Volvo S80 2.0D – AUTO TEST

Wóz starszyzny…

czas trwania testu: 09-15.09.2008

test na dystansie: 1126 km

Niezmienna idea szweckiego koncernu, znanego obecnie pod nazwą Volvo Cars Corporation, właśności Ford Motor Company osiągneła nieposzlakowany sukces, który uzewnętrsznił się w kwestii wysokiej sprzedaży aut tej marki. Domeną firmy od zawsze była niezawodność, rzetelność a przy tym wszystkim kreowanie stylistyki ponadczasowej, pełnej nieposzlakowanego wdzięku i krasy. Według tej koncepcji powstał również obecny model S80. Oficjalna premiera samochodu odbyła się w 2006 roku na salonie motoryzacyjnym w Genewie. Auto zostało odświeżone, dzięki czemu sprostało obecnym wymogom klientów, a co więcej przypadło im do gustu.

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

STYLISTYKA

Modernizacja elementów nadwozia przyczyniła się do nadana autu osobliwej aparycji. Już na pierwszy rzut oka zauważalna staje się nowa, dynamiczna linia. Efekt ten to zasługa oryginalnych przetłoczeń maski oraz sferycznych kształtów połączonych z agresywnymi zwieńczeniami. Zmianom poddano przede wszystkim elementy nadwozia. Nowy projekt zderzaków, reflektorów, świateł tylnych oraz grilla nadał autu masywnieszego wyglądu, potencjału i prestiżowej estetyki. Klosze reflektorów o nieskomplikowanym kształcie świadczą o dobrym smaku projektantów. Pomimo swojej prostoty zachowują nobliwy charakter. Na uwagę zasługuje szeroki, chromowany grill dodający autu zawadiackiego temperamentu.

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

W zderzaku umieszczono również reflektory przeciwmgielne. Jak przystało na auto segmentu E, konkurującego między innymi z Audi A6, Citroenem C6 i Hondą Legend zachowano tutaj wszelkie ważne zasady estetyki konieczne w tak poważnym projekcie. W związku z tym, oczywistym stało się pomalowanie wszystkich elementów nadwozia w jednolitym kolorze. Lusterka zewnętrzne regulowane i podgrzewane dodatkowo posiadają światła obrysowe. Łagodną linię boczną zdobią dyskretne przetłoczenia. Sferyczny zarys dachu perfekcyjnie komponuje się z łagodnie wyprofilowanymi szybami i maską kreując dystyngowany i szlachetny design.

Idealnym elementem dekoracyjnym są chromowane obwódki wokół szyb stanowiące kontrast z czarnym lakierem. Unikalne wzornictwo tyłu auta to element rozpoznawczy marki. Dach gładko łączy się z szybą tylną. Klapa bagażnika tworzy odważny kąt dziewiędziesięciu stopni. Zdobi ją również chromowana listwa. Lampy tylne uformowane na kształt zgodny z linia boczną i tylnymi słupkami są iście kuriozalnym rozwiązaniem. Pikanterii bez wątpienia dodaje mocno wysunięty zderzak. Auto porusza się na siedemnastocalowych, pięcioramiennych smukłych felgach ze stopu metali lekkich.

WNĘTRZE

Przepełnione gracją wnętrze testowanego Volvo S80 jest potwierdzeniem maksymy mówiącej, iż w prostocie drzemie prawdziwe piękno. Myśl ta najbardziej klarownie odnosi się do tego czym cieszy opisywany model. W projekcie S80 przede wszystkim użyto wysokojakościowych materiałów. Co więcej wszystkie elementy zostały wykonane z niesamowitą dbałością. Gustowna, jasna kolorystyka nadaje autu magnetyzmu.

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

Ekstrawagancki kształt deski rozdzielczej w odcieniach beżu i szarości został wzbogacony połyskującą listwą na całej jej długości. Najbardziej efektownym zabiegiem jest jednak płaska konsola środkowa. Umieszczono w niej wielofunkcyjne radio oraz sterowaną elektronicznie klimatyzację (ECC – ELECTRONIC CLIMATE CONTROL). Za panelem mieści się przydatna półka oraz gniazdo 12V. Dzwignię zmiay biegów pokrywa ekskluzywna, jasna skóra. Wokół niej również elementy dekoracyjne w postaci aluminium. Miekka w dotyku kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach posiada także sterowanie systemem audio. S80 wyposażone jest w inteligentny komputer pokładowy. Co więcej wyświetla on komunikaty w języku polskim za co jesteśmy ogromnie wdzięczni producentowi. Czytelne i estetyczne zegary prędkości i obrotów stylowo zdobią metaliczne obwódki. Fotele auta wykończone zostały dwoma materiałami odpornymi na eksploatację. Ich regulacja odbywa się niestety w sposób manualny co było dla nas niebagatela zaskoczeniem.

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

Plusem jest poprawne dopasowanie do ciała pasażerów oraz komfort. Pomiędzy siedziskami z przodu znajduje się szeroki podłokietnik ze schowkiem. Przed nim znalazło się miejsce na kubki. Auto mierzy niemal pięc metrów co wiąże się z dużą ilością miejsca na tylnej kanapie. Pasażerowie Volvo S80 wygodnie mogą pokonywać nawet dalekie dystanse. Co więcej mają do dyspozycji podłokietnik z uchwytami na napoje. Kanapa tylna jest asymetrycznie dzielona w proporcji 40/60 co znacznie zwiększa oczywiście pojemność bagażową, która w standardzie wynosi 480 l. Testowane S80 w wersji Kinetic posiada całkiem przyzwoite wyposażenie standardowe praz bogatą ofertę wyposażenia dodatkowego. W kwestii elektroniki otrzymujemy elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne z funkcją automatycznego opuszczania i domykania, elektryczny hamulec postojowy a nawet autoalarm VOLVO GUARD z pilotem centralnego sterowania, układem podwójnego ryglowania drzwi, masowym czujnikiem ruchu i czujnikiem przechyłu.

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

Kluczyk do auta zintegrowany jest z pilotem centralnego zamka (KIR – Key Integrated Remote). Aby usłyszeć pracę silnika samochód wymaga jedynie umieszczenia kluczyka we właściwym miejscu i naciśnięcia przycisku START. Oświetlenie asekuracyjne Home Safe doświetla nam drogę do domu po zmroku. Podgrzewane dysze spryskiwacza zapobiegają zamarznięciu płynu i umożliwiają normalne użytkowanie. Testowane Volvo jest również wyposażone w przeciwpyłkowy filtr powietrza, układ recyrkulacji powietrza wewnątrz samochodu i system poprawy jakości powietrza w kabinie (AQS – AIR QUALITY SYSTEM). System inteligentnego informowania kierowcy (IDIS – Intelligent Driver Information System), układ automatycznej kontroli prędkości oraz układ szybkiego nagrzewania wnętrza PTC (POSITIVE TEMPERATURE CONTROL) znacznie podnoszą komfort jazdy. Posiadając Volvo S80 otrzymujemy także szereg inteligentnych systemów wspomagających kierowcę w jego prowadzeniu. Mowa tutaj nie tylko o układzie ABS (ANTI-LOCK BRAKE SYSTEM) z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania (EBD – ELECTRONIC BRAKE DISTRIBUTION) ale również o układzie EBL (Emergency Brake Light), czyli ostrzeganiu innych użytkowników drogi o gwałtownym hamowaniu, układzie kontroli stabilności dynamicznej kontroli trakcji (DSTC – DYNAMIC STABILITY AND TRACTION CONTROL) i układzie wspomagania nagłego hamowania (EBA – EMERGENCY BRAKE ASSISTANCE). Koncern Volvo przoduje również w kwestii bezpieczeństwa. Testowane S80 wyposażone jest w 6 poduszek powietrznych: dla kierowcy i pasażera, dwie poduszki boczne, kurtyny powietrzne (IC), napinacze i ograniczniki siły napięcia pasów przednich i sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc. Niezastąpiony staje się system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych (SIPS – SIDE IMPACT PROTECTION SYSTEM), system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego (WHIPS – WHIPLASH PROTECTION SEATING SYSTEM) jak również strefy kontrolowanego zgniotu.

Volvo S80 2.0D

Volvo S80 2.0D

Wszystko to znacznie zwiększa poczucie bezpieczeństwa, a w krytycznych sytuacjach ogranicza możliwe skutki wypadków. Dodatkowo testowany model posiada system mocowania fotelika ISOFIX dla zewnętrznych miejsc tylnej kanapy. Podsumowując nie omieszkam stwierdzić, iż S80 nawet w podstawowej wersji jest świetnym samochodem, wyposażonym w wiele mechanizmów podnoszących komfort jazdy i bezpieczeństwo. Dodatkowym atutem jest jego idealne wykonanie i nieposzlakowana stylistyka.

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Jednostką napędową testowanego Volvo S80 jest dwulitrowy silnik diesla o mocy 136 KM. Próżno zatem szukać tu sportowych emocji. Moc auta przekłada się oczywiście na jego osiągi. Nie będzie zatem zaskoczeniem kwestia przyspieszenia. Volvo potrzebuje 11,2 sek aby rozpędzić się do 100 km/h. Niestety nie jest to szczególny wyczyn, aczkolwiek wynik ten nie jest też naganny. Prędkośc maksymalna wynosi 200 km/h. Zaletą tego silnika jest naturalnie spalanie. Zaskakująco pozytywny rezultat testów ucieszy niejednego zainteresowanego tym modelem. S80 w mieście potrzebuje jedynie 7,8 l/100 km, na trasie wystarcza mu nieco ponad 5 l, natomiast w cyklu mieszanym zadowoli się 6,5 l. oleju napędowego. Na szczególną afirmację zasługuje również kwestia prowadzenia pojazdu. Auto jest posłuszne i co więcej – wygodne. Miękkie zawieszenie niweluje wszelkie niedogodności. Jest ono gwarancją płynnej i komfortowej jazdy.

PODSUMOWANIE

S80 to idealny wybór dla osób szukających szczególnych udogodnień za niezbyt wysoką cenę. Aby stać się posiadaczem niezawodnego Volvo trzeba dysponować sumą 136,060 zł. I to jest chyba najbardziej zadowalające. Za tak niewiarygodnie niską cenę otrzymamy prestiżową, majestatyczną limuzynę. Ponadto wyposażona ona będzie w niezwykle funkcjonalne urządzenia, systemy i rozwiązania. Ustatysfakcjonowani będziemy również eksploatacją i doskonałym komfortem. Volvo S80 sprosta wymaganiom najbardziej wybrednych klientów.

A jeśli będą życzyli sobie czegoś więcej napewno znajdą to na liście wyposażenia dodatkowego. Samochód zostanie idealnie dopasowany do indywidualnych potrzeb.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1997 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

100 kW (136 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

320 Nm @ 2000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

200 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

11,2 s

zużycie paliwa*

7,8 / 5,2 / 6,5

dług. / szer. / wys.

4851 / 1861 / 1493 mm

rozstaw osi

2835 mm

masa własna / dopuszczalna

1647 / 2200 kg

bagażnik w standardzie

480 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

pojemność zbiornika paliwa

70 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

128,700 zł wersja Kinetic 2.0 benz.

cena wersji testowanej

136,060 zł wersja Kinetic

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!