Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi – AUTO TEST

Uliczny Kierownik

czas trwania testu: 03-10.11.2008

test na dystansie: 1447 km

Światowej sławy, legendarne amerykańskie przedsiębiorstwo Ford Motor Company za swoje zasługi w rozwoju motoryzacji zyskało już nie jedną pochwałę. Nasz kolejny test zapewne będzie tylko następnym potwierdzeniem powszechnej opinii, ewidentnie pozytywnej, dotyczącej wytworów tego koncernu. Potężna firma skupiająca w sobie najbardziej popularne marki takie jak niezawodne Volvo, prestiżowy Jaguar, nieposkromiony Land Rover czy zawadiacki Aston Martin bądź też wiekopomny Lincoln leży w guście niejednego kierowcy. Pieczę nad nimi sprawuje spółka akcyjna założona przez Henry’ego Forda. No właśnie, zastanawiać się można, jakim mianem w odniesieniu do w/w samochodów określa się modele Forda? W skonkretyzowaniu odpowiedzi pomógł nam flagowy model koncernu – Mondeo. Auto ukazało się na rynku w 1993 roku.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Potwierdzeniem fenomenu tego projektu było przyznanie mu nagrody Car of the year 1994, którą zyskał już w rok po debiucie. Nie był to jednak ostatni laur, jakim może pochwalić się koncern. Ponieważ Mondeo uważany był za samochód bardzo funkcjonalny aczkolwiek nudny stylistycznie konstruktorzy skupili się na poprawieniu jego designu. Model przeszedł face lifting w 2000 roku. Nowe wzornictwo zapoczątkowane przez Focusa, zwane „New Edge Design” przyczyniło się do uzyskania drugiego miejsca w konkursie na Samochód roku 2001. Premiera najnowszej generacji Forda Mondeo odbyła się na targach Paris Motor Show we wrześniu 2006 roku. Chociaż model ten w sprzedaży miał się pojawić dopiero w następnym roku można było przyjrzeć mu się z bliska na planie filmu o znanym szpiegu, agencie 007 – Jamesie Bondzie. Pierwszy kadr „Casino Royale” ukazuje pełną krasę nowego Mondeo. Bohater porusza się premierowym Fordem w pięciodrzwiowej wersji z pakietem sportowym. Rola w tak wykwintnym i owianym sławą filmie bezspornie była najbardziej zaszczytną premierą tego auta.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

STYLISTYKA

Dynamiczna sylwetka, masywna konstrukcja i subtelne szczegóły składają się na image Forda Mondeo czwartej generacji. Tym, co zdecydowanie urzekło nas w projekcie testowanego auta była nie tylko jego funkcjonalność, ale i kuriozalna stylistyka, dzięki której auto trafiło w gusta rzeszy klientów. W dziedzinie motoryzacji często górę nad ergonomią bierze właśnie wygląd. Ford zadbał o to by jego auto cieszyło się szczególną prezencją. Pewne linie, dystyngowane przetłoczenia, stosowne łuki i kąty nadały autu niepowtarzalnej estetyki. Elementami składającymi się na zawadiacki charakter pojazdu są przede wszystkim agresywne reflektory. Pikanterii dodaje również zaprojektowana w dość odważny sposób szeroka osłona chłodnicy i masywny zderzak.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Tym razem do czynienia mamy z wersją w nadwoziu typu kombi, dlatego warto również wspomnieć o spójnej konstrukcji. Dzięki niej wygospodarowane dodatkowo miejsce nie wygląda szpetnie i sztucznie. Logika tego projektu zaowocowała stworzeniem naturalnej urody i wdzięku, jakim dysponuje obecnie Mondeo. Wydajność samochodu wzrasta również za sprawą praktycznych relingów umieszczonych na dachu. Dyskretnie przyciemnione szyby poprawiają estetykę samochodu, a chromowane detale kształtują szczególnie gustowną aparycję. Wygląd auta od tyłu również zaskakuje projektem w wyjątkowo dobrym smaku. Rozciągnięte ku bokom smukłe lampy zostały zespolone i nachodzą na klapę bagażnika. Nad szybą mieści się filigranowa lotka. Ford Mondeo nie cieszyłby jednak tak znakomitym wzornictwem gdyby posiadał banalne, stalowe felgi. Osobliwość auta podkreślają zatem finezyjne felgi ze stopu metali lekkich.

WNĘTRZE

Wnętrze testowanego Forda Mondeo zachwyca przede wszystkim jakością materiałów, z jakich zostało wykonane. Widać projektanci postarali się, aby ich flagowy model w rzeczywistości zasługiwał na takie miano. Perfekcja w realizacji komputerowej wizualizacji przyczyniła się do skonstruowania auta pełnego harmonii i z klasą. Wnętrze Mondeo wypełnia miękki plastik. Deskę rozdzielczą zdobią chromowane akcenty oraz metaliczne listwy. Niezwykle kompatybilny panel centralny skupia w sobie wielofunkcyjne radio z wyświetlaczem oraz dwustrefową klimatyzację automatyczną. Zestaw ośmiu głośników wydobywa z siebie fantastycznie czyste dźwięki. Mięsista kierownica pokryta skórą świetnie leży w dłoni. Mieści w sobie dodatkowe przyciski sterowania systemem audio i tempomat.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Za nim znalazły się nieduże aczkolwiek przejrzyste i czytelne zegary z czerwonymi wskaźnikami oraz unikalny komputer pokładowy z błękitnym podświetleniem, którym sterujemy również z koła kierownicy. Niezwykle ważnym argumentem przemawiającym za funkcjonalnością nowego Mondeo jest przestrzeń. Umożliwia ona wygodne podróżowanie każdemu z pasażerów. Dzięki niej nawet dalekie dystanse nie będą straszne. W kwestii komfortu wspomnieć należy również o wydatnych, miękkich fotelach pokrytych po części skórą i alcantarą. Ich profil doskonale dopasowuje się do ciała pasażerów zapewniając poprawne trzymanie boczne. Zaletą jest również możliwość ich podgrzewania. Fotel kierowcy wyposażony został we wszechstronną regulację elektryczną, co umożliwia poprawne ustawienie fotela z zachowaniem niezwykłej dokładności. Kanapa z tyłu wbrew powszechnym regułom jest bardzo pożyteczna i sprzyjająca pasażerom, a podłokietnik ukryty na środkowym miejscu umożliwia zajęcie wygodnej pozycji. Tunel środkowy mieści w sobie praktyczny, skórzany podłokietnik ze schowkiem i dwoma uchwytami na napoje. Ford, jako nowoczesny samochód musi również być wyposażony we wszelkie nowinki technologiczne.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Nie zabrakło ich również tutaj. Nowe Mondeo uruchamiamy bez użycia kluczyka a jedynie przy pomocy przycisku rozrusznika Ford Power. Elektrycznie otwierane i zamykane szyby wyposażone są w czujnik przeszkody przy zamykaniu. Sterowane i podgrzewane elektrycznie lusterka boczne posiadają dodatkowo lampki oświetlające podłoże. Nieocenioną zaletą jest ogrzewana szyba przednia „Quickclear” z podgrzewanymi dyszami spryskiwaczy. Ford Mondeo w dobie elektroniki został wyposażony ponadto w szereg systemów, które w inteligentny sposób wspomagają kierowcę w prowadzeniu pojazdu. Należą do nich między innymi elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP z układem kontroli trakcji TCS oraz układem wspomagania awaryjnego hamowania oraz układ ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania EBD. Systemy te mogą ustrzec nas przed utratą kontroli nad pojazdem i niechcianymi stłuczkami, ale co wtedy, gdy sytuacja stanie się bardziej dramatyczna? W takim wypadku bezpieczeństwo zapewnią nam poduszki czołowe kierowcy i pasażera z przodu, poduszki chroniące kolana kierowcy, boczne kurtyny powietrzne chroniące osoby na przednich i tylnych fotelach, umieszczone w podsufitce, poduszki boczne dla kierowcy i pasażera z przodu oraz 3-punktowe pasy z napinaczami i ogranicznikami siły naprężenia na przednich fotelach.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Zaufanie do samochodu zależy właśnie od tych atrybutów. Mondeo można zatem uznać nie tylko za piękne, ale również za bardzo bezpieczne. Potwierdzeniem tego stwierdzenia jest naturalnie wynik w testach EuroNCAP, w których auto otrzymało pięć gwiazdek. Praktyczność Mondeo w nadwoziu kombi pozostaje bez dyskusji. Nie chodzi mi bynajmniej tylko o przestrzeń i ilość schowków w jego wnętrzu, które pomieszczą wszystkie przydatne przedmioty, ale również o ogromny bagażnik, który w standardzie wynosi niebagatela 554 l. Po złożeniu siedzeń dostępna przestrzeń rośnie do 1745 l.

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Serce testowanego Mondeo stanowi 1997 cm³ diesel. Osiąga on moc 140 KM przy 4000 obr/min. Nie jest to potężna jednostka, aczkolwiek cechuje ją płynność pracy i wysoka (jak na diesla) kultura. Auto zachowuje się całkiem sprytnie i zwinnie, a jego moc w zupełności wystarczy podczas normalnej eksploatacji. Do osiągnięcia pierwszego progu prędkości, czyli 100km/h potrzebuje nieco ponad 10 sek. To dosyć przeciętny wynik, ale nie wymagajmy zbyt wiele od auta ważącego 1611 kg, którego napędza dwulitrowy diesel. Prędkość maksymalna wynosi dwie setki. Na przyzwoitym poziomie plasuje się natomiast spalanie. W mieście pojazd potrzebuje niespełna 11 litrów oleju napędowego, na trasie zadowoli się 6 l., a w cyklu mieszanym nie powinien przekroczyć 8 litrów.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

PODSUMOWANIE

Jeśli ktoś posiada na zbyciu 143 tyś. warto przemyśleć sprawę kupna nowego Mondeo. Tyle właśnie kosztuje testowany model w wersji Titanium X z automatyczną skrzynią biegów. Auto oferuje w zamian swoją posłuszność i ogromne możliwości. Za tą cenę otrzymujemy samochód nowoczesny, funkcjonalny, przestronny i niezwykle urokliwy. Gdy weźmiemy jeszcze pod lupę zachwycające właściwości jezdne uświadomimy sobie, że cena ta nie jest przesadna. Wersję podstawową, bez dodatków aczkolwiek w równie bogatym wyposażeniu możemy posiąść za nieco ponad 120 tyś. Nowe Mondeo w prezentowanej wersji znajdzie swoich odbiorców wśród osób, które cenią sobie komfort i przestrzeń, a także ogromne możliwości bagażnika i niezrównane technologie.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1997 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

103 kW (140 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

320 Nm @ 1750-2240 obr/min

zawieszenie przód

niezależne, kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

niezależne, wielowahaczowe

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

automatyczna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

200 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

10,4 s

zużycie paliwa*

10,8 / 6,2 / 7,8

dług. / szer. / wys.

4830 / 1886 / 1512 mm

rozstaw osi

2850 mm

masa własna / dopuszczalna

1611 / 2300 kg

bagażnik w standardzie

554 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1745 l

pojemność zbiornika paliwa

70 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

122,600 zł wersja TitaniumX

cena wersji testowanej

143,000 zł wersja TitaniumX

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment