Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi – AUTO TEST

Przestrzenna „łajba”

czas trwania testu: 03-09.07.2008

test na dystansie: 1365 km

Citroen to francuska marka, która znana jest nam już od lat dwudziestych. Obecnie współdziała z firmą Peugeot pod nazwą PSA. Francuskie pojazdy nigdy nie miały pełnego zaufania potencjalnych klientów. Wielu z nich się zawiodło, była jednak także spora grupa takich, którzy do końca życia będą z nimi związani. Citroen to koncern, który coraz częściej zaskakuje. Oczywiście w sensie pozytywnym. Auta tej marki są coraz bardziej funkcjonalne i innowacyjne. Pyzatym z biegiem czasu przybywa im wdzięku. Model C4 Picasso to następca Xsary Picasso. Znaczny postęp widzialny jest już gołym okiem. C4 Grand Picasso jest oczywiście nieco dłuższy od podstawowej wersji. Należy do minivanów segmentu C.

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

STYLISTYKA

„Nadmuchana” sylwetka C4 Grand Picasso to gwarancja znakomitego komfortu i przestrzeni we wnętrzu. Francuzi moim zdaniem zawsze byli mistrzami w tworzeniu przestronnych aut. Nie chodzi tutaj tylko o wygląd zewnętrzny i wygodę, ale także estetycznie wykonane wnętrze. Testowany model jest wysoki i długi.

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Projektanci maksymalnie wygospodarowani tu ilość miejsca. Maska z przodu jest dosyć krótka i łączy się z przeogromną szybą czołową zachodzącą aż po dach. Tworzy to naprawdę niesamowity efekt. Podróżując C4 czujemy się niczym nieograniczeni. Ksenonowe reflektory przednie mają specyficzny, łagodny kształt. Między nimi mieści się spore, chromowane logo marki. Masywny zderzak, w którym umieszczono światła przeciwmgielne i czujniki odległości jest zgrabnym zwieńczeniem całej konstrukcji. Linia boczna jest całkowicie prosta.

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Auto urozmaica jedynie drobne przetłoczenie u dołu drzwi i chromowana listwa ciągnąca się przez całą jego długość. Łatwo zauważyć szerokie szyby, które są pełnowymiarowym oszkleniem tego modelu. Co więcej tylna ich para jest przyciemniona. Na dachu mieszczą się praktyczne relingi. Te zaś oprócz swojej oczywistej przydatności dodają autu ponadto dobrego smaku. Wersja Grand różni się od podstawowej wersji projektem tyłu. Pionowa tylna szyba i zespolone światła zainstalowane w tylnych słupkach stanowią patent na maksymalne powiększenie pojemności bagażnika, w którym dodatkowo można umieścić trzeci rząd siedzeń. Nad szybą widnieje zgrabna lotka z trzecim światłem stopu. Zderzak z czujnikami cofania zdobi smukła, chromowana listwa. Siedemnastocalowe, gustowne felgi ze stopu metali lekkich świetnie komponują się z całą bryłą nadwozia.

WNĘTRZE

Kulminacją Citroena C4 Crand Picasso jest „pełna” konsola środkowa. Wykonana z francuską dbałością zaskakuje swoją ergonomią i kuriozalnym wyglądem. Panel centralny zespolony jest z szarą deską. W zamykanym schowku znajduje się proste w obsłudze radio. Nieco wyżej nawiewy klimatyzacji, których sterowanie znajdziemy „pod ręką” na skrajnych punktach konsoli. Pod szerokim daszkiem widnieje ciekłokrystaliczny wyświetlacz komputera pokładowego, z którego odczytać możemy poziom paliwa, prędkość, przebieg, godzinę i temperaturę. Barwę podświetlenia możemy sobie wybrać z szerokiej gamy kolorystycznej.

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Ogromna ilość schowków (w tym środkowy chłodzony) daje pokaźne możliwości rodzinie nie mogącej rozstać się ze swoimi ulubionymi przedmiotami. Niespotykaną kwestią jest skórzana kierownica. Częścią obracającą się jest tylko obręcz kierownicy natomiast całe jej wnętrze pozostaje w nieruchomej pozycji. Posiada ona także wiele przydatnych funkcji ułatwiających kierowcy sterowanie np. radiem czy telefonem. Za nią wystaje łopatka zmiany biegów znana wszystkim z amerykańskich vanów. Ogromna szyba zachodząca na sufit nie jest mankamentem, a wielką zaletą. Dostarcza dużej ilości światła, a dzięki przesuwanym osłonom nie jest niepraktyczna. Fotele pokryto jasną, delikatną tkaniną. Znakomity profil zapewnia maksymalne trzymanie boczne i komfort jazdy. Przyczynia się do tego również możliwość regulacji w wielu poziomach i podgrzewanie. Pasażerowie z przodu mają do dyspozycji dwa oddzielne podłokietniki u boku swoich siedzeń.

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Duża ilość miejsca z tyłu jest gwarancją wygodnej podróży również pasażerów drugiego rzędu siedzeń. Mają oni do dyspozycji dwa stoliki lotnicze chowane w oparciach przednich siedzeń. Dodatkowe lusterko na przedniej szybie pozwala rodzicom na wzmożoną kontrolę zachowań ich dzieci z tyłu. Wszystkie szyby są regulowane elektrycznie. Tylna ich para posiada blokadę atnypotrzaskową. Rolety służą osłonie przed nadmiarem światła. Światła i wycieraczki funkcjonują automatycznie. Lusterko wsteczne jest elektrofotochromatyczne. Lusterka zewnętrze regulowane elektrycznie, składane i podgrzewane. Lampka w bagażniku jest ciekawym gadżetem ponieważ pełni również funkcję latarki. Przednia szyba jest atermiczna co szczególnie przydaje się przy skrajnych temperaturach.

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

W standardzie otrzymujemy dużą ilość inteligentnych systemów, dzięki którym jazda jest lekka, łatwa i przyjemna. ABS z systemem BAS(asystent hamowania) i EBD(system elektronicznego rozdziału siły hamowania), ESP(układ stabilizujący tor jazdy) z ASR, kontrola ciśnienia w ogumieniu, regulator prędkości z ogranicznikiem, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, a także wspomaganie układu kierowniczego o zmiennej sile wyręczają nas i wspomagają w wielu sytuacjach. Jeśli dojdzie natomiast do kolizji ochraniać nas będą boczne poduszki powietrzne z przodu, poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy, poduszka powietrzna kierowcy, poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia, poduszki powietrzne kurtynowe z przodu i z tyłu oraz podwójne pirotechniczne napinacze przednich pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia.

W podłodze bagażnika ukryte zostały dodatkowo dwa fotele. Jeśli zajdzie taka potrzeba bez problemu możemy je rozłożyć. Miejsca może zbyt dużo nie jest, ale zawsze w wyjątkowych sytuacjach stają się niezastąpione. W bagażniku mieści się też siatka mocującą i roleta a także zestaw naprawczy kół ze względu na brak koła zapasowego.

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Jednostką napędową Citroena C4 Grand Picasso jest dwulitrowy turbodoładowany silnik diesla – największy z pośród całej gamy dostępnych silników. Jego pojemność wynosi 1977 cm3 a moc jest równa 138 KM. Jednostka ta wyposażona jest seryjnie w filtr cząsteczek stałych. Auto rozpędza się do 100km/h w 13 sek. i osiąga prędkość maksymalną 198km/h. Zużycie paliwa w cyklu miejskim wynosi 9 litrów, poza miastem maleje do nieco ponad 6. W cyklu mieszanym waha się od 6,5 do 7 w zależności od stylu jazdy.

Najlepszą zaletą Citroena jest bezspornie pneumatyczne zawieszenie. Jazda C4 jest tak płynna i „gładka”. Zawieszenie niweluje drżenia i podskoki wywołane na skutek naszych dziurawych dróg. To bardzo komfortowe rozwiązanie, ale też i bardzo drogie. Radość znika gdy trzeba wymienić, któreś z jego elementów.

PODSUMOWANIE

Citroen C4 Grand Picasso to gra warta świeczki. Wygodne podróżowanie w rozległej przestrzeni jest niezastąpionym atutem. Ponadto producent połączył funkcjonalność i estetykę. Nie śmie wątpić w urodę tego auta. Wnętrze jest pełne ładu i harmonii. Aby stać się posiadaczem tego wyjątkowego francuza potrzebujemy 113,200 zł. Dodatkowo trzeba się nastawić na wysokie koszty eksploatacyjne. To żadna nowość, że części do francuskich aut są przerażająco drogie. Jednak jeśli ktoś naprawdę ceni sobie komfort i praktyczność, a do tego stać go na utrzymanie Citroena, to naprawdę warto zastanowić się nad modelem C4 Grand Picasso.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1977 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

101 kW (138 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

270 Nm @ 2000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

przedni

skrzynia biegów

automatyczna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

198 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

13,0 s

zużycie paliwa*

9,2 / 5,3 / 6,8

dług. / szer. / wys.

4590 / 1830 / 1680 mm

rozstaw osi

2728 mm

masa własna / dopuszczalna

1650 / 2210 kg

bagażnik w standardzie

576 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1951 l

pojemność zbiornika paliwa

60 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

71,500 zł wersja Impress 1.8 benz.

cena wersji testowanej

113,200 zł wersja Impress Exlusive

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!