Honda CR-V 2.2 i-CTDi – AUTO TEST

Spotykana i lubiana…

czas trwania testu: 09-16.10.2008

test na dystansie: 3420 km

Honda Giken Kōgyō Kabushiki Kaisha, nieznana nazwa znanego, japońskiego producenta jednych z najlepszych i najbardziej pożądanych aut na całym świecie. Wszyscy miłośnicy motoryzacji obudzeni o 00.00 potrafią wymienić całą gamę parametrów, jakie posiadają pojazdy Hondy niczym pacierz. Któż z nas nie zachwyca się charakterystycznym „kopem” silnika VTEC osiągalnym przy przekroczeniu 5200obr./min.? Variable valve Timing and lift Electronic Control system kocha wysokie obroty, my też! iVTEC Hondy rozbudzi nie jednego hipochondryka i dostarczy mu nie lada uciechy.

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Japoński koncern w 1996 roku zaprezentował po raz pierwszy swojego SUV’a – model CR-V. Został on zbudowany na bazie Civica aby zaspokoić coraz to większe wymagania klientów i ich zainteresowanie samochodami sportowo-użytkowymi. SUV’y jak wiadomo cieszą się ogromnym powodzeniem, zwłaszcza w Polsce. Wynika to jak wiadomo z kiepskiej jakości dróg niż z chęci wariacji w terenie. SUV’y, w tym również CR-V nie są zdolne do takich wyczynów. Testowany model został zmodernizowany już po raz trzeci w 2006 roku. Pojawił się na paryskich targach motoryzacyjnych Mondial de l’Automobile.

Nowa generacja, w dobie obecnego rozwoju technologicznego i wciąż wzrastającego popytu odziedziczyła po starszej siostrze swoisty urok, ale co więcej otrzymała istotne cechy charakteryzujące nowomodne pojazdy.

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

STYLISTYKA

Obecnie CR-V plasuje się na wysokim miejscu w kwestii sprzedaży. Można zatem stwierdzić, że jest kontynuacją sukcesu koncernu. Auto posiada spektakularny styl, który jest zasadniczą składową fortuny japończyków. W modelu CR-V szczególnie urzeka wygląd zewnętrzny. Krasa Hondy to zasługa finezyjnych linii i odważnych zabiegów. Weźmy pod uwagę maskę i zderzak, między którymi znalazła się osłona chłodnicy. Maska ma opływowy kształt wygięty ku dołowi. Zdobią ją chromowane listwy z emblematem marki.

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

W solidnym zderzaku znalazły miejsce reflektory przeciwmgielne. Skupiając się na kształcie lamp przednich widzimy śmiałość ich projektu. Z boku model wygląda zdecydowanie łagodniej chociaż i tutaj nie zabrakło wyobraźni. Wymowne przetłoczenia wiele sugerują. Przede wszystkim dynamizm, względną żywiołowość i energię. Dzięki nim auto wydaje się być bardziej atrakcyjne aniżeli miałyby być tylko zblazowanym dodatkiem. Szyby z boku udekorowane zostały chromowanymi obwódkami. Tylne są gustownie przyciemnione. Błyszczące klamki zdecydowanie potęgują całkowitą krasę. Ogromne lusterka zewnętrzne nie tylko idealnie pasują do potężnego SUV’a, ale też świetnie sprawdzają się w swojej roli. Nie sposób nie zauważyć istotnych zmian z tyłu. Producent zrezygnował z umieszczenia koła zapasowego na klapie bagażnika, które znalazło swoje miejsce pod podłogą w bagażniku.

Co więcej zmienił się również sposób otwierania klapy. W nowej CR-Vce poziom zmieniono na pion. Jak się to ma do poręczności? Zdania są podzielone. Auto porusza się na siedemnastocalowych felgach ze stopu metali lekkich. Jak przystało na pojazd sportowo-użytkowy Honda przynajmniej wizualnie zbliża się do swoich konkurentów walczących w niecywilizowanych zakątkach świata. Dotyczy to czarnych, plastikowych osłon, jak również wysokiego prześwitu wynoszącego aż 18,5 cm. Moim zdaniem pojazd jest jednak zbyt urodziwy, ażeby dręczyć go w lesie, górach czy błocie. Na szczęście to jej chyba nie grozi. Honda nie sprosta w/w zadaniom, za to w mieście spełni się w pełni.

WNĘTRZE

Jeśli chodzi o wnętrze jest zaskakująco przesadnie plastikowe. Jednak materiał ten jest tak gustownie skomponowany pod względem kolorystycznym i jakościowym, że robi w istocie bardzo pozytywne wrażenie. Kokpit został unowocześniony. Ciekawy projekt deski rozdzielczej bogato wyposażonej w funkcje usatysfakcjonuje nawet najbardziej wymagających. Najbardziej wyraźny staje się panel środkowy, który został nieco uwypuklony przy czym zachował wszystkie zasady ergonomii. Otacza go dodatkowo optymistyczna, szara barwa.

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Znajduje się tutaj wielofunkcyjny panel radia zadowalającego nie tylko swoim projektem i prostotą obsługi ale również jakością dźwięku jaką gwarantuje zestaw głośników. Przyciski są odpowiednio duże, dzięki czemu CR-V nie naraża nas na nerwy i… niebezpieczeństwo. Nieco niżej mieści się dwustrefowa klimatyzacja automatyczna. Nawiewy dostatecznie schładzają lub ogrzewają przód kabiny czego nie można powiedzieć o tyle, w którym nie ma ich wcale! Sześciobiegowa skrzynia biegów umiejscowiona została nieco wyżej niż w poprzedniczce co stało się zdecydowanie wygodniejszym rozwiązaniem. Kierownicę, którą pokrywa czarna skóra wyposażono dodatkowo w przyciski sterowania radiem, tempomatem i komputerem pokładowym, którego wyświetlacz widnieje pomiędzy prędkościomierzem i obrotomierzem.

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Granatowe podświetlenie podwyższa ich czytelność. Przed pasażerem znalazł się schowek na drobiazgi a nad nim gustownie zamaskowana matową, grafitową listwą pełniącą również funkcję ozdobną półka.

Idąc dalej tym tropem spostrzegamy tunel pomiędzy fotelami, a w szczególności hamulec ręczny przyjmujący kształt dźwigni w samolocie. W jego okolicach przydatne miejsce na kubki, a za nim ogromny schowek. Nie ma podłokietnika? Oczywiście, że jest! I to nawet dwa, indywidualne dla kierowcy i pasażera zainstalowane po wewnętrznych stronach siedzeń.

W myśl głównej zasady Hondy króluje tutaj niczym nieograniczona przestrzeń. Wrażenie to potęguje dodatkowo rozpościerający się nad głowami pasażerów szklany dach. W CR-V za nic na świecie nie możemy narzekać na komfort. Wygodne fotele są w stanie pozytywnie wpłynąć na nasze ciała, a samochód dowiezie nas tym samym do każdego celu bezboleśnie. Auto zdobywa dodatkowe punkty za ich profil. Regulacja co prawda odbywa się w sposób manualny, ale wszystkie inne elementy tj. szyby i lusterka obsługujemy przy pomocy przycisków. Z tyłu jest równie fenomenalnie. Miejsce na nogi, przestrzeń nad głową, podłokietnik, regulowana wzdłużnie o 15 cm kanapa. Czego można się więcej domagać?

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

W kwestii funkcjonalności CR-V gwarantuje zarówno czujnik deszczu, dźwiękowy sygnał przypominający o niewyłącznych światłach, elektryczne wspomaganie kierownicy, immobilizer ze zmiennym kodem, lampy ksenonowe, uchwyty do mocowania bagażu w bagażniku. Jak widać bogactwo wyposażenia standardowego jest nie tyle zadowalające co rewelacyjne. Honda CR-V. Na owacje zasługuje niepodważalnie pojemność bagażnika. 556 l. daje spore możliwości i w żaden sposób nie ogranicza pasażerów.

Nad zabezpieczeniem auta przed utratą stabilności i nieprzewidzianymi zachowaniami sprawują piecze układy takie jak ABS zachowujący kontrolę podczas hamowania, elektroniczny rozdział siły hamowania EBD, który w optymalny sposób rozkłada siłę hamowania na cztery koła, a także system kontroli stabilności VSA, który niweluje pod lub nadsterowność oraz umożliwia pokonywanie ostrych zakrętów. W Hondzie możemy się czuć bezpieczni dzięki dwustopniowym przednim poduszkom powietrznym, poduszkom bocznym, dwustopniowym kurtynom powietrznym z przodu i z tyłu, trzystopniowym pasom bezpieczeństwa oraz aktywnym zagłówkom, które w razie kolizji zostają wypchnięte do góry i do przodu. Konstrukcja CR-V dodatkowo rozprasza i pochłania energię wytworzoną podczas uderzenia. Honda świetnie radzi sobie w mieście pokonując wysokie krawężniki i dziury.

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Jeżeli chodzi o testowany model, napędza go jeden z dwóch dostępnych w gamie producenta, 2.2 litrowy, turbodoładowany silnik diesla, który jest zdecydowanie bardziej przyjemny niż dwulitrowy silnik benzynowy. Charakteryzuje się znacznie wyższą kulturą pracy, jest o niebo przyjemniejszy, zwarty, zwinny i pełen werwy. Chociaż ma tylko 140 KM i nie dostarcza zbyt intensywnych wrażeń to sprawuje się naprawdę świetnie. CR-V dzięki niemu osiąga setkę w nieco ponad 10 sek. Maksymalna prędkość wynosi 187 km/h.

Jednostka natomiast jest na tyle łaskawa, że zadowala się 8,7 l. oleju napędowego w mieście. Na trasie pochłonie nieco ponad 6 litrów a w cyklu mieszanym zmieści się w 7. Przeznaczeniem Hondy CR-V i miejscem w którym czuje się jak ryba w wodzie jest oczywiście cywilizacja. Pomyślnie pokonuje niedoskonałości na asfalcie, krawężniki i dziury. Jest do tego miękka i wygodna. Autem tym na pewno nie wybierzemy się w teren. Posiada on napęd 4×4, ale to nie wystarczy. W normalnych warunkach, napędzana jest wyłącznie oś przednia. Tylna dołącza się automatycznie, w trakcie utraty przyczepności któregoś z kół przednich. Brakuje również podstawowych blokad przydatnych w terenie. Próżno tu szukać przełącznika stałego napędu na obie osie czy reduktora.

PODSUMOWANIE

Honda CR-V urzeka pod wieloma względami. Ciężko jest oprzeć się jej zachętom. Gustowna stylistyka, ergonomiczne wnętrze, bogactwo wyposażenia, przyjazny, niełapczywy na paliwo silnik oraz należyta wygoda i prowadzenie znalazły już wielu właścicieli. Jeżeli skłonni bylibyście nabyć CR-Vkę na pewno zaskoczy was niewygórowana cena. Wersja podstawowa to wydatek rzędu 96,400 zł. Auto z prezentowanym silnikiem w wariancie wyposażenia Elegance jest niewiele droższe i kosztuje niecałe 116 tyś. Nasuwa mi się jeszcze na myśl jedno spostrzeżenie, o którym raczej nie trzeba przypominać. Honda to solidny, japoński koncern, dlatego słuszność wyboru modelu CR-V nie podlega wątpliwościom.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 2204 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

103 kW (140 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

340 Nm @ 2000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

podwójne wahacze

napęd

4×4

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

187 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

10,3 s

zużycie paliwa*

8,7 / 6,2 / 7,0

dług. / szer. / wys.

4525 / 1820 / 1675 mm

rozstaw osi

2630 mm

masa własna / dopuszczalna

1612 / 2152 kg

bagażnik w standardzie

556 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

955 l

pojemność zbiornika paliwa

58 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

96,400 zł wersja Comfort 2.0 benz.

cena wersji testowanej

115,900 zł wersja Elegance

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!