Fiat 500 1.3 MultiJet – AUTO TEST

Mini mini mania !

czas trwania testu: 04-11.07.2008

test na dystansie: 741 km

Idąc wzorem twórców współczesnej wersji VW Beetle czy nowego Mini koncern Fiata postanowił reaktywować auto, które zmotoryzowało Włochy i wiele innych krajów czyli Fiata 500 Topolino. W roku 2007, dokładnie w 50 lat po premierze swojego protoplasty w polskiej fabryce w Tychach rozpoczęto produkcję nowego modelu 500. Dziś mamy przyjemność zaprezentować Państwu egzemplarz z silnikiem diesla w wersji Sport. Zapraszamy do lektury.

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

STYLISTYKA

Wyglądem zewnętrznym Fiat 500 nawiązuje zdecydowanie do swojego przodka. Jest od niego znacznie większy, dłuższy, wyższy i szerszy a mimo tego pozostaje wciąż małym autem. Aż trudno sobie wyobrazić (ci którzy nie pamiętają) jak malutki musiał być Fiat Topolino. Nowy Fiat ma długość 355 cm. To nieco mniej niż Panda, z którą 500-ka jest spokrewniona konstrukcyjnie. Na szczęście podobieństwa nie widać, Panda jest pudełkowatym wozidełkiem, a dzisiejszy bohater to klasyczna piękność w stylu retro z zadatkami na bycie autem kultowym w pięknym i rzucającym się w oczy kolorze jaskrawożółtym.

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

Przód fiacika to ładna „buźka” z wyłupiastymi, okrągłymi reflektorami oraz mniejszymi światłami do jazdy dziennej. Zderzak z dużym wlotem powietrza ozdobiony jest chromowaną listwą dodającą szlachetności maluchowi. Duże ilości chromu znalazły się także na drugim zderzaku, lusterkach, klamkach i klapie tylnej.

Maska jest bardzo krótka, gdyż stosunkowo duża kabina nie pozwoliła na pozostawienie więcej miejsca z przodu. Ogromna szyba przednia sięga daleko, prawie do połowy koła. Linia dachu jest półokrągła i przechodzi łagodnie w dół aż do tylnego zderzaka. Patrząc z boku ma się wrażenie, że kształt nadwozia został stworzony jednym pociągnięciem ołówka projektanta. Krótkie zwisy, duże drzwi, ładne 15-calowe felgi tworzą wizerunek 500-ki jako małego autka o sportowym charakterze, dynamicznego, zadziornego ale jednocześnie stylowego i dystyngowanego. Udało się stworzyć coś, co spodoba się niemal każdemu a to zadanie niełatwe. Ogromne słowa uznania dla włoskich stylistów.

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

WNĘTRZE

Wnętrze Fiata 500 designem nie ustępuje wizerunkowi zewnętrznemu. Ekstrawagancki wygląd zdominowany jest przede wszystkim pasem żółtego tworzywa (w kolorze nadwozia) biegnącym przez całą długość deski rozdzielczej z dużym, stylizowanym numerem 500. Niepowtarzalny jest także zespół wskaźników, na którym na zewnętrznym okręgu znajduje się skala prędkościomierza, na mniejszym skala obrotomierza, zaś w środku umieszczono okrągły wyświetlacz komputera pokładowego. Bardzo oryginalny pomysł.

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

Koło kierownicy obszyto skórą. Jest sportowo stylizowana, trójramienna z dużym, tradycyjnym logo Fiata w centrum oraz przyciskami sterowania sprzętem audio po bokach. Jest odpowiednio wyprofilowana i bardzo wygodna. W centralnej części kokpitu znajduje się konsola rodem z Pandy i jest to chyba jedyny widoczny wspólny element obu konstrukcji. Jest ona bardzo szeroka przez co pozostaje mniej miejsca na nogi kierowcy. Na konsoli znajduje się panel sterowania nawiewami i klimatyzacją, przyciski sterowania szybami oraz, nieco niżej, lewarek skrzyni biegów. Powyżej, nad żółtym pasem, umieszczono radioodtwarzacz z CD odtwarzający także pliki mp3. W desce rozdzielczej brakuje typowego zamykanego schowka przed pasażerem, jest za to półka na wysokości kolan, gdzie można położyć mapy. Poza małymi kieszeniami na drzwiach odnajdziemy także schowek-szufladę pod fotelem pasażera i to wszystko.

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

Jak widać trzeba raczej korzystać z bagażnika, nawet żeby schować tylko drobiazgi. Zresztą tam też nie zmieści się ich zbyt wiele. Kufer ma pojemność jedynie 185 litrów, a po złożeniu kanapy 610 litrów. Optymalnie będzie korzystać z 500-ki przy obsadzie dwuosobowej, wtedy bagażu można zabrać dużo więcej. Dwie osoby, nawet o ponadprzeciętnym wzroście, będą czuły się w środku komfortowo. Przednie fotele są bardzo wygodne, sportowo wyprofilowane, z dobrym trzymaniem bocznym. Z tyłu miejsca nie jest dużo, zwłaszcza nad głowami. Dobrze poczują się tam tylko dzieci, i to jedynie dwójka, gdyż Fiat rejestrowany jest na 4 osoby. Tapicerka skórzana widoczna na zdjęciach dostępna jest za dopłatą 4000 zł. Dobre już po zajęciu miejsc samopoczucie pasażerów poprawia jeszcze niezły sprzęt grający i klimatyzacja.

O bezpieczeństwo podróżujących dba 7 poduszek powietrznych (w standardzie), system ABS, opcjonalnie także ESP. Nie przypadkowo Fiat 500 jako pierwszy samochód segmentu A czyli najmniejszych aut otrzymał 5 gwiazdek w testach NCAP.

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

Fiat 500 1.3 MultiJet

O wnętrzu prezentowanego auta można powiedzieć tylko tyle – piękne, niebanalne, dobrze wykonane i zachęcające do pozostania na dłużej. Choć nie jest zbyt funkcjonalne, nabywcy wszystko mu wybaczą…

SILNIK, UKŁAD NAPĘDOWY

Pod maską Fiata 500 zamontowaną jednostkę wysokoprężną Multijet o pojemności 1248 cm sześciennych, mocy 75 KM i 145 Nm momentu obrotowego uzyskiwanym już przy 1500 obr/min. Auto jest dość dynamiczne. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 12,5 sekundy a prędkość maksymalna to 165 km/h. Dzięki nisko położonemu maksymalnemu momentowi obrotowemu silnik jest elastyczny i pozwala na rzadkie sięganie do lewarka skrzyni biegów. Zużycie paliwa podczas testów mieściło się w granicach 5,6 litra ON na 100 km. W trasie można uzyskać wynik około 4,7 litra przy spokojnej jeździe.

Układ jezdny Fiata pozwala na sprawne poruszanie się ruchu miejskim. Dzięki małemu promieniowi skrętu i niewielkiemu nadwoziu parkowanie jest dziecinnie proste. Dynamiczna jazda również może dostarczyć sporo satysfakcji. Zawieszenie jest twarde, doskonale „trzyma” auto w zakrętach i daje duży margines bezpieczeństwa. Nadwozie nie przechyla się i jedzie dokładnie tam gdzie chce kierowca. System ESP oraz ABS wspomagają go w ewentualnych trudnych i niebezpiecznych sytuacjach.

Generalnie, w porównaniu do Pandy, auto prowadzi się znacznie lepiej, układ jezdny i napędowy są bardzo dobrze dopracowane i stanowią mocny atut Fiata.

PODSUMOWANIE

Fiat 500 w prezentowanej wersji to z pewnością nietuzinkowe autko przykuwające wzrok innych uczestników ruchu. Poza niezaprzeczalnie ładnym wyglądem dysponuje również czymś co posiada niewiele samochodów – legendą, która wywołuje miłe skojarzenia z Topolino. Pięćsetka po prostu budzi sympatię i już na starcie posiada pewną przewagę nad konkurencją, która powinna przynieść sukces rynkowy. Niestety przewaga ta niwelowana jest ceną zakupu.

Mały Fiat jest dość drogi, zwłaszcza w prezentowanej wersji Sport z dodatkowym wyposażeniem, której cena wynosi 59.800 złotych. Podstawowa wersja z silnikiem benzynowym o pojemności 1.2 litra kosztuje 39.500. To sporo jak na tę klasę aut, ale i tak sprzedaż powinna kształtować się na przyzwoitym poziomie, dlatego, że samochody tego typu kupuje się „sercem” a nie rozumem, nabywcami są osoby, dla których 500-ka będzie nie tylko środkiem transportu, ale także elementem budującym wizerunek właściciela, a być może kimś na prawach członka rodziny, kogo darzy się uczuciem.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1248 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

55 kW (75 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

145 Nm @ 1500 obr/min

zawieszenie przód

niezależne typu McPherson

zawieszenie tył

półniezależne, belka skrętna

napęd

przedni

skrzynia biegów

manualna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

165 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

12,5 s

zużycie paliwa*

6,2 / 4,7 / 5,6

dług. / szer. / wys.

3546 / 1627 / 1488 mm

rozstaw osi

2300 mm

masa własna / dopuszczalna

1055 / 1420 kg

bagażnik w standardzie

185 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

610 l

pojemność zbiornika paliwa

35 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 30 tys. km.

cena wersji podstawowej

39,500 zł wersja Pop 1.2 benz.

cena wersji testowanej

59,800 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Artur Mierzejewski / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment