Samochody mają oczy – kamera Opel Eye

Opel wprowadza kamerę, która pomoże kierowcy na dwa różne sposoby. Funkcja rozpoznawania znaków drogowych odczytuje ograniczenia prędkości oraz zakazy wjazdu i wyświetla je na desce rozdzielczej. Komunikat przed zmianą pasa ostrzeże kierowcę, jeśli przypadkowo opuści pas, którym się porusza.Oba systemy poprawią bezpieczeństwo jazdy, ograniczą stres i pomogą uniknąć kosztownych mandatów.

[center] [img]/photos/old/news/inne/opel_oko.jpg[/img] [/center]
„Nowe systemy to kontynuacja filozofii Opla polegającej na zwiększaniu radości kierowania poprzez wspomaganie kierowców, lecz bez odbierania im kontroli nad pojazdem.”, wyjaśnia Hans Demant, dyrektor generalny Opla. „Oznacza to system, który radzi, ale nie ingeruje.”

Znana jako Opel Eye szerokokątna kamera o wysokiej rozdzielczości i wspierające ją procesory zostały opracowane wspólnie przez inżynierów GM/Opla w Rüsselsheim i ekspertów firmy Hella. Kamera, umieszczona pomiędzy szybą przednią i lusterkiem wstecznym, identyfikuje znaki drogowe i oznaczenia pasów drogi. Wielkością nie przewyższa ona telefonu komórkowego, za to wykonuje zdjęcia z prędkością 30 klatek na sekundę. Dwa procesory sygnału, przy pomocy opatentowanego oprogramowania GM, filtrują i rozpoznają zdjęcia.

Uwaga: nowe ograniczenie prędkości!
Funkcja rozpoznawania znaków drogowych potrafi rozpoznać ograniczenia prędkości oraz znaki zakazu wjazdu, a nawet poinformować kierowcę o końcu ograniczenia. W zależności od oświetlenia na drodze, system rozpoczyna rozpoznawanie i wielokrotne sczytywanie znaku z odległości 100 metrów. Na początek skupia się na kształtach, a później, porównując kontury, identyfikuje cyfry wewnątrz nich. Jeśli zdjęcie pasuje do wzoru znaku zapisanego w pamięci systemu, znak zostaje wyświetlony na desce rozdzielczej.

System w każdym momencie wyświetla te informacje, które mają największe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy, filtruje nadmiar znaków mogący rozproszyć uwagę kierowcy. Jeśli w bezpośrednim sąsiedztwie wykryte zostaną dwa znaki, ten o szczególnym znaczeniu, na przykład „zakaz wjazdu” przejmie pierwszeństwo nad ograniczeniem prędkości.

Informacje wyświetlane są przez kilka sekund w postaci ikonki w centralnym punkcie deski rozdzielczej, pomiędzy głównymi tarczami wskaźników. Poza tym kierowca może w każdym momencie przywołać ikonkę poprzez naciśnięcie specjalnego przycisku na kierownicy. Funkcję rozpoznawania znaków drogowych w samochodzie można aktywować poprzez podmenu w komputerze pokładowym.

Opel Eye oferuje informacje precyzyjniejsze od samochodowych urządzeń nawigacyjnych z przechowywanymi w pamięci ograniczeniami prędkości, gdyż pracuje w czasie rzeczywistym. Jeśli ograniczenie ulega zmianie, na przykład w wyniku robót drogowych, Opel Eye wykryje tę zmianę.

Procesory potrafią rozpoznawać znaki drogowe, gdyż większość z nich jest zgodna z Konwencją Wiedeńską w sprawie Znaków i Sygnałów Drogowych. Przyjęty w 1968 r., traktat standaryzuje znaki drogowe w ponad 80 krajach (więcej informacji w rozdziale „W zbliżeniu”).

„Gdy pracowaliśmy nad Opel Eye,, wydobyliśmy z systemu niesamowite umiejętności. Przykładowo, na niemieckich autostradach czasami obowiązują różne ograniczenia prędkości dla poszczególnych pasów jezdni. Opel Eye potrafi za każdym razem zarejestrować właściwy”, mówi Dr Christoph Schmidt, kierownik zespołu inżynierów GME Electronics.

Ostrzeżenie przed zmianą pasa: alarm ostrzeże przed niezamierzonym opuszczeniem pasa drogi
Kamera Opel Eye sprawdza również czy kierowca na autostradzie trzyma się swojego pasa jezdni. Pomaga to w zapobieganiu niebezpiecznym sytuacjom, jak zaśnięcie za kierownicą. Ostrzeżenie przed zmianą pasa może zostać włączone/wyłączone jednym przyciskiem. Jeśli jest włączone, ostrzeże kierowcę sygnałem dźwiękowym i migającą ikonką na desce rozdzielczej.

Ostrzeżenie przed zmianą pasa wykorzystuje drugi procesor sygnału i specjalne oprogramowanie do filtrowania linii i podłużnych kształtów w przypadku przekroczenia prędkości 50 km/h. Pozwala to systemowi rozpoznać pasy drogi. Używając specjalnych algorytmów określających warunki aktywacji alarmu oraz wykrywając ruchy kierownicy i wskazania kierunkowskazu, które oznaczają zamierzoną zmianę pasa, system jest tak skonstruowany, aby działać tylko we właściwym momencie.

„Samochód obdarzony wzrokiem i ostrzegający kierowcę z dużym wyprzedzeniem o potencjalnych zagrożeniach jest kolejnym ważnym krokiem w naszej długoterminowej strategii zapobiegania wypadkom,” mówi Demant, dodając, że GM Europe pracuje również nad komunikacją między pojazdami, gdzie samochody mogą wymieniać się informacjami na temat pozycji i prędkości (zobacz V2V).

Kierowca może zostać zawczasu ostrzeżony, jeśli inny samochód znajduje się w martwym polu, stoi na obszarze trudnym lub niemożliwym do zobaczenia, lub też zbliża się do tego samego skrzyżowania. Obecnie trwa program pilotażowy w niemieckim kraju związkowym Hesji we współpracy z władzami lokalnymi.

Opel Eye, oferujące funkcje rozpoznawania znaków drogowych i ostrzeżenia przed zmianą pasa będzie dostępne wśród opcji wyposażenia Opla Insignia. Inne modele będą wyposażone w ten system w przyszłości, zgodnie z zasadą Opla, mówiącą o demokratyzacji technologii.

W 2003 r. Opel jako pierwszy wprowadził do klasy średnich samochodów nowatorski system samoregulujących się reflektorów przednich z funkcją dynamicznego oświetlania zakrętów i oświetlaniem ostrych zakrętów o zakresie do 90 stopni. W tym samym roku, Opel udostępnił kierowcom Astry stałą kontrolę amortyzowania. Wcześniej, systemy takie można było znaleźć wyłącznie w pojazdach klasy luksusowej i ekskluzywnych samochodach sportowych.

źródło: Opel / Moto Target