Premiera BMW Vision EfficientDynamics

26 lutego 2008
Bez kategorii, BMW Nowości

Światowa premiera modelu studyjnego BMW Vision EfficientDynamics, będąca kolejnym etapem strategii rozwoju BMW EfficientDynamics. Po raz pierwszy 4-cylindrowy silnik wysokoprężny połączono z technologią BMW ActiveHybrid w samochodzie typu SAV.


– Model studyjny oparty na BMW X5 – bardzo wydajnym i dynamicznym nawet w wersji seryjnej – pokazuje niepowtarzalny potencjał technologii stworzonej w ramach programu BMW EfficientDynamics. Łączy on kompetencję BMW w zakresie budowy silników wysokoprężnych z innowacyjną technologią BMW ActiveHybrid. Dodatkowy wzrost efektywności osiągnięto za pomocą rozwiązań BMW EfficientDynamics w obszarze silnika poprzez optymalizację przepływu energii i aerodynamiki.

– Inteligentne połączenie silnika spalinowego oraz generatora w ramach koncepcji Mild Hybrid pozwoliło w równym stopniu zwiększyć dynamikę i wydajność. Szerokie zastosowanie rozwiązań, z których wiele jest gotowych do produkcji seryjnej i zostało stworzonych specjalnie do tego modelu studyjnego, pozwala maksymalnie wykorzystać potencjał BMW EfficientDynamics do zredukowania zużycia paliwa i emisji CO2 aż do granic możliwości w segmencie BMW X5. Jednocześnie model studyjny pokazuje wyraźnie, że każdy dodatkowy wzrost wydajności przewyższający to, co oferują wysoko wydajne samochody BMW oferowane obecnie, osiągnąć można jedynie olbrzymim nakładem pracy i kosztów.


– Średnie zużycie wynoszące 6,5 l na 100 km w cyklu pomiarowym UE i emisja CO2 rzędu 172 gramów na kilometr sprawia, że BMW Vision EfficientDynamics jest zdecydowanie najbardziej wydajnym samochodem tego rozmiaru na tle konkurencji modeli BMW X. Znaczną redukcję zużycia paliwa i emisji spalin osiągnięto, nie ograniczając dynamiki jazdy typowej dla BMW. Poza przyspieszeniem (0–100 km/h w 8,9 s) również komfort i wszechstronność są za poziomie dużego SAV-a – ale w połączeniu ze zużyciem paliwa i emisją CO2 na poziomie konwencjonalnych samochodów w klasie kompaktowej.

TECHNOLOGIA:

– 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny z technologią Variable Twin Turbo, układem Common Rail trzeciej generacji i całkowicie aluminiową obudową skrzyni korbowej osiąga moc 150 kW/204 KM i wytwarza maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm w zakresie od 2000 do 2250 obr/min. Jest to pierwszy diesel na świecie o mocy ponad 100 KM na litr pojemności.


– BMW ActiveHybrid oparty jest na koncepcji modułowej, pozwalającej łączyć ze sobą najlepsze elementy w różnych zestawieniach zgodnie ze strategią „Best of Hybrid”. Elementy wykorzystane w modelu studyjnym BMW Vision EfficientDynamics – Mild Hybrid i 4-cylindrowy silnik wysokoprężny – harmonizują równie idealnie, co połączenie Full Hybrid i 8-cylindrowego silnika benzynowego w modelu BMW Concept X6 ActiveHybrid.

– Innowacyjny system hybrydowy modelu studyjnego BMW Vision EfficientDynamics odzwierciedla najwyższy stopień rozwoju inteligentnego zarządzania energią w nowoczesnych samochodach. W koncepcji Mild Hybrid generator przyczynia się do przyspieszenia pojazdu, dostarczając 15 kW mocy i maksymalny moment obrotowy 210 Nm. Łączna moc pojazdu wynosi 165 kW.
Technologia hybrydowa wzmacnia więc dynamiczny potencjał 4-cylindrowego silnika wysokoprężnego w sposób odpowiadający charakterowi BMW X5, a przede wszystkim pozwala na zastosowanie małego silnika w dużym samochodzie. Generator wytwarza ponadto prąd zasilający odbiorniki prądu w samochodzie za pomocą odzysku energii hamowania. Minimalizuje to bezpośrednie przetwarzanie paliwa na energię elektryczną i maksymalizuje moment obrotowy przetwarzany na dynamikę jazdy.


– Wytwarzanie mocy: kompaktowy generator wbudowany w obudowę skrzyni korbowej zastępuje konwencjonalny generator zasilany bezpośrednio przez silnik. Energia elektryczna wytwarzana jest w sposób nadzwyczaj efektywny poprzez odzysk energii hamowania, nie wpływając na moment obrotowy silnika. Wysoko wydajny układ elektroniczny umieszczony po raz pierwszy bezpośrednio na skrzyni biegów umożliwia tak kompaktową konstrukcję, jak nigdy przedtem, i zapewnia bezpieczne rozmieszczenie elementów hybrydowych.

Akumulator: wysoko wydajny akumulator litowo-jonowy umieszczony w bagażniku zasila instalację elektryczną pojazdu. Jego duża pojemność umożliwia optymalne wykorzystanie potencjału odzysku energii hamowania.

Wykorzystanie elektryczności: ze względu na wyższy poziom dostępnej mocy elektrycznej dodatkowe funkcje pojazdu można zasilać wyłącznie elektrycznie. Dzięki technologii ActiveHybrid funkcja Auto Start Stop pozwalająca uniknąć pracy silnika na biegu jałowym dostępna jest niemal przez cały czas, i to bez najmniejszego ograniczenia komfortu.

– Moduł hybrydowy oparty jest na technologii stworzonej w ramach współpracy BMW z firmą Daimler dotyczącej napędów hybrydowych. W ramach tej współpracy powstają elementy napędów hybrydowych łącznie z wysoko wydajnym układem elektronicznym i akumulatorami wysokiego napięcia. Zapewniona jest przy tym konstrukcja napędu hybrydowego typowa dla BMW.

– Model studyjny BMW Vision EfficientDynamics wyposażony jest w nową, wysoko wydajną skrzynię 8-biegową stworzoną wspólnie przez BMW i ZF Getriebe GmbH. Ta 8-biegowa skrzynia automatyczna, prezentowana tu po raz pierwszy i gotowa do produkcji seryjnej, dodatkowo przyczynia się do redukcji zużycia paliwa i emisji spalin poprzez bezpośrednie połączenie z silnikiem i zminimalizowany poślizg przekładni hydrokinetycznej. Zwiększona dynamika przełączania biegów i funkcja bezpośredniego odnajdywania biegu docelowego zwiększają dynamikę jazdy. Za przenoszenie mocy odpowiada inteligentny układ napędu na cztery koła BMW xDrive, umożliwiający płynnie regulowany rozkład mocy silnika na oś przednią i tylną.


– Model studyjny BMW Vision EfficientDynamics posiada też kolektory słoneczne w dachu, będące dodatkowym niezależnym od silnika źródłem energii dla sieci pokładowej. Ogniwa słoneczne o wysokiej mocy pokrywające powierzchnię ok. 1 metra kwadratowego wytwarzają maksymalnie 1 kW na godzinę dla odbiorników prądu w samochodzie i na zewnątrz. Umożliwia to nagrzewanie oleju przekładniowego, co skraca jałową fazę nagrzewania. Ponadto podczas postoju możliwe jest bezpośrednie zasilanie na przykład lodówki, sprzętu audio czy ładowarki do telefonu komórkowego lub ładowanie akumulatora samochodu. Pozwala to zoptymalizować dostępność i wykorzystanie energii elektrycznej w sposób neutralny pod względem emisji CO2.
Wygląd zewnętrzny:


– Pod względem stylistycznym i technologicznym BMW Vision EfficientDynamics bazuje na modelu BMW X5. Elementy BMW ActiveHybrid wbudowane są w samochodzie w sposób zgodny z całym pakietem. Generator i wysoko wydajny układ elektroniczny wbudowane są w obudowę skrzyni biegów i dzięki temu niewidoczne z zewnątrz. Specjalnie zaprojektowane wgłębienie w bagażniku odzwierciedla kompaktową konstrukcję akumulatora litowo-jonowego.

– Innowacyjna konstrukcja obręczy kół pozwala dodatkowo zoptymalizować aerodynamikę pojazdu. Aerodynamiczne koła modelu studyjnego BMW Vision EfficientDynamics przyczyniają się do redukcji zużycia paliwa, ponieważ wymagają o 1 kW mocy napędowej mniej przy prędkości 160 km/h. Kształt szprych również redukuje wentylację obręczy kół, wpływając pozytywnie na aerodynamikę samochodu.

źródło: BMW

Leave A Comment