Renault Laguna III Grandtour GT – AUTO TEST

Cichociemny

czas trwania testu: 28-31.10.2008

test na dystansie: 675 km

Po niedawnym teście, w którym pokazaliśmy Państwu Lagunę Grandtour z dwulitrowym silnikiem benzynowym, dziś nadszedł czas na jej piękniejszą, mocniejszą i droższą siostrę. Przejażdżka Laguną w wersji GT z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 205 koni mechanicznych będzie prawdziwą gratką i przyjemnością. Zapraszamy do wspólnego przeżywania radości jaką daje kierowcy to auto…

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

STYLISTYKA

Nowy model Laguny, zaprezentowany w 2007 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie zwraca uwagę wyglądem całkowicie odmiennym w porównaniu do poprzednika. Przyglądając się sylwetce auta da się dostrzec pewne podobieństwa, ale nawet trudno je zlokalizować, po prostu coś w tym jest… Zdecydowanie zmienił się przód Renault. Imponującej wielkości klosze świateł zachodzące daleko na błotniki kryją reflektory soczewkowe i zintegrowane migacze. Ich złowrogie spojrzenie w połączeniu z dużą, mocno tłoczoną maską i potężnym zderzakiem tworzą agresywną „twarz”. W wersji GT klosze lamp są „przydymione” co w połączeniu z czarnym lakierem o głębokiej, mrocznej barwie daje niesamowity efekt. Reflektory ksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów są rewelacyjne, i nie tylko doskonale oświetlają drogę, ale także atrakcyjnie wyglądają. Także tylne lampy są ciemniejsze niż w „cywilnych” odmianach Laguny. Uważny obserwator zauważy z tyłu także dwie końcówki wydechu groźnie wystające po bokach, z których wydobywa się przyjemny, rasowy dźwięk doładowanego silnika.

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

Choć wymienione akcenty nie pozwolą na pomylenie GT z innymi wersjami Renaulta, dla pewności na bocznych słupkach pojawiły się te dwie magiczne litery, jakby ostrzegając innych uczestników ruchu z kim mają do czynienia. Poruszająca się na pięknych, 18-calowych felgach dostojna sylwetka stylowego kombi budzi respekt i powoduje, że wielu kierowców z zazdrością kieruje na nią swój wzrok.

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

Generalnie nowe Renault Laguna w wersji GT stanowi poważną konkurencję dla mocnych modeli innych producentów. Ładne i duże nadwozie, sportowa stylizacja, piękny lakier w połączeniu z tym co pod maską to główne atuty, które dają GT nadzieję na „zamieszanie” w swojej klasie.

WNĘTRZE

Laguna to typowy przedstawiciel francuskiej szkoły produkcji aut. W środku poczujemy się jak w samochodzie wyższej klasy. O komfort podróżujących zadbają wygodne fotele obite skórą i alkan tarą, o świetnym wyprofilowaniu, pozwalające na pewne i bezpieczne prowadzenia, bez ryzyka niezamierzonego przemieszczenia w szybko pokonywanych zakrętach. Wyposażenie prezentowanego egzemplarza jest bardzo bogate. W jego skład wchodzi automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja, wysokiej jakości sprzęt grający, a także podnoszące bezpieczeństwo systemy elektroniczne wspomagające kierowcę, komplet poduszek i kurtyn powietrznych. Z tego właśnie słyną auta francuskiego koncernu. Nowa Laguna należy do najbezpieczniejszych samochodów na świecie.

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

Kierowca będzie zadowolony z efektownej, spłaszczonej od dołu kierownicy. Została pokryta przyjemną w dotyku skórą i wyposażona w przyciski do sterowania radiem, a także tempomatem i ogranicznikiem prędkości. Ergonomia jest na najwyższym poziomie, wszystkie przełączniki i przyciski są w zasięgu ręki, zegary są czytelne. Materiały użyte do wykończenia zarówno deski rozdzielczej, jak i tapicerki są bardzo wysokiej jakości, ich dotykanie sprawia prawdziwą przyjemność. Detale takie jak firanki do zasłaniania szyb w tylnych drzwiach, funkcjonalny podłokietnik na tylnej kanapie czy rewelacyjny, duży i ustawny bagażnik zmuszają do zachwytu każdego kto zajmie miejsce w kabinie tego samochodu.

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

Dotychczasowa ocena jest bardzo pozytywna. Wszystko jest dopracowane w najdrobniejszych szczegółach, człowiek czuje się jak u siebie w domu, w salonie, po prostu wygodnie i swojsko. Tylko, że w domu nie uświadczy takich wrażeń, jakie oferuje mu Renault podczas jazdy.

SILNIK, UKŁAD NAPĘDOWY

W testowanym egzemplarzu serce stanowił dwulitrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem o mocy 205 koni mechanicznych. Sprint do 100 km/h trwa zaledwie 8 sekund, choć wydaje się, że jest jeszcze krótszy. Auto niemal katapultuje się do przodu, start jest tak dynamiczny, że zaskakuje większość kierowców innych aut. Załączenie turbosprężarki powoduje, że kierowca wciskany jest w fotel i krew odpływa do tyłu. Zmiana biegów podczas takiej „zabawy” jest zaskakująco łatwa i precyzyjna, łatwo można wycisnąć z Laguny maksimum jej możliwości. Niestety okupione jest to ogromnym zużyciem paliwa. Dynamiczna jazda powoduje, że z baku o pojemności 66 litrów ubywa niemal 20 litrów na 100 km. Jazda w warszawskich korkach jeszcze zwiększa apetyt Renault. Komputer pokładowy potrafił pokazać nawet 22 litry/100 km. Jak widać zdecydowanie nie jest to auto do jazdy po mieście, a jego żywiołem są gładkie, szerokie autostrady, gdzie będzie w stanie pokazać pełnię swoich możliwości i rozpędzić się do maksymalnej prędkości 227 km/h.

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

Renault Laguna III Grandtour GT

Warto wspomnieć o zastosowanym w tym modelu ciekawym rozwiązaniu technicznym poprawiającym zarówno zwrotność Laguny podczas manewrowania, jak też pewność prowadzenia podczas pokonywania szybkich łuków. Chodzi mianowicie o system powodujący delikatne skręcenie kół osi tylnej, maksymalnie o 3o dzięki czemu jazda jest łatwiejsza i bezpieczniejsza. Oczywiście działanie tego systemu odbywa się niezauważalnie i nieodczuwalnie dla kierowcy. Konstruktorów należy pochwalić za bardzo skuteczne hamulce. GT wyposażono w większe niż standardowo tarcze hamulcowe, a także szersze opony, dzięki którym auto staje niemal w miejscu. Bezpieczeństwo to priorytet koncernu Renault, stąd w wyposażeniu Laguny nie zabrakło wielu systemów elektronicznych wspomagających prowadzenie w ekstremalnych i niebezpiecznych sytuacjach, tak by kierowca nie był zdany wyłącznie na własne umiejętności.

Gdyby zapomnieć o wysokim zużyciu paliwa, ocena napędu była niemal celująca, jednak i tak jest bardzo wysoka. Przecież kupując auto o sportowych osiągach, wyposażone w turbosprężarkę, spodziewamy się, że podczas mocnego wciskania pedału gazu w baku będzie tworzył się wir…

PODSUMOWANIE

Prezentowana wersja Laguny GT z silnikiem benzynowym kosztuje 108 tysięcy złotych. Choć wydaje się to dużo, w tej cenie trudno znaleźć podobne auto. Za niewiele ponad 100 tysięcy złotych otrzymujemy samochód bardzo praktyczny, bezpieczny, ładny i przede wszystkim szybki. Radość z jazdy jest nie do przecenienia, dlatego nabywców znajdują takie bolidy jak Ferrari czy Porsche. Jesteśmy zatem pewni, że także Laguna GT znajdzie wielu nabywców i wiernych klientów, zwłaszcza, że oferowana jest także z oszczędniejszymi silnikami diesla o nieznacznie niższej mocy, które jednak także pozwolą na zadowolenie poszukiwaczy przygód. Zwłaszcza, że współczesne silniki wysokoprężne są podatne na tzw. chiptuning zdecydowanie poprawiający osiągi niewielkim kosztem. Z pełną odpowiedzialnością polecamy Lagune kombi w wersji GT każdemu, kto szuka cichociemnego auta o nieprzeciętnych osiągach i rewelacyjnej funkcjonalności.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1998 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

150 kW (205 KM) @ 5000 obr/min

moment obrotowy

300 Nm @ 3000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny McPhersona

zawieszenie tył

oś skrętna

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

227 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

8,0 s

zużycie paliwa*

15,0 / 8,5 / 10,4

dług. / szer. / wys.

4801 / 1811 / 1445 mm

rozstaw osi

2756 mm

masa własna / dopuszczalna

1495 / 2045 kg

bagażnik w standardzie

508 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1593 l

pojemność zbiornika paliwa

66 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata lub 150.000 km

przeglądy

co 30 tys. km. lub co rok

cena wersji podstawowej

108,000 zł wersja GT

cena wersji testowanej

108,000 zł wersja GT

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Artur Mierzejewski / zdjęcia: Artur Mierzejewski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment