Volkswagen Passat B5 FL – 2003 – AUTO TEST

Z cyklu … „Popularne”

Volkswagen Passat zadebiutował w 1974 roku. Od tamtego czasu przerodził się co prawda z brzydkiego kaczątka w cudo techniki ale jedną cechę wciąż posiada stałą. Samochód przez 35 lat zasłużył sobie na miano doskonałego auta używanego. Posiadacze Passatów przez wiele lat mogli testować jego niezawodność, solidność i podatność na eksploatacje. Wielu sprzedając swoje stare, zasłużone pojazdy skusiło się na kupno nowej generacji. Taka statystyka właściwie wyjaśnia już każde niedomówienia. Do dzisiaj zaobserwować można poruszające się o własnych siłach, nieco już zaniedbane B3 i B4. Najpopularniejszą odmianą zdecydowanie są jednak modele produkowane od 96 roku.

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Piąta generacja – bo o niej mowa – zaskoczyła wszystkich swoim odmienionym, ponadczasowym wyglądem i trwałością. Nam do pierwszego testu ‘Aut używanych’ napatoczył się wyjątkowy okaz. Sześcioletni Passat B5 po faceliftingu z wyjątkowym i mało spotykanym pakietem ChromeLine. Model powstał na płycie podłogowej pochodzącej od Audi A4. Kilkakrotnie został uhonorowany tytułem „Najlepszego Samochodu Rodzinnego” m.in. przez magazyn „Top Gear” i „What Car?”. W 97 nie otrzymał co prawda głównej nagrody na „Samochód Roku”, ale był trzecim z laureatów konkursu. Jakie atrybuty przyczyniły się do sukcesów Passata? Nasz test z pewnością ujawni wszystkie jego zalety i wady.

STYLISTYKA

Klasyczny majestat B5 przyczynił się do dużego zainteresowania tym modelem nie tylko tuż po premierze, ale także w ciągu minionych lat. Passat co prawda nie jest już autem pierwszej świeżości ale nie można zarzucić mu „bycia archetypem” najnowszej generacji. Sylwetka auta jest bardzo harmonijna i stonowana a proste i niezbyt wymyślne kształty wciąż nie przestały się podobać. Zmodernizowana w 2000 roku wersja poddana została kosmetycznym zmianom. Zabiegi dotyczyły głównie przedniego pasa oraz tylnych lamp. O jego dostojnym wyglądzie zdecydowała przede wszystkim smukła i dość długa linia boczna, której zwieńczeniem jest tradycyjna pod względem projektu klapa bagażnika stosowana w sedanach.

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Testowany model wygląda wyjątkowo dzięki pakietowi chromowanych, filigranowych zdobień na zderzakach, wokół szyb, na atrapie i wzdłuż drzwi. Pakiet ten obejmuje również rezygnację z czarnych, niezbyt eleganckich plastików stanowiących ochronę przed obiciami na korzyść lakierowanych listew. Nie inaczej jest z klamkami czy lusterkami. Te wszystkie szczegóły kreują niezwykle osobliwy, pełen uroku i elegancji ponadczasowy design, który po prostu nie może się znudzić. Testowany Passat wyposażony jest ponadto w reflektory soczewkowe, dzięki którym właściciel mógł pokusić się o montaż ksenonów. Wybór światła o odpowiednio dostosowanej, chłodnej barwie znacznie poprawił jego prezencję. Auto na skutek tej modernizacji zyskało na wartości, jednak główną zaletą było podbudowanie ego właściciela i wzrost prestiżu.

Volkswagen podatny jest na tuning. W naszym mniemaniu dopuszczalne są subtelne zmiany takie np. jak w/w lampy. Należy jednak pamiętać, że zabiegi mające urozmaicać wygląd czy też inne elementy naszego auta nie zawsze są korzystne. Apelujemy więc o rozsądek. Każde fabrycznie wyprodukowane auto posiada swój indywidualny charakter, a głęboka ingerencja w jego specyfikację naraża nas na klęskę. Za to właśnie cenimy rozwagę właściciela testowanego Volkswagena Passata B5, który kupił ładne i zadbane auto a dzięki dobremu wyczuciu smaku wykreował z niego rewelacyjną limuzynę.

WNĘTRZE

Klasyczny Passat wyznacza się ponurym, mało atrakcyjnym, czarnym wnętrzem zupełnie bez wyrazu. Testowany model to egzotyk. Pod tym względem auto prezentuje się fenomenalnie. Wszystko dzięki kremowej kolorystyce wypełniającej Passata po sam sufit. Jasne tony nie tylko optycznie wzbogacają wnętrze. Poprawiają także samopoczucie właściciela i pozorują wyższą wartość pojazdu. Zachwyt nad tym co widzimy we wnętrzu to zasługa również wysokiej jakości materiałów, które w praktyce okazują się o wiele trwalsze i solidniejsze niż te stosowane np. w Golfie. Ponadto zauważalna jest też dbałość właściciela o czystość i schludność wnętrza pojazdu.

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Jasne, miękkie plastiki odporne są na zadrapania i uderzenia. W Passacie znajdujemy wiele cech wspólnych dla szerokiej gamy produktów koncernu. Prosty projekt deski rozdzielczej typowy dla niemieckiej marki urozmaicony jest elementami drewna. Oczywiście nie są to naturalne komponenty a jedynie dobre imitacje, których porządne wykonanie korzystnie wpływa na wzornictwo. Konsola środkowa mieści w sobie wielofunkcyjne, oryginalne radio a także system automatycznej klimatyzacji „Climatronic”, niestety jednostrefowej. W tym samym miejscu znalazł się również przycisk dezaktywujący system ESP. Oprócz elektroniki wygospodarowano trochę miejsca na praktyczną półkę. Pozostałe komponenty, takie jak kierownica właściwie są standardem niemieckiej marki. W tym modelu nie wyróżnia się ona niczym szczególnym. Moda na instalowanie w niej przycisków obsługi radia czy telefonu nastała nieco później, dlatego nie możemy obrzucać producenta krytyką z tego powodu. W kwestii komfortu prowadzenia pojazdu bez namysłu stwierdzić możemy, że kierownica jest doskonale zintegrowana z podzespołami a co za tym idzie, auto posłusznie reaguje na nasze komendy. Powiew świeżości objął natomiast zegary. Nie mam tu na myśli kolorystyki bo ta niezmiennie, aż do dziś utrzymuje się w kontrastowych odcieniach błękitu i intensywnej czerwieni, ale postęp techniczny. Testowany Passat posiada w swoim wyposażeniu komputer pokładowy. Może nie jest on mocno rozbudowany pod względem funkcji ale jego obecność wydaje się być bardzo praktyczna.

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Wskaźniki prędkości i obrotów są dokładne, ale ta zaleta nie ujmuje im na czytelności. Gałkę dźwigni zmiany biegów pokrywa czarna skóra. W tunelu środkowym zintegrowano również uchwyty na napoje a także zestaw dla palących. Pomiędzy fotelami umieszczono praktyczny podłokietnik. Passat oprócz ładnego wyglądu oferuje nam również funkcjonalność i wysoki komfort. Najbardziej cenionym atutem jest przestrzeń. Podróżowanie tym autem nie naraża nas na żadne męki. Miejsca na nogi nie zabraknie zarówno z przodu, jak i z tyłu. Samochód jest dosyć szeroki co wiąże się ze swobodą ruchów. Z przodu nawet przy wysokim wzroście nie będziemy czuć się osaczeni. W drugim rzędzie do dyspozycji mamy szeroki podłokietnik, kilka małych schowków i kieszenie w oparciach foteli przednich. Co więcej z pewnością nie będzie uciążliwa jazda nawet w komplecie. Wygodne fotele pokrywa jasny, mięsisty welur. Materiał ten zachwyca swoim wyglądem, ale jest też przyjemny w dotyku. Niestety musimy liczyć się z niedogodnościami związanymi z jasną tapicerką. Nieunikniona jest zatem wzmożona dbałość o wnętrze.

Kolejnym plusem jest ponadto system audio, a raczej jakość dźwięku wydobywającego się z sześciu standardowych głośników. Muzyka jest niczym niezaburzona, przez co daje możliwość relaksu. Passat w prezentowanej wersji posiada w swoim wyposażeniu pakiet elektrycznych szyb, elektrycznie regulowane lusterka, wspomaganie kierownicy, system ABS i ESP, autoalarm, centralny zamek, regulację kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, regulację wysokości fotela kierowcy i komplet sześciu poduszek powietrznych. Sedan niestety nie oferuje nam znacznej ładowności. Pojemność bagażnika wynosi 475 litrów. Oczywiście w Passacie zmieścimy kilka dużych toreb dzięki płaskiej podłodze i w miarę równomiernym kształtom.

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

Volkswagen Passat B5 FL - 2003

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Testowanego Passata napędza dieslowska wysokoprężna jednostka silnikowa o pojemności 1,9 l i mocy 101 KM. Przyspieszenie do pierwszej setki zajmuje 12,4 sek. Auto potrafi rozpędzić się do 191 km/h. Silniki z pompowtryskiwaczami (TDI), pomijając głośniejszą pracę, charakteryzuje większa dynamiczność oraz elastyczność, ponieważ w tychże silnikach paliwo jest wtłaczane do silnika pod znacznie większym ciśnieniem. Passat zadowala właściciela nie tylko swoją przyzwoitą zwinnością ale i niewielkim spalaniem. W mieście apetyt na paliwo oscyluje w granicach 7,5 – 8 litrów oleju napędowego. Perfekcyjnie zestrojony układ zawieszenia sprawia, że pojazd prowadzi się pewnie, co daje poczucie bezpieczeństwa. Nie można przyczepić się również do trakcji. Gdy warunki na jezdni nie są zbyt korzystne kierowcę wspomaga system ESP stabilizujący tor jazdy samochodu.

SERWIS

Właściciel testowanego Passata chwali sobie jego bezawaryjność. Wymianom podlegały jedynie komponenty eksploatacyjne, które przy przebiegu 160 tyś km mają do tego prawo. Pewności co do aut używanych nigdy nie ma, dlatego też trudno jednoznacznie ocenić ich przeszłość a tym bardziej zachowanie w przyszłości. Testowany model to udany zakup. Passaty jednak często chorują na elementy zawieszenia przedniego. Skłonny do awarii jest także zamek centralny i immobiliser.

Na szczęście te dysfunkcje nie spowodują unieruchomienia pojazdu. Kluczem do bezawaryjnej eksploatacji jest regularne wykonywanie przeglądów. Powodem do niepokoju mogą być natomiast wizyty w serwisach partnerskich Volkswagena. Przede wszystkim dotyczą one wysokich cen oryginalnych części i samych kosztów wymiany. Co więcej większość z nich nie jest dostępna „od ręki” a to wydłuża czas oczekiwania na usprawnienie naszego auta. Trudno też znaleźć odpowiednich fachowców, ze względu na zróżnicowany poziom techniczny serwisów.

PODSUMOWANIE

Obecny właściciel za testowanego przez nas sześcioletniego Passata zapłacił 34 tyś zł. Suma ta jest górną granicą jego wartości ale przyglądając się autu bliżej wydaje się być adekwatna. Samochód jest zadbany, ale przede wszystkim w pełni sprawny. Volkswageny zawsze były jednymi z najchętniej kupowanych aut. Świadczy o tym prawie, że równy stosunek podaży do popytu. Passat to świetna propozycja dla osób z dużymi wymaganiami. Gwarantuje pełen komfort, przestrzeń i funkcjonalność. Przy tych wszystkich zaletach należy dodać, że jako niemłode już auto prezentuje się wyjątkowo świeżo. Kupując Passata słusznym posunięciem wydaje się być zainwestowanie w autocasco. Model ten od wielu lat zajmuje czołowe miejsce w rankingach kradzieży. W roku 2008 stanął na najwyższym podium.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1896 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 8

moc maksymalna

74 kW (101 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

250 Nm @ 1900 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

191 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

12,4 s

zużycie paliwa*

8,0 / 5,6 / 6,8

dług. / szer. / wys.

4703 / 1746 / 1462 mm

rozstaw osi

2700 mm

masa własna / dopuszczalna

1396 / 1970 kg

bagażnik w standardzie

475 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

800 l

pojemność zbiornika paliwa

62 l

INNE

przebieg

159.120 km

rok produkcji

2003

cena

34,000 zł (styczeń 2009)

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment