Savoir-vivre |
czas trwania testu: 12-17.09.2008 test na dystansie: 1614 km |
Prezentowany przez naszą redakcję C6 to flagowa limuzyna francuskiego koncernu Citroen. Jego oferta skierowana jest do osób znudzonych obecnie proponowanymi pojazdami konkurencji. C6 produkowany jest od 2005 roku, ale mimo to jest dość rzadkim okazem na drogach. Jego poprzednikiem był Citroen XM. Wersje nadwoziowe oferują wyłącznie czterodrzwiową limuzynę. Auto posiada nadwozie typu sedan, chociaż wcześniej uważano je za liftback. C6 zawiera w sobie wiele cenionych, innowacyjnych rozwiązań. Technologie te mogą kusić wielu potencjalnych klientów. Ten unikatowy okaz jest zupełnie odmienny, osobliwy, posiada szeroką gamę zalet.
STYLISTYKA
Odrębność C-szóstki uzewnętrznia się już w projekcie bryły nadwozia. Łamie on wszelkie konwenanse, odbiega od współczesnej idei tworząc wyśmienitą rewelację designerską jaką trudno byłoby sobie wyobrazić. Prezentowany model kreuje oryginalny savoir-vivre koncernu. Samochód jest nie tyle dziwny w swojej krasie co zadziwiający. Patrząc na niego myślimy: Boże, kto to projektował?! Taką samą opinię wydajemy w celu podziwu i pogardy. Rozpłaszczona, mocno naciągnięta ku tyłowi sylwetka może się podobać ze względu na swoja inność, aczkolwiek większość z nas przyzwyczaiła się do konwencjonalnych, królujących w obecnym czasie kształtów.
To co jest szczególnie pozytywnym walorem auta to przykuwanie uwagi. Nie można zaprzeczyć. Na pierwszy rzut oka mówimy: no, no Citroen się postarał! I tak jest w rzeczywistości. Gdyby było inaczej nie bylibyśmy pod takim wrażeniem. Elitarny szyk modelu to zasługa projektantów, którzy za główny cel obrali sobie stworzenie całej kompozycji przy użyciu nieprzeciętnych pod względem kształtu elementów. I tu im się udało. Ogromna maska ozdobiona została tylko trzema filigranowymi przetłoczeniami. Jedno z nich centralnie dzieli ją na pół, a dwa pozostałe spasowują się z asymetryczną formą ksenonowych reflektorów. Tożsamość marki podkreśla chromowane logo producenta z przedłużoną listwą oraz tajemnicze wloty powietrza. Pełna przepychu konstrukcja uwydatniona została poprzez wyrafinowane, chromowane dodatki na zderzakach drzwiach i wokół szyb. Pełen luksus. Nienaganny. Długi zwis przedni, krótki tylny, łagodne linie łączące wszystkie moduły pozwoliły nadać autu elegancję i zwinność coupe oraz wytworność limuzyny.
Co więcej szyby boczne pozbawione zostały ramek. Jak widać szukano inspiracji także w samochodach sportowych. Model nabrał w ten sposób charakteru. Zdecydowanie jest to jedno z najciekawszych rozwiązań. C6 zaskakuje swoimi proporcjami. Mocno ścięta linia dachu tworzy swoistą kopułę. Zakończona jest mocnym kontem utworzonym z klapą bagażnika. Nietuzinkowym widokiem jest szyba tylna. Wyprofilowana w sposób zniewalający, wklęsły. Lampy tylne, odstające od całej konstrukcji zaburzają estetykę i gładkość projektu, ale jednocześnie mają w sobie coś przyciągającego. Osobiście mi się nie spodobały, aczkolwiek nie wiem czy istniałby inny możliwy sposób ich instalacji. Pomiędzy nimi widnieje płaska, pozioma powierzchnia. Kolejnym fenomenalnym rozwiązaniem stał się ruchomy spojler. Poprzez zmienianie swojego położenia przy odpowiednich prędkościach znacznie poprawia właściwości aerodynamiczne auta. Zderzak tylny wyposażono w czujniki cofania.
Z pod niego wystają dwa wydechy. Jednak i te nie mogły być pospolite, nadano im kwadratowy kształt. Aluminiowe, osiemnastocalowe felgi ze stopu metali lekkich również przyciągają uwagę. Ich zaokrąglone wnęki są niespotykanym widokiem.
WNĘTRZE
Kuriozalna stylistyka wnętrza zapewnia niesamowite doznania wzrokowe. W projekcie użyto wysokiej klasy materiałów i bogatej gamy kolorystycznej. Dzięki temu zabiegowi auto jest nad wyraz optymistyczne. Atrakcyjnie prezentuje się płaska deska rozdzielcza wzbogacona drewnianą listwą. W jej centrum zainstalowano wielofunkcyjny, stonowany wyświetlacz ciekłokrystaliczny z możliwością regulacji jasności i kąta ustawienia. Pod nim znalazło się oczywiście centrum dowodzenia czyli mnogość przycisków za pomocą których możemy kontrolować system audio, telefon, nawigację satelitarną oraz automatyczną klimatyzację zapewniającą pełny komfort termiczny. Wszystko to jest trochę skomplikowane w obsłudze i wymaga poświęcenia uwagi.
Ozdobny chrom pokrywa wiele detali takich jak dźwignia automatycznej przekładni zmiany biegów, panel środkowy, kierownica, schowek i drzwi. W aucie zainstalowano perfekcyjny system audio marki JBL z systemem ośmiu głośników, wzmacniaczem i dwoma głośnikami na tylnej półce. W połączeniu z doskonałą izolacją akustyczną może przypodobać się nawet najbardziej wymagającym audiofilom. Boczne wielowarstwowe szyby skutecznie tłumią zewnętrzny hałas. Dodatkowo C6 jest wyposażony w aktywne zawieszenie hydropneumatyczne ze zmienną, regulowaną elastycznością i amortyzacją. Zawieszenie to jest gwarancją optymalnej stabilności i komfortu. Odpowiednie ustawienie wysokości nadwozia do ukształtowania nawierzchni pozwalają również ograniczyć zużycie paliwa. Wysokość zawieszenia automatycznie dostosowuje się do prędkości jazdy. Szesnaście niezależnych programów amortyzacji dla każdego koła pozwala na najlepsze dostosowanie auta do danej sytuacji. System wyczuwa wszelkie nierówności zapewniając w ten sposób maksymalny poziom komfortu.
Podczas dynamicznej jazdy natomiast postawiono na możliwie najlepszą przyczepność. Citroena wyposażono również w reflektory kierunkowe oświetlające drogę na całej szerokości podczas jazdy na zakrętach. Gdy zapada wieczór uaktywniają się elektrochromatyczne lusterka zewnętrzne i wewnętrzne. Citroen pozbawiony jest typowych wskaźników prędkości i obrotów. Na ich miejscu znalazł się elektroniczny wyświetlacz monitujący prędkość jazdy. Komputer pokładowy dodatkowo pilnuje innych funkii samochodu. Kontrola ciśnienia w oponach jest jednym z wielu atutów auta. Bezpiecznym rozwiązaniem jest system Head-Up Display, czyli system wyświetlania prędkości na poziomie wzroku kierowcy. Pozwala to na nieodwracalnie uwagi prowadzącego pojazd od drogi i zapewnia większe bezpieczeństwo.
Urządzenie optyczne wysyła obraz z monitora na przednią szybę i tworzy pozorny obraz w przestrzeni. Wyświetlacz refleksyjny może zostać oczywiście dezaktywowany. Oprócz całej gamy elektroniki do której należą szyby, lusterka, radar parkowania, hamulec, regulator i ogranicznik prędkości istnieje jeszcze jedna przydatna funkcja nosząca nazwę AFIL, uaktywniająca się przy zdekoncentrowaniu kierowcy i przekroczeniu linii poziomej ciągłej lub przerywanej bez włączenia kierunkowskazu. System działa się przy przekroczeniu prędkości 80km/h. Sześć par czujników podczerwieni umieszczono z przodu pojazdu. Gdy w polu czujnika pojawia się linia kierowca zostaje ostrzeżony poprzez drgania fotela po stronie przekroczenia linii. Fotele C6 obszyte zostały wyszukaną, rudą skórą. Ich nietuzinkowy sposób zszycia i profil zapewniają komfortowe podróżowanie. Siedziska przednie posiadają automatyczną regulację i pamięć ustawień. Dodatkowo są podgrzewane a intensywność podawanego ciepła jest ustawiana w trzech poziomach. Pomiędzy nimi oczywiście znajduje się szeroki podłokietnik ze schowkiem.
Ogromna przestrzeń jaką dysponuje Citroen zarówno z przodu jak i z tyłu pozwala na wygodne pokonywanie dalekich dystansów. Luksusu nie brakuje również na tylnej kanapie. Do dyspozycji mamy indywidualne nawiewy klimatyzacji, podłokietnik z przyciskiem regulującym odległość przedniego, lewego fotela i zaczepy do mocowania fotelika dziecięcego na skrajnych siedziskach. Citroen C6 wyposażony jest w system ABS regulujący ciśnienie w układzie hamulcowym z systemem automatycznej regulacji rozkładu siły hamowania EBD i systemem nagłego hamowania BAS. Dodatkowo posiada układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy ESP z ASRem. W kwestii bezpieczeństwa spotykamy się z kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem – aktywną pokrywą silnika pochłaniającą siłę uderzenia podczas wypadku z pieszym. Pieszy po zderzeniu z samochodem jest narażony na silne obrażenia po kontakcie jego głowy i ramion z twardymi elementami silnika. Citroen wprowadził innowacyjne rozwiązanie mające na celu zmniejszenie skutków takich wypadków. Mechanizm uruchamia się w chwili zgniecenia światłowodu w przednim zderzaku.
Elementy pirotechniczne pod maską uaktywniają sprężyny, które podnoszą pokrywę o 65 mm. Miękka pokrywa po zderzeniu z głową pieszego odkształca się i amortyzuje uderzenie, zmniejszając w ten sposób urazy. System jest najskuteczniejszy przy prędkościach 30-50km/h. Jest to światowa premiera Citroena, podkreślająca nową strategię bezpieczeństwa marki. W przypadku zderzenia tylnego spełniają swoją rolę aktywne zagłówki, które przesuwają się do przodu w momencie kiedy pas bezpieczeństwa blokuje pasażera. Aktywne zagłówki zmniejszają w ten sposób ryzyko urazów kręgosłupa. Maksymalną ochronę w przypadku kolizji gwarantuje dziewięć poduszek powietrznych i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi.
SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Jednostką napędową testowanego Citroena C6 jest 2,7 litrowy turbo diesel o mocy 208 KM. Przyspieszenie do 100 km/h wg. producenta wynosi niecałe 9 sekund. Nie jest to szczególny wyczyn ale i nie totalne fiasko. Prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Pomimo tego, że auto nie może pochwalić się wyjątkowymi możliwościami w kwestii szybkości jest godne polecenia ze względu na świetne właściwości jedne, doskonały komfort prowadzenia, ergonomię pozycji kierowcy i oczywiście płynność jazdy gwarantowaną przez hydropneumatyczne zawieszenie. Gdy jeszcze podkreślimy bogactwo wyposażenia i technologii auto staje się niemalże idealne.
Na zadowalającym poziome stoi również spalanie. W mieście auto potrzebuje około 13 litrów, na trasie spada do 8,5 a w cyklu mieszanym waha się w granicach 10 litrów. Komfortem w prowadzeniu jest również sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów. Citroen na początku jest może trochę ospały, ale na wyższych obrotach budzi się do życia.
PODSUMOWANIE
To zaskakujące pod względem stylistycznym i technologicznym auto jakim jest C6 jest świetnym materiałem na przyjaciela kierowcy. Za cenę 233,900 zł oferuje nam swoją przychylność w kwestii komfortu, prestiżu i prowadzenia. Sporo taniej można nabyć podstawową wersję C6 z silnikiem 2,2 HDi o mocy 173 KM. Jej koszt to 182,000 zł. Citroen jest jedyny w swoim rodzaju, niepowtarzalny i pełen wdzięku. Zabiegiem celowym było wykreowanie odrębności i indywidualnego oblicza tego auta. Czy tak radykalne przedsięwzięcie, jakim było przełamanie obecnych trendów zyska jednak wielbicieli?
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 2720 cm³ |
układ / liczba zaworów |
V6 / 24 |
moc maksymalna |
150 kW (208 KM – wg. normy DIN) 4000 obr/min |
moment obrotowy |
440 Nm @ 1900 obr/min |
zawieszenie przód |
most przedni z podwójnymi trójkątnymi wahaczami i niezależnym czopem zwrotnicy |
zawieszenie tył |
wahacz wzdłużny |
napęd |
przedni |
skrzynia biegów |
automatyczna, 6 biegowa |
prędkość maksymalna |
230 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
8,9 s |
zużycie paliwa* |
12,8 / 8,5 / 10,6 |
dług. / szer. / wys. |
4908 / 1860 / 1464 mm |
rozstaw osi |
2900 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1871 / 2335 kg |
bagażnik w standardzie |
421 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
– |
pojemność zbiornika paliwa |
72 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 15 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
182,000 zł silnik 2.2 HDI moc 173 KM |
cena wersji testowanej |
233,930 zł wersja Exclusive |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Paweł Garbulski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!