Ford Focus Kombi 2.0 TDCi – AUTO TEST

Poczuj różnicę…

czas trwania testu: 11-18.02.2009

test na dystansie: 939 km

Najpopularniejszy z modeli Forda, auto kupowane najczęściej zarówno przez klientów indywidualnych jak również przez firmy. Zachęca zarówno wyglądem, funkcjonalnością jak też kosztami zakupu i utrzymania. Uważany jest za samochód niezawodny i jeden z najlepszych w swojej klasie – Focus w wersji po face liftingu to nowa odsłona tego odnoszącego wielkie sukcesy modelu. Dziś zapraszamy do przeczytania recenzji Focusa Kombi z mocnym, 2-litrowym silnikiem diesla TDCI w wersji wyposażenia GoldX.

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

STYLISTYKA

Hasło reklamowe Forda – Feel the difference zachęca nas do poszukiwań… Gdzie te różnice? Na pierwszy rzut oka z pewnością widać nowy kształt przednich świateł zachodzącym daleko na boki oraz maski, która ma teraz mocniejsze przetłoczenia. Przód upodobnił się do nowego Mondeo i Kugi, czyli wpisuje się w nowy trend stylistyczny Forda. Pod gładkimi kloszami świateł umieszczono reflektory ksenonowe, które są równie ładne jak skuteczne. Zmieniono także stylistykę tylnych świateł. W odróżnieniu od poprzedniego modelu, umieszczone typowo w słupkach światła są pokryte białym, przeźroczystym kloszem. Dopiero włączenie świateł czy kierunkowskazów ujawnia gdzie się kryją poszczególne sygnalizatory. Nie wszystkim taka stylistyka przypada do gustu, konserwatyści uważają je za zbyt ekstrawaganckie, ale osiągnięto dzięki temu indywidualny wizerunek. Podobne rozwiązanie prezentuje jedynie Saab w swoim 9-3 kombi.

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Sylwetka małego kombi właściwie się nie zmieniła. Kształty te nie wymagały żadnych korekt, gdyż od lat kompakt Forda jest atrakcyjnym autem i stał się niemal wzorcem w tej klasie. Proporcjonalne, klasyczne nadwozie, w prezentowanym egzemplarzu upiększono dodatkowo atrakcyjnymi aluminiowymi felgami w rozmiarze 16 cali, chromowanymi detalami na grillu i lampach przeciwmgielnych. Uroku dodają także nowe lusterka wsteczne ze zintegrowanymi kierunkowskazami i przyciemnione szyby w tylnej części nadwozia, a także niespotykany często na naszych drogach lakier w kolorze śliwkowym (Morello).

Generalnie, nowy Focus nie jest z pewnością rewolucją stylistyczną ale ewolucją we właściwym kierunku. Kolejna generacja powinna kontynuować dobrą passę poprzednika.

WNĘTRZE

Zajmijmy miejsce we wnętrzu. Choć dominuje tu szarość, to jednak całość sprawia bardzo dobre wrażenie. Zarówno deska rozdzielcza jak i tapicerka wykonane są z materiałów w dwóch odcieniach, ciemny szary kontrastuje z elementami jaśniejszymi i plastikami imitującymi aluminium (konsola środkowa, wstawki na kierownicy, ramkach nawiewów i zestawie wskaźników. Użyte materiały są wysokiej jakości i przyjemne w dotyku. Siedzenia są nieźle wyprofilowane, nawet długa jazda specjalnie nie męczy kierowcy oraz pasażerów. Prowadzący ma do dyspozycji wygodną, trójramienną, regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę obszytą skórą, sterowanie sprzętem audio zamontowane tuż za nią oraz czytelny i elegancki zestaw zegarów z metalizowanymi obwódkami i wyświetlaczem komputera pokładowego. Na panelu centralnym umieszczono radioodtwarzacz 6000CD, który gwarantuje zadowolenie oferując doskonały dźwięk dobiegający z kompletu dobrej jakości głośników.

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Wspomnijmy o bogatym wyposażeniu. Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, sześć poduszek powietrznych i kurtyny, podgrzewana przednia szyba, czujnik deszczu, samościemniające lusterko wsteczne, ksenonowe reflektory, czujniki parkowania to zestaw rzadko spotykany w tej klasie aut. Oczywiście wszystko to podnosi cenę auta, ale niezaprzeczalnie podnosi komfort i bezpieczeństwo podróżujących. „Wisienkę na torcie” stanowią rolety przeciwsłoneczne w tylnych drzwiach oraz gniazdo 230V umożliwiające korzystanie z urządzeń z takim zasilaniem. Bagażnik pomieści ponad 500 litrów bagażu, co jest wartością wystarczającą nawet na wyjazd wakacyjny i pozwala aktywnej rodzinie na zabranie wszystkiego co niezbędne.

Ocena wnętrza i funkcjonalności kombi Forda musi być pozytywna. Obiektywnie patrząc jest to samochód właściwie bez większych wad…

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

SILNIK, UKŁAD NAPĘDOWY

Pod (otwieraną kluczykiem) maską kryje się bardzo ciekawy silnik wysokoprężny o pojemności 1997 cm3 i mocy 136 KM. Wysoki moment obrotowy (320 Nm) osiągany jest już przy 2000 obrotów na minutę, dzięki czemu Ford jest bardzo dynamiczny i przyspiesza do 100 km/h w niewiele ponad 9 sekund. Prędkość maksymalna deklarowana przez producenta to 203 km/h. Focus zadowala się niewielką ilością paliwa. W trasie bez większych problemów można uzyskać zużycie na poziomie 5,7 litrów ON na 100 km, w mieście około 8 litrów. Średnie spalanie wyniosło podczas testu około 7,5 litra, ale należy zaznaczyć, że był on prowadzony w warunkach zimowych, na dość krótkich odcinkach, kiedy silnik rozgrzewał się dość długo. Obiecuje to jeszcze lepszą ekonomiczność w sezonie letnim. Duży atut to 6-stopniowa skrzynia biegów, która dzięki krótkim przełożeniom zwiększa dynamikę, a szósty bieg pozwala na oszczędności w jeździe autostradowej.

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Ford Focus Kombi 2.0 TDCi

Jazda jest przyjemna nie tylko dzięki dobremu przyspieszeniu ale także bezpiecznemu i pewnemu prowadzeniu. Focus od początku produkcji słynie z wzorowego zawieszenia, dzięki czemu prowadzi się doskonale i nie zaskakuje kierowcy nawet w krytycznych sytuacjach. Układ jezdny jest dość twardy i sprężysty – to zasługa zastosowanego tu sportowego zawieszeni. Doskonale tłumi wszelkie nierówności i zapewnia wystarczający komfort. Hamulce są bardzo skuteczne, a oferowane w standardzie systemy (ABS z EBD, ESP) dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo. To wszystko dopełnia wizerunku auta pod każdym względem świetnego, mogącego zadowolić niemal każdego kierowcę.

PODSUMOWANIE

Prezentowany egzemplarz w wersji GoldX z dodatkowym wyposażeniem kosztuje w salonie niemal 94 tysiące złotych. To bardzo dużo, biorąc pod uwagę że można w tej cenie kupić auto z wyższej klasy ze standardowym wyposażeniem. Czy warto kupić Focusa? Z pewnością, choć niekoniecznie z tak bogatym wyposażeniem. Wersja podstawowa z silnikiem 2.0 TDCI kosztuje nieco ponad 80 tysięcy, co już jest kwotą bardziej rozsądną, a funkcjonalność Forda na tym bardzo nie ucierpi. Wciąż będzie to uniwersalny samochód, tani w eksploatacji i niezawodny, który spełni wymagania przeciętnego kierowcy z nawiązką. Zaskoczy go nie tylko wielkością bagażnika i stylistyką, ale pozwoli cieszyć się jazdą. Wypróbuj go i Ty. Poczuj różnicę…

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1997 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

100 kW (136 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

320 Nm @ 2000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

203 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

9,3 s

zużycie paliwa*

8,2 / 5,7 / 7,5

dług. / szer. / wys.

4472 / 1991 / 1501 mm

rozstaw osi

2640 mm

masa własna / dopuszczalna

1376 / 2000 kg

bagażnik w standardzie

503 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1546 l

pojemność zbiornika paliwa

52 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

80,650 zł

cena wersji testowanej

93,900 zł wersja GoldX

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Artur Mierzejewski / zdjęcia: Artur Mierzejewski ; Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment