Lexus LS 460 – AUTO TEST

Elegancja na szóstkę

czas trwania testu: 24.06-01.07.2008

test na dystansie: 1681 km

Kolejną flagową limuzyną marki Lexus, jaką mieliśmy zaszczyt przetestować jest LS 460. Premiera pierwszego modelu LS w roku 1989 była jednocześnie narodzinami w/w koncernu. IV generacja auta ukazała się na targach motoryzacyjnych w Detroit w 2006 roku. Należy ono do segmentu „F” i jest tym samym pełnowymiarową, majestatyczną limuzyną. Jego powstanie wiąże się z zastosowaniem pionierskich technologii, dzięki którym LS dochrapał się wielu godziwych afirmacji i tytułów. Między innymi jest najbardziej aerodynamicznym samochodem produkowanym seryjnie. Zastosowano w nim także pierwszą na świecie 8-biegową automatyczną przekładnię. W dziedzinie bezpieczeństwa LS 460 wyznacza nowe standardy zapewniając maksimum bezpieczeństwa dla osób znajdujących się w kabinie pasażerskiej, a także w bezpośrednim otoczeniu auta. Jest to możliwe dzięki najnowocześniejszym systemom ochrony.

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Projekt LS’a jest zharmonizowany z japońską ideą L-Finesse. Na skutek długotrwałych starań i dopieszczania każdych drobiazgów do doskonałości, powstał wyjątkowy pojazd, o niebywałym wzornictwie, nieziemskim poziomie komfortu i zniewalających osiągach. Producent Lexusa określa testowany model mianem „wyznaczającego nowy punkt odniesienia na drodze do perfekcji” i jednocześnie „pozostającego wiernym wartościom marki”. My sprawdziliśmy dlaczego warto skupić się nad tym wspaniałym autem.

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

STYLISTYKA

Testowany przez nas LS należy do ekskluzywnych sedanów przekraczających długością pięć metrów. Japońska estetyka nadała Lexusowi nietradycyjną, pełną przepychu i bogactwa stylistykę. Łagodne linie nadwozia tworzą pełną harmonię z załamanymi kształtami i przetłoczniami. Auto posiada niezwykłą prezencję, a jego niebywała krasa to efekt scalenia idealnie dopasowanych elementów. Urok auta tkwi przede wszystkim w gabarytach oraz chromowanych detalach. LS jest wyraźny, jego grację podkreślają błyszczące listwy wokół szyb, klamki, listwa umieszczona w dolnej części drzwi, chromowane wydechy, listwa nad tylną tablicą rejestracyjną oraz naturalnie, masywny, wyrafinowany grill. Nie ma mowy o tandecie, takie określenie jest skrajnym kontrastem w kwestii tak pięknej limuzyny, jaką jest LS.

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Subtelne, opływowe kształty auta przyczyniły się do poprawienia jego dynamiki. W łagodnie wyprofilowanym dachu mieści się także szyberdach. Agresji dodają osobliwe, unikatowe reflektory soczewkowe świecące czystym, białym ksenonowym światłem. Światła pozycyjne, STOP i oświetlenia tablicy rejestracyjnej posiadają diody elektroluminescencyjne (LED). W zderzaku przednim i tylnym mieszczą się światła przeciwmgielne. Całe auto objęte jest ochroną przeciwuderzeniową, a mianowicie posiada liczne czujniki zapobiegające stłuczkom podczas parkowania. Geometryczne kształty lamp tylnych świadczą o tym, iż prostota jest najbardziej efektowną składową elegancji. Samochód wyposażony został w dziewiętnastocalowe, pięcioramienne obręcze kół z lekkiego stopu. Lexus LS kreuje nowy wymiar wdzięku, który uzewnętrznia ckliwość, sentymentalność i piękno.

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

WNĘTRZE

We wnętrzu auta zaczyna się pełna ekscytacja. Kokpit może wywołać w nas uczucie zmieszania, ponieważ bogactwo jego wyposażenia wzbudza głęboką ciekawość i sprawia, że nasz wzrok gubi się w tym luksusie. Emocje nie opadną szybko, ale gdy już zdołamy nieco ochłonąć rodzi się podziw dla zaawansowanej technologii i japońskiej myśli technicznej. Ekskluzywne i dokładne wykonanie wnętrza świadczy o klasie auta. Drewniane elementy wykończenia drzwi i paneli centralnych, chromowane detale, oświetlenie wnętrza kabiny w technologii LED, podłokietniki w drzwiach pokryte skórą, podsufitka i słupki wewnętrzne wykonane z Alcantary, skórzano-drewniana gałka dźwigni zmiany biegów potwierdzają niezwykłą dbałość o szczegóły. Wszystkie materiały użyte w projekcie Lexusa LS służą tłumieniu hałasu. Wygłuszenie wnętrza auta stoi na bardzo wysokim poziomie.

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Deskę rozdzielczą pokrywa niezwykle miękki plastik w jasnym i ciemnym kolorze. Panel środkowy stanowi nasze centrum dowodzenia i zarządzania autem. Centralnie umieszczono w nim ozdobiony chromem ośmiocalowy ekran dotykowy z funkcją komputera pokładowego. Wokół niego mieszczą się przyciski pozwalające na regulację wielu mechanizmów. Na tylnym biegu na monitorze pojawia się widok z tyłu auta. Dzięki kamerze i czujnikom cofania umieszczonym w zderzaku możemy perfekcyjnie zaparkować LS’a, ustrzegając się przy tym niechcianych stłuczek. Nie musimy się jednak wysilać, inteligentny Lexus potrafi sam wjechać w miejsce parkingowe, kręcąc kierownicą bez ingerencji kierowcy. Potrafi, ale któż w pełni zaufa maszynie?

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Nieco niżej znajduje się proste w obsłudze radio ze zmieniarką na 6 płyt DVD. Piękny i czysty dźwięk wydobywający się z zestawu dziewiętnastu głośników został zaprojektowany specjalnie dla Lexusa przez firmę Mark Levinson. Samochód wyposażony został w wielofunkcyjną nawigację satelitarną rozpoznającą polecenia głosowe oraz czterostrefową, automatyczną klimatyzację z filtrem przeciwpyłowym. W tunelu środkowym znajduje się popielniczka i zapalniczka oraz miejsce na kubki. Tuż za automatyczną skrzynią biegów z tiptroniciem mieszczą się przełączniki zmiany twardości i wysokości zawieszenia, trybu jazdy (sportowy, normalny lub zimowy), przycisk wyłączający kontrolę trakcji, pokrętła włączające podgrzewanie bądź klimatyzowanie siedzeń z przodu oraz przyciski służące do odsłaniania lub zasłaniania rolet z tyłu. Pomiędzy nimi mieści się praktyczny, szeroki podłokietnik ze schowkiem.

Skórzano-drewniana kierownica LS’a oprócz wyjściowej funkcji pozwala też kontrolować radio, aktywny tempomat, telefon i opcje komputera pokładowego. Wyposażono ją również w podgrzewanie, przycisk ‘HOLD’ oznaczający, że samochód przy zahamowaniu do 0km/h pozostaje w swojej pozycji bez naciskania hamulca, pomimo ustawienia dźwigni biegów w pozycji (Drive) oraz przycisk utrzymujący stałą odległość pomiędzy pojazdami. Mieści się w niej także przycisk pozwalający na utrzymanie pasa ruchu. System ten wykrywa jego przekroczenie i „ściąga” auto na ten właściwy. Kierownica regulowana jest automatycznie, a jej ustawienie może zostać zachowane w pamięci. Przy wsiadaniu i wysiadaniu samoistnie podnosi się i odsuwa od kierowcy ułatwiając mu wsiadanie i wysiadanie do pojazdu. Po lewej stronie umieszczono mechanizm regulacji fotochromatycznych, elektrycznie składanych i podgrzewanych lusterek bocznych oraz przycisk otwierający elektrycznie klapę bagażnika, którą zamyka się naciskając przycisk po jej wewnętrznej stronie. Udogodnieniem staje się też inteligentna karta – kluczyk w postaci płaskiej karty z automatycznym dostępem do pojazdu oraz uruchamianie silnika przyciskiem START.

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Komfort to także system elektrycznego domykania drzwi i pokrywy bagażnika. Wewnętrzne lusterko wsteczne jest również fotochromatyczne, szyby przyciemniane atermiczne mają filtr UV, a szyba czołowa i szyby drzwi przednich pokryte są filtrem ułatwiającym odprowadzanie wody. Wycieraczki szyby czołowej posiadają czujnik deszczu i regulację prędkości pracy. Przed pasażerem z przodu znajduje się schowek, wewnątrz którego umieszczono przycisk blokujący otwieranie bagażnika. W standardzie otrzymujemy również elektryczny szyberdach, dzięki któremu wnętrze auta staje się jaśniejsze i przestronniejsze. Znakomita przejrzystość prędkościomierza i obrotomierza zagwarantowana została dzięki wykorzystywanej w Lexusach technologii Optitron. Fotele przednie pokryte zostały wysokiej jakości jasną skórą. Ich regulacja odbywa się automatycznie (kierowca 10, pasażer 8 kierunków) i może zostać zapisana w pamięci. Elektrycznie reguluje się też wysokość zagłówków. Testowany model jest pięcioosobowy. Komfort podróżowania w nim i przestrzeń pasażerska jest po prostu fenomenalna.

Pasażerowie mogą dowolnie konfigurować położenie swojego fotela dzięki przyciskom w rozkładającym się pomiędzy nimi, bogato wyposażonym w funkcje podłokietniku. Regulacja pozioma, kąta nachylenia oparcia i zagłówków odbywa się elektrycznie. Podróżujący z tyłu za pomocą przycisków w panelu na środku mogą ochraniać swoją prywatność dzięki elektrycznym roletom przeciwsłonecznym, włączyć wentylację lub podgrzewanie foteli, manewrować radiem oraz indywidualnie ustawić temperaturę w swojej strefie. Nawiewy klimatyzacji mieszczą się nawet w podsufitce. Pilot obsługuje kino samochodowe (podsufitowy 9 calowy monitor LCD). Płyty DVD wkładamy natomiast do przeznaczonej na to kieszeni nad chłodziarką przed podłokietnikiem. Kino Lexusa dorównuje jakością kinu domowemu dzięki systemowi surround oraz wielu głośnikom umieszczonym w drzwiach, za fotelami , a nawet nad głowami pasażerów z tyłu. Pod sufitem z tyłu znalazły się też lusterka z podświetleniem.

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Pewność siebie zapewnia kierowcy pakiet zintegrowanych systemów dbających o bezpieczeństwo oraz zapobiegających nieprzewidywalnym zachowaniom. Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) zarządza dynamiką pojazdu poprzez gromadzenie danych pochodzących z czujników w strategicznych punktach auta (należą do nich: system ABS z elektroniczną kontrolą hamulców ECB, układ elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD, system kontroli trakcji TRC, kontrola stabilności pojazdu VSC i elektryczne wspomaganie kierownicy EPS). VDIM scala wszystkie te układy i pozwala osiągnąć ich optymalną współpracę. LS posiada mnóstwo wspomagaczy, dzięki którym jazda jest łatwa, przyjemna i bezpieczna. Odnosi się to do elektronicznie sterowanego hamulca postojowego (EPB), systemu, inteligentnego asystenta parkowania (IPA), systemu kontroli ciśnienia powietrza w oponach (TPWS), systemu zmiennych przełożeń układu kierowniczego (VGRS) i doświetlenia drogi podczas jazdy w zakrętach (I-AFS). Istotne przy kolizji lub wypadku staje się bezpieczeństwo bierne. Lexus dba o to wyjątkowo, dlatego model LS wyposażony został w dwustopniowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera przedniego fotela, dwukomorową poduszkę powietrzną dla pasażera przedniego fotela z możliwością dezaktywacji, boczne kurtyny powietrzne (przednie i tylne), boczne poduszki foteli tylnych, poduszkę powietrzną chroniąca kolana kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne boczne w oparciach foteli przednich (poduszki typu TAP) i pięć trzypunktowych pasów bezpieczeństwa z napinaczami.

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Lexus LS 460

Konstrukcja przednich siedzeń zaprojektowana została tak, aby zmniejszać urazy szyi i głowy w przypadku kolizji. Pomocna staje się też wielowarstwowa szyba czołowa oraz w drzwiach pojazdu, a także system wspomagania hamowania awaryjnego (BAS) i system ochrony przedzderzeniowej (PCS). Pojemność bagażowa Lexusa, limuzyny o długości 5030 mm wynosi 510 litrów, co wiąże się z ogromnymi możliwościami w kwestii przewożenia różnych przedmiotów.

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Sercem Lexusa LS 460 jest widlasty, ośmiocylindrowy silnik benzynowy o pojemnośći 4608 cm3 i mocy 380 KM. Napędza on 1945 kg kolosa i jednocześnie pozwala mu rozpędzić się do 100km/h w 5,7 sek. To fenomenalny i niesamowity wynik rodem z aut sportowych. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Zużycie paliwa w cyklu miejskim równa się ok. 18 l./100km a na trasie spada do 11 litrów. W cyklu mieszanym waha się na poziomie mniej więcej 13,5 l. Nie jest to mało, jednak biorąc pod uwagę pojemność silnika i osiągi trzeba się z tym liczyć.

Lexus LS 460

Lexusa prowadzi się lekko. Posiada on napęd na tylne koła, pozwalający na odrobinę szaleństwa. Kontrola trakcji niby jest odłączana, a jednak zaznacza swoją obecność poprzez automatyczną aktywację w niepewnych sytuacjach. Auto zatem dobrze trzyma się drogi. Dzięki pierwszej na świecie 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów LS w pełni może wykorzystać drzemiącą w sobie moc. Samochód jest bardzo zwrotny jak na swoje gabaryty. Płynną jazdę i pełen komfort gwarantuje aktywne zawieszenie pneumatyczne o zmiennej charakterystyce (AVS), które pozwoli nam w znacznym stopniu zapomnieć o niedogodnościach polskich dróg.

PODSUMOWANIE

Lexus LS 460 to wymarzony samochód dla wielu kierowców. Przy tak bogatym wyposażeniu i możliwościach trudno oczekiwać czegoś więcej. Przed rozpoczęciem używania go, należałoby przeczytać jednak dość grubą instrukcję. Bezspornie można stwierdzić, iż japoński koncern stworzył auto doskonałe. LS 460 zapewnia niesamowite osiągi, niebywały komfort i radość podróżowania. Jego spektakularny wygląd i precyzyjne wykonanie trafiają we wszystkie gusta. Ten reprezentacyjny model marki to wydatek rzędu 458,300 zł, jednak analizując dostatek i zasobność wypełniających go technologii, systemów i mechanizmów, nie sądzę, by ktoś dysponujący taką kwotą skąpił nad kupnem tegoż ekscentrycznego samochodu.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 4608 cm³

układ / liczba zaworów

V8 / 32

moc maksymalna

280 kW (380 KM) @ 6400 obr/min

moment obrotowy

493 Nm @ 4100 obr/min

zawieszenie przód

aktywne, podwójne wahacze

zawieszenie tył

aktywne, wielowahaczowe

napęd

tylny

skrzynia biegów

automatyczna, 8 biegowa

prędkość maksymalna

250 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

5,7 s

zużycie paliwa*

18,0 / 11,0 / 13,7

dług. / szer. / wys.

5030 / 1875 / 1465 mm

rozstaw osi

2970 mm

masa własna / dopuszczalna

1945 / 2375 kg

bagażnik w standardzie

510 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

pojemność zbiornika paliwa

84 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata lub 100.000 km

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

355,000 zł wersja Elegance

cena wersji testowanej

458,300 zł wersja Prestige

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski ; Katarzyna Rogowska

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!