BMW X5 3.0sd – AUTO TEST

Agresywne bydle

czas trwania testu: 12-17.09.2008

test na dystansie: 961 km

RFN (dla niewtajemniczonych Republika Federalna Niemiec) była miejscem powstawania owej koncepcji pojazdów, które dzięki swojej precyzji wykonania oraz ponadczasowej sylwetce po dzień dzisiejszy z powodzeniem krążą po drogach całej Europy. Historia grupy BMW (o jej produkcie będzie tu mowa) rozpoczyna się w 1916 roku w Monachium, kiedy to została założona firma „Bayerische Flugzeugwerke AG” (Bawarskie Zakłady Lotnicze). W 1917 r. nazwa została zmieniona na „Bayerische Motoren Werke GmbH”, a w 1918 r. przedsiębiorstwo przekształcono w spółkę akcyjną („AG”).

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

Początkowo firma skupiła się na projektowaniu i produkcji silników lotniczych, a od 1923 r. – motocykli. Początki BMW jako firmy odnoszącej sukcesy w produkcji samochodów sięgają roku 1928 r., kiedy to zakupiła ona zakład produkcyjny w Eisenach. Marka bardzo szybko zaistniała na rynku motoryzacyjnym dzięki słynnym sześciocylindrowym silnikom. Technika, jaka została zastosowana przy produkcji owych aut, dała początek nowym inspiracjom wielu zwolenników BMW. Moc silnika oraz dźwięk sześciocylindrowej jednostki już w tamtych czasach przyprawiał każdego miłośnika motoryzacji o zawrót głowy. O jakości marki BMW może świadczyć, to iż niektóre jej produkty debiutujące jeszcze w latach osiemdziesiątych XX wieku do dziś mają wielu zwolenników; powstają kluby i stowarzyszenia, które podtrzymują historię marki i jej modeli.

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

Rozwój techniki na przestrzeni mijających lat oraz informacja i wiedza prowokują społeczeństwo do odkrywania coraz to nowych zagadek nauki, w tym motoryzacji. Efektem nieustannych poszukiwań współczesnych projektantów z koncernu BMW było stworzenie auta, które z wyglądu miało przypominać klasyczną terenówkę, ale podczas jazdy miało prowadzić się jak ekskluzywna limuzyna. X5, bo o nim mowa – to auto nieprzystające w żaden sposób do tradycji firmy. Konstruktorzy i styliści uznali jednak, iż stworzyli całkowicie nowy segment pojazdów. SAV ma oznaczać Sport Activty Vehicle, czyli pojazd aktywnie sportowy, co po przełożeniu na język codzienności znaczy wielofunkcyjny samochód o sportowym charakterze.

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

Zdając sobie sprawę z faktu, że właściwie wszystkie auta typu SUV z klasy 4×4 mają do czynienia z bezdrożami i chcąc jednocześnie wykorzystać je na nie zawsze równych drogach, Bawarczycy bez żadnych zahamowań postawili na przyjemność z jazdy. Z upływem lat model ten jakby ewoluował, zmieniła mu się nieco sylwetka, a styl i technika, jaką zastosowano, z całą pewnością jest na miarę XXI wieku.

STYLISTYKA

Nie wdając się w szczegóły i na początku tylko ogólnie oceniając bryłę BMW X5 doznałem nie lada zaskoczenia – auto robi wrażenie… Jest masywne, potężne, daje poczucie bezpieczeństwa, przy tym wyróżnia się niewymuszoną estetyką doskonale zharmonizowaną z masywnością pojazdu… Podczas szczegółowych oględzin BMW X5, moje pozytywne odczucia pogłębiły się; ciężki przód – zwykle niekorzystnie wpływający na estetykę pojazdu, w tym wypadku okazał się zaletą… Dość duże i – jak się później okazało – niezwykle skuteczne reflektory ze słynnymi ringami zdawały się prowokować do skorzystania z jego aerodynamicznych uroków. Kiedy dogłębnie zatopimy się w podejrzliwym spojrzeniu bawarki – nie mylić z herbatą – nasuwa się pytanie: Czy to auto ma duszę? Proszę sprawdzić, wniosek nasunie się sam.

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

Istotną cechą stylistyki prezentowanego auta jest maska, która w połączeniu z lekkimi liniami oraz tradycyjnymi „nerkami” podkreśla sportowe zacięcie i nie pozwala na najmniejsze nawet porównanie z każdym innym autem z tej grupy. Kiedy spojrzymy na BMW z profilu, auto nieco traci na masywności, aczkolwiek dalej prezentuje się okazale. Jeżeli natomiast spojrzymy ku tyłowi, bez trudu dostrzeżemy, iż linia nadwozia łagodnie opada, co powoduje paradoksalne wrażenie połączenia masywności z lekkością. Styliści X5 dopilnowali, aby każdy szczegół tego auta był idealnie dopracowany; wszystkie, nawet drobne detale są utrzymane w kolorze nadwozia, a potężne zderzaki oraz aluminiowe felgi nie dość, że korzystnie wpływają na estetykę auta, to jeszcze podkreślają jego masywny charakter.

Zastanawiając się nad możliwie dokładnym opisem X5, odnoszę wrażenie, że choćby najdokładniejsze jego przedstawienie nie odda istoty tego pojazdu. Dla znawców marki BMW mogę tylko dodać, iż w tym samochodzie już na pierwszy rzut oka widać podtrzymanie tradycji i trudno uchwytnego stylu wyróżniającego się ponadczasową klasą.

WNĘTRZE

Kiedy zajrzymy do przestronnego wnętrza testowanego pojazdu, nasz wzrok przykuje potężna deska rozdzielcza, która posiada eleganckie drewniane wykończenia, duże czytelne tradycyjne liczniki wraz z pomiarem spalania. Trójramienna kierownica przypominać nam będzie o sportowym charakterze auta. Kiedy usiądziemy do prezentowanej X5, poczujemy komfort, a nasz wzrok dostrzeże mnóstwo detali, przycisków, które równie dobrze mogą być sterowane za pomocą niedużego pokrętła, znajdującego się zaraz przy podłokietniku. Dzięki niemu podczas jazdy możemy bezproblemowo obsługiwać nawigację, radio czy DVD.

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

Kiedy nasz wzrok padnie na konsolę główną i oczy skierują się ku dołowi, zauważymy panel sterujący klimatyzacją. Z niej będą cieszyć się kierowca z pasażerem z boku, jak i pasażerowie z tyłu, którzy dzięki dodatkowemu menu będą mogli sobie regulować temperaturę oraz prędkość nawiewanego powietrza. Auto to posiada również wiele praktycznych schowków, między innymi pod konsolą znajduje się schowek zasłonięty rozkładaną małą żaluzją, a w jego skład wchodzą uchwyty na pojemniki do napojów. W podłokietniku mamy ukryty bardzo pojemny schowek, który jednak otwiera się w sposób mogący budzić kontrowersje. Podobnie schowek umiejscowiony po stronie przedniego pasażera otwiera się automatycznie i jest dość pojemny, jednak konieczność ręcznego zamykania pozostawia ślady palców na estetycznych wykończeniach z drewna.

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

Kiedy będziemy chcieli ustawić sobie pozycję za kierownicą, do dyspozycji dostajemy elektryczne siedzenia przednie, które mają regulowane: zagłówki, wysokość fotela, odległość od kierownicy, kąt fotela, boczki itd. To wszystko można zapisać w pamięci, za pomocą której ustawienia będą dopasowywały się podczas każdorazowej eksploatacji pojazdu. Następną istotną cechą testowanego pojazdu jest beżowa tapicerka, która stwarza miłe wrażenie, zwłaszcza w szare, ponure deszczowe dni. Ten kolor tapicerki optycznie wpływa też na podniesienie estetycznej klasy wnętrza pojazdu. Podczas wyjazdów w dalekie trasy wielkim plusem będzie bardzo pojemny dzielony bagażnik, który posiada dwa poziomy; poziom na klucze i inne samochodowe akcesoria, a wyżej na niemałe bagaże. W wyposażeniu naszego auta jest również funkcjonalny panoramiczny szyberdach, który można regulować w kilku pozycjach, co przyda się podczas upalnych dni.

Ogólnie mówiąc X5 wyposażony jest w szereg niezwykle przydatnych elementów podnoszących walory użytkowe pojazdu. Zważywszy jednak na klasę samochodu i jego markę trudno dziwić się takim rozwiązaniom. Wydaje się, iż w dobie dzisiejszej motoryzacji kompleksowe wyposażenie samochodu tej klasy powinno być standardem.

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

BMW X5 3.0sd

SILNIK I UKŁAD MECHANICZNY

Pod maską testowanego BMW X5 umieszczono dość spory sześciocylindrowy silnik diesla o mocy 286 KM, które niestety czuć dopiero w wyższym zakresie obrotów. Użytkując to nie odnosi się wrażenia, które zwykle towarzyszy pojazdom o podobnych monumentalnych rozmiarach. Owszem to wyolbrzymienie można zauważyć na tabliczce znamionowej, która uświadomi nam, że waga tego pojazdu wynosi 2110 kg. Dużo? Pewnie tak, ale auto tych rozmiarów i z charakterem terenowej limuzyny musi tyle ważyć.

BMW pomimo dość skomplikowanego stosunku mocy do masy, całkiem nieźle przyśpiesza. Myślę, że 7,0 s. do setki to całkiem niezły wynik, moim zdaniem wręcz zadowalający. Czy można X5 poruszać się w terenie? Owszem, ale raczej delikatnym, niezbyt trudno ukształtowanym-ze względu na bardzo delikatne aluminiowe zawieszenie. Podczas gdy na bezdrożach napotkamy jakieś przeszkody, przejazd ułatwi nam napęd 4×4; rozdzielany w proporcji 40% przód, 60 % tył. Spalanie auta w cyklu miejskim jak na tę moc i masę jest nieduże, ponieważ wynosi 14,2 litra na 100 km. Jeżeli chodzi o cykl pozamiejski, spalanie oscyluje w granicach 9,5 litra a w cyklu mieszanym 11,8 l / 100 km. BMW również dzięki momentowi obrotowemu wynoszącym 580 Nm daje nieziemską frajdę z jazdy.

PODSUMOWANIE

Podsumowując opis testowanego BMW X5, należy odpowiedzieć na zasadnicze pytanie: dla kogo przeznaczony jest ów pojazd, jaki klient będzie jego potencjalnym nabywcą. Zważywszy na różne aspekty uwzględnianych w opisie zagadnień, odpowiedź nie wydaje się być prosta. Zewnętrzna i wewnętrzna strona pojazdu wskazuje, iż jest to auto dla rasowych miłośników motoryzacji ceniących sobie bezpieczeństwo, wysoką klasę, ponadczasowy styl; raczej dobrze czujących się w klasycznych rozwiązaniach, ale nie stroniących od nowinek technicznych. Wydawałoby się więc, iż jest to auto dla znacznej grupy miłośników motoryzacji.

Zważywszy na cenę, wniosek ten okazuje się mylny. 340 499 zł nie jest ceną dla przeciętnego zjadacza chleba, przynajmniej w polskich warunkach ekonomicznych. Można też szepnąć, że za same dodatki które znalazły się na pokładzie testowanego X5 trzeba zapłacić równe 108,999 zł. Zatem kim jest docelowy klient BMW? Częściowo już odpowiedziałem wyżej, ale do tej charakterystyki klienta należy jeszcze dodać, iż musi to być niestety – osoba zamożna. I w tym miejscu koncern BMW jest niezmienny.

Przez długie lata pracował na swoją markę, udoskonalał swoje produkty, by dziś widzieć efekt ciężkiej pracy wielu pokoleń. A ponieważ wiemy, że marka zobowiązuje, ale i kosztuje, musimy pogodzić się z tym faktem i co najwyżej z zachwytem spoglądać na przejeżdżający od czasu do czasu X5.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 2993 cm³

układ / liczba zaworów

R6 / 24

moc maksymalna

210 kW (286 KM) @ 4400 obr/min

moment obrotowy

580 Nm @ 1750-2250 obr/min

zawieszenie przód

podwójne wahacze

zawieszenie tył

oś wielowahaczowa

napęd

stały 4×4 (40% przód ; 60% tył)

skrzynia biegów

automatyczna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

235 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

7,0 s

zużycie paliwa*

14,2 / 9,5 / 11,8

dług. / szer. / wys.

4854 / 2197 / 1766 mm

rozstaw osi

2933 mm

masa własna / dopuszczalna

2110 / 2790 kg

bagażnik w standardzie

620 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1750 l

pojemność zbiornika paliwa

85 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

5 lata / 100.000 km

przeglądy

co 30 tys. km.

cena wersji podstawowej

231,500 zł silnik 3.0 sd

cena wersji testowanej

340,499 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Piotr Rogowski / zdjęcia: Paweł Garbulski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!