Ford S-MAX 2.2 TDCi – AUTO TEST

Duże eS

czas trwania testu: 10-17.12.2008

test na dystansie: 1239 km

W ostatnim czasie mieliśmy zaszczyt przetestować laureata prestiżowego konkursu „Car of the Year 2007” – Forda S-Max. Auto zadebiutowało na targach motoryzacyjnych w Genewie. Na rynku dostępne było od 2006 roku. Chociaż S-Max należy do segmentu Vanów, to swoim wyglądem uzewnętrznia bardziej sportowy charakter. Pojazd wzbogaca gamę produktów koncernu i jest niezwykle kuszącą ofertą ze względu na bogactwo wyposażenia, wielofunkcyjność wnętrza, dynamiczną konstrukcję i nietuzinkowy design. S-Max posiada wiele atrybutów zapożyczonych od starszych stażem braci.

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Zawieszenie i właściwości trakcyjne są żywcem ściągnięte z Mondeo MkIV. Na podstawie tego modelu wykreowano również wzornictwo wnętrza. Ponadto istnieje niemalże bliźniacze podobieństwo w kwestii wyglądu zewnętrznego do większego modelu Galaxy. Mimo pokrewnych komponentów S-Max zachowuje swój własny styl i odrębne możliwości. Nasza redakcja postanowiła dokładnie prześwietlić auto aby dowieść jego bezkonkurencyjności i przekonać się co do nadanego mu tytułu.

STYLISTYKA

S-Max to auto o dwóch obliczach. Jedne z nich dotyczy funkcjonalności, komfortu i ogromnej przestrzeni, drugie zaś – dynamicznej stylistyki. Wyglądem zewnętrznym auto łudząco przypomina Forda Galaxy, jednak pomiędzy tymi modelami istnieje zasadnicza różnica. Dotyczy ona gabarytów auta. S-Max nie należy do małych aut, aczkolwiek jest stosunkowo mniejszy. W zasadzie żaden Van na rynku nie mógł pochwalić się zwinną i opływową konstrukcją – do momentu wprowadzenia na rynek S-Maxa. Auto pomimo ponad 4.7 metrów długości, niemalże 2 m szerokości i 1,7 wysokości charakteryzuje się płynnymi kształtami i sportowym charakterem. Efekt ten został osiągnięty dzięki niskiemu osadzeniu szerokiej szyby, która w jednej linii łączy się z pochyloną w ten sam sposób maską.

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Lekko sferyczna konstrukcja dachu opadająca w tylnej części dodatkowo podkreśla aerodynamikę auta. Kształt bocznych szyb zaprojektowany został na wzór półkola, które w tylnej części zawraca ku nadkolom. Przód auta wydaje się być bardzo nadmuchany i agresywny. S-Max robi wrażenie obrażonego i wściekłego typa. Zadziorności nadają mu reflektory biksenonowe o geometrycznej formie. Efekt wzmagają blisko osadzone światła przeciwmgielne, dzięki którym Van zamienia się w rozjuszonego byka. W centrum oczywiście zaznacza swoją obecność wlot powietrza do chłodnicy. Finezyjnie zaprojektowany, szeroki i masywny zderzak łagodnym łukiem łączy się z maską. Z boku S-Max nieco bardziej przypomina wielozadaniowego vana. Szerokie drzwi ułatwiające wsiadanie do auta oraz rozległe powierzchnie szklane nawiązują do pierwotnych zamierzeń. Najbardziej charakterystycznym elementem aut o nadwoziu jednobryłowym, w tym również S-Maxa jest kwadratowa, płaska i niezwykle okazała klapa bagażnika z pokaźną, przyciemnioną szybą.

Auto z tyłu wyróżnia kuriozalny spojler z dodatkowym światłem stopu oraz wąskie, rozciągnięte ku bokom klosze lamp tylnych. Z pod zderzaka wyłaniają się dwa chromowane wydechy. W kwestii estetyki leżą natomiast gustowne, osiemnastocalowe felgi o wyjątkowo kuriozalnym projekcie.

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

WNĘTRZE

W wyglądzie wnętrza testowanego Forda S-Max doszukać się można wielu podobieństw łączących go z modelem Mondeo. Na szczęście producent nie dopuścił się klonowania jego elementów. Wsiadając do testowanego modelu spotykamy się wyrafinowaniem i harmonią. Producent ściśle trzyma się wszelkich zasad estetyki. Ford wzbudził zachwyt niejednego miłośnika motoryzacji dzięki rzetelności i kompetencji w swoich działaniach. Przede wszystkim inżynierowie skupili się nad ergonomią i funkcjonalnością wnętrza. Dbałość o te detale nie ujmuje jednak nowoczesnym technologiom czy wyglądowi.

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

W Fordzie użyto wysokiej jakości materiałów – miękkiego plastiku, eleganckiej skóry czy mięsistego weluru. Ważną rolę odgrywają również elementy ozdobne takie jak aluminium czy chrom. Wnętrze S-Maxa jest bardzo nowoczesne nie tylko pod względem projektu ale i najróżniejszych inteligentnych systemów. W centrum deski rozdzielczej znajduje się panel zawierający w sobie między innymi multifunkcyjny, kolorowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny z funkcją obsługi dotykowej. Stąd odbywa się również obsługa perfekcyjnego systemu audio oraz automatycznej klimatyzacji dwustrefowej. Tuż za manualną dźwignią zmiany biegów umieszczono przyciski zmiany zawieszenia „Comfort”, „Normal” oraz „Sport”, które w zależności od naszych wymagań utwardzają je i wpływają na właściwości prowadzenia.

Tryb „Comfort” umożliwia płynne i komfortowe podróżowanie. Miękkie zawieszenie niweluje wszelkie mankamenty polskich dróg. Nie sposób nie zauważyć lotniczej dźwigni hamulca ręcznego, która swoim jestestwem nie tylko spełnia swoją funkcję, ale czyni również wnętrze auta bardziej nowoczesnym i niekonwencjonalnym. W tunelu środkowym umieszczono ponadto dwa uchwyty na kubki oraz przyciski podgrzewania i wentylowania foteli przednich o ogromnej skali intensywności. Kierownica auta pokryta została skórą oraz efektownym materiałem imitującym chrom. Jest ponadto bardzo gruba i nie za duża przez co świetnie leży w dłoni, a kierowca czuje pełną kontrolę nad samochodem. Z koła kierownicy istnieje ponadto możliwość obsługi radia i tempomatu. Po lewej stronie znajdziemy przyciski ustawienia elektrycznych lusterek, które są dodatkowo podgrzewane. Na przeciw kierowcy widnieją oczywiście duże czytelne zegary pomiędzy którymi znajduje się inteligentny, kolorowy komputer pokładowy. Ilość funkcji jaką mieści w sobie to urządzenie przekracza najśmielsze oczekiwania klientów. Najwyżej cenioną zaletą jest system podgrzewania przedniej szyby Quickclear. W warunkach zimowych producent oszczędza nam codziennego skrobania, które prowadzi przede wszystkim do jej uszkodzeń. Zajmując miejsce za kierownicą doceniamy przede wszystkim wysoki komfort i ogromną przestrzeń. S-Max nie ogranicza nam swobody ruchów.

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Dobrze zaprojektowane fotele sprzyjają dalekim podróżom. Ich profil zapewnia odpowiednie trzymanie boczne, dzięki czemu kierowca jest odporny na mocniejsze a nawet gwałtowne manewry. Siedziska pokryto miękką w dotyku, przyjemną tkaniną a po bokach czarną skórą. Trzy indywidualne fotele 2 rzędu posiadają regulację wysokości oraz możliwość złożenia na płasko. Pomiędzy nimi znajduje się szeroki podłokietnik ze schowkiem, który wzmaga wygodę prowadzenia pojazdu. W S-Maxie całkowita pojemność schowków wynosi 90l. co świadczy o jego wielofunkcyjności. Pasażerowie zawsze mogą mieć przy sobie upragnione drobiazgi. S-Max nie zawiedzie nas w kwestii komfortu ani też ładowności. Wypad na wczasy ze znajomymi lub też z rodziną nie będzie utrudniony ze względu na ogromną pojemność bagażnika, która w standardzie wynosi 775 l. Śmiało więc możemy zabierać różnorodne przedmioty, bo przecież zawsze mogą się przydać. Mogą ale nie muszą, na szczęście właściciel S-Maxa nie będzie ograniczał zasobności bagaży podróżujących. Dzięki składanym na płasko fotelom drugiego rzędu problemem nie będzie również przywiezienie nowej pralki do domu. 2100l przestrzeń można wykorzystywać w dowolny sposób.

Koncern Forda nie próżnuje ponadto w dziedzinie bezpieczeństwa. Model S-Max za bezpieczną konstrukcję, 6 poduszek powietrznych dostępnych w standardzie, ochronę pasażerów i innych uczestników kolizji otrzymał maksymalną notę. Ważne w tej kwestii jest również bezpieczeństwo czynne. S-/max dzięki układowi ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania EBD oraz systemowi IVD zawierającego w sobie elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) z układem przeciwpoślizgowym (TCS) oraz układem wspomagania awaryjnego hamowania (EBA) może ustrzec nas od niebezpiecznych sytuacji.

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

Ford S-MAX 2.2 TDCi

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCIE JEZDNE

Ford S-Max w testowanej wersji wyposażony został w jednostkę napędową Duratorq o pojemności 2.2 litra. Instalację tego silnika rozpoczęto dopiero jesienią 2008 roku, ale możliwości jakie oferuje w stosunku do bardziej popularnego 2 litrowego diesla są o wiele lepsze. Przede wszystkim silnik posiada zdolność wygenerowania 175KM. Ważną rolę pełni także dosyć wysoki moment obrotowy. 400 Nm dostępne jest przy 1750-2750 obr/min zapewnia świetne (jak na tę klasę) przeciążenia wywołujące emocje na twarzy kierowcy. S-Max to jeden z niewielu vanów rozpędzających się do 100km/h w mniej niż 10 sek.

Auto ważące ponad 1,7 t. wyznacza się wyjątkową dynamiką i zwinnością. Rewelacyjny potencjał auta najbardziej ujawnia się podczas jazdy w trasie. Podróżując S-Maxem – vanem o pokaźnych gabarytach nie będziemy czuli się kolejnym zawalidrogą – wręcz przeciwnie, auto da nam możliwość płynnego pokonywania kolejnych kilometrów. Moc maksymalna jaką udało się nam osiągnąć wynosiła ponad 210km/h. Żwawy silnik nie dostarczy nam nieprzyjemności także w kwestii spalania. Auto w cyklu miejskim wypiję trochę ponad 10 litrów oleju napędowego. Na trasie zadowalający wydaje się być wynik 8 l. W cyklu mieszanym spalanie oscyluje pomiędzy 8,5-9 litrami.

PODSUMOWANIE

Producent stworzył świetną alternatywę pomiędzy funkcjonalnością i sportowymi ambicjami. S-Max to kolejna propozycja dla tych, którzy są skazani są na duże i przestronne samochody ale nie chcą rezygnować tym samym z dynamicznej jazdy. Ford w swojej ofercie posiada upragnione auto wielu klientów. Testowany model niestety do tanich nie należy. Koszt pojazdu wynosi 165,700 zł. Cena wersji podstawowej jest na szczęście mniej abstrakcyjna i równa się 95 tyś. Funkcjonalność i dynamizm. Te dwa elementy jeszcze niedawno wykluczały się na wzajem, jednak dziś, w czasach niepohamowanego rozwoju możemy stać się posiadaczami vanów o sportowym usposobieniu, vanów takich jak fenomenalny Ford S-Max.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 2179 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

129 kW (175 KM) @ 3500 obr/min

moment obrotowy

400 Nm @ 1750-2750 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

212 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

9,4 s

zużycie paliwa*

10,2 / 7,9 / 8,8

dług. / szer. / wys.

4768 / 1884 / 1658 mm

rozstaw osi

2850 mm

masa własna / dopuszczalna

1736 / 2505 kg

bagażnik w standardzie

775 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

2100 l

pojemność zbiornika paliwa

70 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

95,400 zł wersja Trend 2.0 benz.

cena wersji testowanej

165,700 zł wersja Platinium X

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment