Mercedes E 300 Bluetec – AUTO TEST

Klasa E-kologiczna

czas trwania testu: 17-21.07.2008

test na dystansie: 956 km

Nowe, ekologiczne rozwiązanie niemieckiego koncernu własności Daimlera stało się złotym środkiem pomiędzy dbałością o ochronę środowiska a wysoką ceną pojazdów hybrydowych. Technologia Bluetec zaistniała w 2006 roku i była po raz pierwszy zastosowana w modelu E320 produkowanym w USA. Dziś na europejskich drogach możemy spotkać niemiecką odpowiedź na apelacje ekologów.

Coraz bliższa ludzkości staje się klęska ekologiczna. Ciąży na nas wysoka odpowiedzialność, tak więc na skutek obserwacji rozbicia środowiska postanowiliśmy zminimalizować emisję szkodliwych spalin w dziedzinie najbardziej zagrażającej naturze – motoryzacji. Niemcy motywowani ubolewaniem potencjalnych klientów nad sytuacją przyrody musieli wzbogacić swoją ofertę o model przyjazny otoczeniu. Stworzyli czystego diesla spełniającego normę Euro 5, która będzie obowiązywała od stycznia 2011.

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

STYLISTYKA

Stylistykę E211 znamy już od sześciu lat. Mimo upływu czasu nadal ma w sobie wyjątkowy wdzięk i krasę. Klasyczne linie mercedesowskich projektów oczekują właśnie na lifting. Wkrótce pojawi się nowa odsłowna E-klasy. Skupmy się jednak na obecnym jej wyglądzie. Charakterystyczne kształty Bi-ksenonowych reflektorów przednich nadają autu charyzmy. Dodatkowo nie sposób pomylić go z jakimkolwiek innym samochodem. Na zdjęciach zauważalne są geometryczne kształty maski i całego projektu tyłu auta. Nie martwcie się jednak, na żywo E-klasa jest po prostu cudem. Niemiecki producent od dawna znał metody i sztuczki dzięki którym auta zawsze postrzegane były jako piękne. Przypominając sobie historię marki zauważymy ile szyku tkwi w każdym ich szczególe.

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Z ciemnym kolorem nadwozia wspaniale komponują się chromowane listwy na zderzakach i drzwiach a także monumentalny grill. Na masce widnieje oczywiście celownik w kształcie gwiazdy. Nie mogło go zabraknąć. W zderzaku mieszczą się światła przeciwmgielne. Wyrafinowana klapa bagażnika zaznacza wyraźnie swoje kształty dzięki połyskującym detalom. Wszystko nadaje E-klasie wyjątkowego uroku. Przetłoczenia wysmuklają kształty i poprawiają dynamikę. Auto porusza się na 17calowych, pięcioramiennych felgach ze stopu metali lekkich. Ten efektowny styl będzie mile wspominany przez kolejne pokolenia. Komu jednak nie przypadły do gustu okrągłe reflektory i niezbyt nowocześnie wyprofilowane blachy, pokusiłby się na Mercedesa klasy E ze względu na wykonanie wnętrza i właściwości jezdne. Zasiadając za kierownicą tego modelu zapominamy o wszystkich innych niedoskonałościach.

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

WNĘTRZE

Niebywała elegancja panująca we wnętrzu auta to efekt wysokiej klasy materiałów i starannie dobranych elementów. Wszystkie szczegóły wykonane są ze zdumiewającą dbałością i dlatego spójnie tworzą całość. Zachwycające zaokrąglenia i łuki kreują ponadczasowy design. Ciemna konsola środkowa pozbawiona jest ostrych kształtów. Jej łagodne linie idealnie pasują do klasy samochodu i przypominają, że prowadzimy jednego z ogierów motoryzacji, rodowitego Niemca. Drewniana listwa oddzielająca pokrętła czterostrefowej, automatycznej klimatyzacji z filtrem zespolonym i układem wewnętrznego obiegu powietrza THERMATIC od COMAND APS – systemu obsługi urządzeń dodatkowych i nawigacji z systemem nawigacyjnym DVD oraz Audio 20 CD z klawiaturą telefoniczną, 9 głośnikami oraz anteną zintegrowaną w szybie tylnej lub bocznej szybie przestrzeni bagażowej. Rozsuwany panel ujawnia wejście do zmieniarkę. Skórzana wielofunkcyjna kierownica pozwalająca sterować również telefonem obszyta jest czarną skórą. Czytelne zegary nie męczą wzroku podczas jazdy nocą. Stonowane oświetlenie wnętrza dodaje gracji.

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Drewniane elementy tunelu środkowego łączą się z dekoracyjnym chromem. Najważniejszą rzeczą stanowiącą element kluczowy w projekcie E klasy są oczywiście fotele. Pokryte rudą skórą z szeroką gamą regulacji, podgrzewane i wentylowane, z pamięcią indywidualnych ustawień zapewniają niewyobrażalną wygodę. Idealnie wyprofilowane i dopasowane do ciała są podstawą komfortu w podróży. Pomiędzy nimi znajduje się szeroki podłokietnik. W jego wnętrzu możemy przechowywać dosłownie „drobiazgi”. Właściwie to samo można powiedzieć o schowku przed pasażerem z przodu. Drewniane wykończenia drzwi, nietuzinkowa marszczona skóra i chrom na klamkach poprawiają wygląd wizualny. Przestrzeń E klasy nie pozostawia wątpliwości. Wygodospodarowano ją naprawdę maksymalnie.

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Zauważa się to zwłaszcza siedząc na tylnej kanapie. Ilość miejsca na nogi została dodatkowo powiększona dzięki profilowi w fotelach tylnych. Pasażerowie z tyłu mają również do dyspozycji praktyczny podłokietnik ze schowkiem i uchwytem na kubek. Zagłówki z tyłu można złożyć automatycznie przy pomocy przycisku w konsoli centralnej. Rozkłada się je już w sposób manualny. Najistotniejszym elementem zapewniającym najwyższą jakość podróżowania są oczywiście nawiewy klimatyzacji z tyłu z regulacją. Do wyposażenia standardowego należą również podgrzewane i regulowane elektrycznie, asferyczne, ze zintegrowanymi kierunkowskazami lusterka zewnętrzne. Elektryczne podnośniki szyb z komfortowym sterowaniem i zabezpieczeniem przed zakleszczeniem, wycieraczki szyb w wersji „aero”, z funkcją wycierania impulsowego, czujnikiem deszczu i funkcją bezstopniowej regulacji częstotliwości wycierania, immobilizer elektroniczny z systemem zamykania ELCODE ze zdalnym sterowaniem radiowym i na podczerwień oraz optycznym powiadamianiem o zamknięciu i zamek centralny z przełącznikiem wewnętrznym i funkcją automatycznego otwarcia w momencie wypadku to już norma w modelach niemieckiego koncernu. Atermiczne szyby stanowią utylitarne rozwiązanie. Tylna szyba wykonana jest ze szkła bezpiecznego.

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Szklany dach przesuwno-uchylny, obsługiwany elektrycznie, automatycznie zamykany podczas deszczu, z funkcją zamykania PRE-SAFE dostarcza do wnętrza więcej światła i sprawia, że jest ono bardziej optymistyczne. Najbardziej ceniony w Mercedesach jest jednak system nagłaśniający surround sound Harman Kardon® Logic 7®. Należałoby jeszcze wspomnieć o niezastąpionych rozwiązaniach technologicznych pomagających kierowcy w trakcie jazdy. Należy do nich między innymi ADAPTIVE BRAKE – hamulec adaptacyjny z funkcją HOLD, tradycyjnie ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas nagłego hamowania), a także BAS (asystent układu hamulcowego), ESP – elektroniczny system stabilizujący jazdę z systemem ASR (zapobiegającym poślizgowi kół napędowych), wspomaganie układu kierowniczego i ASSYST PLUS – system aktywnego serwisowania. Skuteczna staje się również sygnalizacja spadku ciśnienia w oponach. W kwestii bezpieczeństwa biernego

Mercedes gwarantuje poduszki powietrzne przednie, wyzwalane wielostopniowo, dla kierowcy i pasażera obok, poduszki powietrzne boczne dla kierowcy i pasażera obok, poduszki powietrzne nadokienne, napinacze pasów bezpieczeństwa z dwustopniowymi ogranicznikami siły naprężenia dla foteli przednich i jednostopniowymi ogranicznikami dla siedzeń tylnych, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa (przy 5 siedzeniach), z regulacją wysokości z przodu i automatycznym dopasowaniem wysokości przy siedzeniach tylnych zewnętrznych, z przodu aktywne zagłówki NECK-PRO, z tyłu zagłówki składane i układ rozpoznawania obecności pasażera na siedzeniu obok kierowcy z czujnikiem obciążenia. Mało? Z wyposażenia dodatkowego możemy dobrać poduszki powietrzne boczne z tyłu.

Mercedes E 300 Bluetec

Mercedes E 300 Bluetec

Jadąc na wycieczkę z rodziną śmiało możemy zabrać wielkie torby. Bagażnik otwierany zdalnie oferuje naprawdę spore możliwości. Jego pojemność wynosi 540 litrów a płaska podłoga, nieograniczony kształt i siatka zabezpieczająca z boku pozwolą na dowolną konfigurację bagaży.

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

W sercu Mercedesa E300 bluetec drzemie ogromna moc. Ważącą 1735 kg limuzynę napędza widlasty, sześciocylindrowy turbodiesel (bazujący na jednostce 3.0 CDI) o mocy 211 KM i pojemności 2987 cm3. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi 7,2 sek. a prędkość maksymalna 245 km/h. Mercedes o dziwo nie przeraża w kwestii spalania. W mieście zadowala się 11 litrami oleju napędowego zaś na trasie wystarczy mu około 8. W modelu E300 bluetec zastosowano także siedmiostopiową automatyczną skrzynię biegów 7G-TRONIC. Ekologiczne auto najbardziej ciekawi sposobem w jaki zredukowano emisję CO2 do 189 g/km.

Efekt spełniania normy Euro 5 przez nowy silnik E klasy został osiągnięty dzięki zmianom dotyczących obniżenia stopnia sprężania z 17,5:1 do 16,5:1, zastosowania nowej turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek, wprowadzenia piezoelektrycznych wtryskiwaczy, nowego systemu recyrkulacji spalin z większym udziałem przetwarzanej mieszanki i użyciu ceramicznych świec żarowych dla łatwiejszego rozruchu silnika na zimno i z mniejszym stopniem sprężania. Dopełnieniem procesu spalania są systemy oczyszczania spalin. Katalizator oksydacyjny obniża poziom dwutlenku węgla i węglowodorów, które nie uległy spaleniu, zaś filtr cząstek stałych wyłapuje sadze. Następnie system wyłapuje tlenki azotu. Połączony jest on z systemem generującym na pokładzie auta amoniak, który zapewnia turbodieslowi zachwycająco niskie wartości NOx.

PODSUMOWANIE

Mercedes E300 Bluetec – strażnik zachowania naturalnego porządku w świecie to kolejne auto przyczyniające się do zatrzymania procesów autodestrukcji człowieka. Jako samochód posiada imponującą gamę zalet. Jest urokliwy i sentymentalny, do tego zapewnia wysoki komfort, świetnie się prowadzi, zadowala się stosunkowo niewielkimi ilościami ON i nie szkodzi przy tym środowisku. Niepodważalnie można wpisać go w szereg aut idealnych. Jednak by stać się posiadaczem takiego cudeńka należy dysponować kwotą 209,000 zł.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 2987 cm³

układ / liczba zaworów

V6 / 24

moc maksymalna

155 kW (211 KM) @ 3400 obr/min

moment obrotowy

540 Nm @ 1600-2400 obr/min

zawieszenie przód

oś czterowahaczowa

zawieszenie tył

oś prowadzona przestrzennie

napęd

oś tylna

skrzynia biegów

automatyczna, 7 stopniowa

prędkość maksymalna

245 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

7,2 s

zużycie paliwa*

11,0 / 6,8 / 8,2

dług. / szer. / wys.

4856 / 1822 / 1483 mm

rozstaw osi

2854 mm

masa własna / dopuszczalna

1735 / 2260 kg

bagażnik w standardzie

540 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1530 l

pojemność zbiornika paliwa

65 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co rok

cena wersji podstawowej

146,000 zł silnik benz. 2.0 kompresor

cena wersji testowanej

209,000 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Artur Mierzejewski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment