Uroczyste otwarcie stacji CNG w Toruniu

5 czerwca 2008
Bez kategorii, Inne INFO

Za kilka lat to może być pamiętna data zwiastująca renesans odnawialnych źródeł energii, w szczególności CNG. Wierzymy, że gród Kopernika może być ikoną Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa oraz Pomorskiego Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Większość spyta dlaczego, odpowiedź jest prosta. Wspólnymi siłami udało się otworzyć najnowocześniejszą w regionie kujawsko-pomorskim stację tankowania sprężonego gazu ziemnego. To 28, ogólnodostępna stacja w Polsce.


O planowanym otwarciu nowej stacji tankowania CNG w Toruniu informowaliśmy od dawna. Wreszcie dzięki wspólnym staraniom filarów tego ważnego dla regionu kujawsko-pomorskiego przedsięwzięcia:

– Pomorskiego Operatora Systemu Dystrybucyjnego;
– PGNiG Odział Handlowy Gazownia Bydgoska;
– MZK w Toruniu;
– Biogaz Inwestor Sp. z o.o.;
– i prezydenta Torunia

zaproszeni goście, dealerzy aut zasilanych CNG, dziennikarze i miłośnicy ekologicznych źródeł zasilania mogli uczestniczyć w uroczystym otwarciu nowoczesnej stacji tankowania sprężonego gazu ziemnego przy ulicy Legionów 220 (na tyłach zajezdni MZK, wjazd od ul. Inżynierskiej).

Przed uroczystym otwarciem stacji przy ul. Legionów 220 zaproszeni goście i dziennikarze podjechali z fasonem ekologicznym autobusem MAN Lions City CNG pod Dwór Artusa. Tu rozpoczęło się seminarium z udziałem: Andrzeja Jeziorskiego, wiceprezydenta Torunia, Stanisława Łętowskiego, wiceprezesa POSD, Andrzeja Roszyka, dyrektora PGNiG Oddział Handlowy Gazownia Bydgoska i Marii Zawal, dyrektora MZK Toruń.

Honorowym gościem był dr inż. Jan Sas z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Wykładowca AGH, niestrudzony animator paliwa gazowego, wygłosił referat na temat rozwoju rynku CNG w Polsce.

O poszczególnych aspektach i zagadnieniach tego seminarium napiszemy w oddzielnym artykule. Warto zapoznać się ze stanowiskiem fachowców i praktyków, którzy eksploatują flotę autobusów CNG od kilku lat, jak Kazimierz Gałkiewicz, prezes PKM Gdynia i January Senko, prezes MZK Słupsk.

Na dziennikarzach spore wrażenie zrobili eksperci z toruńskiego Biogaz Inwestor, którzy zaproponowali pozyskiwanie biogazu z odpadów komunalnych przy ul. Kociewskiej w Toruniu.

– Nasza firma, na mocy porozumienia zawartego w 2006 roku, pomiędzy gminą Toruń, MZK i ówczesną Pomorską Spółką Gazownictwa proponuje zastosowanie paliw alternatywnych w transporcie miasta. W tym celu budujemy fabrykę biogazu, stację sprężarkową i gazociąg – powiedział Michał Jarski, specjalista ds. rozwoju i współpracy z zagranicą, Biogaz Inwestor, Sp. z o.o.

Projekt jest bardzo ciekawy i ambitny zarazem; ciekawe czy starczy sił i samozaparcia w realizacji pozyskiwania metanu z odpadów komunalnych.

Rozruch technologiczny stacji trwał już od kwietnie, 3 czerwca dopięto wszystkie formalności, przecięto wstęgi i wygłoszono prorocze słowa.
Argentyńska stacja sprężarkowa Galileo Microbox o zdolności 300 Nm3/h (nanometrów sześciennych) należy do najnowocześniejszych obiektów w Polsce. Tu pokazowe tankowanie autobusu MAN lions city trwało 15 minut, fiata pandy natural power (z fabryczną instalacją CNG) 2 minuty a vw caddy CNG (również z fabryczną instalacja gazową) 3 minuty.

Ciekawi byliśmy oceny autobusu gazowego przez panią dyrektor MZK, po półrocznej eksploatacji.

– Od stycznia tego roku dzierżawimy jeden egzemplarz niskopodłogowego MANa NL 243 lions city za 120 tys. zł. Jak na razie, nie możemy wykazać takich oszczędności jak to jest w przypadku MANów 18-metrowych ze Słupska. Aczkolwiek w porównaniu z testowanym (w lutym) autobusem Scanii CN270UB, ten pierwszy znacznie lepiej dopasował się do toruńskiej komunikacji – powiedziała Maria Zawal, dyrektor MZK Toruń

– Dopiero po zakończeniu wszystkich testów w styczniu 2009 roku podejmiemy decyzję o zakupie dalszych 4 egzemplarzy, spełniających normy EEV, dofinansowywanych z budżetu miasta – dodała dyr. Zawal

Dyrektor Roszyk z PGNiG OH Gazownia Bydgoska w swoim referacie przedstawił niemal wszystkie modele dostawcze oferowane na polskim rynku z fabryczną instalacja gazową: opel combo, iveco daily, opel szafira, vw caddy, fiat ducato/doblo cargo czy mercedes econic. Zaakcentował także pozytywne opinie użytkowników aut z fabrycznymi instalcjami. Jeden z takich modeli – opel zafira, należący do pana Andrzeja Bagniewskiego – także prężył muskuły przed chętnymi i lgnącymi do technicznych nowości.

Z dziennikarskiego obowiązku musimy podkreślić staranność i pomysłowość organizatorów, którzy pokazali najlepsze konstrukcje, specjalnie sprowadzone na tą uroczystość. Wymieńmy zatem jedyny egzemplarz w Polsce do przewozu śmieci na podwoziu mercedesa czy fiata pandę z butlami pod podwoziem i wlewem paliwa gazowego pod seryjną „klapką”.

– Mercedes-Benz econic to jedyny egzemplarz w Polsce, sprowadzony specjalnie z Austrii. Gwarantuje komfort kierowcy, ma klimatyzowaną kabinę, kamerę obserwacji przedpola i tyłu pojazdu, tylne koła skrętne i nowoczesny silnik BlueTec5. Czekamy na pierwsze zamówienia – powiedział Arkadiusz Zaremba, Mercedes-Benz Sp. z o.o, Warszawa

Były także volkswageny z salonu Autokar-Wieluński, Toruń, caddy eco-fuel z PGNiG Oddział Handlowy Gazownia Bydgoska, wspomniany MAN lions city NL243 z MZK Toruń, fiat panda „natura power” z salonu Torital-Toruń i iveco daily 50C14G, Exmot-Bydgoszcz.

– Nasza firma Exmot-Iveco ma w stałej ofercie samochody tej marki z fabryczną instalacją (3.0 136 KM). Na życzenie klienta zestawiamy zabudowy i rodzaj silnika – powiedział Patryk Kasprzyk, sprzedawca Exmot-Iveco, Bydgoszcz prezentujący najnowsze modele na uroczystości

– Dodatkowo, od zaraz, możemy zaproponować nieco cięższe pojazdy pod zabudowę np. iveco strailis 18 i 26 ton – dodał Kasprzyk

źródło: autoflesz.pl / Moto Target

Leave A Comment