31 marca 2009
Bez kategorii, Inne INFO

ADAC już po raz trzeci przeprowadził test zderzeniowy chińskiego modelu. Najpierw w listopadzie 2005 roku ciężkiej próbie poddany został terenowy Landwind, a w czerwcu 2007 roku limuzyna klasy średniej – Brilliance BS6. W obydwu przypadkach wyniki okazały się najgorszymi w historii Niemieckiego Stowarzyszenia i praktycznie zatrzymały ekspansję tych marek na rynkach Starego Kontynentu. Tym razem na pasie rozbiegowym pojawił się kompaktowy sedan Brilliance BS4.


Na początek trochę historii. Po fatalnym wyniku BS6, producent i niemiecki importer – spółka HSO Motors Europe – zapowiadali szybkie nadrobienie zaległości. W celu poprawienia bezpieczeństwa modyfikacji zostało poddanych 60 komponentów:

1) zastąpiono nieokreśloną liczbę elementów podwozia,
2) przekonstruowano poduszki powietrzne i fotele przednie,
3) wyposażono przednie pasy w napinacze z ogranicznikami napięcia,
4) zmodernizowano panele drzwi, dach i przednie słupki.

Zaledwie 79 dni po próbie przeprowadzonej przez ADAC, niezależna organizacja z Hiszpanii o nazwie IDIADA przeprowadziła kolejny test, ale tym razem na zmodernizowanym prototypie. Wówaczas specjaliści ocenili poziom bezpieczeństwa na trzy gwiazdki. Przedstawiciele HSO Motors Europe z zadowoleniem informowali na kolejnych prezentacjach, że wszelkie ulepszenia znajdą się również w mniejszym modelu (BS4) i tak się stało, tyle że zmieniły się przepisy przyznawania gwiazdek…

W dużym skrócie, od lutego 2009 roku nadal oceniane jest bezpieczeństwo dorosłych, dzieci i pieszych. Ważną nowością jest natomiast rezygnacja z przeliczania ocen w poszczególnych kategoriach na gwiazdki, tak więc samochód otrzymuje tylko gwiazdki za ogólny wynik. Nowością jest także punktacja wyposażenia odpowiadającego za bezpieczeństwo.

Wyniki zderzenia BS4 fachowcy określili jako typowe dla aut z lat 90-tych. Uderzenie w przeszkodę odkształcalną z prędkością 64 km/h, spowodowało znaczne zniekształcenie przedniej części karoserii auta. Specjaliści ADAC zwrócili uwagę na ostre elementy metalowe, które wchodząc do kabiny stworzyły zagrożenie dla kolan kierowcy i pasażera. Dodatkowym zagrożeniem dla kostek kierowcy okazały się wystające pedały. Technicy wykazali także braki w funkcjonowaniu czołowych poduszek powietrznych, które powinny być lepiej usytuowane, aby maksymalnie zminimalizować ryzyko obrażeń głowy. Na dość dobrym poziomie oceniono natomiast działanie bocznych poduszek powietrznych, które dobrze ochroniły głowę i żebra, a nieco gorzej brzuchy pasażerów. Brak seryjnego ESP okazał się gwoździem do trumny na testowanej BS4.

Podsumowując, Brilliance BS4 – pomimo znacznie lepszych wyników od BS6 – nie zdobył żadnej gwiazdki w teście zderzeniowym przeprowadzonym przez ADAC.

źródło: Autochiny.pl / Mototarget

Leave A Comment