Mały dostawczak |
czas trwania testu: 12-20.08.2008 test na dystansie: 913 km |
W 2007 roku koncern Citroena zaprezentował efektywnego kombivana należącego do segmentu K. Jest nim Nemo, który na targach w Amsterdamie zabłysnął wraz z bliźniaczymi Peugeotem Bipperem i Fiatem Fiorino II. W Polsce auto dostępne jest od 2008 roku. Nemo wzbogaca ofertę małych samochodów dostawczych koncernu. Obok Berlingo, Jumpy i Jumpera jest kolejną, pomysłową alternatywą.
STYLISTYKA
Citroen Nemo jak wiadomo jest pojazdem użytkowym dlatego nie będziemy skupiać się na jego urodzie. Logicznym jest, że auta tego typu mają być praktyczne, a nie ładnie wyglądające, aczkolwiek stylistyka tego pojazdu jest na miarę naszych czasów. Estetom zatem proponuję bliżej przyjrzeć się projektowi Nemo. Klockowata bryła cechuje się łagodnymi zwieńczeniami. W autach marki Citroen postawiono na łuki i obłe kształty. Nie inaczej jest z tym modelem. Wysoki zderzak z ogromną osłoną chłodnicy łączy się spójnie z krótką maską. Rozciągnięte ku bogom reflektory nadają autu nieprzeciętnego „charakterku”.
Pomiędzy nimi umieszczono bardzo zauważalne i wyraźne logo marki. Maska wraz z nadkolami i zderzakiem przednim to właściwie najbardziej skomplikowane elementy w projekcie. Tylko tu widnieją jakiekolwiek załamania. Przednia szyba wyprofilowana sferycznie zapewnia dobrą widoczność. Z boku zauważyć można typowe dla aut dostawczych klamki otwierane ku górze. Oczywiście Nemo posiada również ogromne lusterka dzięki którym kierowca jest w stanie kontrolować sytuację za swoim pojazdem. Szeroka listwa u dołu drzwi zapobiega obiciom lakieru. Dalej widzimy już tylko pakę, która wbrew pozorom może pomieścić naprawdę dużo.
Z tyłu standardowe, uchylne na boki drzwi dzielone w proporcji 60/40. Zespolone światła znalazły swoje miejsce na skrajnych punktach auta. U góry mieści się trzecie światło stopu. Tył wyróżnia się jedynie dzięki chromowanym emblematom. Mogę stwierdzić, że Nemo jest jednym z najbardziej zgrabnych aut w gamie lekkich dostawczaków. Akurat w tym modelu cały efekt psują stalowe obręcze kół.
WNĘTRZE
Jak wiadomo w autach dostawczych, niezależnie od ich rozmiarów nie można liczyć na szczególne bogactwo wyposażenia. Nemo jak i jego konkurenci służą użytkownikom do pracy, dlatego też nie ma znaczenia ilość inteligentnych systemów czy gadżetów. Liczy się przede wszystkim ładowność i przestrzeń. Wnętrze Citroena Nemo jest szare i ponure, przepełnione plastikiem z czym po prostu musimy się liczyć. Urozmaicają je kuriozalne kształty konsoli centralnej. Największą zaletą jest oczywiście klimatyzacja manualna. Nad nią umieszczono radio CD/MP3. Jego obsługa jest intuicyjnie prosta. Kabina pasażerska posiada dwa fotele. Materiał, którym je pokryto jest dość szorstki.
Kierowca i pasażer mogą manualnie regulować oparcia i odległość. Siedziska mają prosty profil i ze względu na obecność przegrody za nimi mamy nie za duże pole do popisu. Kolejnym plusem jest obicie tej przegrody materiałem podsufitkowo-podobnym. Kierowca ma do dyspozycji również podłokietnik. Do wyposażenia testowanego modelu należą elektryczne szyby i lusterka zewnętrzne. Plastikowa kierownica Citroena Nemo nie posiada żadnych dodatkowych opcji. Za nią mieszczą się czytelne wskaźniki prędkości i obrotów, paliwa i temperatury silnika. Komputer pokładowy kontroluje poziom paliwa i oblicza dystans jaki można na nim przejechać. Wyświetla też temperaturę na zewnątrz i przebieg. W konsoli środkowej nad radiem umieszczono praktyczną podkładkę z zaczepem dzięki której będziemy o wszystkim pamiętać. Spory schowek przed pasażerem natomiast zmieści wszystkie ważne przedmioty. Pomiędzy fotelami mamy miejsce na kubki i również sporą przestrzeń na drobiazgi. Do wyposażenia Nemo należą ABS i wspomaganie kierownicy. Kierowcę chroni poduszka powietrzna, poduszkę powietrzną pasażera i poduszki powietrzne boczne są dostępne w opcji w zależności od wersji modelu.
„Pakę” samochodu stanowi goła blacha. I dobrze bo nie jest nam żal przewozić ciężkie przedmioty lub zabrudzone narzędzia. Na owacje zasługuje natomiast pojemność przestrzeni bagażowej. Nemo pomieści duże przedmioty bez żadnych obaw. Dzięki 2500 litrowej objętości staje się naprawdę praktycznym i kultowym autem. Auto ma 3864 mm długości, 1716 mm szerokości i 1721mm wysokości, jednak dzięki pomysłowej konstrukcji daje ogromne możliwości.
SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Motorem napędowym Citroena Nemo jest silnik diesla o pojemności 1399 cm3 i mocy 70 KM. Przyspieszenie do setki zajmuje mu prawie 17 sek. Trudno zatem rozbujać go na trasie zwłaszcza z zapakowanym bagażem. Maksymalna prędkość tego auta wynosi 160 km/h. Zadowalające jest natomiast spalanie. W mieście Citroen spali niecałe 6 l ON/100 km. W trasie apetyt spadnie do zadowalającego poziomu 4,3 l/100 km a w cyklu mieszanym wyniesie 5,1 l. Niestety auto nie prowadzi się zbyt dobrze, zwłaszcza od prędkości 100 km/h. Zaczyna nerwowo podskakiwać nawet na najmniejszych nierównościach. Po godzinnej jeździe w trasie można mieć go naprawdę dosyć. Jednak Nemo został stworzony zupełnie w innym celu. Jego żywiołem są zatłoczone miasta z ograniczonymi miejscami parkingowymi – tu spisuje się naprawdę świetnie.
PODSUMOWANIE
Citroen Nemo jest złotym środkiem dla ludzi, którzy potrzebują sporej przestrzeni bagażowej, jednak nieprzesadnej. Jego zachęcające możliwości są przyczyną coraz większej popularności tego wyjątkowego samochodu na polskich drogach. Podstawową wersję Nemo możemy nabyć za 48,678 zł. Testowany model to wydatek rzędu 56,120 zł. Pod wieloma względami radzilibyśmy rozważenie Citroena Nemo przy próbie nabycia samochodu o cechach lekkiego dostawczego.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 1399 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
51 kW (70 KM) @ 4000 obr/min |
moment obrotowy |
160 Nm @ 1750 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
zawieszenie tył |
oś skrętna |
napęd |
przedni |
skrzynia biegów |
manualna, 5 biegowa |
prędkość maksymalna |
160 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
17,0 s |
zużycie paliwa* |
5,9 / 4,3 / 5,1 |
dług. / szer. / wys. |
3864 / 1716 / 1721 mm |
rozstaw osi |
2510 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1090 / 1700 kg |
przestrzeń bagażowa |
2500 l |
pojemność zbiornika paliwa |
45 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 15 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
48,678 zł silnik 1.4 benz. |
cena wersji testowanej |
56,120 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!