Citroen C3 1.4 Stop&Start – AUTO TEST

Lepsza technologia?

czas trwania testu: 04-11.08.2008

test na dystansie: 864 km

Francuski koncern po raz pierwszy zademonstrował swoje małe C3 w 2005 roku. Auto nie posiada swojego bezpośredniego poprzednika i produkowane jest w pięciodrzwiowym nadwoziu typu hatchback. 2007 rok przyniósł zmiany, co zaowocowało delikatną metamorfozą przedniego zderzaka, grilla oraz tylnych świateł. Pyzatym autko dalej jest wyjątkowo kobiece i urokliwe.

Citroen C3 1.4 Stop&Start

Citroen C3 1.4 Stop&Start

Citroen C3 1.4 Stop&Start

Citroen C3 1.4 Stop&Start

STYLISTYKA

Przyglądając się Citroen’owi C3 mamy wrażenie jakby autko gwarantowało maksimum komfortu i swobody ruchu. Efekt ten został osiągnięty dzięki dość wysokiemu dachowi i zaokrąglonej sylwetce. Przestrzeń potęgują również rozległe szyby boczne i przednia, które oprócz swojej funkcjonalności zapewnia przestronność i jasność, co jest bardzo istotną kwestią przy zakupie samochodu. Mimo tego autu nie zabrakło powabu i zgrabności. Wszystkie elementy w jego projekcie są sferycznie wyprofilowane.

Citroen C3 1.4 Stop&Start

Citroen C3 1.4 Stop&Start

Citroen C3 1.4 Stop&Start

Taki zabieg wyodrębnił indywidualność C3 i sprawił, że auto stało się kontrastem w stosunku do swoich konkurentów. Fundamentalnym detalem jest kształt przednich reflektorów i grilla z ogromnym znakiem marki, które dodają autu odrobinę agresywności. W szerokim, przednim zderzaku umieszczono światła przeciwmgielne. Testowany model prezentuje się ładnie ze względu na pokrycie wszystkich elementów takich jak listwy boczne, lotka z tyłu i zderzaki tym samym, srebrnym lakierem, nadającym C3 dostojeństwa i powagi, zastosowanym w nadwoziu. Klapa bagażnika zamyka się łagodnym łukiem. Tylna szyba jest przyciemniona. W zderzaku zamieszczono czujniki cofania. Tylne światła mają dosadny, smukły kontur.

WNĘTRZE

Bogate wyposażenie małego C3 jest zachęcającą cechą. W tym segmencie nie możemy liczyć na zbyt wiele, a jednak Citroen oferuje pełną gamę nowoczesnej technologii.

Citroen C3 1.4 Stop&Start

Citroen C3 1.4 Stop&Start

Citroen C3 1.4 Stop&Start

Citroen C3 1.4 Stop&Start

Zacznijmy jednak od wyglądu. We wnętrzu testowanego malucha panuje nieskazitelny ład. Ergonomiczną wydaje się być konsola centralna. W jej projekcie zauważamy kilka kompozycji kolorystycznych plastiku. Są one efektowne dla oka, ale niestety twarde. Na środku umieszczone zostało funkcjonalne radio, wielofunkcyjna, automatyczna klimatyzacja jak również elektroniczny wyświetlacz. Wokół niego jak i nawiewów dominują srebrne obwódki. Tuż nad nimi kolejny element świadczący o młodości ducha Citroen’a, a mianowicie praktyczny komputer pokładowy. Kierownica auta jest gruba i wykonana z przyzwoitej jakości materiału przez co dobrze leży w dłoniach. Za nią widnieje ogromny cyfrowy licznik prędkości. Minusem jest brak jakiegokolwiek wskaźnika informującego o temperaturze silnika auta, co jest wręcz mankamentem.

Citroen C3 1.4 Stop&Start

Citroen C3 1.4 Stop&Start

Citroen C3 1.4 Stop&Start

Citroen C3 1.4 Stop&Start

Oko i serce cieszy natomiast wykonanie siedzisk. Miękki, delikatny w dotyku materiał dostarcza przyjemnych doznań i jest w pewnym stopniu gwarancją komfortu. Welur o ciemnoszarej barwie pokrywa ergonomiczne i wygodne fotele. Ponadto przy fotelach umieszczone zostały dwa wąskie podłokietniki. Ich regulacja jest w pełni zależna od regulacji oparcia fotela kierowcy i pasażera. Im bardziej pochylimy oparcie, tym wyżej znajduje się podłokietnik. Za to zdecydowany minus. Jest jeszcze jeden, ważny atrybut. Niezastąpione zimą stają się podgrzewane fotele dostępne również w testowanej wersji C3. Kolejne myśli będą tylko potwierdzeniem „optycznego” wrażenia przestrzenności auta, o którym wspominałem wcześniej. Auto pomimo swoich gabarytów gwarantuje ogromną ilość miejsca dla wszystkich pasażerów.

Doskonale nadaje się zatem do dalekich podróży. Świetnie sprawdza się również w mieście. Citroen C3 zapewnia nam 305 l pojemności bagażnika, co jest dobrym osiągnięciem w tej klasie.

Citroen C3 1.4 Stop&Start

SILNIK

Testowanego Citroena wyposażono w benzynowy silnik o pojemności 1.4 litra i mocy 88 KM. Taki złoty środek – dobre połączenie dynamiki z ekonomią. Motor zapewnia nam przyzwoite osiągi bo od zera do setki rozpędza się w 13,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h.

W prezentowanej wersji modelu na uwagę zasługuje jednak system Stop&Start, który przynosi wiele korzyści, m.in. mniejsze zużycie paliwa i ochronę środowiska. C3 wyposażony jest w dwa najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Pierwszym z nich jest zautomatyzowana mechaniczna skrzynia biegów SensoDrive, która wbrew zapewnieniom producenta nie sprawdza się w praktyce. Przy zmianie biegów auto nieznośnie hałasuje i bezwarunkowo traci prędkość. To z kolei pozostawia negatywne odczucia. Jazda testowa tym autem całkowicie odwiedzie potencjalnych klientów od pomysłu jego zakupu, a jeśli nie, to na pewno stanie się przyczyną jakiegoś „ale”, blokadą skłaniającą do głębokich rozważań.

Drugim rozwiązaniem technologicznym jest alternator zespolony z rozrusznikiem, sterowany elektronicznie. Poprzez zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 o około 10 % w cyklu miejskim model C3 Stop & Start może przyczynić się do podniesienia jakości życia w mieście. Innowacyjność tego sytemu polega na możliwości automatycznego unieruchomienia silnika tuż przed i podczas zatrzymania samochodu (np. na światłach, w korkach). Po zwolnieniu pedału hamulca, gdy kierowca rozpoczyna dalszą jazdę, silnik włącza się samoczynnie. Auto posiada dzięki temu umiarkowany apetyt na paliwo. W mieście „C trójka” zadowoli się 7,8 l/100km, w trasie na 100 km. wystarczy zaledwie 5,9 litra, a w cyklu mieszanym spalanie nie powinno przekroczyć 7 litrów.

PODSUMOWANIE

Citroena prowadzi się jak typowe auto francuskie. Jest miękko, cicho i przyjemnie. Zawieszenie świetnie radzi sobie z polskimi dziurawymi nawierzchniami. Dobrze tłumi wszelkie nierówności. Pomimo bardzo miękkiego zestrojenia nie wychyla się zbyt mocno w zakrętach. Za to należy się duży plus.

C3 to idealny wybór auta do miasta. Nie oznacza to, że nie nadaje się on w trasy. Jednak w długie podróże na tylnej kanapie dorośli pasażerowie mogą nieco narzekać. Na przednich fotelach nawet 500 km nie powinno stanowić problemu. Do tego całkiem pojemny bagażnik. Czego chcieć więcej? Może niższej ceny. Prezentowany egzemplarz to koszt prawie 50,000 zł. Taka cena raczej nie przyciągnie zbyt wielu chętnych. Jednak podstawową wersję C3 z benzynowym silnikiem 1.1 można kupić już za 35,900 zł. Niestety wtedy nie otrzymamy tak wiele.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1360 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

65 kW (90 KM) @ 5250 obr/min

moment obrotowy

133 Nm @ 3250 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

oś skrętna

napęd

przedni

skrzynia biegów

automatyczna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

180 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

13,3 s

zużycie paliwa*

7,8 / 5,9 / 6,8

dług. / szer. / wys.

3860 / 1667 / 1510 mm

rozstaw osi

2460 mm

masa własna / dopuszczalna

1030 / 1510 kg

bagażnik w standardzie

305 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

pojemność zbiornika paliwa

47 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

35,900 zł wersja Impress 1.1 benz.

cena wersji testowanej

49,750 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Kamil Rocki

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment